Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 911739

Topicstarter
Mijn vraag
Wanneer naar de bank?

Ik heb mijn beschikking van de rechtbank en de einddatum is reeds verlopen. Er stond een einddatum dat bewind alles moet overdragen. Nu is ze 2 weken met vakantie. Ze gaf aan, dat ze dan een eindverslag moet schrijven en dan pas krijg ik mijn financiën terug. Ze gaf ook aan dat als ze klaar is met het eindverslag, ik met de beschikking naar de bank kan en alles weer beheren.

Wat klopt hier niet? Nu moet ik voor de maand januari €145 betalen. Kan ik nu met de beschikking naar de bank en alles op mijn naam zetten?

Beste antwoord (via Anoniem: 911739 op 30-12-2019 08:47)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 911739 schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:33:
Ik heb schuldenbewind. De schulden zijn afgelost en de rechtbank heeft aangegeven met beschikking, dat ik zelf mijn geld kan beheren.

Ik heb ook al even contact gehad met bank en die gaf aan ja, je mag je rekening overnemen mits je de beschikking bij de hand hebt, dat is voldoende.

Bewindvoerder zelf gaf aan dat ze eindverslag moet schrijven naar de rechtbank.

Moet ik daar nu op wachten of kan ik vanmiddag naar de bank en alles overnemen?

Voor de eindafrekening heeft ze al €456 geïncasseerd.
In dat geval zou ik gewoon naar de bank gaan. De bank geeft zélf al aan dat je met de beschikking van de rechtbank een nieuwe rekening mag openen.

Wat betreft die laatste maand € 145, daarover zou ik in overleg gaan met de bewindvoerder, en kijken wat daar uit komt. Nu de bewindvoerder al € 456 heeft geïncasseerd, lijkt het me niet, daar er voor de afwikkeling van het bewind slechts € 242 in rekening gebracht mag worden. Ik zou dus in ieder geval een specificatie van die € 456 opvragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 30-12-2019 08:45 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:03
Te weinig info

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraag het de vervanger hoe e.e.a. in z'n werk gaat? Handig als je dit even vantevoren had gedaan ivm de vakantie/kerst/o&n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:23
Misschien dat januari niet in rekening wordt gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had het al aan de bewindvoerder gevraagd en ze zei wachten totdat ik het eindverslag heb geschreven. Terwijl in de beschikking staat dat ik tot .. december de bewindvoerder alles moest overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik nu gewoon naar de bank met de beschikking van de kantonrechter en alles in mijn beheer nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

@Ardana kan je hier misschien meer over vertellen. Die heeft hier beroepsmatig mee te maken, als ik me niet vergis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:17:
@Ardana kan je hier misschien meer over vertellen. Die heeft hier beroepsmatig mee te maken, als ik me niet vergis
Danke, ik hoop dat ze langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
@Anoniem: 911739 : een wazige topicstart en 3 niets toevoegende one-liners geven dit topic weinig kans. Daarom: 1) heb geduld, 2) wees in elke reactie duidelijk en compleet, 3) plaats geen opeenvolgende reacties, maar waar nodig combineer deze in een enkele.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Allereerst: om wat voor bewindvoering gaat het? Je hebt de wettelijke schuldsanering (WSNP) of beschermingsbewind.

Voor de WSNP 'betaal' je in principe niks: de bewindvoerder wordt betaald vanuit de afloscapaciteit. Zodra de WSNP is beëindigd, ben je niet meer verplicht om je afloscapaciteit af te dragen.

Voor beschermingsbewind betaal je wel, dit bedrag kan variëren afhankelijk van wat voor soort bewind het is. Je noemt een bedrag van € 145, dit komt enigszins overeen met de variant "schuldenbewind".

Als het bewind afgelopen is, kun je in principe zelf naar de bank, een bankrekening openen en je werkgever, de belastingdienst en/of uitkeringsinstantie vertellen dat ze de jou toekomende gelden naar de nieuwe bankrekening mogen overmaken.

Of de bewindvoerder nogmaals € 145 mag inhouden weet ik niet, zoals gezegd, dat is ook afhankelijk van het soort bewind dat je hebt, en dat specificeer je niet. Als het gaat om beschermingsbewind, mag de bewindvoerder sowieso nog de kosten van de eindafrekening in rekening brengen. Hier kun je zien welke bedragen maximaal gevraagd mogen worden.

Overigens, als je een laag inkomen hebt, dan kan het zijn dat je kosten vergoed worden door de bijzondere bijstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 29-12-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35
je vraag is wanneer naar de bank. Op basis van je informatie zou ik vast langs gaan. Als je een beter antwoord wil moet je meer informatie geven want ik kan uit 145 euro niet opmaken wat voor bewind je afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb schuldenbewind. De schulden zijn afgelost en de rechtbank heeft aangegeven met beschikking, dat ik zelf mijn geld kan beheren.

Ik heb ook al even contact gehad met bank en die gaf aan ja, je mag je rekening overnemen mits je de beschikking bij de hand hebt, dat is voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 911739 op 30-12-2019 08:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 911739 schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:33:

In dat geval zou ik gewoon naar de bank gaan. De bank geeft zélf al aan dat je met de beschikking van de rechtbank een nieuwe rekening mag openen.

Wat betreft die laatste maand € 145, daarover zou ik in overleg gaan met de bewindvoerder, en kijken wat daar uit komt. Nu de bewindvoerder al € 456 heeft geïncasseerd, lijkt het me niet, daar er voor de afwikkeling van het bewind slechts € 242 in rekening gebracht mag worden. Ik zou dus in ieder geval een specificatie van die € 456 opvragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 30-12-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ardana schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:42:
[...]

Wat betreft die laatste maand € 145, daarover zou ik in overleg gaan met de bewindvoerder, en kijken wat daar uit komt.
Ik hoef geen nieuwe rekening te openen, ik mag mijn oude rekening behouden. Ik neem alles over. Volgens u hoef ik niet te wachten op de bewindvoerder totdat ze een eindverslag heeft geschreven?

Ik heb het gevoel dat ze enorm aan het rekken is, terwijl ze met geld incasseren snel is. Dat terzijde.

Ze kan nu niet ineens zeggen je miet terug de bewindvoering in want je hebt je niet aan onze afspraak gehouden?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 911739 op 30-12-2019 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 911739 schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:45:
[...]
Ik hoef geen nieuwe rekening te openen, ik mag mijn oude rekening behouden. Ik neem alles over. Volgens u hoef ik niet te wachten op de bewindvoerder totdat ze een eindverslag heeft geschreven?

Ik heb het gevoel dat ze enorm aan het rekken is, terwijl ze met geld incasseren snel is. Dat terzijde.
Ik neem aan dat je een specificatie van die € 456 op kan vragen, want het bedrag is hoger dan ze in rekening mag brengen bij afwikkeling.

Je bent, door de rechtbank, weer volledig bekwaam geacht om je eigen zaken te beheren. Dat betekent ook dat je de kleine lettertjes moet lezen van een overeenkomst. Je zult dus zelf de overeenkomst met de bewindvoerder moeten lezen om te kijken wat daar in staat. Als het niet gespecificeerd is, zul je in overleg moeten over wat redelijk en billijk is. Hierbij kan de rechtbank of het LOVCK wellicht ook wat toelichting geven.

Pagina: 1