Zware zakelijke BIM laptop, incl vr

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Beste Allemaal,

Ik ga per februari voor mijzelf beginnen als zzp BIM coordinator en/of BIM consultant. Voor de onwetende onder ons staat BIM voor bouwwerk informatie model. Dit gaat over (3D) modellen die in de bouw gebruikt worden om informatie over te dragen. Vaak zijn het relatief zware modellen. Ik draai vaak verschillende 3d programma's door elkaar heen en het beestje heeft dus wat te verduren. Ik vermoed dat ik een x aantal dagen per week bij opdrachtgevers actief ben en een deel ook thuis. Vandaar een laptop. Thuis ben ik een werkplek aan het inrichten waar ik het liefst een Dell WD19TB docking station op zet die 3 Dell UltraSharp U2719D gaat aansturen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik ga een naast de standaard office 365 voornamelijk werken met Autodesk Revit, Autodesk Navisworks en Solibri. Daarnaast vermoed ik dat de unreal of unity engines in de toekomst voor VR gebruikt zullen gaan worden.
Zowel Revit, Navisworks als Solibri hebben baat bij zoveel mogelijk GHz. De meeste dingen doen ze alle 3 single core. Omdat ik vaak meerdere instances gebruik en het geheugen daarin nogal kan oplopen wil ik ook graag veel RAM

specs waar ik zelf aan zat te denken
Processor i9
Ram 32-64 gb
Schijf m.2 NVMe SSD
videokaart rtx2060-rtx2080

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het budget is ruim te noemen. Als ik onder de 3500,- voor de laptop blijf ben ik blij.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja de kans bestaat dat ik de laptop van hot naar her sleep. Performance is belangrijk, maar draagbaar zou ook fijn zijn. Momenteel heb ik de stoeptegel van HP zbook 17. Die is mij te groot. de 15" variant kan al beter zijn.
Het jammere van de desktop replacements is vaak dat er ook meerdere schijven in kunnen etc. Waardoor het weer een erg grote laptop wordt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik vind dat je bij HP zbooks te veel betaald. Daarnaast ben ik ook niet van de nvidea quadro kaarten. Ook daar betaal je te veel voor wat je krijgt.
Heb gekeken bij Dell in de xps serie. xps 15 zou goed kunnen zijn. Helaas maximaal een gtx1650
Heb gekeken bij laptopplus voor de SKIKK 15RG51 iemand hier ervaring mee?
En ook heb ik uiteraard bij BTO gekeken ook een 15 van bto

De vraag is, wat zouden jullie doen met de poen?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dell Precision zijn van oudsher de powerhouses / desktop replacements van Dell.
https://www.dell.com/nl-n...?appliedRefinements=13681

Even snel gekeken, die dingen kunnen tot 128G geheugen aan.
Moet je beginnen met een van de "Build Your Own" configuraties en dan kun je een groot deel van de zaken zelf stamenstellen: https://www.dell.com/nl-n...7740-laptop/xctop7740emea

Als daar alsnog niet bij zit wat je wil, kun je het best een Dell partner bellen, die kunnen nog weer afwijkende configuraties bestellen. :) (Ook die dus niet via de Dell site te bestellen zijn.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:26
Zeker voor CAD toepassingen heb je Quadro kaarten nodig. Meeste softwarefabrikanten geven dat ook aan als systeemvereiste. Zonder Quadro krijg je vaak geen support van de softwareboer.
Je hebt nu een laptop die gebouwd en gecertificeerd is voor professioneel gebruik. Dat is een heel ander ding dan een gamelaptopje.

Ik zou eens kijken naar de Lenovo ThinkPad P53. Dat is een fatsoenlijk gebouwd zakelijk workstation. Dan heb je een Quadro GPU (tot de RTX 5000, welke vrijwel hetzelfde is als de RTX2080)

Een SKIKK laptop is leuk voor als je thuis wat spelletjes wilt doen, maar niet voor serieus werk. Die dingen zijn vreselijk plastic fantastic.

