Welk scherm voor racen op PC én consoles (PS4 + Xbox One)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:03
Ik zit - voor mijn gevoel - met een dilemma, waar ik zelf stiekem zelf het antwoord al op weet, maar toch wil ik het hier voorleggen :)

Ik speel racegames vanaf mijn jeugd. Ik vind ze geweldig :) Toen en nu nog steeds. Sinds een paar jaar heb ik een Thrustmaster TX die ik op de Xbox gebruik. Met name voor Project Cars (2), veelal in een kleine competitie via het Nederlandse XBW.

Sinds een maandje ben ik via één van mijn concurrenten uit de competitie ( ;) ) in aanraking gekomen met iRacing. En met het racen in een dedicated racing rig. En jullie raden het al; dat wil ik ook! Maar waar dat bij een console allemaal vrij makkelijk is, is de keuze bij PC racen reuze. En wat het nog gecompliceerder maakt; ik zou ook graag GT Sport op de PS4 willen doen in mijn racing rig. En ook wel Project Cars 2 op de Xbox.

Dat het een echte rig 'moet' worden, dat weet ik wel. Ik zit de denken aan een rig van Sim Labs. Daar moet natuurlijk nog een fijne stoel bij, maar daar kom ik ook wel uit. Ik heb recent al een setje Fanatec Clubsport V3 pedalen aangeschaft. Als stuurtje blijf ik gewoon de TX gebruiken, gekoppeld aan de PS4 via een DriveHub (ook handig voor de Fanatec pedalen op de Xbox).

Waar ik vast loop, is het scherm. Of schermen? Wellicht dat ik iets mis, maar het lijkt erop dat de PC-wereld en de consoles zich dermate op andere zaken richten, dat een goede keuze amper te maken valt.
De Xbox en de PS4 hebben maximaal 60fps en richten zich vooral op een zo hoog mogelijk resolutie. Waarbij de output enkel in 16:9 beschikbaar is, in 1080p of 4k. Dit lijkt bij de Xbox One Series X en PS5 niet anders te zijn,
Op de PC gaat het voornamelijk om een hoge fps, waarbij het heel normaal lijkt te zijn om te racen op een resolutie van 1080p of 1440p. Daarbij is bijvoorbeeld een ultrawide prima mogelijk en natuurlijk ook de bekende triple monitor setup. En precies die 1440p, ultrawide beeldverhouding en meerdere monitoren zijn niet mogelijk op een console.

Ik denk dat 1440p er op een console totaal niet uit ziet, dus dat lijkt geen optie als native resolutie voor een scherm. Blijven 1080p en 4k over. Ik ben bang dat ik 1080p via een scherm dat redelijk dicht voor m'n gezicht zit er een beetje te 'ouderwets' uit gaat zien. Nu, maar zeker in de toekomst. Dus dan blijft een 4K scherm over. Een ultrawide lijkt me daarbij het best handig, aangezien je dan nog een beetje fatsoenlijk om je heen kunt kijken in iRacing. Dan zit ik natuurlijk wel met zwarte balken op de Xbox en PS4. Ik kan ook gewoon 16:9 nemen. Maar is dat een beetje fatsoenlijk te doen in iRacing? Triples lijkt me bij 4K geen optie, dan moet je wel écht een monster PC gaan samenstellen.
EDIT: En nog de vraag, op welke fps moet ik mij op de PC richten? Ik ben zelf maximaal 60fps gewend en vind dat al heel erg vloeiend ogen. Is 120fps of 144fps echt zoveel fijner racen? Want als ik me ook daar nog op moet richten, dan wordt het wel weer een prijzig schermpje...

Mis ik iets in mijn redenatie? Denk ik logisch, of zit het in de praktijk anders in elkaar?

Of moet ik gewoon het racen op consoles laten zitten omdat iRacing - en alle andere goede sims PC - mij toch niet zullen doen terug verlangen naar racen op de console? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rossi46 op 30-12-2019 21:25 ]

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:03
Niemand? :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erind
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07-2024
Of moet ik gewoon het racen op consoles laten zitten omdat iRacing - en alle andere goede sims PC - mij toch niet zullen doen terug verlangen naar racen op de console? ;)

Dit :D

iRacing Profiel