Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De zoveelste Game PC ~€1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wh33ly
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een voornamelijk Game PC. Na jarenlang op mijn laptop ge-gamed te hebben, ben ik geswitched naar de Xbox One.
Wegens plaatsgebrek, kinderen etc. was dit de beste optie. De laptop begint erg af te haken en wil deze graag vervangen door een desktop. Ik wil nog eens proberen te gamen met Mouse/Keyboard :). Natuurlijk al wat jaartjes ouder, dus mijn reactievermogen zal wel niet meer zou zijn als toen ik jong was haha, maar het kriebelt natuurlijk wel.

Wat is je budget?
Streefbedrag om en nabij €1000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Spelen met docker/VM's
- Visual Code
- Gamen (Apex/CoD/BF/Sim games(city skylines/AoE)/Diablo etc.)

- Mouse/Keyboard heb ik al.
- Momenteel 2 Full HD 24" beeldschermen

Ik heb nog een NAS staan voor de meeste data, dus ik hoef ook geen TB's opslag in de kast, maar eventueel latere uitbreidings mogelijkheden zijn wel gewenst.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb goed proberen af te kijken bij de BBG en andere topics en heb hiermee onderstaande samengesteld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 325,-€ 325,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 79,90€ 79,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W€ 73,11€ 73,11
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,81

Welke vragen heb je hier nog over?
  • Processor zie ik grotendeels overal dit zelfde type terug komen
  • MoBO zie ik grotendeels overal dit zelfde type terug komen
  • GPU -> Momementeel heb ik 2x 24" FullHD schermen (Iiyama), wellicht is deze kaart daar wel overkill voor, wellicht wil ik deze in de toekomst nog wel een keer vervangen. Op het moment hoef ik
    dus niet perse 1440 of 4k te gamen. Indien deze kaart of eentje die wellicht iets duurder is dit mogelijk maak zie ik dit uiteraard ook als een optie. Mijn vraag is of deze voldoende
    is of dat jullie wellicht een ander merk/type zouden kiezen.
  • Behuizing -> kan op of onder bureau maakt me niet zo veel uit. Heb deze gekozen omdat deze een beetje past bij het zwart/witte MoBo en niet al te duur is. Ook zie ik hem regelmatig voorbij komen.
  • Memory -> 16-32 GB daar twijfel ik nog over. Wellicht is 16GB genoeg maar wil deze mogelijk later uit kunnen breiden naar 32. Hier heb ik ook voor 3200Mhz gekozen en gekeken wat er niet te duur
    is en er acceptabel uitzag.
  • Voeding 600W moet voldoende zijn, ook heb ik hier gekgeken naar de looks t.o.v. MoBo en de prijs
  • SSD -> streef naar 1TB zo snel mogelijke lees/schrijf snelheid, qua filtering kwam ik op deze uit.
Ik zoek nog graag wat tips m.b.t. de samenstelling. Graag zou ik nog wat tips willen of jullie visie om nog wat zaken fijn te slijpen. Net een iets ander type GPU/Memory/Voeding.

Waarschijnlijk zoals de meeste van deze topics is er zoveel keuze en zijn er zoveel (kleine) afwijkingen in de type aanduidingen/snelheden van alle componenten. Schiet er maar eens op, anders ga ik snel bestellen :)

Beste antwoord (via wh33ly op 07-01-2020 13:19)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Looks voor de voeding hoef je niet op te letten want je ziet hem toch niet :p
Ook is 600w gewoon te veel, een BitFenix Formula Gold 450w heb je meer dan genoeg aan, is van goede kwaliteit en een tientje of wat goedkoper :)

Hecht je waarde aan de RGB op het ram? Zo niet kun je ook met dit setje prima vooruit.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ook is 600w gewoon te veel, een BitFenix Formula Gold 450w heb je meer dan genoeg aan, is van goede kwaliteit en een tientje of wat goedkoper :)

Hecht je waarde aan de RGB op het ram? Zo niet kun je ook met dit setje prima vooruit.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Een modulaire voeding als deze maakt het bouwen al een stuk makkelijker en het resultaat is meestal ook wat netter. Argument van de looks tov mobo snap ik niet, want in die case zit de voeding in een aparte afgesloten zone. pricewatch: Corsair RM550x Zwart

Als je er niks om geeft om wat extra kabeltjes weg te werken kan je ook gewoon voor deze kiezen:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

Verder kan je ook gewoon de stockkoeler gebruiken.

