Prijs-kwaliteitverhouding: i7 7th gen of i7 9th gen en mobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JordivanE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik zoek een?
Met de kerst heb ik van mijn vriendin CoD: Modern Warfare gekregen. Nu heb ik echter constant game freezes en fps drops, waarbij mijn processor (i5 6400) constant op 100% draait. Niet ongewoon hierbij is dat mijn cursor bijzonder traag beweegt op het moment dat dit voorkomt. (Duidt dit daadwerkelijk op dat de CPU het probleem is?). Nu ben ik aan het overwegen om dan maar de CPU te upgraden, echter blijkt de 1151 socket die mijn mobo gebruikt niet gen 8 en 9 te ondersteunen. Mijn vraag is nu: is het het waard om zowel een nieuwe mobo als processor te kopen, zodat ik voor de 9th gen kan gaan, of is een 7th gen i7 ook voldoende? AMD doe ik liever niet, daar ik regelmatig problemen heb met mijn GPU (MSI R9 390) en spijt heb dat ik niet een nvidia gekocht heb.

Wat is je budget?
Aangezien dit probleem vrij onverwacht is opgedoken, het liefst geen rib, maar circa 200-300?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, zie boven. Verder qua i7, i5, etc. sta ik voor alles open!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige build is:

MSI Radeon R9 390 8GB Gaming
MSI B150A GAMING PRO
Intel Core i5-6400 Boxed
4x Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C
Cooler Master GM G550M
2x Samsung 850 EVO 250GB
1x WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB
be quiet! Silent Base 800

Dank jullie wel voor het meedenken!

EDIT: ik gebruik Windows 7 64bit

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
6e/7e gen i7 wordt nog heel makkelijk €200 voor gevraagd en betaald en dat is veel teveel. Voor dezelfde prijs heb je namelijk een Ryzen 5 2600 met moederbord wat beter presteert.

Intel 8e/9e gen is domweg veel te duur voor het aantal threads en prestaties wat je terug krijgt. Ryzen 5 3600 is een betere koop. i9 valt helemaal buiten je budget.

Edit: stap ook eens over naar Windows 10 want de ondersteuning van W7 verloopt over een week of 2 en de huidige platforms zijn slecht compatibel.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 29-12-2019 23:38 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:03
Wat @Uszka zegt.
Als je je i5 6400, mobo en geheugen verkoopt zou je zoiets kunnen kopen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,85

Ben je helemaal up to date en kan je er even tegenaan.
Intel is momenteel niet interessant voor jouw doel. Overigens moet je je mening over amd processoren niet laten beïnvloeden door je ervaring met een x aantal jaar oude gpu van amd.. Iets met appels en peren.
Lees reviews van de Ryzen series. Niet voor niks dat ze overal als go to processor worden gekozen.

• JordivanE
Dank voor jullie reacties en voor de concrete producten! Ik kan merken dat ik een tijdje niet alles heb meegelezen vwb pc componenten. Ik was in de veronderstelling dat AMD niet het beste is, maar blijkbaar heb ik het mis :-). Over Windows 10: is het nog steeds instabiel om hem te installeren zonder clean install? Ik wil het liefst namelijk niet alles opnieuw erop moeten zetten en ik meen destijds gelezen te hebben dat het eroverheen installeren voor problemen kon zorgen.

Ik ga me in ieder geval verdiepen in Ryzen en de andere voorgestelde producten.
Dank jullie wel!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dat spel moet toch prima draaien op die i5, ik zie alleen maar reviews/benchmarks met goede fps.
Heb je dit alleen bij multiplayer (daarvan vind ik 'geen' benchmarks)?
Staat je processor tegelijkertijd niet ook nog wat anders te doen?

Een i7 6700 kost 150-175 euro (beetje afdingen), inderdaad te duur maar dan kun je de rest bij het vertrouwde houden voorlopig.
Als je een k processor ziet voor dat geld is dat nog beter (hogere kloksnelheid, ook zonder overklokken), maar die zijn vaak wel 200+.
V&A aangeboden: Intel Core i7-6700 Tray
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Persoonlijk zou ik dan ook liever overstappen naar Ryzen 3600, heb je langer plezier van.

Een update naar W10 is gewoon mogelijk, maar daar wordt ie niet 'schoner' van natuurlijk, iets wat nu wellicht al je probleem is?

PS: een oude AMD videokaart heeft weinig te maken met een nieuwe AMD processor, huidige Ryzen zijn echt prima.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2019 02:11 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JordivanE schreef op maandag 30 december 2019 @ 01:22:
Dank voor jullie reacties en voor de concrete producten! Ik kan merken dat ik een tijdje niet alles heb meegelezen vwb pc componenten. Ik was in de veronderstelling dat AMD niet het beste is, maar blijkbaar heb ik het mis :-). Over Windows 10: is het nog steeds instabiel om hem te installeren zonder clean install? Ik wil het liefst namelijk niet alles opnieuw erop moeten zetten en ik meen destijds gelezen te hebben dat het eroverheen installeren voor problemen kon zorgen.