Als je liever bij Dell blijft kun je kijken naar de Precision 7540. Die kan geloof ik tot de Quadro RTX 3000 (RTX 2060)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randojongen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:26
Ik zou die xps nemen en wanneer je met vr aan de slag gaat een externe videokaart via tunderbolt aansluiten. Die grafische power van de gtx1650 is ruim voldoende voor Revit en Navisworks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
hjkv schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:51:
Zeker voor CAD toepassingen heb je Quadro kaarten nodig. Meeste softwarefabrikanten geven dat ook aan als systeemvereiste. Zonder Quadro krijg je vaak geen support van de softwareboer.
Je hebt nu een laptop die gebouwd en gecertificeerd is voor professioneel gebruik. Dat is een heel ander ding dan een gamelaptopje.
Probleem is alleen dat voor revit en navisworks een andere videokaart gecertificeerd is. Tot nog toe merk ik voornamelijk performace winst bij gamekaarten. Die quadrokaarten doen echt niets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, je hebt het over een m.2 SSD.
Da's puur de form-factor en zegt niets over de snelheid. Er zijn ook m.2 SATA SSD's.
Ik gok dat je een m.2 NVMe SSD bedoelt. Die gaan wél veel harder.

Vergelijk deze 3 maar eens:
https://tweakers.net/pric.../1169467;1132647;1131819/

2 daarvan zijn SATA, de andere is NVMe. Zowel qua pure doorvoersnelheid (MByte/s) als IOPS gaan de NVMe's stukken harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:26
Dan blijft alsnog de betere bouwkwaliteit van zakelijke machines. Zo'n ThinkPad of Precision is gebouwd als een tank. Zeker als je de laptop mee moet nemen naar klanten wil je geen krakend plastic ding hebben.

Ook heb je fatsoenlijke garantie en een netjes stabiel systeem. In veel gaming laptops zitten bijvoorbeeld off-brand wifi-kaartjes die nog wel eens instabiel willen zijn of geen fatsoenlijke driver updates krijgen. Vergelijkbare onzin heb ik regelmatig voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hjkv schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:58:
Dan blijft alsnog de betere bouwkwaliteit van zakelijke machines. Zo'n ThinkPad of Precision is gebouwd als een tank. Zeker als je de laptop mee moet nemen naar klanten wil je geen krakend plastic ding hebben.

Ook heb je fatsoenlijke garantie en een netjes stabiel systeem. In veel gaming laptops zitten bijvoorbeeld off-brand wifi-kaartjes die nog wel eens instabiel willen zijn of geen fatsoenlijke driver updates krijgen. Vergelijkbare onzin heb ik regelmatig voorbij zien komen.
Plus dit:
ProSupport en Next Business Day On-Site Service

Zoiets heb je niet op een consumenten laptop. :)
Neem daarbij "accidental damage warranty" mee (als dat niet bij de ProSupport Plus in zit) en je kunt 'm ook nog eens uit je tengels laten vallen zonder meer dan een dag zonder laptop te zitten.

Enige catch is: Het moet nog mogelijk zijn de laptop met vervangende onderdelen te herstellen. Lukt dat niet in 1x, kan het zijn dat je 'm 2 dagen kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
[b]hjkv in "Zware zakelijke BIM laptop, incl vr"
Ik zou eens kijken naar de Lenovo ThinkPad P53. Dat is een fatsoenlijk gebouwd zakelijk workstation. Dan heb je een Quadro GPU (tot de RTX 5000, welke vrijwel hetzelfde is als de RTX2080)
Had nog niet naar lenovo gekeken, ga gelijk ff doen >:)

Ok, mooi spul, maar kom boven de 4000 euro uit :'( en 4 weken levertijd :'(

[ Voor 10% gewijzigd door SonOfSam op 28-12-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
(Klein Schopje) iemand anders nog een toevoeging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 19:56
Als je wat levertijd voor lief wil nemen:
Dell zit tegen einde boekjaar aan en zo'n beetje accountmanager wil z'n target halen. Dat zal op de aankoopsite van Dell ook zichtbaar moeten zijn?

Heb je echt 0,0 geduld: Zoek een zakelijk model uit en ga deze in Duitsland halen.
Markt voor computers is een stuk groter daar.

Ja, keyboard layout ziet er een beetje anders uit, maar sinds Win10 hoeft dat geen excuus meer te zijn

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ga je VR echt veel gebruiken? anders is een 2070 helemaal niet nodig voor wat BIM werk.

De BTO 15X990 met i7-9750H en een 1660Ti voor 1790 euro is dan snel zat.

Ik werk zelf veel met Revit, Enscape en Twinmotion en de i7-7700k met 1070 die ik gebruik, zijn echt ruim snel genoeg. (ik kan geen excuus vinden om te upgraden :( )
De i7-9750H met 1660Ti in die BTO laptop is maar 5-10% langzamer dan de 7700k met 1070.

