Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik zoek een?
Router om ook boven in ons huis wifi te hebben. Momenteel hebben we hier al een powerline voor de computer en vroeg me af of ik hier ook een router op kon aansluiten?

Wat is je budget?
Zo weinig mogelijk maar mijn max is 80 euro

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De bovenste (3de verdieping) van ons huis.
Vooral om op de smartphone te netfixen of YouTube te kijken in bed.
Er zullen maximaal 4 apparaten mee verbonden worden.

Zelf had ik de TP-Link Archer C6 en de TP-LINK AC1200 op het oog.
Vraag me vooral af of de combinatie van een router met een powerline mogelijk is?

Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door GuustVB op 29-12-2019 23:12 ]

Mi 9T MIUI 11.0.4.0 QFJEUXM

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Vraag me vooral af of de combinatie van een router met een powerline mogelijk is?
Waarom zou je denken dat dit niet het geval is?

Het is gewoon een bedrade netwerkverbinding, net als gbit netwerk. Alleen in de praktijk wat langzamer en via de stroomkabels.

Als het nu werkt, kun je er gewoon een router achter zetten. Ik zou wel even testen wat de internetsnelheid is die je daar uit de powerline adapter haalt. Dan zie je vanzelf of Netflix/YouTube haalbare kaart is en kun je inschatten wat je er bij meerdere apparaten van kunt verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Let wel even op, een router doet standaard aan NAT waardoor die een eigen sub netwerk creëert en je dus met alle apparaten verbonden met die router geïsoleerd bent van de rest van je netwerk. Je hebt al een netwerk dus dan héb je al een router, het heeft in een doorsnee woning netwerk geen zin om twéé routers te hebben, in principe zoek je dus geen router.

Als je alleen een draadloze verbinding nodig hebt en dus geen extra bedrade netwerkpoorten, zoek je eigenlijk een access point, die doen letterlijk wat je zoekt. Ik heb zelf een aantal van deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), en de wifi van mijn router uitgeschakeld. Alle access points delen dezelfde SSID en mijn apparaten vinden meestal vanzelf wel het beste access point. Als je met meerdere routers werkt, ga je vaak hebben dat een apparaat verbonden blijft met veraf gelegen routers omdat je daar even bij in de buurt bent geweest en het signaal nog niet helemaal weggevallen is. Niets houdt je tegen om gewoon één access point boven te installeren, maar besef dan dat, afhankelijk van de sterkte van het signaal beneden, je mogelijk elke keer manueel het netwerk moet wijzigen als je boven iets wilt kijken.

Het is wel ook mogelijk een router als access point te laten werken maar dan moet je in de instellingen van je router gaan (disable NAT), en moet je de inkomende netwerkkabel in een LAN poort en niet in de WAN poort steken.

Derde optie is dat er ook powerline adapters zijn met een ingebouwd wifi access point, dan zou je even moeten bekijken welk type je huidige adapters zijn en of je je set kunt uitbreiden met een adapter met wifi.

En verder, zoals White Feather zegt, niet alle powerline adapters zijn even snel, ik zou toch even testen of je adapter snel genoeg is voor een goede Netflix stream of Netflix en Youtube tegelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door MacPoedel op 30-12-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-01-2024
@MacPoedel hoe verbind je deze access points dan? Gewoon met netwerkkabels zoals je router?
Als ik dan het voordeel wil hebben dat ik niet heel de tijd van netwerk moet wisselen moet ik er direct 2 kopen neem ik aan?

Verder las ik ergens in de reviews dat de access point die jij voorstelt problemen zou veroorzaken met het casten, heb jij hier zelf negatieve ervaringen mee?

Verder haalt mijn pc (verbonden met de powerline) een downloadsnelheid van 71.7 Mbps en mijn powerline zelf zou een maximale snelheid hebben van 1000 Mbps.

Mi 9T MIUI 11.0.4.0 QFJEUXM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Omdat het feestdagen geweest zijn nu pas tijd om te antwoorden :).

Die Ubiquiti AP-AC-Lite access points worden gevoed met Power over Ethernet (PoE), de 1 packs worden meegeleverd met een PoE injector, die zet spanning op een paar draden van een gewone ethernet kabel. Dus ik sluit die injectors aan op een netwerkswitch (één netwerkkabel naar injector), die injector zelf wordt gevoed met een 24V adapter (ook meegeleverd) en van daaruit één kabel naar het access point. De access points ondersteunen ook standaard PoE vanuit een PoE switch, maar ik denk dat dat wat overkill is voor je. Sowieso zijn die AP-AC-Lites al een beetje overkill voor je wensen. Er zijn ook goedkopere, minder uitgebreide AP's van andere fabrikanten, maar dit zijn nu degene waar ik ervaring mee heb.

Ik heb helemaal geen problemen met casten, ik heb een Chromecast, een paar Google Home producten (Home, Mini en Home Hub) en een Samsung televisie die ook casten ondersteunt. Ik denk dat in mijn woonkamer regelmatig 10 of meer devices verbonden zijn met één AP. Ik meen me wel te herinneren te lezen dat er even een probleem was met casten maar dat heb ik op dat moment zelf niet ervaren. Ook nog wel belangrijk om te vermelden, als je gebruik wilt maken van de meer uitgebreide functies van die Ubiquiti AP's, moet je Ubiquiti's controller software draaien (continu), deze is Java gebaseerd en stuurt sinds een tijdje standaard telemetriegegevens terug. Bij mij draait die op een server, lijkt me ook iets dat niet echt binnen je use case valt.

Op vlak van bandbreedte zijn ze redelijk gewoontjes, voor mediaconsumptie (in mijn geval 1080p video streaming) en gewoon web browsen vind ik ze voldoende en heb ik liever een constante verbinding dan een heel snelle. Voor multiplayer gaming wil je misschien wel iets anders (maar dat is sowieso beter over een kabel te doen).

Wat betreft downloadsnelheid, tenzij je internetprovider ook effectief een bandbreedte levert van 1000Mbps, is het vrij normaal dat je downloadsnelheid veel minder is dan de limiet van je powerline. Om de snelheid van de powerline te testen, zou je een bestand moeten kopiëren van een pc of NAS aan de éne kant van je powerline naar een pc aan de andere kant. Ik vermoed dat je dan toch wel een stuk hoger zou moeten halen (al blijft powerline in de praktijk wel altijd wat onder de opgegeven snelheid).