Toon posts:

Nieuwe pc geleverd in doorweekte doos.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Recentelijk heb ik een nieuw systeem van +- €2100,- besteld en laten assembleren bij een bedrijf wat op tweakers hoog aangeschreven staat. Nou is het zo dat na enkele weken wachten hij geleverd werd in een doos die compleet doorweekt is geweest en min of meer uit elkaar viel. Daarbij is ook een van de onderste hoeken van de binnenste doos nat geweest. Beiden waren bij de levering nog vochtig.
Ik heb direct met het desbetreffende bedrijf gebeld en de situatie uitgelegd, en daarbij aangegeven dat ik het product op deze manier niet in ontvangst neem. Het systeem is dus weer terug gestuurd.
Zij hebben daarbij aangegeven dat het systeem gecontroleerd gaat worden, en vervolgens weer naar mij toe gestuurd gaat worden.

Gezien ik beperkte kennis van hardware heb is mijn vraag aan jullie. Kan dit blijvende schade opleveren aan de onderdelen? Hierbij denk ik aan zowel de levensduur als prestaties.

Ik ben nu namelijk enigszins huiverig dat ik een minder dan optimaal product krijg, en gezien ik hier een behoorlijke tijd voor heb moeten sparen stoot dat me nogal tegen het been.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
De naam van die zaak mag je wel noemen hoor! Is alleen maar goed voor de feedback die je krijgt want er zijn vast wel meer mensen die met hetzelfde bijltje gehakt hebben bij dezelfde winkel.

Netjes is het niet maar zolang de onderdelen droog zijn gebleven is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Volgende keer pakket aan de deur weigeren. Straks heb jij het nog gedaan.

Ik zou trouwens een nieuwe PC eisen. Je weet niet wat voor vage klachten dit in de toekomst gaat opleveren... Als de winkel verstandig is, hebben ze het pakket verzekerd tot 5500 euro. Voor de winkel hoeft het dus geen probleem te zijn. Controleren en terugsturen lijkt me ook niet in hun voordeel. Nu kunnen ze met een beetje geluk gratis het probleem dumpen en de klant een goede oplossing bieden. Als je over een half jaar opeens problemen hebt, moeten zij die oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi1234 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:57:
Volgende keer pakket aan de deur weigeren. Straks heb jij het nog gedaan.

Ik zou trouwens een nieuwe PC eisen. Je weet niet wat voor vage klachten dit in de toekomst gaat opleveren... Als de winkel verstandig is, hebben ze het pakket verzekerd tot 5500 euro. Voor de winkel hoeft het dus geen probleem te zijn. Controleren en terugsturen lijkt me ook niet in hun voordeel. Nu kunnen ze met een beetje geluk gratis het probleem dumpen en de klant een goede oplossing bieden. Als je over een half jaar opeens problemen hebt, moeten zij die oplossen.
Misschien was mijn post niet duidelijk genoeg, ik heb het dus inderdaad geweigerd aan de deur. Aan de telefoon heb ik het in eerste instantie ook besproken dat ik een nieuw systeem wil, echter gaven zij aan het te gaan controleren. Ik zal ze morgen nog eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:03:
De naam van die zaak mag je wel noemen hoor! Is alleen maar goed voor de feedback die je krijgt want er zijn vast wel meer mensen die met hetzelfde bijltje gehakt hebben bij dezelfde winkel.

Netjes is het niet maar zolang de onderdelen droog zijn gebleven is er niets aan de hand.
*knip* laten we de naam nog maar even achterwege. Tot nu toe is er nog geen sprake van een slechte oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 29-12-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

*knip*
Een kapotte en/of natte doos zou ik ook voorzichtig mee zijn.

terugsturen en laten controleren is prima. Ik denk als het systeem gecontroleerd en goed bevonden is dat er weinig aan de hand hoeft te zijn. Laat ze dit opnemen in hun systeem zodat duidelijk is dat er mogelijk waterschade was aan het systeem, en dat ze deze gecontroleerd heeft en goed bevonden heeft.

Dat geeft mogelijk minder problemen in de toekomst als blijkt dat er toch ergens corrosie is opgedoken bv.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 29-12-2019 13:23 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:03:
De naam van die zaak mag je wel noemen hoor!
Bij een probleem wat nog niet eens een probleem is hoef je nog niet meteen te "namen&shamen". Wanneer een probleem wél een probleem wordt dan kun je de boel escaleren door namen te noemen. Op dit moment is het volstrekt onnodig.

