"Chromecast built-in" Volume control (Onkyo TX-NR686)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.164 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 13:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Topicstarter
Sinds mijn Marantz het (vrij toepasselijk) op Black-friday begeven heeft ben ik sindsdien de blije eigenaar van een Onkyo TX-NR686. Echter is er 1 (wat mij betreft) serieus probleem met de manier waarop het volume van de "Chromecast Built-in" werkt.

Normaliter, als je bijvoorbeeld een losse chromecast hebt, dan kun je hiervan het volume instellen met het apparaat waarmee je aan het streamen bent. Echter, is het maximale volume hiervan nooit méér dan het volume van het device waar deze inzit; bijvoorbeeld een TV of Receiver en krijg je wanneer je het volume harder probeert te zetten als de chromecast zelf al maximaal staat de melding “Chromecast is at maximum volume, still too quiet? – Increase your TV’s volume”. Dit werkt bij alle chromecast devices eigenlijk zo, dus duidelijk en prima.

Een andere optie is wanneer je een chromecast apparaat hebt als een google nest mini waarbij het maximale volume opzich fors is, maar nogsteeds niet zorgwekkend.

Bij de TX-NR686, en waarschijnlijk nog veel meer Onkyo receivers (en wellicht ook andere merken, maar geen ervaring) regel je niet het volume van de "chromecast", maar van de receiver zelf. Dat klinkt in eerste instantie logisch, totdat je erachter komt dat de manier waarop je volume-regeling werkt duidelijk met het hiervoorgenoemde scenario in het achterhoofd werkt. Nu zit je dus op een receiver met 100+W per kanaal ook in een paar klikken op maximaal volume (waarbij de vertraging van de app naar de receiver ook nog eens parten speelt) en ik kan inmiddels uit ervaring vertellen dat dit niet goed is voor de conussen van je spakers, je trommelvliezen en je hart.

Zijn er meer ervaringsdeskundigen van deze situatie? Of doe ik gewoon iets doms/fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:43
Ik zit in de Normaliter groep met een losse Chromecast, in de manual pdf van de 686 zie ik op pagina 99, Setup - 5 Volume een paar instellingen omtrent het volume, zit daar geen bruikbare instelling tussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Je kan daar een basis maximum-volume instellen, maar ergens is het natuurlijk raar dat je je receiver moet begrenzen voor het geval de chromecast-funtionaliteit haywire gaat..

Overigens moet ik bij het afspelen van LP's het volume aardig opschroeven voor normaal geluid, dus dan zou ik als ik een LPtje wil luisteren die limiet weer moeten opschroeven. En god sta me bij als ik die daarna vergeet weer terug te zetten en vrouwlief de chromecast aantikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:43
@DominoNL Misschien dat iemand anders nog een andere oplossing weet voor de Chromecast.

Maar voor de draaitafel heb ik het zelfde, ik dacht eerste instantie dat er zelfs geen Phono Preamp in zat, normaal volume stand 30 en moest voor een beetje geluid naar stand 70 op mijn TX-NR808.

Maar dat heb ik aardig kunnen oplossen door op de Home knop (AB) naar audio instellingen te gaan en daar Dynamic EQ op aan, Dynamic volume op laag en Muziek Optimizer en RE-EQ op aan te zetten.

Misschien helpt dat ook met de chroomcast bedenk ik me nu?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
Ik zie het probleem niet, het is toch juist mooi dat je het echte volume regelt ipv het uitgangssignaal van een bron? 1 klik is bij mij 1 stapje in het volume via de Onkyo app, via google home gaat met sprongen van 5 dacht ik. Ik heb gelukkig geen vertraging in de regeling. Via Airplay heb ik wel enorme vertraging en daarmee ben ik dan al eens flink geschrokken van een enorm volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
ditbenikecht schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:26:
Ik zie het probleem niet, het is toch juist mooi dat je het echte volume regelt ipv het uitgangssignaal van een bron? 1 klik is bij mij 1 stapje in het volume via de Onkyo app, via google home gaat met sprongen van 5 dacht ik. Ik heb gelukkig geen vertraging in de regeling. Via Airplay heb ik wel enorme vertraging en daarmee ben ik dan al eens flink geschrokken van een enorm volume.
Het idee dat je het "echte volume" regelt snap ik ergens wel, maar het probleem schuilt in het feit dat de volume regeling zoals google die bedacht heeft voor Chromecast-devices gericht is op het regelen van een uitgangssignaal van een bron.

Misschien dat de truc de app is die je gebruikt. Welke app is de "Onkyo app" precies?

(En op de dikgedrukte stukjes; tja.. :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DominoNL schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:59:
[...]

