Waar op letten bij aanschaf netwerkadapter (mini PCI-E)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:52
Vaak zet ik PC's in elkaar maar van netwerken heb ik weinig kaas gegeten.

Ik heb nu een klein projectje, just for fun, om een zo klein mogelijke PC te maken met een m-atx bordje. Tot zover blijft het geheel superklein terwijl het zeer degelijk performt met een i5-750 op 4Ghz en een HD7750. Zelf maak ik ook het chassis/de kast.

Ik wil dit mini PC'tje uiteindelijk aan een vriendin weggeven en het zou voor haar heel mooi zijn als die ook WIFI kan ontvangen. Nu heb ik een mini PCI-E slot over, daar zet ik graag een WLAN+Bluetooth kaartje in.

Waar moet ik opletten bij de aanschaf? Ik denk op het aantal Mbps, maar hoe weet ik of het ene kaartje beter bereik heeft dan het andere kaartje? En ik zie kaartjes zonder antennes, en kaartjes met antennes. Werken die zonder antennes ook? En hebben die met antennes dan weer beter bereik dan die zonder antennes?

Daarnaast zie ik ook nog allerlei verschillende soorten WIFI: 802.11a, 802.11n etc. Moet dat dan weer overeenkomen met wat je modem uitzendt? Of is het net als Bluetooth, dat als je de meest recente versie koopt, dat het dan backwards compatibel is (en je dus zo goed als altijd goed zit met de meest recente versie)?

Tevens zie ik kaartjes van EUR 3 op Ali-express en EUR 40 a 50 op de Pricewatch in onze contreien. Nu ga ik niet uit China bestellen omdat het dan veel te lang duurt, zal dan eerder op Ebay/amazon.de kijken, maar zit daar nog veel kwaliteitsverschil tussen?

Bij voorbaat veel dank voor reacties als je ervaring hebt met dit soort kaartjes!

[ Voor 11% gewijzigd door hyperdry op 30-12-2019 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je lijkt toch wat basiskennis te ontberen voor iemand die regelmatig systemen in elkaar zet, NOFI.

Zonder antennes wil gewoon zeggen dat jij de antennes voorziet. Zoals een laptopchassis doet bv. Een kaartje zonder aangesloten antennes kan geen signaal uitzenden.

Wat WiFi-protocollen betreft, dat is ook algemene kennis - die kan je hier opfrissen. 802.11ac is in principe compatibel met alle oudere protocollen (a/b/g/n) maar je wil geen a of b clients in je netwerk hebben; ook 802.11g zal alles vertragen.

Er zijn meerdere form factors beschikbaar voor insteekkaartjes, dus daar dien je ook op te letten. Er zijn ook adapters beschikbaar waarop je dan zo'n kaartje installeert, en die adapter prik je dan gewoon in je PCI-E slot.

Het helpt ook als je vertelt welk moederbord je hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 30-12-2019 14:28 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:08
Ben je zeker dat het mini PCI-E is? Volgens mij is dat eerder laptop materiaal, maar dat klopt dan weer niet met wat je opgeeft van processor en videokaart. Of je moet iets exotisch hebben :)
Misschien heb je gewoon een PCI-E X1? Geef anders je moederbord ook nog op om zeker te zijn dat je juist koopt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:58
Er zijn wel desktop moederborden met mPCI-E, maar voor hetzelfde geld is het mSATA wat dezelfde formfactor heeft. Type is inderdaad wel handig. Verder heb je bij dit soort kaarten altijd externe antennes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
Bedankt voor de reacties, @Malantur ik heb het even nagekeken in de specs van het mobo en het gaat inderdaad om PCI-e 2.0 x1 ipv Mini PCI-E.. Bedankt, had zo het verkeerde besteld.

@Borromini Bedankt dat is kort en bondig veel relevante informatie! Ja basiskennis voor een IT-er misschien, ik ben een niet IT-er met als hobby overclocken en daarvoor kom ik niet met netwerken in aanraking. Voor mij is het plug en play de LAN-kabel erin. Desondanks lukt vlugge systemen bouwen en tweaken prima - https://ic.tweakimg.net/ext/va/3706162.png . Maar bedankt dat jij me op weg wilt helpen!

@hcQd Dankjewel. Het wordt dus sowieso een kaartje met antennes.

[ Voor 64% gewijzigd door hyperdry op 30-12-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

:) Als je een Pricewatch-linkje naar je moederbord geeft kunnen we meekijken naar wat erin past, maar het klinkt alsof het sowieso met adapter zal zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Ik zou persoonlijk niet minder kopen dan Wifi6 / 802.11-AX. De nieuwste standaard maar backward compatible met de eerdere standaarden.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200
Deze kan meteen ook Bluetooth aan en als ik de foto's bekijk is dit toevallig een adaptor met een laptop kaartje in. In de toekomst dus altijd een optie om enkel het kleine kaartje te upgraden of vervangen bij defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
Ik heb net bepaald dat ik nog net wat kleiner wil dan het huidige bordje waar ik mee bezig ben. De socket 1156 spullen gaan in de verkoop.

