Deur klemt, scharnier te verstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Mijn dubbele tuindeur klemt, moet echt flink trekken om hem dicht te krijgen. Aan de onderkant zie ik duidelijk dat het hout flink langs elkaar schuurt. Nu kan ik het hout bijschaven of bijschuren maar ik vroeg me af of ik het scharnier ook kan verstellen. Ik heb namelijk wel een flinke kier tussen de deur en het kozijn, daar lijkt genoeg ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7HammyverNWwbi9JxK2NDWoJ/thumb.jpg

Valt hier nog wat aan bij te stellen of moet ik gewoon de deur gaan inkorten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Rechts zitten 3 stelschroeven, daarmee kun je hem zo te zien nog wat verder naar buiten hangen, maar of dat je probleem oplost...?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 20:37

NielsNL

DigiCow

Op de positie van de foto hangt hij ook de verkeerde kant op, tegen de zwaartekracht in zeg maar.... Je zou de andere scharnieren ook eens moeten bekijken.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:27:
Rechts zitten 3 stelschroeven, daarmee kun je hem zo te zien nog wat verder naar buiten hangen, maar of dat je probleem oplost...?
Verder aandraaien lukt niet, als hij verder naar buiten hangt dan zal hij juist meer gaan klemmen verwacht ik?
NielsNL schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:34:
Op de positie van de foto hangt hij ook de verkeerde kant op, tegen de zwaartekracht in zeg maar.... Je zou de andere scharnieren ook eens moeten bekijken.
Andere scharnieren zijn precies identiek zo te zien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@Tsurany met een baco kan je vaak de scharnierogen weer terugbuigen in de oude positie en vaak zijn daarmee dit soort problemen weg voor een tijd:

[ Voor 14% gewijzigd door Breezers op 30-12-2019 17:00 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-06 20:49

MLLL

Palm Treo 650

Met een hamer op de knopen slaan die aan het scharnier zitten op de kozijnkant.

Wel eerst de pen eruit halen

[ Voor 16% gewijzigd door MLLL op 30-12-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:56
Deze kan je nog iets verstellen maar of dat in dit geval de goede kant op is kan ik uit je foto niet opmaken. Draai de kruiskop-schroeven iets los en draai met een grote platte schroevendraaier de kunstof schroef, de deur een handje helpen door hem iets te lichten maakt het iets makkelijker. De onderste scharnieren iets uit en de bovenste iets in of vice versa.
De knopen omslaan of aanknijpen met een mortiertang is een laatste redmiddel beter is het dan om iets te schaven. Ik noem het een laatste redmiddel omdat het meestal geen langdurig resultaat bied en je het pisbakkenstaal van zo’n scharnier erg verzwakt.

[ Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 01-01-2020 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Draai je deur open op 90graden, stop wat hout onder de deur zodat deze niet naar beneden kan vallen. Haal de schroeven van het bovenste en middelen lste scharnier er uit(het kozijn gedeelte) je zie daar een kunststof vul plaatje, deze haal je er uit en je schroef hét scharnier weer vast, eventueel een iets dunner plaatje er voor terug plaatsen.

Op deze manier komt de deur bij de sluitstijl iets omhoog.

Mocht dit niet lukken kan je nog de knoppen van het scharnier ombuigen alla: @Breezers

Maar ga het echt niet doen met een hamer zoals @MLLL, je sla dan gewoon je scharnieren stuk, het rondje waar de pen in valt is niet meer rond en gaat dan aanlopen, piepen en je pen slijt verkeerd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ga er dan toch voor kiezen om een vakman in te schakelen, had gehoopt dat het makkelijk te doen zou zijn maar in mijn eentje die deur vervangen zie ik toch niet gebeuren, zeker niet gezien er een vrij grote ruit in de deur zit met een aardige afstap van woonkamer naar tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 16:05
Moest aan dit filmpje denken, maar dat gaat je niet helpen helaas.

http://www.dumpert.nl/mediabase/7782719/6b3206bb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:16
Breezers schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:58:
@Tsurany met een baco kan je vaak de scharnierogen weer terugbuigen in de oude positie en vaak zijn daarmee dit soort problemen weg voor een tijd:

[YouTube: Bending Hinges to Adjust Doors]

[YouTube: How to Fix a Sticking Door]
Bedankt! Al is het jaren na dato. Ik had een net iets ander probleem dan TS, maar dat eerste filmpje was precies wat ik nodig had om het op te lossen.
Pagina: 1