Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:24
Mijn huidige PC is nu zo'n 3 jaar oud en functioneert nog naar behoren. Echter gebruik ik de pc steeds meer voor 3d renderen en groeit het aantal opdrachten langzaam maar zeker. Om het renderen en het werken in 3d te versoepelen wil ik mijn pc upgraden met een nieuwe grafische kaart en (nu of over een paar maanden) een extra beeldscherm.

Wat wil je doen met je "nieuwe" systeem?
Ik gebruik de pc niet voor gamen of het kijken van films/netflix maar vooral als werk computer. Het programma waar ik vooral mee werk is 3ds Max met als render engine Fstorm. Het renderen gaat over de GPU dus vandaar dat ik ook een goede upgrade wil van mijn huidge kaart (GTX 1060 6gb)

Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade mag in totaal (dus inclusief scherm) zo'n 600 euro gaan kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Dit is mijn huidige PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 302,-€ 302,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 513,46€ 513,46
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 37,87€ 37,87
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersTP-Link TL-WDN4800€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 524,99€ 524,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit ESD€ 133,92€ 133,92
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1ToetsenbordenLogitech K120 (Qwerty NL)€ 14,95€ 14,95
1MuizenLogitech M90 Mouse€ 6,06€ 6,06
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.616,62

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De grafische kaart moet absoluut van Nvidia zijn (RTX) ivm het renderen. Dit kan niet op de grafische kaarten van AMD!!!

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat ik graag wil weten is of mijn systeem een een nieuwe grafische kaart aan kan? Mijn oog is gevallen op een RTX 2060 super (merk heb ik nog niet bepaald). Zo ver ik kan zien moet dit kunnen werken maar voor de zekerheid vraag ik het hier graag aan de experts.
Daarnaast is mijn vraag of het zou kunnen werken om de nieuwe gpu aan te sluiten met behoud van de huidige kaart. Met andere woorden: is het mogelijk om zowel een rtx 2060 super en een gtx 1060 op dit zelfde systeem aan te sluiten??

De laatste vraag gaat over een geschikte monitor? Mijn budget hiervoor is niet heel erg groot: zo'n 200 euro. Ik zou graag een 27 inch scherm willen met 1440p maar ik weet niet zo goed waar ik precies op moet letten voor mijn gebruik (grafisch werk). Ik weet dat ik voor dit bedrag geen topper ga vinden maar suggesties zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Je kan niet zowel een GTX1060 als een RTX2060 tegelijk aansluiten. SLI werkt enkel met 2 gelijke kaarten, maar gaat zowiezo niet met jouw mobo.

Als je persé een RTX kaart wil binnen je budget dan zit je maximaal aan een RTX2070 Super...
Ik kan je wel niet vertellen hoe groot de impact gaat zijn op je render tijd enz...
Ook de CPU zal daar vast wel een impact op hebben en meestal zit je dan beter met meer cores (iets als een Ryzen 3700x dus..., dat is misschien iets voor binnen een jaar ofzo te upgraden ;))

Een deftig scherm voor 200€ vind je wel hoor, deze bijvoorbeeld...
pricewatch: AOC Q3279VWFD8 Zilver, Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:38
Wie heeft het over SLI? 1060 en 2060 zijn voor computetaken prima naast elkaar te gebruiken het is alleen de vraag of de software daarmee overweg kan en er moet dan sws een zwaardere voeding komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
SLI is inderdaad niet nodig voor render taken. Tevens heeft de CPU geen impact op het renderen zelf aangezien ik met een GPU render engine werk. Meer cores is wel handig wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld Corona of Vray.

Waarom kan mijn mobo geen 2 grafische kaarten aan? Waar kan ik dat aan zien?
Stel het kan wel, hoeveel zwaarder moet mijn voeding dan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabianoniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-07 14:05
Je moederbord kan die 2 grafische kaarten wel aan, alleen niet in SLI omdat jouw moederbord geen SLI heeft.
Beide kaarten zullen rond de 220 aan watt nodig hebben, dus 440 totaal als ze onder full load staan, dus kom je tekort mee met je huidige voeding.