Het idee dat je het "echte volume" regelt snap ik ergens wel, maar het probleem schuilt in het feit dat de volume regeling zoals google die bedacht heeft voor Chromecast-devices gericht is op het regelen van een uitgangssignaal van een bron.

Misschien dat de truc de app is die je gebruikt. Welke app is de "Onkyo app" precies?

(En op de dikgedrukte stukjes; tja.. :+)
Zoek op Google Play naar Onkyo en de eerste 2 resultaten zijn al officiële Onkyo apps :)

Ik heb exact hetzelfde, alleen ervaar ik het misschien wat minder heftig :p
Spotify Connect op mijn Yamaha versterker reageert ook met grote stappen als ik het volume in de Spotify app aanpas, gewoon in de chunks die Spotify zelf hanteert. Als ik echter fijnmazigere regeling wil gebruik ik gewoon de app van mijn versterker, waarmee het volume in stapjes van 0.5dB geregeld kan worden.

Daarnaast moet je jezelf gewoon afleren om met de app waarmee je streamt gewoon niet 7x op 'volume hoger' te drukken maar gewoon één keer en dan verder kijken :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

DominoNL schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:57:
Je kan daar een basis maximum-volume instellen, maar ergens is het natuurlijk raar dat je je receiver moet begrenzen voor het geval de chromecast-funtionaliteit haywire gaat..
hoezo gaat de chromecast haywire? Dit doe je toch zelf? Ik heb hetzelfde met de ingebouwde spotify connect functionaliteit van mijn Marantz NR1509. Ik vind het eigenlijk wel relaxed :).

Heb je iets van 10 seconden vertraging tussen volume instellen en volume daadwerkelijk veranderen ofzo?

Als je wilt voorkomen dat je een max voume overschreid, kan je dit gewoon instellen. Een chromecast gaat zelfstandig niet haywire.
Overigens moet ik bij het afspelen van LP's het volume aardig opschroeven voor normaal geluid, dus dan zou ik als ik een LPtje wil luisteren die limiet weer moeten opschroeven. En god sta me bij als ik die daarna vergeet weer terug te zetten en vrouwlief de chromecast aantikt...
Dit kan je verhelpen door de inputlevels gelijk te trekken onder source > intellivolume (handleiding staat dit gewoon in met deze tekst erbij: "Pas het volumeniveau aan wanneer er verschillen zijn in het volumeniveau tussen meerdere apparaten die op dit toestel zijn aangesloten"

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 31-12-2019 10:26 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou sowieso het maximale volume instellen op iets dat acceptabel is.

Daarnaast, vaak heb je de optie om inputs te balanceren?
Op m'n Yamaha kan ik instellen dat bij HDM1 d'r 10dB van af gaat en bij bluetooth +10dB bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 14:11

Gmount

Ecorunner lid

Wintervacht schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:07:
[...]

Zoek op Google Play naar Onkyo en de eerste 2 resultaten zijn al officiële Onkyo apps :)

Ik heb exact hetzelfde, alleen ervaar ik het misschien wat minder heftig :p
Spotify Connect op mijn Yamaha versterker reageert ook met grote stappen als ik het volume in de Spotify app aanpas, gewoon in de chunks die Spotify zelf hanteert. Als ik echter fijnmazigere regeling wil gebruik ik gewoon de app van mijn versterker, waarmee het volume in stapjes van 0.5dB geregeld kan worden.

Daarnaast moet je jezelf gewoon afleren om met de app waarmee je streamt gewoon niet 7x op 'volume hoger' te drukken maar gewoon één keer en dan verder kijken :p
Als je in spotify naar de devices gaat kun je daar met een slider het volume veel nauwkeuriger regelen.
Verder is inderdaad de meegeleverde app van versterker een uitkomst.

Ook moet ik even opmerken dat in in bovengenoemde oude situatie met losse chromecast je waarschijnlijk resolutie verliest als je het volume hiervan lager zet. (chromecast audio met analoge uitgang is weer ander verhaal)

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:59
Ik gok dat als je HDMI CEC uitzet je ook niet meer het volume wijzigt direct van je receiver. De Chromecast kan dan echter ook niet meer de receiver in- of uitschakelen op commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Wintervacht schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:07:
[...]

Ja, precies m'n punt, maar ik zal ze allebei wel even proberen dan.
[...]
Ja, theoretisch juist natuurlijk, maar het punt is dat ik niet altijd alleenmaar thuis, met m'n telefoon naar m'n Onkyo stream. Bij alle andere locaties en devices werkt het wel zoals bedoeld/je kan verwachten. Thuis vanaf mn telefoon naar de Onkyo moet ik dus wel in de gaten hebben. En ja, dat ligt dan wel aan mij, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Met 3 klikken op maximaal volume lijkt me nooit ideaal*.
JvS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:24:
[...]
hoezo gaat de chromecast haywire? Dit doe je toch zelf? Ik heb hetzelfde met de ingebouwde spotify connect functionaliteit van mijn Marantz NR1509. Ik vind het eigenlijk wel relaxed :).

