Toyota Avensis Verso - Af en toe inhouden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:51
Zoals de titel al aangeeft heb ik een Toyota Avensis Verso die al geruime tijd last heeft van inhouden bij het accelereren. Probleem speelt al sinds juni dit jaar.

Omschrijving van het probleem:
Bij het accelereren met warme motor wil de auto nog wel eens inhouden / trillen rond de 2000 toeren. Bij hogere toeren of op de snelweg is het probleem er niet. Maar bij het rijden binnen de bebouwde kom of in de file is het zeer irritant.

Wat is er zoal al gedaan / gecheckt?
- Luchtmassameter gewisseld met ander exemplaar <-- geen verschil
- Bougies vervangen <-- geen verschil
- Motor door dealer gereinigd met Fortron engine cleaner <-- geen verschil
- Injectoren lijken goed te zijn
- Meerdere malen geprobeerd uit te laten lezen / diagnose te doen <-- geen foutmeldingen

Overige info
- Na het toevoegen van octaan booster / injector cleaner lijkt de motor iets beter te lopen maar ik heb geen zin om continue met dat soort toevoegingen door te blijven rijden en het is natuurlijk niet normaal.
- Bij koude start speelt het probleem niet.

Ik heb echt geen idee wat het nog meer kan zijn. Zit zelf aan brandstoffilter of bobine te denken of wellicht de pingelsensor maar dat zijn dus allemaal weer kosten die ik moet maken zonder dat ik zeker weet dat dat het probleem is. Zo kost het vervangen van het brandstoffilter bijvoorbeeld al meer dan €300 omdat het filter boven de benzinetank zit.

Al met al een zeer lastige kwestie en wellicht dat iemand hier nog een goede suggestie heeft.
Auto komt uit 2003 en heeft 185K gelopen wat niet al te veel is. Verder geen olieverbruik of andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Krijg je foutcode`s ? zo ja welke.... Wat doet je short term fuel trim op zo`n moment?

Kan ook lambda sonde zijn die er goed langs zit...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
cactusman schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:55:
Krijg je foutcode`s ? zo ja welke.... Wat doet je short term fuel trim op zo`n moment?

Kan ook lambda sonde zijn die er goed langs zit...
Nee, geeft geen meldingen. Noppes nada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Aangezien je aangeeft dat het bij toevoegingen an de brandstof beter gaat, heeft die auto dan niet problemen met E10 o.i.d.? Probeer er eens V-Power in te gooien als test.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Klinkt als iets wat mijn MG ook heeft gehad, en daarvan waren de bobines stuk.

Koude motor weinig last, warme motor bij acceleren fors inhouden en stotteren/schudden/trillen.

Dat het af en toe minder of meer wordt had ik ook maar heeft misschien meer te maken met luchtvochtigheid/temperatuur oid dan die toevoegingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Flagg op 30-12-2019 12:06 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:52:
Zoals de titel al aangeeft heb ik een Toyota Avensis Verso die al geruime tijd last heeft van inhouden bij het accelereren.
Hoe lang houdt hij in?
Je kunt de auto vrij eenvoudig met een OBD dongle 'in de gaten houden'. Voor een paar tientjes met fatsoenlijke software.
Als het inhouden wat langer is kun je waarschijnlijk zien in welke hoek het zit.

Ik neem wel even aan dat jouw auto dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Krukas,nokkenassensor, lambda sonde kan ook nog. zou wel een foutcode moeten uitlezen. vervelend euvel dit als je het niet kunt vinden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Flagg schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:04:
Klinkt als iets wat mijn MG ook heeft gehad, en daarvan waren de bobines stuk.

Koude motor weinig last, warme motor bij acceleren fors inhouden en stotteren/schudden/trillen.

Dat het af en toe minder of meer wordt had ik ook maar heeft misschien meer te maken met luchtvochtigheid/temperatuur oid dan die toevoegingen.
Had je daar ook een foutmelding op? Die geeft hij niet en dat maakt het dus zo lastig.

Vorige week liep hij nog als een trein, maar na opnieuw tanken van Euro 98 begon hij weer in te houden.
TheGhostInc schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:05:
[...]

Hoe lang houdt hij in?
Je kunt de auto vrij eenvoudig met een OBD dongle 'in de gaten houden'. Voor een paar tientjes met fatsoenlijke software.
Als het inhouden wat langer is kun je waarschijnlijk zien in welke hoek het zit.

Ik neem wel even aan dat jouw auto dat heeft.
Het is vaak een korte maar stevige trilling die door de auto gaat.

