Ipad gekocht met lock op marktplaats

Pagina: 1
Acties:
  • 2.027 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:15
Goedendag,

Ik heb laatst een ipad gekocht via mp waarbij vermeld stond dat die defect was.
Nadat ik hem aangesloten had op een lader ging na een tijdje het scherm aan met de melding om een en ander up te daten, dat heb ik gedaan via itunes en daarna starte de ipad op maar kwam ik op een inlogscherm waar een appleid en email ingevuld moest worden.

Heb de verkoper gemaild en gevraagd of hij de lock eraf wou halen en die zij dat het van zijn moeder was en druk had blahblah tijdje aan de lijn gehouden en toen uiteindelijk had hij de gegevens en heb ik hem instructies gestuurd hoe te verwijderen uit icloud.

Nu heeft hij dus het apparaat gewist op afstand en als vermist aangemeld.

Hij wil verder niet meewerken om de ipad uit het account van zijn moeder te halen en wenste me fijne feestdagen toe.

Ik heb aangegeven aangifte te doen en hij zij ik heb hem als defect verkocht waarop ik zij alles is te maken.

Al met al heb ik nu in principe een ipad die als vermist of gestolen is aangemerkt.

Welke stappen kan ik ondernemen en waar moet ik aangifte doen, ik heb alle screenshots die hij gestuurd heeft van het account enzo en alle chats bewaard.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49
Je kan middels DFU proberen te herstellen maar er bestaat een kans dat hij alsnog om de zelfde gegevens vraagt na herstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
iOS apparaten worden standaard gelocked, en kunnen alleen worden geunlocked met behulp van de betreffende Apple ID. Dit is een maatregel tegen diefstal. Het is (gelukkig) niet mogelijk dit te omzeilen. Dat er niet wordt meegewerkt wekt de suggestie dat de iPad is gestolen.

Dit wordt door Apple uitgelegd op de volgende pagina:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201365

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:35
Je hebt een gejatte iPad gekocht. Die lock bestaat op de servers van Apple, er is geen manier om die eraf te krijgen zonder de inloggegevens van de eigenaar. En die eigenaar gaat de gegevens natuurlijk niet geven, want die wil z'n iPad terug.

Ik denk dat je sterk staat, want verkocht als 'defect' is iets anders als verkocht als gejat, maar houd er rekening mee dat als blijkt dat de iPad echt gejat is, dat ie dan terug gaat naar de oorspronkelijke eigenaar. In principe zou je dan je geld terug moeten krijgen van de dief, maar je kunt zelf wel bedenken of dat gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je gelijk hebben en je gelijk halen zijn in dit soort zaken helaas twee verschillende dingen, als je hier aangifte van doet dan komt het op de stapel en hoor je daar nooit meer wat van. Een beetje verspilde moeite als je het mij zou vragen.

Ik weet niet precies wat je doel was om een defecte iPad te kopen maar voor onderdelen kan je hem nog steeds gebruiken bijvoorbeeld. Zolang je het logicboard (en de Homeknop afhankelijk van het type) maar van een ander gebruikt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevintjeh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:53
Je zou de website stopheling.nl even kunnen bezoeken, daar kun je zien of het een gestolen product betreft (Als er aangifte is gedaan).
Mocht dat zo zijn is het zeker raadzaam om aangifte te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:32
zwerfkater schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:21:
Goedendag,

Ik heb laatst een ipad gekocht via mp waarbij vermeld stond dat die defect was.
Nadat ik hem aangesloten had op een lader ging na een tijdje het scherm aan met de melding om een en ander up te daten, dat heb ik gedaan via itunes en daarna starte de ipad op maar kwam ik op een inlogscherm waar een appleid en email ingevuld moest worden.

Heb de verkoper gemaild en gevraagd of hij de lock eraf wou halen en die zij dat het van zijn moeder was en druk had blahblah tijdje aan de lijn gehouden en toen uiteindelijk had hij de gegevens en heb ik hem instructies gestuurd hoe te verwijderen uit icloud.