• wh33ly
Wintervacht schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:02:

Ja dat is waar, dan vervang ik die wel voor de BitFenix Formula Gold 450w

RGB op het RAM lijkt me leuk, geen must. Ik dacht voor die €15 meer is het misschien net een beetje leuker voor de kids :)

Hierbij de aangepaste versie
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 325,-€ 325,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 79,90€ 79,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,65

[ Voor 59% gewijzigd door wh33ly op 30-12-2019 16:15 ]

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:15

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Op basis van comments op gelijkwaardige systemen heb ik een vraag: heb je speciale wensen wat betreft de koeling dat je een aparte CPU koeler koopt? De versie die bij de boxed Ryzen geleverd wordt schijnt namelijk prima te werken. Scheelt weer 4 tientjes :)

• JohnnyDon
  • Laatst online: 12-11 10:11
SayWhatAgain! schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:33:
Op basis van comments op gelijkwaardige systemen heb ik een vraag: heb je speciale wensen wat betreft de koeling dat je een aparte CPU koeler koopt? De versie die bij de boxed Ryzen geleverd wordt schijnt namelijk prima te werken. Scheelt weer 4 tientjes :)
Dit dus. Als je gaat overklokken of je hebt gewoon slechte flow in je kast is een aparte koeling het wel waard anders gewoon bij de meegeleverde blijven. En als je bijv. toch vindt dat het geluid te luid is voor je (omdat je je pc op bureau wilt neerzetten bijv.) kan je evt. later een koeler kopen.

• wh33ly
Ok, goede tip. De keuze is mede bepaald door mijn visie koeler is beter. Las hier en daar wat warmte issues. Zal er vanavond nog eens dieper induiken. Als het niet nodig is kan ik me die paar tientjes weer besparen inderdaad.

Zorgen de 2 standaard fans in de kast voor voldoende flow? Of moet daar nog wat aan gebeuren?

[ Voor 17% gewijzigd door wh33ly op 30-12-2019 16:43 ]

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@wh33ly

De twee fans die in jouw gekozen kast zitten is voldoende voor een basis flow. Outtake fan aan de achterkant en bovenkant.
Je kan altijd nog fans aan de voorzijde plaatsen als intake.

De gekozen videokaart is prima, maar kan wel wat warm worden door de mindere koeling die erop zit. Ook verbruikt de Asrock RX5700 iets meer stroom in standby.

Wil je eentje met betere koeling en die ook wat stiller is dan is dit nog een optie. Maar die kaart is wel weer duurder

pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 Pulse

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Eugene_85 schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:26:
@wh33ly

De twee fans die in jouw gekozen kast zitten is voldoende voor een basis flow. Outtake fan aan de achterkant en bovenkant.
Je kan altijd nog fans aan de voorzijde plaatsen als intake.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, gewoon altijd minimaal 1 intake en 1 outtake.
Als je alleen outtake fans hebt heb je nl. geen airflow maar gaan de fans lucht van buiten aanzuigen via het meest dichtbijzijnde openingetje, kiertje of wat dan ook, zo krijg je gewoon 0 flow in de kast en dat zal de temperaturen niet ten goede komen.

Daarnaast wordt er her en der ook nogal wat gezeurd over onderdruk in de kast zelf, dat er dus meer lucht naar buiten geblazen wordt dan naar binnen, waardoor er stof door kieren en gaten waarvoor ze niet bedoeld zijn naar binnen wordt gezogen. Daar zou ik zelf dan weer niet te veel aandacht aan besteden maar alleen outtake fans is een erg vreemde keuze en zeker niet optimaal :9

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@Wintervacht

Dat weet ik, maar het ligt er ook aan welke CPU koeler je hebt en of die push/pull config heeft.

Voor een ideale airflow plaats je twee intake fans aan de voorkant en dan een outake aan de achterkant en bovenkant.
Maar als je een CPU koeler hebt met een push/pull config dan plaats je op de CPU koeler aan de ene kant een intake en aan de andere kant een outtake.(Zoals bij de Scythe Mugen 5 het geval is)
In sommige behuizingen komt de achterste fan dan zo dicht op de outtake fan van je behuizing dat die outtake fan op de CPU cooler dan niet nodig is. (Warme lucht wordt dan via outtake fan aan achterzijde naar buiten geblazen)

Als ik dus naar de foto kijk van de behuizing (NZXT H510) dan lijkt de achterste fan gemonteerd te zijn als outtake (warme lucht eruit) en de bovenste fan lijkt ook als outtake te zijn gemonteerd (warme lucht naar boven) Dat zou dan vreemd zijn, want deze kast heeft aan de voorzijde geen twee intake fans.
Misschien zie ik het verkeerd, of het is verkeerd afgebeeld

Edit.
In geval van mijn Scythe Mugen 5 CPU koeler waren de afbeeldingen verkeerd op de doos gezet. Op de doos stond dus een pull/pull config (dus twee 2 fans met koele lucht naar elkaar toe)

[ Voor 12% gewijzigd door Eugene_85 op 30-12-2019 18:15 . Reden: afb. uitleg op CPU koeler ]

• wh33ly
Bedankt voor de informatie allemaal, ik zal straks even de build bijwerken. Maar in het kader de bovenstaande discussies, heb de Corsair iCUE 220T RGB Airflow behuizing gepakt omdat hier al 3 fans inzitten. Rest is ongewijzigd. Spullen zijn besteld, nogmaals bedankt voor het verhelderen van mijn vragen

1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 384,90€ 384,90
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 82,90€ 82,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,70
Pagina: 1