Heb je iets van 10 seconden vertraging tussen volume instellen en volume daadwerkelijk veranderen ofzo?

Als je wilt voorkomen dat je een max volume overschreid, kan je dit gewoon instellen. Een chromecast gaat zelfstandig niet haywire.
Het zal (net als hierboven) gewenning zijn van álle andere stream-naar-een-device oplossingen die ik in gebruik heb waardoor het fout loopt, dus "haywire" is misschien niet de juiste term, maar ik blijf erbij dat het afwijken van de norm door Onkyo (en misschien ook andere merken receivers) ruimte laat voor dergelijke tafarelen.
[...]
Dit kan je verhelpen door de inputlevels gelijk te trekken onder source > intellivolume (handleiding staat dit gewoon in met deze tekst erbij: "Pas het volumeniveau aan wanneer er verschillen zijn in het volumeniveau tussen meerdere apparaten die op dit toestel zijn aangesloten"
Ga ik me in verdiepen en proberen, maar het kwam op mij over dat de receiver zelf iets gaat verzinnen over het volume ("intelli"). Bedankt voor de tip.
Accretion schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:31:
Ik zou sowieso het maximale volume instellen op iets dat acceptabel is.

Daarnaast, vaak heb je de optie om inputs te balanceren?
Op m'n Yamaha kan ik instellen dat bij HDM1 d'r 10dB van af gaat en bij bluetooth +10dB bijvoorbeeld.
Maximale volume staat inderdaad nu op iets wat niet direct voor gehoorschade zorgt. Ik geloof alleen niet dat je de "Chromecast built in" op die manier aan kan passen in de settings van Onkyo, maar ik zal het eens bekijken.
Gmount schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:10:
[...]

Als je in spotify naar de devices gaat kun je daar met een slider het volume veel nauwkeuriger regelen.
Verder is inderdaad de meegeleverde app van versterker een uitkomst.

Ook moet ik even opmerken dat in in bovengenoemde oude situatie met losse chromecast je waarschijnlijk resolutie verliest als je het volume hiervan lager zet. (chromecast audio met analoge uitgang is weer ander verhaal)
Ja, het gaat er ook niet om dat ik geen middelen heb om het volume wél op een normale manier te regelen, maar dat ik met 3 klikken spontaan op maximaal volume aan het spelen was (*voor mijn gevoel althans, moet het nog eens opnieuw proberen met een "stille" stream of losgekoppelde speakers).
Fuwor schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:27:
Ik gok dat als je HDMI CEC uitzet je ook niet meer het volume wijzigt direct van je receiver. De Chromecast kan dan echter ook niet meer de receiver in- of uitschakelen op commando.
Het gaat om de ingebouwde chromecast, dus ik denk niet dat die via de HDMI CEC werkt, maar ik kan het voor de grap eens proberen. Met een externe chromecast zou het probleem zich sws niet voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:06
Niet helemaal hetzelfde maar dit is wat ik had...

Zojuist iets heel raars met de Onkyo TX-NR686.
Had een nieuwe router geïnstalleerd en na wat gedoe de Okyo Chromecast built in weer aan de praat (blijft krakkemikkig bij dit apparaat).
Spotify free speelde af via een voicecommand via een google home op de Onkyo chromecast built in.
Ik switchte op de telefoon in de spotify app naar een chromecast die ik in de TV heb zitten.
Toen ging het geluid op de receiver ineens voluit (kraken en google home melding dat spotify op een ander device afspeelde).
Hartslag meteen 180 in mijn keel...gelukkig zat ik redelijk dichtbij de receiver om deze meteen uit te doen.
Benieuwd of de speakers het overleefd hebben.

Iemand een idee hoe dit kan? (en te voorkomen in de toekomst)

Mijn vermoeden na een nachtje slapen is dat de chromecast van de TV standaard op vol volume staat en de Onkyo chromecast Built-in dit dan ineens als volume stand overneemt met de melding van de Google Home dat Spotify op een ander device afspeelt. Wel heel vreemd hoe dit zou kunnen maar een andere verklaring kan ik niet verzinnen.

Dat beperken van het maximum volume in een setting ga ik dan ook zeker proberen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:32

FeaR

In GoT we trust

PaPi36 schreef op zondag 5 april 2020 @ 07:22:
Niet helemaal hetzelfde maar dit is wat ik had...
Dubbel met PaPi36 in "Het Onkyo AV Receiver ervaringen/discussie Topic deel 3", daar verder.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.