Toon posts:

2 lampen gehangen, geen licht meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik had 2 lampen hangen van de vorige eigenaar (2w LED, niet geaard).

Deze heb ik 1 voor 1 vervangen.

Eerste de ene vervangen met een nieuwe lamp (2 lampen LED van elks 5w, geaard). Alles werkt perfect!
(bedrading: 2 blauwe, 2 geel-groene, 1 groene, alles met lasklemmen behalve de groene die met een bruine bedrading verbonden)

Nadien de 2de lamp vervangen, dezelfde werkwijze gevolgd... maar nu werkt er niets meer, ook de lamp in de veranda dat wsl op dezelfde elektrische lus zit.
(bedrading: 1 blauwe, 1 bruine, 1 geel-groene, alles met elkaar verbonden zoals het zou moeten)

Ik hang de oude lampen terug, werkt niet. Er is geen bedrading beschadigd, de zekering is niet afgegaan, aangezien ik ze voordien afgelegd had, alles zorgvuldig bekeken... ik snap er geen snars van...

Ik zou foto's willen tonen, maar lukt hier blijkbaar niet?

Zou er iemand mij kunnen helpen?

Wat ik nog niet bekeken heb zijn de schakelaars, zou ik dit best ook eens bekijken?

Alvast ENORM bedankt voor enige feedback!!

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt t over blauw, groen/geel en een groene draad? hebben ze nou werkelijk oude en nieuwe draadkleuren door elkaar lopen gebuiken? dan zou het mij niet verbazen als er ook gewoon ergens een slechte verbinding zit..

404 Signature not found

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Groene draad? Geen lasklemmen dus nog lasdoppen? Kan je hier spanning meten?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Wat ik mis in dit verhaal is een zwarte draad ... de schakeldraad vanaf je schakelaar.
Fase (+) = groen / bruin
Nul (-) = rood / blauw
Aarde = grijs / groen-geel
Schakeldraad = zwart / zwart
Deze draden horen in de doos in het plafond te zitten = centraaldoos.

Denk dat er hierdoor iets misgaat, haal wel ff de spanning eraf voordat je de boel gaat bekijken, denk dat er hier iets niet klopt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door keur0000 op 29-12-2019 17:18 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Veranda... Is de andere lamp ook buiten? Zou er in bijvoorbeeld de schuur toevallig niet een extra zekeringautomaat kunnen zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Geen lasdoppen, de lamp in de veranda is binnenshuis.
Alles werkte voordien, enkel de lampen zijn vervangen geweest.

Die ene groene draad is doorgetrokken en verbonden met inderdaad een zwarte draad.
Maar dit is enkel bij 1 lamp.

Lamp 1 (vervangen en werkte perfect, nadien Lamp 2 vervangen)
2 blauwe draden, met lasklem verbonden naar 3de blauwe draad die de verbinding naar de lamp is.
2 geel-groene idem als de blauwe
1 groen die doorgetrokken is en verbonden met de zwarte.

Lamp 2(werkte eerste wel met originele lamp, na vervanging ontstond het probleem)
1 blauwe draad, doorgetrokken en verbonden met blauwe draad
1 geel-groene idem als blauw
1 groene draad doorgetrokken en verbonden met een bruine draad
--> geen zwarte draad te zien.

@Verwijderd goed idee, ik heb inderdaad elektriciteit buiten, kijk ik morgen eens :)

@keur0000 deze zwarte draden liggen denk ik niet bloot, dus dit kan ik niet echt bekijken? Ik heb geen spanningsmeter maar misschien best ééntje aanschaffen dus :p
Zou er dan ook geen spanning op de schakelaar zitten?

Dikke merci alvast voor jullie feedback!

Mvg,

Yves

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou deze even nader onderzoeken, kans dat er wat los zit:
- 2 blauwe draden, met lasklem verbonden naar 3de blauwe draad die de verbinding naar de lamp is.