Even wat verder gekeken en de 15x984 vind ik persoonlijk iets minder lelijk en kost ongeveer hetzelfde.

[ Voor 59% gewijzigd door Ernemmer op 29-12-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SonOfSam schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:22:
(Klein Schopje) iemand anders nog een toevoeging?
Denk aan je support.
Je zegt 'm te gaan gebruiken als ZZPer. Bedenk voordat je 'm koopt, hoe lang je zonder kunt zitten.

Laptops kunnen kapot, gejat worden, etc. Of je rijd er, zoals ik, een keer met je auto overheen. Kun je 2 weken zonder? Of kom je na een dag al in de problemen?

Denk niet alleen na over de laptop, maar ook over waar je je data op slaat, backups, etc. Die laptop is maar 1 onderdeel van hetgeen je nodig hebt bij een klant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 22:35
Heb de afgelopen jaren bij 2 grote ingenieursbureaus gewerkt. De ene werkt met HP ZBooks, de ander met de Lenovo P serie, die hierboven aan de orde kwam. Beiden prima laptop series voor professioneel CAD gebruik.

Quadro wordt wel degelijk aangeraden voor gebruik met Revit, door Autodesk zelf. Bij kleinere projecten zul je het misschien niet merken, ik vermoed bij grotere projecten wel.

Zou verder vooral inzetten op veel en snel RAM, een ruim bemeten, snelle SSD en een goede (vaste) netwerkkaart. Wifi met grote BIM modellen is echt k*t.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DFKT schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:00:
Heb de afgelopen jaren bij 2 grote ingenieursbureaus gewerkt. De ene werkt met HP ZBooks, de ander met de Lenovo P serie, die hierboven aan de orde kwam. Beiden prima laptop series voor professioneel CAD gebruik.

Quadro wordt wel degelijk aangeraden voor gebruik met Revit, door Autodesk zelf. Bij kleinere projecten zul je het misschien niet merken, ik vermoed bij grotere projecten wel.

Zou verder vooral inzetten op veel en snel RAM, een ruim bemeten, snelle SSD en een goede (vaste) netwerkkaart. Wifi met grote BIM modellen is echt k*t.
Quadro is totaal niet nodig bij Revit en dat geld kan je beter ergens anders in stoppen.

Hieronder een linkje naar een forum waar veel over Revit wordt gepraat met bijbehorende benchmarks.
https://revitforum.org/sh...nchmark-v3-2-2019-results

Enscape en Navisworks hebben ook meer baat bij een Geforce dan een Quadro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
Dank mensen. Ik heb al vaker gelezen dat een quadro z’n geld niet waard is. Verder weet ik nog niet hoeveel vr. Ik ga doen. Maar ik merk wel dat er vraag naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
unezra schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:39:
[...]

Denk aan je support.
Je zegt 'm te gaan gebruiken als ZZPer. Bedenk voordat je 'm koopt, hoe lang je zonder kunt zitten.

Laptops kunnen kapot, gejat worden, etc. Of je rijd er, zoals ik, een keer met je auto overheen. Kun je 2 weken zonder? Of kom je na een dag al in de problemen?

Denk niet alleen na over de laptop, maar ook over waar je je data op slaat, backups, etc. Die laptop is maar 1 onderdeel van hetgeen je nodig hebt bij een klant. :)
Je hebt helemaal gelijk met support. Zal ook snel de on-site support kiezen. Heb je er met een ochtend minder niet werken er meestal al uit.

En verder heb ik qua backup het bekende 3-2-1 systeem. Met 2 synologies. Dus dat komt wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mijn ervaring met VR in de bouw is dat het een leuke gadget is op een beurs of als een klant komt kijken, die dan eenmalig door het model loopt voor de leuk. Verder zie ik nog niet dat het tijdens het ontwerpproces gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:56:
Mijn ervaring met VR in de bouw is dat het een leuke gadget is op een beurs of als een klant komt kijken, die dan eenmalig door het model loopt voor de leuk. Verder zie ik nog niet dat het tijdens het ontwerpproces gebruikt wordt.
Ik zit te denken aan virtueel opleveren. Dat je een klant beter kan laten zien wat hij koopt. Scheelt veel geneuzel verder in het traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SonOfSam schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:58:
[...]

