5.1 surround, of atmos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik heb momenteel een simpele stereo opstelling, en wil een leuke surround beleving realiseren. Ik zit eigenlijk met 2 vragen:

1. Speakers in het plafond lijken mij eigenlijk alleen haalbaar als ik een verlaagd plafond zou monteren, dat is voor mij geen optie op het moment. Daarom vraag ik mij af of er iemand hier ervaring heeft met Dolby atmos speakers die schuin het geluid naar het plafond richten? Is dit enigzins vergelijkbaar met de Dolby atmos die je zou ervaren met speakers aan het plafond, of is het meer een verkoopdingetje wat het niet echt waard is?

2. Ik heb momenteel een set Heco mythos 500 luidsprekers gekoppeld aan een Onkyo TX-SR602E. en zit (als atmos mij geen goed haalbare optie lijkt) te denken aan een 5.0 of 5.1 opstelling. De Onkyo versterker is een 7.1 versterker, dus zou ik kunnen denken om simpelweg de surround en center speakers toe te voegen. Dit lijkt mij tot nu toe een goede en betaalbare manier om een leuke surround beleving te realiseren, een subwoofer lijkt mij niet heel erg nodig, aangezien de mythos speakers zelf al een goede basweergave hebben, maar wie weet.

Maar, ik heb hier en daar gelezen dat je niet zomaar een mooi resultaat krijgt door willekeurige surround en center speakers toe te voegen. Mijn vraag is, hoe kies ik de speakers uit? Of moet het echt per se de bijpasssende heco mythos serie zijn, en kan ik anders beter kijken naar een complete set? Het liefst zou ik de speakers die ik nu heb gewoon houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Rtje84 op 30-12-2019 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08
Gewoon stap voor stap opbouwen. Dus eerst surround, dan sub (voegt echt wel iets toe bij films. Zeker als je de bass eens kunt voelen ipv alleen horen.)

Daarna eens rustig nadenken over een reciever die atmos ondersteund en luidsprekers die je eventueel onder het plafond ophangt. Ipv weerkaatsing of in het plafond. Tenminste zo heb ik het op een 5 tal jaar gedaan, incl beamer en projectiescherm. (https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170146.0)

Surroundspeakers zou ik van dezelfde lijn aanhouden. Hoeft niet perse dezelfde maat te zijn als de front speakers.

Atmos speakers mogen meer verschillen van de andere speakers omdat ze voornamelijk effect geluiden doorgeven. Maar veel minder als surround speakers

O ja, n=1. Er zijn natuurlijk ook andere manieren, meningen en adviezen hierover mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 30-12-2019 14:36 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay