Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Basislaptop: degelijke duurzame no nonsense allrounder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
10 jaar geleden kocht ik bij aanvang van mijn studies een Dell vostro 1520. Deze heeft altijd goed dienst gedaan en is zelfs op vandaag nog in gebruik. De laatste 4 jaar werkte ik ook met een Dell Latitude die mijn vorige werkgever me ter beschikking stelde. Op mijn nieuwe werkplek heb ik een desktop, maar voor privégebruik heb ik nu een vervanger nodig van de tien jaar oude laptop.

Daarbij ben ik vooral op zoek naar een degelijke laptop waarvan de prijs-kwaliteit goed zit, niet al te groot (14” lijkt me perfect), azerty-klavier en waar ik weer een tijdje mee weg kan (relatief stevig dus).

Wat ga je met je laptop doen?

Vooral surfen, mailen, office toepassingen en regelmatig een serie of film bekijken
Muziek beluisteren, maar daar heb ik al een goede koptelefoon en externe boxen voor
Om zwaardere bestanden bij te houden heb ik een externe hd, dus grote opslagcapaciteit is niet noodzakelijk
Redelijk basis gebruik dus
Gezien ik soms nogal onhandig ben, zeker bij vervoer, moet de laptop wel tegen een stootje kunnen

Wat is je budget?
Tussen 600 en 900 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
af en toe meenemen tijdens het pendelen, maar niet dagelijks aangezien ik op mijn werk ook nog een vaste desktop heb.
af en toe mee naar de bibliotheek voor notities tijdens opzoekingswerk

Moet geen mini zijn, maar zou wel handig zijn als de laptop in een doorsnee rugzak past

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Tot nu toe altijd tevreden geweest met de Dell vostro en de Dell latitude, maar bij rondvragen bij vrienden en rondkijken op internet kwam ik minder Dell tegen. Indien er goede Dell laptops zijn die aan mijn verwachtingen kunnen voldoen, zeker welkom.
Eigenlijk heb ik geen echte merkvoorkeur, moet vooral een degelijke en duurzame laptop zijn waarmee ik weer een tijdje zoet ben.

Ik overwoog al volgende laptops:

a) Lenovo S540
+ Over deze laptop lees ik vooral zeer goede reviews,
-Niet altijd met zelfde specs als in de reviews, vb. andere videokaarten, opslagcapaciteit => vergelijken moeilijk
-Ventilator maakt blijkbaar onaangenaam lawaai (maar kan me moeilijk inbeelden dat dit meer stoort dan de ventilator van mijn 10 jaar oude laptop)
-15 inch lijkt me al wat groot, de 14 inch vond ik niet met azerty en GTX 1650

b) Asus ZenBook UX410UA-GV643T
https://www.coolblue.be/n....html#product-information

+aan 649,00 een mooie prijs
-Mag misschien wat zwaarder qua prestaties. (hoewel ik niet zeker weet of dit echt nodig is voor wat ik er wil mee doen)

b) Asus ZenBook UX431FA-AM082T
https://www.coolblue.be/n...1fa-am082t-be-azerty.html

-Duurder model dan bovengenoemde
+ daartegenover staan wel betere specs

Ben nu al enkele dagen het internet aan het afschuimen en heb wel al wat bijgeleerd, maar het lijkt erop dat de opties eerder toenemen dan afnemen 8)7 , dus tips om me verder op weg te helpen zijn zeker welkom :)

Alle reacties

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je linkjes van de twee Asusmodellen zijn omgedraaid :)

Dat terzijde, ik heb privé een Asus ZenBook BX410UA-GV182R, gekozen omdat ik daar nog een fysieke 2,5" HDD in kon stoppen. Heb ik nu al weer een tijdje en bevalt nog steeds meer dan prima. Voor werk heb ik een Asus ZenBook 14 UX431FA-AM082T. Simpelweg weer gekozen voor een Asuslaptop van 14", omdat m'n privélaptop ook goed bevalt. Klein maar fijn, heerlijke schermen, toetsenborden en accuduur is ook prima.

Daarbij strak afgewerkte looks, fijne touchpads en (voor mij) genoeg aansluitingen: full sized USB, full sized HDMI en dus niet allemaal van die adapters nodig. Opladen met USB-C kan trouwens niet, mocht je dat willen.

Meer, specifiekere vragen? Shoot me!

EDIT: De pricewatch: Asus ZenBook 14 UX431FA-AM022T-BE voor €699,00 is dan toch de perfect match?

Toen ik op zoek ging naar de laptop voor werk kwamen ook de Acer Swift 3 SF314-56 en Lenovo Thinkbook 13S positief uit de bus voor mij. De Lenovo viel toch af door het ontbreken van een SD-kaartlezer en het iets kleinere scherm. De Acer heb ik ook lang over getwijfeld, totdat ik 'm in de winkel naast de Zenbook 14 kon zetten. De looks van de Asus vond ik een stuk mooier en de behuizing voelde ook net wat beter aan. Tevens blijf ik bij Acer altijd een klein beetje een wansmaak houden, maar de prijs voor wat je krijgt is weer heel fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door CLB op 29-12-2019 13:10 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:55:
a) Lenovo S540
+ Over deze laptop lees ik vooral zeer goede reviews,
-Niet altijd met zelfde specs als in de reviews, vb. andere videokaarten, opslagcapaciteit => vergelijken moeilijk
-Ventilator maakt blijkbaar onaangenaam lawaai (maar kan me moeilijk inbeelden dat dit meer stoort dan de ventilator van mijn 10 jaar oude laptop)
Ik heb pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL (81SW0028MH) net teruggestuurd om de herrie.
Voor een goede uitleg met typenrs en verwijzing naar de Lenovo modelnummers kun je in de reacties bij de t.net review kijken.
Wij vonden de hoge fluittoon die de fans produceerden absoluut onacceptabel voor het beoogde gebruik.
We zijn laptops gewend zoals de Lenovo Thinkpad S540 (oud), HP Elitebooks (werk), etc.) die hooguit een ligt zoemend geluid maken onder belasting. Nu een Lenovo Yoga besteld die hopelijk wel stil is ondanks een enkele klacht op de Lenovo forums.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2019 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:04:
Je linkjes van de twee Asusmodellen zijn omgedraaid :)
Linkjes heb ik ondertussen aangepast :)
Ik heb pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL (81SW0028MH) net teruggestuurd om de herrie.
Deze valt dan definitief weg uit mijn lijstje, was waarschijnlijk ook wel aan de zwaardere kant qua specs, toch voor wat ik er mee wil doen
EDIT: De pricewatch: Asus ZenBook 14 UX431FA-AM022T-BE voor €699,00 is dan toch de perfect match?
Het zal waarschijnlijk deze worden, kwam die ook tegen in de pricewatch. Degelijk zonder uit te blinken voor een ok prijs, lijkt inderdaad wat ik zocht.

Hartelijk bedankt voor de feedback!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Succes met de aankoop :) Veel plezier ermee!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit