Bediening electrische deken laat zekering smelten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:18
Hi,

Mijn moeder heeft een electrische deken die niet meer werkte. De boel even doorgemeten en gezien dat de temperatuur-zekering stuk was (102gr). Deze zekering even vervangen om te kijken hoe of wat maar binnen een paar seconden worden de weerstanden boven/onder deze zekering heel erg heet. Dus de zekering is terecht gesmolten lijkt het. Nou probeer ik te vinden hoe dit kan. Alle capacitors zijn nog ok (geen kortsluiting naar ground) en ook alle resistors hebben de correct weerstand nav hun kleurcodering.

Ik heb getracht met paint een beetje aan te geven hoe eea loopt:
De L gaat via een schuif-schakelaar (niet op de foto) naar F1 (deze blijft heel), vervolgens door F2 (deze smelt) en dan door de 2 weerstanden (parallel) die er boven/onder zitten. Vervolgens via de onderzijde van het bord naar de diode en dan naar de transistor.

Wanneer ik de denken op de laagste stand zet heb ik ~0.5A door F2 heen. De weerstanden zijn 4.7k per stuk en ik meet (parallel) ook netjes ~2.3k. Afaik V=I*R en P=I*V dus dan zou er 23w door de 2 weerstanden gaan? Dus 12w per stuk? Ja dan snap ik wel waarom ze zo heet worden. Alleen: hoe kan dit dan ooit werken? Weet niet voor hoeveel watt ze gemaakt zijn maar ik gok 1 of 2 watt max? Ik snap dus niet helemaal of hier nou het probleem zit of elders.

Iemand een idee?

deken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sO9djEBzxEuKO92MPhnywrFY/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A8dX1QTZXkLbzC1A5V1ku10G/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WkjIdpueQijAylv94K1bNcyF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lOBahBe9MoP4HCk13sesvz91/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VwSS9UVK5o6VOS31CENYMEst/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3mF8ajssbByK1N2sq5aXFzFH/thumb.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Mattie112 op 29-12-2019 11:17 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lekker veilige deken als daar 220 op de print komt, nergens een scheiding.....

Ontkoppel eens de deken en probeer het nog eens, mogelijk zit er een sluiting in de deken zelf.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
deken al eens geinspecteerd op warmte verkleuringen?

sowieso heb ik het niet op zulke dingen maar das terzijde :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
memphis schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:24:

Ontkoppel eens de deken en probeer het nog eens, mogelijk zit er een sluiting in de deken zelf.
Tja, die modellen zijn er, en ze worden veilig bevonden. Toch zou ik ook de voorkeur geven aan eentje op een lage spanning, ten onrechte als zwakstroomdeken bestempeld. Maar als zodanig heeft dit niet echt iets met het probleem te maken. En als je zoals bijna iedereen niets "van dien aard" voorhanden hebt, hoe of waarmee ontkoppel je zoiets dan? Niemand beschikt toch zomaar over een scheidingstrafo, en dan ook nog eentje van dat vermogen.
Ik vrees dat in de warmte draad/draden van de deken sluiting zit. Heel eerlijk gezegd, weinig eer aan te behalen. Snoer er afknippen en naar de stort ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ik zal eens de weerstand eens meten van de deken, was er eigenlijk vanuit gegaan dat ~130w uit het stopcontact wel redelijk normaal zou zijn voor zo'n deken dus had meer gedacht dat het in die control unit moet zitten.

Maar inderdaad voor zover ik het begrijp is die hele deken op 220v inderdaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:19
Een nieuwe elektrische deken kost een paar tientjes. Ik zou nooit rommelen aan een oude elektrische deken omdat die dingen er om bekend staan dat ze brand kunnen veroorzaken. Zou me geen goed gevoel geven als dat bij mijn moeder in huis lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ben het er mee eens, snoer doorknippen en even oriënteren op een goede nieuwe deken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Bedankt voor de tips, ik wil ook zeker niet een onveilige situatie creëren alleen aangezien deze (XL) deken toch wel even €60 nieuw kost wilde ik ook niet zomaar dat ding weggooien. Voor het zelfde geld is het een lekkende condensator en werkt hij daarna weer prima. Maar ook gaat het me om het begrijpen hoe hij zou moeten werken. Heb nog even gekeken, hij trekt dus ~130w uit het stopcontact. Op de deken zelf staat 120w. Je zou zeggen als alle stroom dus door die 2 weerstandjes loopt hoe kan dat dan in godsnaam werken.....