Ik zit te denken aan virtueel opleveren. Dat je een klant beter kan laten zien wat hij koopt. Scheelt veel geneuzel verder in het traject.
Een 3D model op een scherm is daar imo veel beter voor, daar kan je ook een stuk langer naar kijken dan door zo'n Oculus of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:59:
[...]

Een 3D model op een scherm is daar imo veel beter voor, daar kan je ook een stuk langer naar kijken dan door zo'n Oculus of zo.
Ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik hoef zo'n bril niet langer dan 5 minuten op mijn hoofd te hebben inderdaad. Gewoon rond een tafel zitten met een groot scherm vind ik zelf een veel prettiger manier van overleggen tijdens het ontwerpproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
Het gaat een beetje offtopic maar mijn ervaring in de bouw is dat innovatie doorgaans een dood paard is. Aan de randen zie je wel een en ander aan nieuwigheden zoals BIM, VR etc maar verder staat men ongeveer hetzelfde te doen als 20 jaar terug. Dat er een heel leger 2D-only tekenaars (3D? kan ik niet hoor) rondloopt zegt al genoeg. Props voor uncle SonOfSam dat hij er wat leuks van probeert te maken.

Ook al is BIM meestal een enorme ondefinieerbare hipsterterm die iedereen vooral op zijn CV zet om centen binnen te harken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
Het wel degelijk succesvol als ontwerptool ingezet worden. Zie bijv. https://www.abt.eu/expert...-bem/virtual-reality.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@leecher Ik ben zeker voorstander van vernieuwing in de bouw en BIM is imo echt geen loze term. Ik werk er elke dag mee en zie gewoon de voordelen van een goed BIM model tov de zooi die ik ook vaak langs zie komen.

@DFKT Ik vind dat er een groot verschil gezien moet worden tussen 3-4-5D en VR. 3-4-5D is echt heel handig in de bouw, maar VR vind ik echt nog een gimmick die leuk is voor de klant maar welke in de praktijk nog maar heel weinig gebruikt wordt of toepassing heeft in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
Ernemmer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:01:
@DFKT Ik vind dat er een groot verschil gezien moet worden tussen 3-4-5D en VR. 3-4-5D is echt heel handig in de bouw, maar VR vind ik echt nog een gimmick die leuk is voor de klant maar welke in de praktijk nog maar heel weinig gebruikt wordt of toepassing heeft in de bouw.
Natuurlijk is de toegevoegde waarde niet in elk bouwproject evident. Maar bijvoorbeeld voor het nieuwe Naturalis (zie ook link) was de inzet juist van grote toegevoegde waarde. De gevelelementen van de "kroon" zijn in VR (parametrisch) ontworpen samen met de architect, en de gevelelementen met reliëf samen met de kunstenares die daar verantwoordelijk voor was.

Daarnaast gebruiken wij het steeds vaker voor klanten, om ze een beter idee te geven van het product dat ze krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door DFKT op 04-01-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DFKT schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Natuurlijk is de toegevoegde waarde niet in elk bouwproject evident. Maar bijvoorbeeld voor het nieuwe Naturalis (zie ook link) was de inzet juist van grote toegevoegde waarde. De gevelelementen van de "kroon" zijn in VR (parametrisch) ontworpen samen met de architect, en de gevelelementen met reliëf samen met de kunstenares die daar verantwoordelijk voor was.

Daarnaast gebruiken wij het steeds vaker voor klanten, om ze een beter idee te geven van het product dat ze krijgen.
Daarom ook mijn vraag aan de TS, ga je vr wel gebruiken of blijft het bij 3d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
Vr verwacht ik in de toekomst. Maar nu nog niet. Ik wil 3 jaar met deze laptop doen. Overigens heb ik de Dell xps 15 op max specs besteld gisteren.

deze dus voor de mensen die meeschrijven

[ Voor 37% gewijzigd door SonOfSam op 06-01-2020 11:18 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randojongen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:26
Je kan de Revit community een groot plezier doen door je score van de RFO benchmark te posten op het Revitforum.

https://revitforum.org/fo...rdware-and-Infrastructure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Nu online
Randojongen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:59:
Je kan de Revit community een groot plezier doen door je score van de RFO benchmark te posten op het Revitforum.

https://revitforum.org/fo...rdware-and-Infrastructure
Goed idee. Ga ik zeker doen!

Pagina: 1