Vlammen(brand) uit de CV pijp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-05 15:17
Vanmiddag de schrik van m'n leven gehad. Net een aantal maanden een nieuwe woning, en vervolgens werd ik gebeld door m'n vriendin dat er vanuit buitenshuis zichtbaar vlammen uit de pijp van de CV ketel kwamen. De overburen hadden dit gezien en 112 gebeld. De brandweer kwam aangesneld en heeft zowel binnen als buiten alles nagekeken. Geen schade te zien, behalve dat de schoorsteen (dus niet waar de brand was) aan de buitenkant wat zwart gekleurd was door de vlammen vanuit de pijp van de CV ketel.

Er komt morgen een monteur om naar de ketel te kijken, maar het is zo'n raar verhaal dat ik er weinig over kan vinden op het internet. Dus bij deze de vraag of iemand iets soortgelijks ooit heeft meegemaakt en wellicht zou kunnen weten wat het is. De vlammen waren daadwerkelijk vlammen, het woekerde in de wind, dit is door meerdere mensen buiten gezien. Het deed zich zo'n 10 minuten lang voor.

De brandweer heeft bij binnenkomst het gas afgesloten, elektra uitgezet en metingen gedaan. Hierbij was geen enkele lekkage op te sporen, dus dat is zo ver ik weet uitgesloten. Op dit moment hebben we de elektra weer aan en blijft het gas afgesloten tot na de inspectie (en vervanging van de ketel, want ik vertrouw het niet meer :|).

De ketel is zo'n 10 jaar oud en is regulier onderhouden, eigenlijk ieder jaar.

Beste antwoord (via vdb819 op 31-12-2019 10:04)

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 21:33
Mijn ouders hebben dit ook meegemaakt. Echter een dit achteraf geen fik te zijn maar weerspiegeling van warme lucht dat in aanraking kwam met koude lucht en de bijbehorende zon en kleuring van de lucht in deze periode van het jaar. De overbuurman zweerde dat hij vuur had gezin. Echter na controle bleek dat dat niet zou moeten kunnen want er was niets verbrand aan de binnenkant van de CV ketel. Dit is een jaar of 5 geleden en die ketel hangt er nog steeds.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verkeerde mengverhouding gas/lucht misschien?
Te rijk mengsel => roet, kan gaan branden.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Als je dan toch gaat vervangen neem direct het rookgasafvoer kanaal hierin mee.

Verder geen rook/roet in de woning gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
ro3lie schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:15:
Als je dan toch gaat vervangen neem direct het rookgasafvoer kanaal hierin mee.

Verder geen rook/roet in de woning gehad?
Goed idee, zal ik ook laten vervangen. Verder is er geen rook/roet in de woning geweest. Sterker nog, m'n vriendin was op zolder bezig (naast de CV ketel) en merkte niets van dit alles totdat de buurvrouw aanbelde en er van buitenaf gekeken werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
heb je een gastank in je tuin staan ?
als je propaan stookt en is je ketel hierop niet goed ingesteldt kan dit zomaar gebeuren.
of je gasblok is stuk.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 30-12-2019 22:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rookgasafvoer hoort tegelijk met de ketel vervangen te worden, dus als het goed is nemen ze dat standaard al mee.
Juup schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:08:
Verkeerde mengverhouding gas/lucht misschien?
Te rijk mengsel => roet, kan gaan branden.
Dan zou het toch al in de rookgasafvoer gaan fikken? Die lijkt me dan niet erg lang mee te gaan :P

En dan nog; hoe kom je aan de ontbrandingstemperatuur? Wat er hier uit de HR ketel komt is nog geen 50 graden.

EDIT: natuurlijk niet, want te rijk mengsel = te weinig zuurstof, dus pas fik buiten de schoorsteen.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-12-2019 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
@miciel Ik heb geen gastank.