En ook nog even de weerstand van de deken gemeten: er zijn 4 pinnetjes tussen 1-4 meet ik ~207ohm en tussen 2-3 ~500ohm

(Heb mijn moeder al aangeraden voor een ander te kijken maar eigenlijk wil ik begrijpen wat er hier nou mis mee is, met mijn electrokennis zie ik niet in wat er niet klopt, alles wat ik meet is correct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allereerst, die twee weerstandjes van 4,7k kunnen natuurlijk niet in serie staan met de eigenlijke verwarmingsspiraal. Ze dienen dan ook voor het beveiligingscircuit, Onmogelijk te zeggen wat er precies aan de hand is, maar het lijkt er, aan wat je beschrijft, op dat er ergens iets kortsluiting maakt.

Ik heb via Google deze beschrijving gevonden van de beveiliging van een Inventum deken:
Alle Inventum dekens hebben dezelfde beveiligingen waaronder het ISS systeem (ISS = Inventum Security System). Dat wil zeggen dat er langs de verwarmingsdraad een extra draad loopt die ervoor zorgt dat de deken uitgeschakeld wordt op het moment dat er een draadbreuk of iets dergelijks in de deken ontstaat of bij foutief gebruik. Slapen op een Inventum zwakstroomdeken geeft een veilig gevoel en dat draagt bij aan een ontspannen nachtrust.
Het lijkt me niet onmogelijk dat die deken op netspanning ook van een soortgelijke beveiliging is voorzien en dat die beveiligingsdraad iets raakt in de verwarmingsspiraal wat niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ah precies en daardoor loopt alle stroom door die weerstanden en smelt de zekering ja dat zou wel eea verklaren inderdaad. Als ik nog eens tijd heb zal ik nog eens goed naar het circuit kijken ik dacht namelijk dat het enige pad van de fase naar de deken door die weerstandjes was maar dan moet ik dat wel verkeerd gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 20:45
Zijn die weerstanden niet 470Ω?
(Geel paars bruin goud)
En dan parallel 235Ω.

Ik vraag me af of die deken wel constant 130W nodig heeft of alleen bij het opwarmen.

Die twee weerstanden bij die thermische zekering lijken me een soort trage zekering tegen langdurige overbelasting.
Als de deken even voluit gaat tot de gewenste temperatuur is bereikt en dan minder gaat verbruiken dan zal de zekering niet smelten.
Gaat er iets mis waardoor de deken constant 130W trekt dan warmen de weerstanden wel genoeg om de zekering te laten smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kudo's voor de FLIR plaatjes :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

memphis schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:24:
Dat idee heb ik ook altijd bij deze dingen inderdaad. Laatst nog een Inventum(?) uit elkaar gehaald, die zetten gewoon de volle 230v op je bed en als je terugschakelt naar z'n "1" zit er een diode tussen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
jeroen79 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:21:
Zijn die weerstanden niet 470Ω?
(Geel paars bruin goud)
En dan parallel 235Ω.

Ik vraag me af of die deken wel constant 130W nodig heeft of alleen bij het opwarmen.

Die twee weerstanden bij die thermische zekering lijken me een soort trage zekering tegen langdurige overbelasting.
Als de deken even voluit gaat tot de gewenste temperatuur is bereikt en dan minder gaat verbruiken dan zal de zekering niet smelten.
Gaat er iets mis waardoor de deken constant 130W trekt dan warmen de weerstanden wel genoeg om de zekering te laten smelten.
Nou laat ik het zo zeggen, die weerstanden worden binnen 10 sec zo heet als te zien is op mijn plaatje dus dat zal het niet zijn.

Mbt de weerstand, ze zijn echt geel - paars - rood - goud (en dat komt ook overeen met wat ik meet)
Is toch mooi spul hoor :)
rvanpruissen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:36:
[...]

Dat idee heb ik ook altijd bij deze dingen inderdaad. Laatst nog een Inventum(?) uit elkaar gehaald, die zetten gewoon de volle 230v op je bed en als je terugschakelt naar z'n "1" zit er een diode tussen :/
Ach een beetje spanning in de nacht is helemaal niet gek toch :P

Pagina: 1