Je weet niet wat er gebeurd is met het pakket, je weet niet hoe de winkel het gaat oplossen en voordat de winkel ook maar met een oplossing kan komen zijn ze al veroordeeld. Nergens voor nodig en het verkleint ook nog eens de bereidwillendheid om met een gepaste oplossing te komen. Laat een winkel zich eerst eens bewijzen voordat die veroordeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Laten we de naam nog maar even achterwege laten. Mocht de desbetreffende winkel een slechte oplossing bieden, dan kan dat altijd nog van waarde zijn. Op dit moment zeker niet.

Op dat moment hoort het topic trouwens in Shopping Forum thuis, want dan is het geen technische vraag meer.

Laten we ons hier dus focussen op de vraag, of waterschade aan de doos effect kan hebben op de prestaties en levensduur van de pc.

[ Voor 40% gewijzigd door br00ky op 29-12-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:18:
[...]

Bij een probleem wat nog niet eens een probleem is hoef je nog niet meteen te "namen&shamen". Wanneer een probleem wél een probleem wordt dan kun je de boel escaleren door namen te noemen. Op dit moment is het volstrekt onnodig.

Je weet niet wat er gebeurd is met het pakket, je weet niet hoe de winkel het gaat oplossen en voordat de winkel ook maar met een oplossing kan komen zijn ze al veroordeeld. Nergens voor nodig en het verkleint ook nog eens de bereidwillendheid om met een gepaste oplossing te komen. Laat een winkel zich eerst eens bewijzen voordat die veroordeeld wordt.
Je hebt gelijk, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:49:
Gezien ik beperkte kennis van hardware heb is mijn vraag aan jullie. Kan dit blijvende schade opleveren aan de onderdelen? Hierbij denk ik aan zowel de levensduur als prestaties.
Nee hoor, zo'n computerkast is 'een dom omhulsel' en vaak zit daar weer een plastic zak omheen en daar omheen piepschuim en de 'binnendoos'.
Het kan goed zijn dat de kast niet eens in aanraking is geweest met water. En zo'n kast kun je ook afnemen met een vochtige doek.
De onderdelen in de kast zijn niet nat geworden (en zelfs die kunnen wel wat water hebben, kan ik uit eigen (water koeling) ervaring zeggen).

Overigens snap ik niet waarom de winkel niet gewoon de vervoerder de schade laat vergoeden. Een nat geregende doos is niet normaal bij de normale vervoerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
TheGhostInc schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:48:
[...]

Nee hoor, zo'n computerkast is 'een dom omhulsel' en vaak zit daar weer een plastic zak omheen en daar omheen piepschuim en de 'binnendoos'.
Het kan goed zijn dat de kast niet eens in aanraking is geweest met water. En zo'n kast kun je ook afnemen met een vochtige doek.
De onderdelen in de kast zijn niet nat geworden (en zelfs die kunnen wel wat water hebben, kan ik uit eigen (water koeling) ervaring zeggen).

Overigens snap ik niet waarom de winkel niet gewoon de vervoerder de schade laat vergoeden. Een nat geregende doos is niet normaal bij de normale vervoerders.
En toch zou het bij mij gaan knagen als mijn 2.1k kostende PC opeens problemen krijgt. Ik zou altijd een gevoel van onrecht houden. Ook als het niks te maken heeft met dit incident. Want hoe kun je dat met 100% zekerheid weten?

Er is niemand die over 5 jaar een review schrijft dat hij zo tevreden is over de winkel, omdat zijn PC nooit defect is geweest. Er zijn wel mensen die een slechte review schrijven als de PC wel defect raakt. En ik zou persoonlijk ook een slechte review schrijven als ze dit niet oplossen met een nieuwe PC. Als je zoveel geld hebt uitgegeven, wil je gewoon dat je geen gezeur hebt. Zeker niet als een winkel 't waarschijnlijk op de pakketdienst kan verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:19
[...]

Het is een geassembleerde kast, niet een lege en je kan ook last hebben van condens. Je weet simpelweg niet wat er mee gebeurd is. Misschien heeft een karretje met pakketjes bij de distributie buiten gestaan terwijl het regende. Dat het opnieuw gecontroleerd wordt is alleen maar goed.