@kabeltjekabel Geen idee of het wellicht al in de rookgasafvoer aan het fikken was. Ik heb het jammer genoeg niet zelf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
kabeltjekabel schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:16:
Dan zou het toch al in de rookgasafvoer gaan fikken? Die lijkt me dan niet erg lang mee te gaan :P

En dan nog; hoe kom je aan de ontbrandingstemperatuur? Wat er hier uit de HR ketel komt is nog geen 50 graden.
Zo, dat is wel schrikken ja. Het enige verhaal dat ik kan bedenken dat matcht met de observaties, zoals meerdere minuten lang zichtbare vlammen: binnen in de cv-ketel lekt er flink gas door de afvoer naar buiten, het kan ook zijn dat ontsteking hierdoor niet lekker werkt want te veel gas t.o.v. lucht. Maar blijkbaar op enig moment wel het gas tot boven in de pijp weten te ontsteken. Omdat de druk wel gewoon weg kan gaat dat mogelijk niet echt explosief. Of buiten ontstoken door langsvliegend vuurwerk? Tja, een beetje vergezocht is dat wel. Het kan lijkt mij prima dat zolang de rookgasafvoer intakt is er geen CO of gas meetbaar is binnen (de brandweer zal zeker niks open hebben gemaakt aan de installatie neem ik aan). Het is niet voor niks een gesloten systeem.

Het zou interessant zijn geweest te weten of je cv voor afsluiten in storing stond (wel het laatste waar je op dat moment aan denkt natuurlijk). Mogelijk is dat door de installateur achteraf alsnog uit te lezen. Bv. foutcode dat ontsteking niet goed lukt.

Je zou verder denken dat een lek moet opvallen aan het (in elk geval recente) gasverbuik. Slimme meter? Het nakijken waard denk ik.

Zonder actief gaslek kan ik in elk geval moeilijk scenario's bedenken die enigszins plausibel overkomen.

Als TS meer uitvindt ben ik erg benieuwd naar de uitkomst. Wat voor ketel is het trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:43

Nox

Noxiuz

Een klassieke schoorsteenbrand is zoals aangegeven roet in de pijp wat uiteindelijk in de fik vliegt. Dat kan door een te rijke afstelling.

Welk type en jaar ketel heb je? Want zoiets zou nooit mogen gebeuren als oorzaak omdat 1 roetafzetting niet mag/kan gebeuren en dan al helemaal geen rookgastemperatuur die het kan ontsteken. Wat wél kan, en dat gebeurt wel eens, een vogelnestje. Maar dan zou de boel nog niet in de fik mogen vliegen, tenzij je een VR-ketel hebt, die hebben uit mijn hoofd een hogere rookgastemperatuur.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen, laat je niet afschepen met 'we hebben hem vervangen en het is opgelost' want dan blijven wij met een vraagstuk zitten :P

Normaliter zou je met een te rijk gasmengsel al in de brander overigens alle zuurstof verbranden? Dan heb je een gaswalm uit je pijp en hoe dat in de fik vliegt...?

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 31-12-2019 00:31 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Nox schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 00:30:
Een klassieke schoorsteenbrand is zoals aangegeven roet in de pijp wat uiteindelijk in de fik vliegt. Dat kan door een te rijke afstelling.

Normaliter zou je met een te rijk gasmengsel al in de brander overigens alle zuurstof verbranden? Dan heb je een gaswalm uit je pijp en hoe dat in de fik vliegt...?
tenzij er toch nog een beetje lucht wordt aangevoerdt dan krijg je mooie gele vlamen. _/-\o_
zoek maar even op bunsenbrander. pauze vlam ook gele vlammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Misschien heeft de lokale ekster een vuursteentje gedropt >:)

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-12-2019 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

miciel schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 01:02:
[...]

tenzij er toch nog een beetje lucht wordt aangevoerdt dan krijg je mooie gele vlamen. _/-\o_
zoek maar even op bunsenbrander. pauze vlam ook gele vlammen.
Dan is de rookgasafvoer ook zo lek als een mandje en is die ook aan vervanging toe.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 17:06
Een soortgelijke ervaring meegemaakt; het branderhuis van de ketel (of hoe dat ook heet) door de hitte opengebarsten. Vlammen sloegen uit het branderhuis. Gelukkig greep het veiligheidsmechanisme in en werd de gastoevoer gesloten.

Oorzaak bleek een missende by-pass leiding die nodig is bij een vloerverwarmingsysteem, om de ketel snel terug te laten moduleren bij een niet modulerende thermostaat. (Het was prutswerk, de kleppenregelaar was een zelf ontwikkelde print die de modulerendere werking van de thermostaat ongedaan maakte).