Ik ga me in ieder geval verdiepen in Ryzen en de andere voorgestelde producten.
Dank jullie wel!
Als je een geheel ander systeem gaat bouwen rondom een ander moederbord, dan zit je gewoon aan een herinstallatie vast van Windows 10 als je gewoon de performance wilt benutten die het systeem kan bieden. Helemaal als je van AMD over gaat naar Intel of andersom. Dat is overigens bij elke Windows-versie nog nodige geweest en technisch gezien ook niet vreemd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

_Dune_ schreef op maandag 30 december 2019 @ 02:13:
[...]

Als je een geheel ander systeem gaat bouwen rondom een ander moederbord, dan zit je gewoon aan een herinstallatie vast van Windows 10 als je gewoon de performance wilt benutten die het systeem kan bieden. Helemaal als je van AMD over gaat naar Intel of andersom. Dat is overigens bij elke Windows-versie nog nodige geweest en technisch gezien ook niet vreemd.
Met Windows 8.1 en 10 douw je gewoon een ander platform onder, niks mis mee. Werkt als een trein.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• JordivanE
mitsumark schreef op maandag 30 december 2019 @ 02:07:
Dat spel moet toch prima draaien op die i5, ik zie alleen maar reviews/benchmarks met goede fps.
Heb je dit alleen bij multiplayer (daarvan vind ik 'geen' benchmarks)?
Staat je processor tegelijkertijd niet ook nog wat anders te doen?
Nee zowel bij mp als campaign. Sterker nog, campaign is het ergst en vaak onspeelbaar. Met de huidige set up heb ik heel vaak freezes die in mp 0,5 tot 3 sec duren en in campaign zo'n 15 sec+, waarna die er soms gewoon mee ophoudt.

Heb geen andere programma's aan staan. De ene keer doet die het na wat aanpassingen in de settings ineens wel, maar de volgende keer dat ik dan inlog is het weer drama. Ik probeer ook vanalles uit met prioriteit etc.

• JordivanE
_Dune_ schreef op maandag 30 december 2019 @ 02:13:
[...]

Dank voor je reactie! Met een herinstallatie bedoel je dus een clean install en niet over het huidige heen installeren?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Wellicht lost een upgrade naar W10 al het een en ander op? Blijven hangen in een OS die over drie weken geen security updates meer krijgt is sowieso geen geschikt idee.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Zou het idd ook kunnen zijn. Windows 7 heeft geen native support voor DirectX 12.0.

• JordivanE
Goed punt inderdaad. Na eerdere reacties begon ik me al af te vragen of dat dan misschien het probleem kan verhelpen. Ik ga er vandaag eens naar kijken. Dank jullie wel voor de hulp en adviezen! :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:45
Neem een usb stick en zet hier de w10 media creation tool op. Open deze en maak de usb stick om w10 te installeren op een andere pc.
Kies de versie (home, pro) die je nu met w7 hebt tijdens het maken van de usb stick.

Maak backups en installeer windows 10 schoon. Bij de vraag voor een Windows key vul je de w7 sleutel in. Dit werkt nog steeds en je hebt dan "gratis" windows 10.
Dat lijkt me met schoon installeren de weg om te gaan. Maar zag dat je dat zelf net ook gepost had. :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JordivanE schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:06:
[...]

Dank voor je reactie! Met een herinstallatie bedoel je dus een clean install en niet over het huidige heen installeren?
Ja en in eerste instantie had ik verkeerd gelezen, ik meende dat jij van Windows 10 naar Windows 10 zou gaan, maar als jij compleet andere hardware en dan van Windows 7 naar Windows 10 wilt gaan, dan is het zeker aan te raden gewoon een geheel schone installatie te doen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09-2025
Nu heb ik echter constant game freezes en fps drops, waarbij mijn processor (i5 6400) constant op 100% draait. Niet ongewoon hierbij is dat mijn cursor bijzonder traag beweegt op het moment dat dit voorkomt
Dit duidt doorgaans op een probleem inderdaad; controleer de temperaturen van de CPU, misschien tript deze en treedt de beveiliging in werking. Of er zit een apparatuur stevig interrupts te genereren.

• JordivanE
Dank voor alle goede adviezen! Ik ben nu bezig met het maken van een back-up en het installeren van W10 op een USB. Als de clean install van W10 de problemen niet verhelpt, ga ik verder kijken naar de AMD processor en bijbehorende. Ik ben blij dat ik een topic heb aangemaakt. :)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-01 14:33

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Als tussenoplossing kan je vriendin op hogere grafische instellingen zetten zodat de grafische kaart meer werkt dan je CPU. Bij mij draait het beter dan op lagere settings.

Heb dezelfde CPU

Review QNAP TS-230 NAS

• JordivanE
Windows 10 (clean install) heeft de problemen trouwens verholpen! Afhankelijk van de settings zit ik nu vrij steady aan de 60 fps met vrijwel geen haperingen. Dank voor de hulp. :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Toch weer 150-300 euro bespaard.
Pagina: 1