gebruik: pc met 2x monitor + laptops met 2x monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 16:46
Mijn huidige thuis setup is een Intel Nuc desktop met 2x 22 inch monitor + randapparatuur.
Beide monitoren zijn voorzien van HDMI, vanwege de Nuc is 1 monitor nu via mini display aangesloten (verloop van HDMI).

Ik zou graag op een "easy" wijze de beide monitoren kunnen gebruiken voor laptops (chromebook, surface).
Dus een oplossing met 1 usb kabel in de laptop en gebruik maken van monitoren en randapparatuur.
Ook heel mooi te zien in deze video.
vb: zoonlief komt met chromebook, usb erin, wellicht een knopje indrukken en gaan.
Wat niet nodig is is om de hele tijd naadloos te switchen tussen devices.
Ik dacht dit op te lossen met een dockingstation maar dat werkt dus niet.

Nu ben ik er achter het bestaan van KVM switches :9 en het nodige onderzoek gedaan.
Wat ik niet kan bepalen is welke KVM geschikt is (en te leveren in NL) voor een dergelijke setup.

Gevonden o.a.

1. DEPZOL switch (klik)

2. Dlock klik

3. Of is dit nodig (redelijk duur)

Wie kan mij hierbij helpen?

[ Voor 15% gewijzigd door zwoelie op 29-12-2019 20:51 . Reden: toevoegingen. ]

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zoekt geen KVM switch, je zoekt een USB dockingstation :).
Die dingen zijn intern eigenlijk zonder uitzondering van een DisplayLink chip voorzien.
Waar je op moet letten is de resoluties die ze aankunnen. En weet dat je hier niet mee moet willen gamen of ander fancy spul doen. Die displaylink drivers maken genruik van je cpu en hoewel je er weinig van merkt op een hedendaagse pc, kost het wel resources.
Windows 10 is overigens out of the box compatible met dit soort dingen.
Ik heb zelf een Dell, D5100 meen ik. Handige van de Dell's is dat ze een verloop van USB naar USB c hebben, waardoor je hem bij de juiste laptop ook als voeding kunt gebruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• zwoelie
The Eagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:36:
Je zoekt geen KVM switch, je zoekt een USB dockingstation :).
Thx voor je reactie maar de verwarring is bij compleet (ligt aan mij he).
Ik heb hier een dockingstation liggen (klik), kan ik deze dan gebruiken voor mijn gewenste setup?

Ik kreeg de pc niet aan de praat via een enkele usb kabel vanuit het station, of zie ik iets over het hoofd?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou er rekening mee dat vianormale USB ook power voorzien niet gaat. Dan moet je echt een USB C die ook power doet hebben.
Maar verder zou het vrij out of the box moeten werken op een surfa e. Wellicht dat je voor een vhromebook nog iets moet installeren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• zwoelie
Het aansluiten van een laptop op het dockingstation zie ik wel gebeuren.
Maar hoe sluit ik mijn desktop aan op het dockingstation?

• zwoelie
HULP GEVRAAGD

Goed, inmiddels een Startech KVM switch gekocht bij medetweaker Skadrow (shout out).

Ik heb een intel nuc desktop met 1x mini DP en 1x hdmi.
In de huidige setup werken 2 Philips 223 monitoren uitstekend via deze poorten, monitoren zijn voorzien van hdmi.

Monitor 1 werkt prima via de KVM.
monitor HDMI naar KVM DP console
dan vanuit pc 1 van KVM een DP kabel naar mini DP in desktop

Maar wat nu niet werkt is de monitor aangesloten op HDMI in de desktop |:( |:( |:(
Zowel een HDMI-DP kabel als een adapter (klik) werken niet.
Adapter sluit ik aan met HDMI en een usb2.0 poort naar een DP-DP kabel (adapter is female DP).
Daarnaast ook nog een usb kabel van KVM naar desktop maar dat is alleen nodig voor gebruik randaparatuur,monitor 1 werkt prima zonder deze usb.

try & error:

1. Via Allekabels.nl (shout out) een nieuwe adapter gekregen helaas zonder resultaat.
2. Pc 1 van de KVM

Wie weet wat er niet goed gaat??

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
Ik moet zeggen dat vanaf het begin ik al een zooi specificaties mis welke laptop etc.
Dat staat er ondertussen wel, maar nodigt niet uit om vanaf aanvang mee te denken.

Een signaal gaat van PC/laptop naar een monitor, dus niet andersom.

Ik begrijp dat je nu hebt:
Monitor 1: pc DP naar DP switch, daarna DP naar HDMI.
Monitor 2: pc HDMI naar DP switch, daarna DP naar HDMI.

1) werkt omdat een Displayport een HDMI-signaal kan uitsturen. Je kunt dus gewoon een HDMI-monitor aan een Displayport-aansluiting hangen. (Dat heet Dual Mode en de maximale resolutie en refreshrate is afhankelijk van de Displayport versie.)

Bij 2 ben je dus een HDMI-signaal om aan het zetten naar een Displayport-signaal en daarna wil je dat Displayport-signaal via een simpele kabel/passieve adapter je monitor in sturen via de HDMI-poort. Dat gaat dus niet werken. Zoals je het nu hebt, heb je een actieve adapter nodig om het Displayport-signaal weer om te zetten naar HDMI.

• zwoelie
White Feather, dank je wel voor je reactie.
Wellicht had ik meer specs kunnen toevoogen voor ene volledig plaatje. Laptop is nu het euvel niet, het is de desktop.

Als ik even focus op het probleem, in mijn verhaal Monitor 2:
vanuit de monitor zet ik een hdmi om naar Displaypoort KVM.
Daarna vanuit de KVM Displaypoort wil ik omzetten naar HDMI op de desktop.

Jij geeft aan dat er een actieve adapter nodig is om weer van Displaypoort naar HDMI te gaan.

Ik kan een dergelijke actieve adapter niet vinden, alleen een kabel.
Kan jij misschien een voorbeeld tonen van de adapter die jij in gedachte hebt?

edit: bedoel jij dit?

[ Voor 9% gewijzigd door zwoelie op 10-01-2020 19:14 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
Even nagekeken, want er staat natuurlijk nergens vermeld dat hij actief is.

Ik vond toevallig deze en dat is nu net degene die jij noemt: https://www.startech.com/...aar-hdmi-adapter~DP2HD4KS

Deze is actief, dus zou inderdaad moeten werken.
Pagina: 1