Is inspectie bij geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Gaat het toevalig om een Nefit Topline ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Als je branderhuis opengebarsten is zou je de ketel moeten openmaken en aan de binnenkant een grote zwarte smeulende massa moeten aantreffen, en waarschijnlijk komen de vlammen dan via de inlaat naar buiten. (HR ketels hebben een inlaat van buitenlucht, VR hebben hem van binnen). De inlaat van buiten komt gewoon in je ketelbehuizing terecht, die is vaak niet helemaal luchtdicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 31-12-2019 01:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Sunri5e
Mijn ouders hebben dit ook meegemaakt. Echter een dit achteraf geen fik te zijn maar weerspiegeling van warme lucht dat in aanraking kwam met koude lucht en de bijbehorende zon en kleuring van de lucht in deze periode van het jaar. De overbuurman zweerde dat hij vuur had gezin. Echter na controle bleek dat dat niet zou moeten kunnen want er was niets verbrand aan de binnenkant van de CV ketel. Dit is een jaar of 5 geleden en die ketel hangt er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nox schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 01:47:
Als je branderhuis opengebarsten is zou je de ketel moeten openmaken en aan de binnenkant een grote zwarte smeulende massa moeten aantreffen, en waarschijnlijk komen de vlammen dan via de inlaat naar buiten. (HR ketels hebben een inlaat van buitenlucht, VR hebben hem van binnen). De inlaat van buiten komt gewoon in je ketelbehuizing terecht, die is vaak niet helemaal luchtdicht.
VR ketels zijn er ook gewoon met gesloten systeem hoor.

Verschil VR en HR is dat de HR ketel de uitlaatgassen afkoelt met retourwater waardoor er minder warmte verloren gaat. Nieuwere HR ketels doen hetzelfde trucje ook bij drinkwaterbereiding, de wat oudere enkel bij verwarmingsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

kabeltjekabel schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 02:15:
[...]

VR ketels zijn er ook gewoon met gesloten systeem hoor.

Verschil VR en HR is dat de HR ketel de uitlaatgassen afkoelt met retourwater waardoor er minder warmte verloren gaat. Nieuwere HR ketels doen hetzelfde trucje ook bij drinkwaterbereiding, de wat oudere enkel bij verwarmingsbedrijf.
Uiteraard kan je ze zo maken, maar meestal wordt een VR alleen nog geplaatst juist omdat er geen inlaat beschikbaar is volgens mij. En zijn de meeste VR-ketels van voor het HR-tijdperk wel zo'n beetje uitgestorven hoop ik.

Zo'n weerspiegeling zou natuurlijk mogelijk zijn. Warme lucht geeft een grappig effect, nu de zon zo laag staat kan dat natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sunri5e schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 01:46:
Gaat het toevalig om een Nefit Topline ketel?
Daar moest ik ook gelijk aandenken:

https://www.consumentenbo...g-nefit-topline-cv-ketels

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2019 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 17:02
Klinkt als onverbrand gas, als de ketel al 10 jaar oud is kan er zich een hoop vuil opbouwen in de wisselaar. Zeker somige types als een verticale platen wisselaar kunnen hier last van hebben.
Het hete gas mengsel kan niet meer fatsoenlijk doorstromen en verstoord de brandersteen, met mogelijk gevolg een onvolledige verbranding. Is de ketel wel eens onderhouden / wisselaar schoongemaakt? Edit. Lees nu dat ie regulier onderhouden is. Dan zou dit toch niet moeten kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door HanM op 31-12-2019 08:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vdb819
Even een kleine update, monteur zou er binnen het uur moeten zijn. Dus ik post sowieso een update met zijn bevindingen.

@Wilke We hebben een slimme meter, hier zien we ongeveer 5-7m3 aan gasverbruik met twee personen. We stoken daarentegen enkel tot 19 graden en we koken op inductie. We vonden het wat aan de hoge kant gezien ons verbruik, dus wie weet.

@Nox We hebben een Remeha Avanta 28c uit 2010. Vogelnestje had ik aan gedacht inderdaad, maar dat zouden we eerder moeten hebben gemerkt, ons gasverbruik is al een maandje stabiel op 5-7 m3.

@likewise Ik hoop ook echt dat de monteur iets kan zien aan de binnenzijde van de ketel. Wekt weinig vertrouwen in het huis wanneer ook hier geen oorzaak te vinden is. :/

@Sunri5e Het klopt dat dit zich vaker voordoet op de manier zoals jij het hier beschreven hebt, echter hebben meerdere mensen van buitenaf gezien dat het echt vlammen waren die als het waren naar boven likte. Er is ook roet te zien op de schoorsteen achter de CV pijp wat er voor deze brand niet was. Dus jammer genoeg hebben we echt moeten concluderen dat het geen combinatie rook en zon was maar echte vlammen. :(

@HanM De ketel is inderdaad vrijwel ieder jaar of eens iedere twee jaar onderhouden. We hebben hier ook bewijs van (bonnetjes e.d. van vorige eigenaren). Ik snap ook echt niet hoe dit zich kan voordoen gezien het reguliere onderhoud, tenzij het prutswerk is geweest.