EDIT:
ik weet niet of je je processor hebt overgeclocked, maar de resultaten die ik kan vinden zou die als die uit de doos komt maar 60 watt trekken, stel je hebt hem overgeclocked naar 4.6 ghz dan zou die 161 watt gebruiken van je voeding.

Kom je neer op een totaal van 600 als je het systeem volledig zou gebruiken. ik weet niet in hoever je dat ook doet?

[ Voor 41% gewijzigd door Fabianoniem op 31-12-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:27
Als je nu de 1060 verkoopt en een 2070 Super koopt? Investering is dan hetzelfde als alleen een 2060 erbij.
Mits niet (extreem) overgeklokt en/of wanneer je niet GPU en CPU tegelijk 100% belast kun je dan je huidige voeding blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Ik heb gisteren een RTX 2060 super gekocht + het scherm wat @Inrage aan had geraden.

Mijn plan is nu om de rtx 2060 super te gaan gebruiken en ergens in de komende maanden mijn voeding te upgraden en dan mijn oude 1060 er bij te zetten.

Volgens de Octanebench resultaten is de rtx 2070 super maar een klein beetje sneller dan de 2060 super. De 2060 super + 1060 gaan daar weer een stuk overheen. Hoe de resultaten gaan zijn in Fstorm is nog even afwachten maar ik denk dat ik voor mijn thuis gebruik een prima samenstelling heb voor de komende 2 a 3 jaar.

Dan allen voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
Edit: verkeerd gelezen

[ Voor 77% gewijzigd door JohnnyDon op 31-12-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Ik weet dat ze voor 3d renderen geweldig werken. Daar is het geval vaak: hoe meer, hoe beter/sneller. Ik ken mensen die 3 a 4 rtx 2080 ti gpu's naast elkaar in 1 systeem hebben zitten. Kost een boel geld maar het zorgt voor razendsnelle resultaten.

Het enige wat nog eventueel voor problemen zou kunnen zorgen is dat ze niet van dezelfde generatie zijn. Maar dat is even afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marti Zanden
Even een update: De nieuwe grafische kaart zit er in.

De Fstorm Benchmark met de oude gtx 1060 was: 11.23 minuten
De Fstorm Benchmark met de nieuwe rtx 2060 super is: 3.23 minuten

Dat is voor mij een flinke vooruitgang. Ik kan met veel plezier 2020 in. Fijne jaarwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:38
Marti Zanden schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:29:

Waarom kan mijn mobo geen 2 grafische kaarten aan?
Kan wel echter niet in SLI.
Waar kan ik dat aan zien?
De 16 cpu lanes moeten door de chipset te verdelen zijn over 2 of meer PCI-e sloten want SLI vraagt minimaal 9 lanes op het PCI-e slot. B150 kan dat niet. Het 2e PCI-e slot krijgt 4 lanes van de chipset.
Stel het kan wel, hoeveel zwaarder moet mijn voeding dan zijn?
Zou daar een 650w voor nemen maar wel een high-end 650w als pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart, pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Mijn Gpu zit er nu een weekje in maar ik loop tegen een irritant probleem aan. Wanneer ik mijn pc flink laat renderen en dus de GPU zwaar aan het werk zit begint deze te zoemen (geen constante zoem maar een beetje zoals een krekel). Nu heb ik vandaag het zijpaneel verwijderd tijdens het renderen en mijn vinger lichtjes tegen de grafische kaart aan gedrukt en dat blijkt het zoemen te stoppen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt? Zit de kaart los of is er iets mis met de behuizing van de gehele kaart (fabricagefout??)
Zou ik dit zelf op een of andere manier kunnen verhelpen?