Het nieuwe moederbord wordt: ASRock H61M-VG3 (socket 1155).
pricewatch: ASRock H61M-VG3

De WIFI/BT kaart wil ik dan graag in dat kleine witte PCI slotje plaatsen, gezien de specs van het mobo lijkt me dat dan PCI-e 2.0 x1 (oke bij nader inzien gaat het kaartje in een adapter, en de adapter in het PCI-e x1 slot).

@Malantur dat ziet er erg goed uit. Die mogelijkheid om eventueel enkel het kaartje te kunnen upgraden of vervangen trekt me wel.

[ Voor 37% gewijzigd door hyperdry op 30-12-2019 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:14
hyperdry schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:39:
Het nieuwe moederbord wordt: ASRock H61M-VG3 (socket 1155).
Waarom zou je je geld aan zo'n moederbord besteden? Ding is al kneiter oud en heeft zelfs geen ddr4 ondersteuning. Ook past de i5 750 hier uiteraard niet op aangezien dat socket 1156 is 8)7

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
@Dracoz Zolang ik met een quad-core (nu dan S1155) + mobo + 8GB DDR3 RAM op zo'n EUR 50 a 60 uitkom vind ik het leuk. Als ik dan een single-core score in PassMark uitkrijg van zo'n 1500 is dat voor veel gebruik gewoon nog best snel ook.

Daarbij is dit geen economisch optimale PC maar ik wil gewoon kijken hoe klein ik kan uitkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Malantur schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:39:
Ik zou persoonlijk niet minder kopen dan Wifi6 / 802.11-AX. De nieuwste standaard maar backward compatible met de eerdere standaarden.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200
Deze kan meteen ook Bluetooth aan en als ik de foto's bekijk is dit toevallig een adaptor met een laptop kaartje in. In de toekomst dus altijd een optie om enkel het kleine kaartje te upgraden of vervangen bij defect.
802.11AC is voor de meeste huis-, tuin- en keukentoepassingen ruim voldoende. Vergeet ook niet dat, om daar profijt van te hebben, ook je AP dezelfde generatie dient te ondersteunen. Dus een 802.11ax-client met een 802.11ac AP is zonde.

Daarnaast is 802.11ax nog heel jong en is software (drivers) niet uitontwikkeld. Dat is bij 802.11ac over het algemeen al een stuk beter. Van 802.11ax is er nog genoeg 'draft' hardware op de markt; ik hoef je niet te vertellen hoe dat loopt... Dat was met 802.11an een compleet débâcle.

Deze bv.: pricewatch: TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 30-12-2019 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:14
hyperdry schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:52:
Daarbij is dit geen economisch optimale PC maar ik wil gewoon kijken hoe klein ik kan uitkomen...
Je kan met nieuwe hardware ook klein uitkomen hoor, is niet alleen mogelijk met oude hardware. IMO is het juist slimmer om nieuwe hardware aan te schaffen aangezien hier vaak ook onboard wifi en bluetooth op zit, scheelt je dus ook weer allemaal randapparatuur!

De mini-ITX AM4 bordjes zijn erg interessant IMO

Combineer dat met een 2e hands Ryzen CPU en je bent nog goedkoop uit ook!

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Borromini schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:56:
[...]

802.11AC is voor de meeste huis-, tuin- en keukentoepassingen ruim voldoende. Vergeet ook niet dat, om daar profijt van te hebben, ook je AP dezelfde generatie dient te ondersteunen. Dus een 802.11ax-client met een 802.11ac AP is zonde.
Dat is het kip en ei verhaal: ik zou alvast de nieuwe kopen zodat je voorbereid bent als je AP vernieuwd wordt.
Daarnaast is 802.11ax nog heel jong en is software (drivers) niet uitontwikkeld. Dat is bij 802.11ac over het algemeen al een stuk beter. Van 802.11ax is er nog genoeg 'draft' hardware op de markt; ik hoef je niet te vertellen hoe dat loopt... Dat was met 802.11an een compleet débâcle.
Niet gevolgd, al weet ik in de tijd van 802.11N dat er wel leng/veel draft hardware op de markt was. Ik zou enkele reviews lezen van de AX en indien in orde zie ik niet waaorm je bang moet zijn om deze te kopen.
hyperdry schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:52:
@Dracoz Zolang ik met een quad-core (nu dan S1155) + mobo + 8GB DDR3 RAM op zo'n EUR 50 a 60 uitkom vind ik het leuk. Als ik dan een single-core score in PassMark uitkrijg van zo'n 1500 is dat voor veel gebruik gewoon nog best snel ook.