Ik hoop jullie allen snel te kunnen updaten wanneer de monteur langs is geweest! Bedankt voor alle berichten tot nu toe. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 09:10

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Gelukkig was je er op tijd bij. Wij hadden op bedrijfspand wel een Nefit topline die in brand vloog. Dat was in Augustus, herstelwerkzaamheden zijn net klaar.. Voor mij nooit een (Nefit) gasketel meer, warmtepomp!

https://www.ad.nl/dordrec...ambacht-meester~a9a457c2/

Er is door experts en brandweer onderzoek gedaan, helaas geen oorzaak kunnen aanwijzen, behalve dat de brand is ontstaan in de cv ketel. Gas verbruik was binnen 45 minuten iets van 3 kuub gas...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Los van wat de oorzaak is; haal een koolstofmonoxidemelder (CO melder). Je hebt bewijs dat je ketel niet lekker werkt en dat deze incorrect gas aan het verbranden is. Het gevaar voor CO vergiftiging is bij jou een reëel gevaar momenteel...

Ding kost nog geen twee tientjes bij de Action, en het model dat zij verkopen (vierkant model met een display) die is bewezen goed en betrouwbaar te zijn in verschillende consumententesten.

Edit: zie onderstaande link voor een test van deze meters.
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/koolmonoxide

[ Voor 11% gewijzigd door Theo op 31-12-2019 08:57 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdb819
Theo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:46:
Los van wat de oorzaak is; haal een koolstofmonoxidemelder (CO melder). Je hebt bewijs dat je ketel niet lekker werkt en dat deze incorrect gas aan het verbranden is. Het gevaar voor CO vergiftiging is bij jou een reëel gevaar momenteel...

Ding kost nog geen twee tientjes bij de Action, en het model dat zij verkopen (vierkant model met een display) die is bewezen goed en betrouwbaar te zijn in verschillende consumententesten.
Dat exacte model hebben we in huis en is aanwezig naast de kamer waar de CV hangt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

vdb819 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:47:
[...]

Dat exacte model hebben we in huis en is aanwezig naast de kamer waar de CV hangt. :)
Top!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vdb819
Sunri5e schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 01:53:
De monteur is vanochtend langsgeweest, heeft de CV ketel opengemaakt en alles gecontroleerd. Er was nergens iets van brandschade te zien en we kregen zelfs te horen dat het ontbrandingsmechanisme het schoonste exemplaar is wat hij in tijden gezien heeft. Hij heeft de afvoerkanalen bekeken en ook daar niets aangetroffen. Vervolgens de ketel aangezet en geluisterd of er iets afweek, maar alles lijkt optimaal te werken. Ook het gasblok is niets mee aan de hand.

Mocht het een gaslek zijn, dan zou er ook weer een ontstekingsbron moeten zijn geweest aan het einde van de pijp, maar er is geen gaslek en geen manier van ontsteking daar. Verder hebben we van buren gehoord dat het zwartgeblakende van de schoorsteen achter de cv pijp afkomstig is door de stookgewoonten van de vorige bewoners. Dus dat was al zo voor de 'brand'.

Alles wijst ernaar dat het vals alarm is geweest en dus condens in combinatie met laagstaande oranje-ogende zon. De monteur heeft ons ook gegarandeerd dat de ketel veilig brandt en er dus niets aan de hand is. Hij heeft nog met Remeha gebeld, en die hebben gisteren een schrikbarende hoeveelheid van soortgelijke meldingen ontvangen. :9

Al met al, blij dat de buren alarm sloegen, maar het is dus geen brand geweest!

[ Voor 6% gewijzigd door vdb819 op 31-12-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
vdb819 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:09:
[...]

De monteur is vanochtend langsgeweest, heeft de CV ketel opengemaakt en alles gecontroleerd. Er was nergens iets van brandschade te zien en we kregen zelfs te horen dat het ontbrandingsmechanisme het schoonste exemplaar is wat hij in tijden gezien heeft. Hij heeft de afvoerkanalen bekeken en ook daar niets aangetroffen. Vervolgens de ketel aangezet en geluisterd of er iets afweek, maar alles lijkt optimaal te werken. Ook het gasblok is niets mee aan de hand.