- 1 groene draad doorgetrokken en verbonden met een bruine draad:
Zou betekenen dat er constante spanning op staat, en niet is geschakeld, erg vreemd :X

[ Voor 33% gewijzigd door keur0000 op 30-12-2019 09:26 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:41
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:50:
Ik had 2 lampen hangen van de vorige eigenaar (2w LED, niet geaard).

Deze heb ik 1 voor 1 vervangen.

Eerste de ene vervangen met een nieuwe lamp (2 lampen LED van elks 5w, geaard). Alles werkt perfect!
(bedrading: 2 blauwe, 2 geel-groene, 1 groene, alles met lasklemmen behalve de groene die met een bruine bedrading verbonden)
Deze combinatie van kleuren is vreemd (lees: fout). Maar kun je een schema tekenen hoe alles aangesloten zit en welke kleuren het heeft? Zo blijft het nogal raden.
Nadien de 2de lamp vervangen, dezelfde werkwijze gevolgd... maar nu werkt er niets meer, ook de lamp in de veranda dat wsl op dezelfde elektrische lus zit.
Je hebt dus niet aan de draden gezeten, alleen aan de lampen? Of zij het vast geïnstalleerde lampen?

Als je zelf geen multimeter en enige kennis van electra hebt zou ik op dit punt maar eens een electricien bellen. Dat spaart jezelf in elk geval letterlijk schokkende ontdekkingen (of brand).

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En met wat mazzel weigert die er iets aan te doen tenzij hij alles norm-conform mag maken.

Er zal wel ergens een lasdop of lasklem losgeschoten zijn, adertje afgebroken ergens. Als je dat VD draad een paar keer heen en weer buigt na het al ingesneden te hebben met verkeerd strippen... breekt het zo af.

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen, het is opgelost geraakt!

Naar aanleiding van jullie advies heb ik verschillende dingen bekeken en uiteindelijk toch een spanningstester gekocht, was maar €8.

Ik wou eerst een testje uitvoeren en nam de lamp in de keuken, want tenslotte nog nooit met een meter gewerkt. Ik was er van overtuigd dat ik alle bedrading goed had gestoken. Ik had geen kennis van elektriciteit, maar internet heeft veel duidelijkheid gebracht. Maar helaas...

Nu de keuken, ik testte uit en de meter ging af. Ik testte uit op de 2de blauwe draad en die werkte ook maar flikkerde! Mijn vrouw riep dat de lampen in de woonkamer ook aan het flikkeren waren!

Nu, in de keuken hangt er een lamp, 2 blauwe draden en 1 rode (plus aarding). Enkel 1 van die 2 blauwe draden was doorverbonden naar de lamp, de ander hing gewoon los (wsl levensgevaarlijk). Maar de lamp werkte wel in de keuken dus daar niet verder naartoe gekeken.
1 lasklem om alles mooi samen te verbinden hup, alles werkt PERFECT!

Mag ik jullie bedankten voor jullie tijd en aandacht? Hopelijk leest er iemand anders dit en vinden zij het nuttig. Bekijk alle andere draden, ook diegene die werken en sluit alles mooi aan. Zorg voor een gesloten kring.
Voor een leek als mezelf voelt dit als een overwinning!

Vriendelijke groeten,

Yves

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Overwinningen zijn altijd leuk, mooi dat het gelukt is.
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:41:
een spanningstester gekocht, was maar €8.
Zo'n schroevendraaier met lampje? Waardeloze gevaarlijke zooi is dat. Pas daar heel erg mee op. Je kunt die dingen hooguit gebruiken om aan te tonen dat iets niet afgeschakelt is, andersom niet, want als je vingers te droog zijn werkt 'ie niet, als het te licht is zie je dat ding niet gloeien etc.

Of een multimeter? Pas daar ook mee op. Als je die op weerstand of stroom testen zet tussen fase en nul is het, afhankelijk van je MM, de laatste test die die doet.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-12-2019 20:11 ]

Pagina: 1