Starten met smarthome vanaf teleruptoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjiken
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-01 16:40
Beste Tweakers,

We hebben recent onze woning volledig verbouwd en voorzien met teleruptoren.
Zowel onze led-lichtpunten als drukschakelaars gaan naar onze elek kast, waar deze met elkaar verbonden zijn.

Ik zou graag starten met in eerste plaats slimme verlichting te plaatsen, maar heb geen idee hoe ik hieraan voordelig kan starten. De lichtpunten moeten zowel vanop een app als met de gewone drukschakelaar kunnen bediend worden.

Heb al even rondgekeken, en kwam bijvoorbeeld bij Sonoff Switch & Sonoff Mini uit, maar weet niet of dit zou lukken.

Hebben jullie hier enige ervaring mee?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:53
Hmm, wellicht had je dit moeten uitwerken voor de verbouwing. Wellicht was KNX een oplossing voor je geweest.

Watr voor teleruptor heb je? Mogelijkheid om een extra pulse te geven?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:03
Ik heb sonoff 4ch pro en sonoff 4 ch (met tasmota geflashed) aan mijn teleruptors verbonden, parallel met de bestaande drukknoppen. Zo kan ik de lichten bedienen vanuit homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjiken
chriistiix schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:42:
Hmm, wellicht had je dit moeten uitwerken voor de verbouwing. Wellicht was KNX een oplossing voor je geweest.

Watr voor teleruptor heb je? Mogelijkheid om een extra pulse te geven?
Zie hieronder een foto van de teleruptors
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pbOW9on.jpg

Het was mss beter geweest om dit mee in de verbouwing te integreren, maar was het budget de leidraad.
Onze aannemer had ook gezegd dat het later "een kleine" moeite is om van teleruptoren naar domotica over te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjiken
francisp schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:48:
Ik heb sonoff 4ch pro en sonoff 4 ch (met tasmota geflashed) aan mijn teleruptors verbonden, parallel met de bestaande drukknoppen. Zo kan ik de lichten bedienen vanuit homeassistant.
Monteer je deze dan in je elek kast? Hoe verbind je de bestaande aansluitingen van teleruptoren naar deze sonoffs?

Kan je dan ook nog de drukknoppen gebruiken voor de lichten te bedienen? En in beide richtingen (niet dat het contact steeds AAN moet staan om vanuit homeassistant te sturen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:03
De sonoff 4ch (pro) kan je op een din rail plaatsen, dus die past in de elek. kast. De output van de sonoffs sluit je gewoon aan aan dezelfde aansluiting van de drukknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-06 17:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Om een goed advies te kunnen geven is het handig om te weten wat je budget is, of je nog plannen hebt om andere dingen bestuurbaar of inzichtelijk te maken in je huis, hoe handig je zelf bent en hoeveel tijd je bereid bent te investeren in een oplossing en wat je verwachting zijn wat betreft betrouwbaarheid en kwaliteit.

Je kunt namelijk van allerlei oplossingen hiervoor bedenken van industriële plc's tot houtje touwtje draadloze consumentenhardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjiken
francisp schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:47:
De sonoff 4ch (pro) kan je op een din rail plaatsen, dus die past in de elek. kast. De output van de sonoffs sluit je gewoon aan aan dezelfde aansluiting van de drukknoppen.
Zie afbeelding hierboven, de teleruptoren zijn onderling ook nog verbonden (witte, rode & zwarte draden). Vallen die dan weg bij een Sonoff?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjiken
Dit is puur een projectje waar ik me in wil verdiepen, zonder al te grote kosten te moeten doen. We hebben zelf de elektriciteit gelegd mbv zelfbouwpakket, maar geen kennis van elektr of andere sturingen. Natuurlijk wil ik wel dat het veilig is, en dat het geen kortsluiting geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Als je het meer richting de industriële kant wilt aanpakken kan je denken aan een PLC die de telerupturen aansturen (te zien in een filmpje van het huis van Femme: YouTube: Het slimste huis van de Achterhoek - Op bezoek bij Tweakers-oprichte...

Mocht je het wat minder industrieel willen aanpakken en misschien zelfs een beetje DIY, kan je naar een microcontroller kijken die die teleruptors aansturen.

Aangezien je het hebt over een zelfbouwpakket hebt en ik de type teleruptors herken heb ik het gevoel dat je een zelfbouwkit van Easykit hebt. Je kunt op YouTube wat filmpjes van hun kijken om te kijken hoe ze alles aangesloten hebben, dat is meestal iets makkelijker dan alleen uit een boekje werken. Vervolgens sluit je dan of de PLC of de microcontroller (of een Sonoff zoals eerder vermeld) op de zelfde manier aan als een lichtschakelaar.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-11-2022
Hey ik ben aan het kijken om net hetzelfde te doen. Heb je het al klaar gekregen?

Ik was aan het kijken naar volgende http://denkovi.com/smartd...relay-module-din-rail-box
Deze dan parallel over de de teleruptors te zetten. Iemand hier misschien al ervaring mee?
Pagina: 1