Mocht het een gaslek zijn, dan zou er ook weer een ontstekingsbron moeten zijn geweest aan het einde van de pijp, maar er is geen gaslek en geen manier van ontsteking daar.

Alles wijst ernaar dat het vals alarm is geweest en dus condens in combinatie met laagstaande oranje-ogende zon. De monteur heeft ons ook gegarandeerd dat de ketel veilig brandt en er dus niets aan de hand is. Hij heeft nog met Remeha gebeld, en die hebben gisteren een schrikbarende hoeveelheid van soortgelijke meldingen ontvangen. :9

Al met al, blij dat de buren alarm sloegen, maar het is dus geen brand geweest!
Fijn om te horen! De monteur is de dag nadat het bij mij ouders voorgevallen was ook langs geweest. Die gaf ook aan dat er niets aan de hand heeft kunnen zijn. Hij zag geen enkel spoor van brand of lekkage. Toen ik dit verhaal van je las en in combinatie met het huidige weer moest ik gelijk aan deze gelijke situatie denken. De combinatie van dit weer met de zon en het "rood" in de lucht zorgt blijkbaar voor echt lijkende vlammen. De overbuurman van mijn ouders was ook echt in de veronderstelling dat hij vlammen had gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 14:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen schade te zien, behalve dat de schoorsteen (dus niet waar de brand was) aan de buitenkant wat zwart gekleurd was door de vlammen vanuit de pijp van de CV ketel.
Hoe verklaar je dat dan, als er niks met de ketel aan de hand is?

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 31-12-2019 10:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
Microkid schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:15:
[...]

Heb de post geüpdatet. Onze buurman heeft ons laten weten dat de vorige bewoners ook afvalhout e.d. verbrandde in de houtkachel, waardoor blijkbaar de schoorsteen er zo uitziet. Ook op Funda is te zien dat de schoorsteen er al zo uitzag toen we het huis kochten. Hun stookten ook iedere dag met hout overigens.
Sunri5e schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:15:
[...]

Fijn om te horen! De monteur is de dag nadat het bij mij ouders voorgevallen was ook langs geweest. Die gaf ook aan dat er niets aan de hand heeft kunnen zijn. Hij zag geen enkel spoor van brand of lekkage. Toen ik dit verhaal van je las en in combinatie met het huidige weer moest ik gelijk aan deze gelijke situatie denken. De combinatie van dit weer met de zon en het "rood" in de lucht zorgt blijkbaar voor echt lijkende vlammen. De overbuurman van mijn ouders was ook echt in de veronderstelling dat hij vlammen had gezien.
Zowel buren als m'n vriendin geven ook aan dit gezien te hebben inderdaad. Maar de monteur liet nog even zien dat hij thuis een sfeerkachel heeft die met stoom en oranje ledjes de illusie wekt van een echte openhaard. Hij had er een video van opgenomen en dit aan ons laten zien, en dat ziet er heel geloofwaardig uit. Mocht dat zich voordoen uit een cv pijp, dan kan ik zeker geloven dat mensen dat als een actieve brand waarnemen. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door vdb819 op 31-12-2019 10:20 . Reden: Perongelukke dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
-

[ Voor 100% gewijzigd door vdb819 op 31-12-2019 10:21 . Reden: Perongelukke dubbelpost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hang voor de zekerheid toch een marshmallow boven je schoorsteen, mocht het nog een keer voorkomen, dan toont die aan of er daadwerkelijk wel/geen brand geweest is in de schoorsteen :)

Ofja, persoonlijk zou ik de schoorsteen een keer laten vegen, als de vorige eigenaar zo veel stookte.
Ik weet niet hoe nuttig dat zou zijn, maar je ziet het dan wel als er iets mis is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 19:09
Een CV ketel pijp brand niet zomaar daarnaast is het een gesloten systeem, echter de pijp kan zo heet worden dat de isolatie eromheen gaat smeulen of in de fik vliegen(mocht er rommel in zitten).

Zelf zou ik niet paniekerig zijn als er een vlam uit de pijp komt dat ding ontploft niet zomaar, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Veel erger is koolstofmonoxide gevaar als er een lek voordoet en helaas kun je dat niet goed meten behalve de brandweer.

