Goeie tips! Hartelijk dank!
@Freshouttheoven: ik let ik nu meer op codecs. Bij de zender heb je meestal weinig keuze (je moet al een echte HiFi freak zijn om de keuze van je smartphone of laptop dáárvan af te laten hangen) maar natuurlijk moet de ontvanger wél de beste codec die de zender aanbiedt ondersteunen.
Wél een keuze heb ik in mijn woning, waar ik graag draadloze oortjes of koptelefoon gebruik voor geluidsinstallatie en TV.
Maar het verbaast me een beetje dat je dit als enige noemt. Ik zou nl. denken dat de Digital-to-Analogue-Converter minstens evenzeer van belang is. De prijzen van losse DAC's, zie ik, variëren van een paar tientjes tot honderden euro's. Is dat dan allemaal 'boerenbedrog', zoals zo veel in de HiFi sector?
@Emielvanputten: ik had blijkbaar niet goed gekekeken, Bose maakt wél een 'universele' ontvanger en die zou ik, zo te zien, maar zó kunnen inpluggen in mijn favoriete koptelefoon, die een stekker-gaatje heeft i.p.v. een vast snoertje. Máár: hij heeft geen volumeregeling, zelfs geen 'mute' button. Jammer, want dan moet ik dus steeds de afstandsbediening van geluidsinstallatie of TV bij de hand houden.
Enfin, ik heb nu maar dat apparaatje van Ugreen besteld op AliExpress (
https://nl.aliexpress.com/item/32914248580.html. Stel bovenaan "Netherlands / EUR" in.)
Het heeft een handige clip en volumeregeling (al stond dat nergens in de beschrijving; ik maak het op uit de reviews.)
Als ik het ontvang (wat dus nog maanden kan duren) zal ik mijn ervaringen laten weten.
Intussen vind ik het echt wonderlijk dat ik dit dingetje van zo ver moet laten komen, alsof ik een van de vijf mensen in NL ben die er behoefte aan hebben. Ik heb nu drie BT headphones liggen, waaronder een behoorlijk dure, die het allemaal begaven omdat BT het niet meer deed - wellicht de accu, wellicht de chip, whatever. Dan moet je toch wel eens gaan denken "kan ik zo'n BlueTooth ontvanger niet los kopen?".
Ook wonderlijk, dus, dat ik over de geluidskwaliteit van zo'n losse ontvanger eigenlijk nergens een up-to-date vergelijkende test kan vinden.
Het lijkt wel of HiFi-freaks en DGF's (Digital Gadget Freaks) in gescheiden werelden leven; ik heb in allebei een been - help, wat moet ik?