Vraag

• wouterssven
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 30-12-2019
Vorig jaar kocht ik de Logitech Harmony Elite.
Hierin is de Logitech Harmony 950 inbegrepen.

Gisteren werkte de afstandsbediening niet meer.
Het toestel geeft alleen een zwart scherm, de hub reageert niet meer op de hardware-toetsen.
De hub reageert wel nog op bediening via de app, dus daar is niks mis mee.

Ik heb de mogelijke reset-stappen doorlopen via de website van Logitech, maar de afstandsbediening doet niks meer. Omdat het heel sterk er op lijkt alsof de batterij leeg is, heb ik gecontroleerd en de charging-cradle geeft nog steeds gewoon 5V over de twee contacten.
Ook bij het rechtstreeks insteken van de afstandsbediening op een AC-adapter, krijg ik er geen leven in.

Dus heb ik vandaag maar telefonisch contact genomen met Logitech-support.
Volgens hun heb ik het toestel overladen door gebruik te maken van een lader met een te hoog ampèrage.
Ik ken niet heel veel van elektronica, maar ik dacht dat men een interne li-ion batterij kon beschadigen door een te hoog voltage, maar dat deze maar zoveel ampères uit een lader zal halen, als dat deze zelf aan kan.
Of zie ik dit verkeerd?

Ik heb dit proberen aan te halen, maar volgens de dame van Logitech (de meest senior-Harmony-consultant aanwezig) is dit bij alle Lithium-batterijen zo. Zij haalde zelfs het voorbeeld aan, dat men een smartphone kan beschadigen door een lader te gebruiken die te veel ampères levert.

Kan iemand mij dit onderbouwd verduidelijken? Want dan moet ik dringend al mijn laders gaan herbekijken, zodat ik in de toekomst geen stukken maak aan mijn smartphone.

Groeten,
Sven

Alle reacties

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 27-09 11:03
Volgens hun heb ik het toestel overladen door gebruik te maken van een lader met een te hoog ampèrage.
'Overladen' gaat niet door te laden met een hoog amperage.
Neem aan dat je het gewoon met een fatsoenlijke adapter hebt gebruikt (Originele/merk).
Volt moet altijd overheen komen, amperage mag hoger.
Zoals je zelf al uitlegt zal het apparaat x amperage vragen van de lader.
Zij haalde zelfs het voorbeeld aan, dat men een smartphone kan beschadigen door een lader te gebruiken die te veel ampères levert.
Bullshit. Een slechte oplader kan wel overladen, maar dat komt niet omdat er te veel A word geleverd, maar langer dan nodig.

Hoelang geleden heb je het gekocht? Garantie?

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Ampère is het max wat de adapter kan leveren aan het apparaat.
Ik heb mijn raspberry pi met een auto adapter van 6A bijvoorbeeld. Dat betekent niet dat deze 6A aangeleverd krijgt terwijl die minder nodig heeft.

Voltage is waar je op moet letten.

Daarbij heb ik onze Harmony Touch eigenlijk standaard op de lader staan wanneer niet in gebruik. En dat is al jaren zo.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zolang je gewoon een fatsoenlijke USB lader gebruikt, is overladen niet de meest logische reden. Een lader "geeft" geen amperage, die zet spanning op de laadkabel en het oplaadcircuit in het apparaat bepaalt hoe snel de batterij opgeladen gaat worden en dus hoeveel ampere er loopt.

In sommige gevallen (quickcharge enzo) is er wel enige communicatie tussen de lader en het laadcircuit in het apparaat), maar dat is hier niet van toepassing.

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Eenvoudige electronica heeft geen stroombegrenzing op het laadcircuit en die kun je wel degelijk overladen! Li-batterijen op een maximale ontlaadstroom (C-rating) én laadstroom. Laad je te snel op dan stijgt de temperatuur van de batterij wat chemische veranderingen in de batterij kan veroorzaken. Lijkt me overigens iets wat een tijdje duurt, niet na 1-2x laden.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Normaal gesproken is het echter niet de adapter die stroom begrenzing moet doen, dat doet het apparaat zelf. En dan maakt het inderdaad geen drol uit als een adapter geschikt is voor 50A, hij levert alleen wat het apparaat vraagt.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Een Logitech touch moet ik juist altijd in de cradle terugzettten, als deze langer dan twee dagen op de bank ligt is hij weer leeg.

• Cumberworld
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-01 11:03
.

[Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:55]

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 27-09 20:15
Vettigedennis schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:14:
Slechte opladers kunnen flinke schade doen. Heb eens een stopcontact adapter voor m’n iphone bij de action gekocht en bijna m’n telefoon mee gesloopt. App’s opende en sloten automatisch zodra ik hem aan de lader hing en als ik in insta een foto van iemand zat te bekijken stuurde de telefoon ineens een random reeks letters als bericht naar iemand.

Daarna diezelfde lader op een samsung telefoon gehangen als test en die telefoon kreeg meteen een volledig zwart scherm met rode letters links boven in beeld.

Met zulke prul laders kun je je accu ook echt slopen.
Dat een slechte voeding schadelijk is, staat buiten kijf. Te hoge spanning, te veel spannings-schommelingen of ongefilterde hoog-frequent rotzooi kan schadelijk zijn voor de aangesloten apparatuur.

De vraag gaat echter over de maximale stroom die de voeding kan leveren. Uitgaande van een goede voeding en lader maakt dat dus niets uit.

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:31
Gezien jou verhaal zou je gewoon nog garantie moeten hebben, zat er geen adapter bij dat apparaat van Logitech zelf?

Maak het niet te moeilijk voor jezelf :)

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Goede vraag van @LuisjeNL. Wat zit er eigenlijk allemaal bij de afstandsbediening? Die van mij had een cradle met adapter en eem usbkabel voor aansluiting met de pc.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee