Raspbian stretch problemen na installeren php7.3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04:53
Hi,

De topic titel is erg algemeen, daarom probeer ik het hier wat duidelijker uit te leggen,
Op mijn raspberry pi 3 draait Rasbian Stretch. Omdat ik graag een recentere php versie installeer dan php 7.0 welke standaard beschikbaar is, heb ik de volgende commando's uitgevoerd:
wget -q https://packages.sury.org/php/apt.gpg -o- | sudo apt-key add - (kleine o ivm smiley)
echo "deb https://packages.sury.org/php/ stretch main" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/php7.list
sudo apt-get update

sudo apt-get install php7.3-cli php7.3-fpm
php7.3-opcache php7.3-curl php7.3-mbstring
php7.3-pgsql php7.3-zip php7.3-xml php7.3-json php7.3-sqlite3
Daarna de nginx configuratie aangepast en alles werkt goed. Command line geeft ook 7.3 bij php -v, dus dat werkt.

Tijdens het installeren wordt ook de dependency php-common geïnstalleerd.

Echter als ik nu de pi opnieuw opstart loopt het allemaal in de soep.Hier ben ik achter gekomen door de pi aan een scherm te hangen met toetsenbord.
PostgreSQL kan ik hier wel handmatig starten, maar dat is niet werkbaar aangezien er normaal geen scherm beschikbaar is.

Er is werkelijk niks te vinden in de logs van PostgreSQL of andere logs.

PHP verwijderen lost het probleem niet op.

Wie heeft een idee wat dit veroorzaakt :) ? Inmiddels heb ik het twee keer geprobeerd, beide keren (7.3 en 7.4) exact dit verhaal en beide keren een oude image terug geplaatst. 8)7

Na het herstellen van de image, gemaakt voor het installeren van php7.3/7.4, werkt alles perfect.

apt-get upate en upgrade heeft geen updates beschikbaar.

Op de pi draait:
  • DSMReader met PostgreSQL
  • PiHole
  • Nginx
  • Unifi Controller

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je zeker weet dat het is ontstaan na het installeren van PHP, moet je even de APT logs checken wat er precies is gedaan. Zijn er packages verwijderd/vervangen die ogenschijnlijk niks met PHP te maken hebben? Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde distro gebruikt of zijn de packages van die repository niet compatibel.
Je kunt dan wel proberen de installatie ongedaan te maken.

Je geeft aan php al te hebben verwijderd, heb je daarna ook de repository verwijderd? En een apt autoremove gedaan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mart3
Room42 schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:13:
Als je zeker weet dat het is ontstaan na het installeren van PHP, moet je even de APT logs checken wat er precies is gedaan. Zijn er packages verwijderd/vervangen die ogenschijnlijk niks met PHP te maken hebben? Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde distro gebruikt of zijn de packages van die repository niet compatibel.
Je kunt dan wel proberen de installatie ongedaan te maken.

Je geeft aan php al te hebben verwijderd, heb je daarna ook de repository verwijderd? En een apt autoremove gedaan?
Extra dependencies : libargon2-1 libonig4 libpcre2-8-0 libsodium23 libxmlrpc-epi en php-common
Geupgrade: openssl

Daarna heb ik de repository inderdaad verwijderd, wat ik niet heb gedaan is apt autoremove.

Voor zover ik kan zien zou de repository https://packages.sury.org/php/ compatible moeten zijn.. in elk geval met debian.

Ik kan verder ook weinig bedenken, het zou toch vrij simpel moeten zijn. Maar ik heb weinig zin om het steeds opnieuw te proberen, de SD herstellen duurt erg lang steeds.

Wat ik ook heb geprobeerd is te installeren via deze manier, uit de buster repository
Add newer source
Let’s create a new source list: sudo nano /etc/apt/sources.list.d/10-buster.list.
In that file add.

deb http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/ buster main contrib non-free rpi

After saving create the next file sudo nano /etc/apt/preferences.d/10-buster.
In that file add.

Package: *
Pin: release n=stretch
Pin-Priority: 900

Package: *
Pin: release n=buster
Pin-Priority: 750
via janw.me
Dit gaf hetzelfde resultaat, alles oke tot reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:33
@mart3
Waarom geen upgrade naar Buster? Buster heeft standaard php 7.3 en dan bouw je ook geen soort van Frankendebian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mart3
Ik ga over op Buster, dit is een "dependency hell" aan het worden. Thanks!