Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Hallo,

Even in het kort de huidige situatie:
douchewater komt uit de 80 liter-boiler op zolder, heet water voor wastafel via de cv-ketel in de garage. Badkamer is op de eerste verdieping.

We beginnen volgende week met de verbouwing van de badkamer. Het plan was eigenlijk om alle heetwater-aansluitingen via de boiler te laten lopen, vanwege het feit dat het nu best lang duurt voordat er heet water uit de wastafelkraan komt. Heet douchewater (uit de boiler dus) is er binnen een paar seconden. Ik twijfelde of de cv-ketel wel voldoende druk kan opbouwen van de begane grond naar de eerste verdieping om onze nieuwe douche (met een watervraag van 9 l/m) lekker te laten werken. En dan niet dat het lang duurt totdat er warm water is. Maar nu twijfel ik toch ook een beetje de andere kant op.....kan de boiler die benodigde waterhoeveelheid van 9 l/m dan wel leveren met genoeg druk voor een fijne straal?
De huidige ketel is iets van 12 jaar oud en werkt naar mijn weten goed. Maar wellicht dat een nieuwe ketel met nieuwere technieken het veel beter doet, zowel qua prestatie als gasverbruik .

To the point: wat is wijsheid, boiler voor douche en wastafel gaan gebruiken of toch alles op de cv-ketel aansluiten (met wellicht vervanging van de huidige ketel door een vers exemplaar)? We 'moeten' van het gas af, dus is een nieuwe cv-ketel dan nog wel verstandig? Maarja, de verwarming werkt ook via gas en dat zie ik zo snel niet veranderen.

Als er nog meer info nodig is, dan hoor ik dat wel. Alvast bedankt!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
Wat voor ketel heb je dan?
Ik zou een 15mm leiding van je ketel naar je boileringang leggen. Vanuit je boiler voed je dan alle tappunten met 12mm en de douche het liefst met 15mm.
Zo heb je snel heet water en bespaar je toch nog op electriciteit want gas is veel goedkoper. Een beetje ketel kan wel 9L/min leveren bij 38 graden. Gas is binnen 10 jaar echt nog niet weg dus je kan nog zonder zorgen een nieuwe ketel kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 29-12-2019 23:11 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Er hangt nu een Vaillant HR Solide 3 ketel.
Ik zou een 15mm leiding van je ketel naar je boileringang leggen. Vanuit je boiler voed je dan alle tappunten met 12mm en de douche het liefst met 15mm.
Zo heb je snel heet water en bespaar je toch nog op electriciteit want gas is veel goedkoper. Een beetje ketel kan wel 9L/min leveren bij 38 graden. Gas is binnen 10 jaar echt nog niet weg dus je kan nog zonder zorgen een nieuwe ketel kopen.
Even zien of ik dat goed begrijp: dan ga ik de boiler voeden vanuit de cv-ketel met warm water? Als dat zo is, kan ik dan niet beter gewoon die hele boiler vergeten en direct alle tappunten in de badkamer aansluiten op de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat kan maar dan moet je dus wel langer wachten op warm water.
Wel het meest voordelig. Even ervanuitgaande dat de waterdruk voldoende is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
En dat is dus even het punt. Heb ik met een (eventueel nieuwe) cv-ketel genoeg druk om niet onder een flauw straaltje te staan? En hoelang duurt het voordat het water op temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een HRSolide3 18-22 kan prima 9L/min leveren bij 38 graden.
Wel moeten je leidingen dus 15mm zijn naar ketel (koud) en van ketel naar thermostaatkraan douche (warm). Wachttijd zal ongeveer 10sec langer zijn dan bij je wastafel verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Oke, dan ga ik eerst maar eens kijken of de diameter al 15mm is. En anders kunnen we ze gelijk vervangen.

Ik zal ook eens met een stopwatch checken hoelang het eigenlijk duurt voordat er warm water uit de wastafelkraan komt. Misschien valt het reuze mee, maar is het meer een gevoelsmatig dingetje omdat we met die douche dus zo goed als meteen heet water hebben.

Bedankt in ieder geval voor je antwoorden!
Pagina: 1