Meestal heb ik muziek op staan en is vrijwel niet te horen maar toch zit het me niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke heb je nu gekocht ?
(merk en type)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Deze: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:49
Marti Zanden schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:59:
Mijn Gpu zit er nu een weekje in maar ik loop tegen een irritant probleem aan. Wanneer ik mijn pc flink laat renderen en dus de GPU zwaar aan het werk zit begint deze te zoemen (geen constante zoem maar een beetje zoals een krekel). Nu heb ik vandaag het zijpaneel verwijderd tijdens het renderen en mijn vinger lichtjes tegen de grafische kaart aan gedrukt en dat blijkt het zoemen te stoppen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt? Zit de kaart los of is er iets mis met de behuizing van de gehele kaart (fabricagefout??)
Zou ik dit zelf op een of andere manier kunnen verhelpen?

Meestal heb ik muziek op staan en is vrijwel niet te horen maar toch zit het me niet helemaal lekker.
Klinkt toch wel een beetje als coil whine. Enige wat je hier aan kan doen is de GPU vervangen of een stille kast met geluidsdemping nemen

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
@Dracoz Ik dacht eigenlijk dat coil whine meer een hoge piep toon was. Bij mij is het echt een best wel lage toon. Daarnaast is het niet constant. Het is lastig uit te leggen maar het gaat ongeveer zo: zoem.....zoem....zoem....zoem.....zoem.... etc.

En is het bij coil whine normaal dat wanneer je het onderdeel (in dit geval de gpu) licht aanraakt het geluid stopt?

Als het inderdaad gewoon coil whine is zal ik er mee leren leven. Tijdens het werken staat mijn muziek toch altijd aan en heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-09 15:40
Gpu retourneren en ruilen voor een asus of msi variant is mijn advies. Ik herken het probleem. Mijn eerste 2070 van gigabyte had dat ook. Deze heb ik snel omgeruild voor een msi variant welke wel wat duurder was maar geen rare geluiden van de koeler liet horen.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Hiervoor ook een Gigabyte gehad (gtx 1060) en nooit problemen mee gehad. Op het werk een Gigabyte gtx 1080 gehad die ook nooit problemen heeft vertoond.

Stomme vraag misschien maar kan ik überhaupt een gpu terugsturen die uit de verpakking is en al een week gebruikt is? Ik snap dat dit tot op zekere hoogte mogelijk is als het product defect is maar in principe werkt de kaart gewoon. Ik heb altijd gedacht dat coil whine niet onder de garantie valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-09 15:40
De kaart werkt gewoon maar dat de plastic delen van de koeler resoneren is natuurlijk niet de bedoeling (Dat deed de mijne in ieder geval) je zou in ieder geval contact kunnen opnemen met de verkoper. Dat oude kaarten het goed hebben gedaan zegt niets over dat deze dat ook doet. De koelers die op die kaarten zitten zijn niet hetzelfde als deze serie.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Marti Zanden schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:47:
Hiervoor ook een Gigabyte gehad (gtx 1060) en nooit problemen mee gehad. Op het werk een Gigabyte gtx 1080 gehad die ook nooit problemen heeft vertoond.

Stomme vraag misschien maar kan ik überhaupt een gpu terugsturen die uit de verpakking is en al een week gebruikt is? Ik snap dat dit tot op zekere hoogte mogelijk is als het product defect is maar in principe werkt de kaart gewoon. Ik heb altijd gedacht dat coil whine niet onder de garantie valt?
Dan heb je altijd nog het recht om het terug te sturen omdat hij niet bevalt. Dat mag (zover ik weet) altijd binnen x altijd dagen. Behalve als je hem zakelijk hebt gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Even een update: de videokaart is inmiddels geretourneerd en ik krijg mijn geld terug dus dat is zeer fijn. Nu moet ik alleen weer op zoek naar een nieuwe rtx 2060 super. Heeft er nog iemand een aanbeveling voor een bepaald merk en uitvoering??
Ik zit nu te kijken naar de volgende kaarten:

- MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X
- ASUS Dual GeForce RTX 2060 SUPER EVO 8GB GDDR6
- INNO3D GEFORCE RTX 2060 SUPER ICHILL X3 ULTRA

Iemand ervaring met een van deze kaarten?
Pagina: 1