Nu heeft hij dus het apparaat gewist op afstand en als vermist aangemeld.

Hij wil verder niet meewerken om de ipad uit het account van zijn moeder te halen en wenste me fijne feestdagen toe.

Ik heb aangegeven aangifte te doen en hij zij ik heb hem als defect verkocht waarop ik zij alles is te maken.

Al met al heb ik nu in principe een ipad die als vermist of gestolen is aangemerkt.

Welke stappen kan ik ondernemen en waar moet ik aangifte doen, ik heb alle screenshots die hij gestuurd heeft van het account enzo en alle chats bewaard.
Aangifte? Zoals jij het brengt is dit een volledig civiele aangelegenheid. Daar heeft de Politie niets mee te maken.

Neemt niet weg dat je wel naar de Politie moet. Begin is met op https://www.stopheling.nl/ te checken of er aangifte van diefstal is gedaan. Ik heb zo 't vermoeden dat dat zo is of binnenkort gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom breng je hem niet gewoon terug naar de oorspronkelijke eigenaar?

Scheelt een hoop administratief gedoe en je kunt de oorspronkelijke eigenaar om een onkostenvergoeding vragen, zoals bijvoorbeeld een verzendlabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verkocht als defect, dus alleen bruikbaar als enkele losse onderdelen muv het moederbord.

Het kan best zijn dat deze gestolen is of dat de vorige eigenaar gewoon niet deze wilt vrijgeven of weet hoe dit werkt. Soms ben je al de 3e of 4e persoon die deze heeft doorverkocht dus pas op met de term gestolen of heling in dit soort gevallen.

Daarnaast moet je jezelf afvragen of je überhaupt op Marktplaats dit soort dingen moet kopen en al helemaal niet op afstand.

Ga dan altijd uit van onderdelen prijzen, total loss en daar max 30 procent bieden ivm 1/3 puinzooi en waardeloos.

Je kan een melding maken zoals hierboven al is aangegeven maar verder dan civiel rechterlijk proberen je aankoopbedrag terug te krijgen op basis van een non conform product gaat al lastig worden, ben ik bang.

Wijze les voor volgende keer: altijd ter plekke checken hoe/wat en bij defecte producten nooit meer dan 1/3 van waarde onderdelen bieden, anders weglopen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:15
Ik heb de ipad gekocht voor 10 euro met als doel het passen van de verschillende partijen hoezen die ik ooit gekocht heb om te kijken welk model er nu in past.heb diverse modellen gekocht met defect scherm bv. en bij deze had ik gewoon geluk dat die het deed. De verkoper vroeg mij begint het mailadres met ... en ik zij ja. ik heb een screenshot gezien van zijn moeders naam (ga ik vanuit) en die begint met dezelfde letter. ipad van ...

in eerste instantie zij die gaat je geld kosten om te unlocken, daarna moeilijk doen dat het niet lukte enzo terwijl ik duidelijk instructies gaf. Ik vermoed dat hij het me niet gunt dat ik dat ding aan de praat heb gekregen. hij vroeg trouwens ook nog staat er wat op maar ik had hem zelf al gewist bij het updaten.

Laatste reactie was dan ook dat hij zij dat het niet lukte.

De eerste keer dat ik de ipad aanzette gaf die dus aan dat ik de inlogggevens in moest voeren toen was die dus nog niet aangemeld als vermist of gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Nooit een Apple apparaat via marktplaats kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 30-12-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hamazaki schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:36:
Nooit een Apple apparaat via marktplaats halen.
Huh 🤔. Enige nuance is wel op z’n plaats hierbij. Ik heb met regelmaat m’n oude MacBook of iPhone verkocht via Marktplaats, dit is altijd uitstekend gegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door kamerplant op 30-12-2019 19:39 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
kamerplant schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:38:
[...]

