Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rolluikschakelaars (KaKu ASUN-650) ontvangen stoorsignaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:42

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Mijn vraag
We hebben hier sinds een half jaar 2 ASUN-650 433MHz rolluikschakelaars in gebruik, wat tot deze week prima functioneerde. Sinds deze week denken ze echter elke minuut (58 seconden ofzo, allebei tegelijk) een UIT-signaal te ontvangen. Ook na reset van de units (7 seconden inleer-knop drukken, nog een keer een seconde inleer-knop indrukken).
Zelfs de nieuwe schakelaar die ik in de derde kamer wilde installeren vertoont out-of-the-box hetzelfde euvel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
KlikAanKlikUit ASUN-650 zonwering-schakelaar
AYCT-102 afstandsbediening
ICS-2000 controlestation

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
• Reset (alle aangeleerde ontvangers wissen)
• Standalone, direct op de afstandbediening in plaats van met het ICS-2000 ertussen
• ICS-2000 van de stroom gehaald
• Batterij uit los rondslingerende deur/raamsensor getrokken
• Batterijen uit alle afstandsbedieningen gehaald
• KaKu op Twitter aangeschreven

Mijn theorie: een van de buren heeft een set rookmelders geinstalleerd of laten installeren, die zich elke minuut bij het basisstation moeten melden met een 'geen rook'-melding zodat alarm geslagen kan worden als er eentje uitvalt.
Kan dat het zijn? Is er een manier zonder al teveel investering uit te vogelen welk signaal dit is? Indien het aan een nieuwe installatie van een van de buren ligt, wat dan? 3 ontvangers (a 40 euro) vervangen door nieuwe van Brel (40 euro) of Somfy (150 euro per stuk :X) stond eigenlijk niet in de planning, en andere oplossingen ondersteunt het ICS-2000 niet, dus dan mag ik direct compleet over op Domoticz ofzo - het ICS-2000 is beperkt, maar voor onze toepassing voldoende en werkte tot nu toe zonder enige storing.

Ik ga in ieder geval morgen een rondje langs de deuren om te vragen of iemand iets nieuws heeft geinstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarin op 29-12-2019 22:05 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
Je kunt met een RTL-SDR kijken wat er gebeurt. Wellicht met de juiste antennes ook uitzoeken waar het vandaan komt.

• Wolly
  • Niet online
nvm

[ Voor 95% gewijzigd door Wolly op 29-12-2019 22:19 ]

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:13:
Je kunt met een RTL-SDR kijken wat er gebeurt. Wellicht met de juiste antennes ook uitzoeken waar het vandaan komt.
Ok, dat ziet er nog betaalbaar uit, maar daar heb ik dan nog een antenne bij nodig van 173mm denk ik?
Wel een beetje jammer van het projectje waar ik niet op zat te wachten ;).

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 09:39
Als ze vervangen moeten worden kijk dan eens naar Shelly, werken op wifi

Bing

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
bing69 schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:47:
Als ze vervangen moeten worden kijk dan eens naar Shelly, werken op wifi
Maar ik wil geen wifi.. het mooie van deze is dat ze ook gewoon met een afstandsbediening werken, eventueel zelfs zonder tussenkomst van het basisstation.
Als ze niet raar doen, natuurlijk :P.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 09:39
Tarin schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:17:
[...]

Maar ik wil geen wifi.. het mooie van deze is dat ze ook gewoon met een afstandsbediening werken, eventueel zelfs zonder tussenkomst van het basisstation.
Als ze niet raar doen, natuurlijk :P.
Snap ik maar met bv de Shelly blijven de originele schakelaars werken...

Bing

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
bing69 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:02:
[...]

Snap ik maar met bv de Shelly blijven de originele schakelaars werken...
In ons geval niet, de originele schakelaars waren tijdschakelaars met een prut-menu en slechts 1 schakelmoment per dag (maar wel voor elke dag een andere), en 2 van de 3 zitten op onhandige/slecht bereikbare plekken..

Ze moeten of op het huidige systeem werken, of ik moet een hele goede reden hebben het ICS-2000 er uit te gooien en over te stappen op iets met een Raspberry Pi en een paar dongles (= een flinke investering in geld en tijd, we hebben nog genoeg andere projecten rondslingeren hier).

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:02
Hier thuis ook veel problemen met 433mhz gehad.
Draadloze koppelbare rookmelders gingen zomaar af op de meest rare tijdstippen.
Dit heb ik niet kunnen oplossen en de batterijen uit het draadloze deel gewoon verwijderd.
Ja eigenlijk geen oplossing maarja wel rust ;-)

De buren hadden blijkbaar ook dezelfde draadloze oude kaku (nieuwe kaku werkt wel een stuk beter, waterornament buiten heb ik daar nog op lopen). Na veel kanalen wisselen uiteindelijk maar overgestapt op Sonoff.

1 draadloze 433Mhz temperatuur sensor werkt thuis ook opeens niet meer.
Op 433Mhz zit veel verstoring van andere apparaten.
De 433Mhz band heb ik zelf ook een keer per ongeluk verstoord.

Kwam daarachter doordat de afstandsbediening van de auto niet meer werkte.
Ik bleef constant een aan signaal versturen met Homeassistant.

Ik zou persoonlijk proberen te kijken als je dit beter kunt krijgen en anders voor een andere oplossing kiezen.
Een groot nadeel van 433Mhz is ook dat het niet beveiligt is. Ik heb zelf een RFlink en ik kan bijvoorbeeld hiermee de deurbel van de buren laten afgaan.

Als je een domotica systeem hebt zou je dat misschien kunnen gebruiken door een remote te koppelen aan een bijvoorbeeld een Sonoff.

[ Voor 5% gewijzigd door thespeed op 31-12-2019 10:45 ]

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Update: KaKu heeft een maitje gekregen, er was geen verdere hulp mogelijk via Twitter.
De 5 buren die ik gesproken heb, hebben niets nieuws geinstalleerd.

Ik heb zelf een RTL-SDR besteld en ga daarmee spelen zodra hij binnen is. De geinstalleerde ASUNs heb ik weer uitgebouwd en de oude tijdschakelaars zijn terug geplaatst, maar zodra het weer warm wordt wil ik weer een systeem met 2 schakelmomenten per dag (alleen 's ochtends en 's avonds open; het zijn ramen op het zuiden..) en die ik niet uit de auto-modus hoef te houden om ze handmatig te kunnen schakelen...

De overige ASUN kan ik met een stekker snel aansluiten om te testen of het stoorsignaal nog altijd aanwezig is. Meer info als ik iets terug krijg van KaKu of als de SDR-stick binnen komt.

Pagina: 1