Garage heeft ook al met een OBD scanner rond gereden zonder duidelijke afwijkingen.
XyritZz schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:02:
Aangezien je aangeeft dat het bij toevoegingen an de brandstof beter gaat, heeft die auto dan niet problemen met E10 o.i.d.? Probeer er eens V-Power in te gooien als test.
Ik heb nog amper E10 getankt en het probleem speelde ook al met 95 E5.
Volgens de E10 check site mag er ook gewoon E10 in, ik heb een 1AZ-FE zonder directe injectie. De Toyota D4 blokken mogen het niet hebben maar dat is dus voor mij niet van toepassing.

[ Voor 48% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-12-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Vlassie1980 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:54:
[...]

Had je daar ook een foutmelding op? Die geeft hij niet en dat maakt het dus zo lastig.

Vorige week liep hij nog als een trein, maar na opnieuw tanken van Euro 98 begon hij weer in te houden.

[...]

Het is vaak een korte maar stevige trilling die door de auto gaat.

Garage heeft ook al met een OBD scanner rond gereden zonder duidelijke afwijkingen.
Ik had wel een foutmelding maar die was volledig nutteloos, kon nog steeds brandstof toevoer zijn of ontsteking. En na een reset kwam het probleem wel terug maar de foutmelding niet direct, dus kan ook een gevolg zijn geweest van de kapotte bobine dat ie een foutmelding gaf op een andere deel.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Flagg schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:00:
[...]

Ik had wel een foutmelding maar die was volledig nutteloos, kon nog steeds brandstof toevoer zijn of ontsteking. En na een reset kwam het probleem wel terug maar de foutmelding niet direct, dus kan ook een gevolg zijn geweest van de kapotte bobine dat ie een foutmelding gaf op een andere deel.
Heb nog nooit een motorstoringslampje aan zien springen, behalve toen hij bijna op het punt van uitvallen stond. Hij heeft een tijdje slecht stationair gelopen maar dat is al weer enige tijd ook spontaan verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Vlassie1980 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:02:
[...]

Heb nog nooit een motorstoringslampje aan zien springen, behalve toen hij bijna op het punt van uitvallen stond. Hij heeft een tijdje slecht stationair gelopen maar dat is al weer enige tijd ook spontaan verdwenen.
Nee ik had ook geen motor lampje ik heb de foutcodes uitgelezen met een OBD2 dongle.

Maar staitionair heeft ie altijd prima gelopen, tot het echt te erg werd (en ik de brandstofpomp al had laten vervangen :X ) maar het was bij mij het ergste met accelereren en hogere toeren (boel veel vonkjes :+ ) waar het mis ging in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:12
Weet niet of je ook een egr klep hebt? Soort gelijk iets gehad met onze seat altea benzine, ook alleen bij warme motor.

Tandwieltje van de egr klep miste een aantal tandjes. Deze iets kunnen verplaatsen waardoor hij weer netjes liep. (Via youtube video)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Klinkt inderdaad als een egr klep die vastgeroet zit. Nieuwe pakking knippen en schoonmaken met rem reiniger en compressor. Staan zat filmpjes op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Egr klep heb ik nog niet voorbij zien komen. Zal het eens met mijn garage overleggen.

Heb ook Shell V Power 98 getankt, kijken hoe dat gaat de komende tijd.

Dank voor de suggesties tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nu blijkt achteraf dat mijn auto geen EGR klep heeft :')

Afspraak gemaakt bij de dealer om toch eens de bobines te laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vlassie1980 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:03:
Nu blijkt achteraf dat mijn auto geen EGR klep heeft :')

Afspraak gemaakt bij de dealer om toch eens de bobines te laten checken.
En, al wat nieuws of het verholpen is en wat ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hackus schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:44:
[...]

En, al wat nieuws of het verholpen is en wat ?
Eind deze maand kan ik hem brengen, dan hebben ze bobines waarmee ze kunnen testrijden.

Hij loopt nu op 98 redelijk. Stationair af en toe wat trillen. Inhouden doet hij niet meer zo veel maar ik rijd dan ook veel snelweg en vanmorgen was het redelijk rustig op de weg. Bij filerijden merk je het soms wel.

Binnenkort weer 95 tanken en kijken wat hij dan doet. Het vervelende is dat je weet dat het probleem er is, maar je zal zien dat hij het eind van de maand als ze ermee gaan test rijden doet als een zonnetje :')
Pagina: 1