Huh 🤔. Enige nuance is wel op z’n plaats hierbij.
Zie Topic-start :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

zwerfkater schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:34:
Ik heb de ipad gekocht voor 10 euro met als doel het passen van de verschillende partijen hoezen die ik ooit gekocht heb om te kijken welk model er nu in past.heb diverse modellen gekocht met defect scherm bv. en bij deze had ik gewoon geluk dat die het deed. De verkoper vroeg mij begint het mailadres met ... en ik zij ja. ik heb een screenshot gezien van zijn moeders naam (ga ik vanuit) en die begint met dezelfde letter. ipad van ...

in eerste instantie zij die gaat je geld kosten om te unlocken, daarna moeilijk doen dat het niet lukte enzo terwijl ik duidelijk instructies gaf. Ik vermoed dat hij het me niet gunt dat ik dat ding aan de praat heb gekregen. hij vroeg trouwens ook nog staat er wat op maar ik had hem zelf al gewist bij het updaten.

Laatste reactie was dan ook dat hij zij dat het niet lukte.

De eerste keer dat ik de ipad aanzette gaf die dus aan dat ik de inlogggevens in moest voeren toen was die dus nog niet aangemeld als vermist of gestolen.
Weet wel zeker dat het geen kwestie van 'gunnen' is. Dit figuur weet heel goed wat hij te koop aanbiedt voor dit bedrag. Je koopt dit voor een 10tje op marktplaats (ringeling doen de bullshit-bells) en krijgt zulke reacties terug.
Zou er geen tijd meer aan verspillen.
En wil je dat wel? Vraag hem dan om de aankoopbon, want daarmee kun je zo'n iCloud lock eraf krijgen (als de gegevens van het ingelogde account niet (meer) bekend zijn).

Zelfs voor 'parts' is dit een mooie deal zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:17
Je hebt voor 10 euro een "defect" iets gekocht. Daar ben je mee akkoord gegaan. Nu wil je voor 10 euro ineens een werkend iets?

Ongeacht of het gestolen is, waarschijnlijk wel :), je bent er toch vooraf mee akkoord gegaan dat het defect is? Je krijgt hem nu niet aan de praat, dus het apparaat is weldegelijk defect ;) zoals al was aangeven door verkoper.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
En passen kan toch nog steeds? Daarvoor zit iCloud lock toch niet in de weg?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-08 20:03
Bied aan hem terug te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:38

DataGhost

iPL dev

wodkabuikje schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:57:
Je hebt voor 10 euro een "defect" iets gekocht. Daar ben je mee akkoord gegaan. Nu wil je voor 10 euro ineens een werkend iets?
10 euro plus arbeid en evt vervangende onderdelen. Wie ben jij om te oordelen over wat je met een product doet na aankoop? Had de verkoper zelf maar zo slim moeten zijn om hem te repareren of te laten repareren, maar dat was waarschijnlijk te veel moeite of te duur. En nu dus de afgunst dat het TS wel gelukt is, met de gedachte dat dat allemaal maar gratis en vanzelf gebeurd is.
Ongeacht of het gestolen is, waarschijnlijk wel :), je bent er toch vooraf mee akkoord gegaan dat het defect is? Je krijgt hem nu niet aan de praat, dus het apparaat is weldegelijk defect ;) zoals al was aangeven door verkoper.
Het verschil is dat de verkoper na de verkoop een actieve handeling gedaan heeft om het apparaat verder defect te maken dan dat 'ie al was. Volgens mij kan je dat zien als vernieling ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 30-12-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 19:28
Wellicht is praktisch een soortgelijk bedrag te bieden voor het verwijderen van het lock, zie het als een vorm van servicekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Gezien de prijs heb je meer gekregen dan je hebt gekocht. Daarnaast gaan we hier niet helpen met het omzeilen van een beveiliging (zie ook Het algemeen beleid #verbodenhacken), en dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.