Edit: Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen zijn mobiele telefoon aan zijn hand vast geplakt en niemand heeft even een foto gemaakt ? :+

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 31-12-2019 10:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
mag een hr cv ketel aan een schoorsteen gehangen worden ?
ik zou al dat vocht toch niet in mijn woning willen hebben.

we hebben het bedrijfsmatig ooit zo aangetroffen toen we een cv ketel gingnen vervangen.
maar de hebben we verwijdert. en gewoon een losse doorvoer gemaakt. we moesten toch
een verse lucht aanvoer maken. was vr welke binnenlucht aanzoog.
(al wel met aansluiting maar deze was niet in gebruik.)

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 31-12-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

peterpijpelink schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:45:
Gelukkig was je er op tijd bij. Wij hadden op bedrijfspand wel een Nefit topline die in brand vloog. Dat was in Augustus, herstelwerkzaamheden zijn net klaar.. Voor mij nooit een (Nefit) gasketel meer, warmtepomp!

https://www.ad.nl/dordrec...ambacht-meester~a9a457c2/

Er is door experts en brandweer onderzoek gedaan, helaas geen oorzaak kunnen aanwijzen, behalve dat de brand is ontstaan in de cv ketel. Gas verbruik was binnen 45 minuten iets van 3 kuub gas...
Was hier een modificatie op uitgevoerd?
Na de terugroep actie van Nefit zou dit niet meer mogen?
Microkid schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:15:
[...]

Elke ketel is beveiligd, als er geen vlam gemeten wordt door de ionisatie stopt het gasblok.
Een vlamvorming in het rookgasdeel zou gemeten worden door de rookgassensor.
Dan moet er wel heel veel stuk zijn en dan nog het gasblok aansturen, die kans lijkt mij niet zo heel groot.
mr_evil08 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:27:
Een CV ketel pijp brand niet zomaar daarnaast is het een gesloten systeem, echter de pijp kan zo heet worden dat de isolatie eromheen gaat smeulen of in de fik vliegen(mocht er rommel in zitten).

Zelf zou ik niet paniekerig zijn als er een vlam uit de pijp komt dat ding ontploft niet zomaar, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Veel erger is koolstofmonoxide gevaar als er een lek voordoet en helaas kun je dat niet goed meten behalve de brandweer.

Edit: Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen zijn mobiele telefoon aan zijn hand vast geplakt en niemand heeft even een foto gemaakt ? :+
Zo heet zal de rookgasafvoer niet worden van een moderne hr ketel, als je deze met kunststof rookgas dan zou dit kunnen smelten.
Kunststof rookgas is geschikt tot 120 graden. (burgerhout)
miciel schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:26:
mag een hr cv ketel aan een schoorsteen gehangen worden ?
ik zou al dat vocht toch niet in mijn woning willen hebben.

we hebben het bedrijfsmatig ooit zo aangetroffen toen we een cv ketel gingnen vervangen.
maar de hebben we verwijdert. en gewoon een losse doorvoer gemaakt. we moesten toch
een verse lucht aanvoer maken. was vr welke binnenlucht aanzoog.
(al wel met aansluiting maar deze was niet in gebruik.)
Doorvoer er in trekken of een dakdoorvoer inderdaad.
Heb wel eens een ketel gezien die op de schoorsteen was aangesloten.
Na een paar maanden kwam door het vocht de tegels van de muur in de ondergelegen badkamer.
Dit was door een niet nederlands sprekende meneer aangelegd die de badkamer had gedaan en ook de ketel wel even wou vervangen.... 8)7

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Laatst online: 13-05 17:06
Bij mij was het branderhuis ontzet en open. De vlammen konden dus uit het branderhuis slaan.Ik herinner me dat er een slangetje is doorgebrand. Daarmee ging uiteindelijk de gasklep dicht. Was een nieuwe ketel. Ik weet niet meer zeker of het een Nefit Topline was... klinkt wel bekend. Ben intussen verhuisd.

Wat ik wel nog wil zeggen: plaats een koolmonoxide melder naast je bed, en niet naast de ketel. (Of doe het beide).

Je wil immers weten of *jij* niet teveel koolmonoxide inademt. Doe geen aannames over de bron.
Dit op aanraden van een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
@likewise Zal ik doen, thanks voor de tip. Tot dusver nog geen problemen met de ketel in ieder geval. En geen enkele spoor van brand, gas of wat dan ook. Is toch echt een optische illusie geweest.
Pagina: 1