Jouw waterkoeling bevat geen normale water. Dat de onderdelen in een kast wat water kan hebben is pure onzin. Oxidatie gaat wat enige tijd overheen en als je niet weet wat je doet en er niks aan doet kan je flink wat ellende aan overhouden.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wat een absurd verhaal...

Hoe veel kwaad het kan als zo'n pakket volledig doorweekt is, hangt erg af van hoe ze het verder verpakt hebben. Veelal laten bouwers de plastic zak om de case namelijk weg na het bouwen, omdat deze icm plastic onderdelen op de kast nog wel eens voor wat statische effecten kan leiden. Maar die zak is dus juist om je kast droog te houden. Het moment dat USB connectoren door en door nat zijn, is de kans er dat deze doorbranden. Normaal drinkwater is overigens niet bijzonder gevaarlijk voor je case. Maar regenwater is vaak behoorlijk vuil en zal waarschijnlijk tot wat sediment zorgen als het weer opdroogt en dat is toch wel onwenselijk. Maar een luchtvochtigheid van 70% waarbij na gebruik letterlijk wat condens vormt in een case is ook nog niet zo'n punt. (Systemen op boorplatformen / in Indonesië / Malaysië overleven het ook jaren, ookal roest de kast weg)

Een controle van een systeem lijkt mij prima eerlijk gezegd. Mits natuurlijk gedaan door iemand die het beste voor heeft met de klant. Een CPU b.v. onder een koeler en in de socket gaat echt 0,0 schade oplopen... Heb zelfs een keer op een HCC beurs een tray met 20+ AMD Athlons compleet nat zien worden (ook regen). Die Chips waren uiteindelijk ook prima in orde, maar je moet ze wel "schoon" drogen.

Bij een complete PC zijn het vooral dingen als vocht achter je moederbord, in je USB poorten en in de voeding waar ik bang voor zou zijn. Als je daar ergens sluiting hebt is dat natuurlijk funest. En dat kan in behuizingen van SSD's en andere ingesloten plekken ook werkelijk nog maanden later gebeuren, als het daar langzaam opdroogt en de restanten die opgelost waren bruggetjes bouwen waar de hardware ze niet kan gebruiken.

Dit systeem moet gewoon helemaal uit elkaar en gecontroleerd worden op vocht... Ik zou het netter vinden als ze het waar mogelijk met nieuwe componenten opnieuw bouwen. GPU, CPU, HDD's kunnen prima mee uit deze build, maar even een nieuw bord en SSD's / RAM en natuulijk de behuizing verwisselen kan geen kwaad. Een PSU die ooit drijfnat is geweest zou ik ook voor geen meter vertrouwen.

Maar goed, uiteindelijk zijn wij niet de partij waarmee je dit moet bespreken. Als je een "onvoorwaardelijke 2 jaar lange directe omwissel garantie" krijgt op dit systeem wegens deze omstandigheden zou ik dat ook geen punt vinden persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Misschien doet de webwinkel dat wel maar dat hoeven ze niet aan de klant te communiceren. De webwinkel heeft op dit moment maar 1 taak: de klant tevreden te stellen. Mocht er transportschade zijn dan heeft de klant daar niks mee te maken, dat is iets tussen webwinkel en vervoerder. Als de klant dat getouwtrek af moet wachten duurt het een flinke tijd voordat de klant z'n product (weer) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update.

Vanochtend zo'n drie kwartier met ze aan de lijn gehangen. Ze weigeren een nieuw product samen te stellen en te versturen. Zij geven aan dat zij eerst goed gaan onderzoeken of er mogelijke schade is. Zij geven aan dat het systeem in plastic verpakt wordt en dus waarschijnlijk niet beschadigd kan zijn. Zelf ben ik daar iets minder zeker over. Het onderzoek kon 1-2 weken duren, vervolgens zouden ze contact met me opnemen over de vervolgstappen.

Althans, dat was het verhaal tot een half uur geleden. Toen kreeg ik een mail van postnl dat ze morgen het pakket komen bezorgen. Geen verdere communicatie van het bedrijf ontvangen. Aan de ene kant fijn dat ze het snel 'oplossen'. Aan de andere kant betwijfel ik of er nu grondig onderzoek is geweest. Bovendien mag ik morgen dus zo'n 2 uur van werk verdwijnen om het in ontvangst te nemen.

Al met al niet tevreden met de service. Mag nu maar hopen dat het systeem geen schade heeft.
Pagina: 1