Is het om op te gamen? Zo niet zijn er andere opties richting ITX die nog veel kleiner dan zijn micro-ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
@Dracoz Dat is inderdaad ook wel interessant, nieuwere mini-ITX AM4 bordjes met on-board WIFI. Ga ik ook meenemen in de vergelijkingen.

Daarbij is Mini-ITX denk ik niet per se kleiner dan micro-ATX, zie bijvoorbeeld
micro-ATX H61M-VG3 = 7.5 x 2.5 x 6.7 "
mini-ITX H110M-HDS = 10.8 x 2.3 x 8.3 "
V&A aangeboden: ASRock H110M-HDS

Maar ik kijk nog even verder want de combi CPU + bordje moet wel overclocken kunnen. Indien het micro-ATX wordt, of mini-ITX zonder on-board WIFI, let ik er bijv een PCI-E 1x slot op zit waar ik zo'n WIFI adapter in kan plaatsen (met WIFI 5 of WIFI 6).

En @Malantur is inderdaad ook om [erg] licht op te kunnen gamen (met een HD7750).

[ Voor 6% gewijzigd door hyperdry op 30-12-2019 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
hyperdry schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:11:
@Dracoz Dat is inderdaad ook wel interessant, nieuwere mini-ITX AM4 bordjes met on-board WIFI. Ga ik ook meenemen in de vergelijkingen.

Daarbij is Mini-ITX denk ik niet per se kleiner dan micro-ATX, zie bijvoorbeeld
micro-ATX H61M-VG3 = 7.5 x 2.5 x 6.7 "
mini-ITX H110M-HDS = 10.8 x 2.3 x 8.3 "
V&A aangeboden: ASRock H110M-HDS

Maar ik kijk nog even verder want de combi CPU + bordje moet wel overclocken kunnen. Indien het micro-ATX wordt, of mini-ITX zonder on-board WIFI, let ik er bijv een PCI-E 1x slot op zit waar ik zo'n WIFI adapter in kan plaatsen (met WIFI 5 of WIFI 6).
Beiden zijn microATX volgens de pricewatch.

De AsRock H61M-VG3 is volgens mijn bronnen 19.1 cm x 17.0 cm
De AsRock H110M-HDS is 19.1 cm x 18.8 cm.
Een willekeurig AM4 ITX (Asus ROG STRIX B450-I GAMING) 17 cm x 17 cm

Scheelt eerlijk gezegd minder dan ik dacht maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperdry
Het gaat lekker allemaal vandaag.

Zit erg dicht bij elkaar in de buurt dan ja maar dan is een mini ITX wel weer net leuker... Keuzes, keuzes, ik ga me zo eens oriënteren obv wat er momenteel 2e hands te krijgen is. Thx weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:52

psy

Zodra je ook maar een BEETJE overweegt om een losse Wifi adapter te kopen, zou ik zeker voor een nieuwer m-itx platform gaan, waarbij de Wifi vaak al geïntegreerd zit. Geld uitgeven aan losse pci-e kaarten lijkt me zinloos.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hyperdry schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:27:
Het gaat lekker allemaal vandaag.

Zit erg dicht bij elkaar in de buurt dan ja maar dan is een mini ITX wel weer net leuker... Keuzes, keuzes, ik ga me zo eens oriënteren obv wat er momenteel 2e hands te krijgen is. Thx weer
Aangezien je zelf de kast wilt maken - hoe ben je van plan de uitbreidingssloten te doen?

Kaarten heb je in full-height en low-profile, en veel mITX cases werken met een riser om ze niet haaks op maar parallel met het moederbord te plaatsen. Dat geeft dus vier mogelijke opties die redelijk bepalend zijn voor wat voor kaart je fysiek zou moeten kiezen, nog los van de specs van wat erop zit.

Als je daadwerkelijk pricewatch: ASRock H61M-VG3 gaat gebruiken - dat is trouwens geen mITX of uATX, maar DTX - heb je twee sloten. Ga je ook de PCIe 16x gebruiken? Dan moet je werken met haakse kaarten, of met een tweetraps-riser (ingewikkeld genoeg in pre-fab case, nog los van zelf maken).

Het is in ieder geval zo qua vorm nog te onduidelijk om een goed advies te geven nog los van de specs - al zou anno 2019 WiFi-ac wel verplicht moeten zijn IMHO, en minder dan 2x2 MIMO is ook onhandig. Wat ook relevant is: welk OS ga je draaien? Want sommige chipsets werken beter met een bepaald OS (Qualcomm is ideall met Linux maar Windows drivers zijn bagger, Broadcom is prima met Windows maar geen Linux drivers etc).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1