Geen extra liters water met drukverhoger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga1983
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik had de gedachte om in een toekomstige huurwoning bij een lage waterdruk een drukverhoger te laten plaatsen, zoals de DAB easybox mini. Toch vraag ik me af of ik er wel de verbetering mee krijg die ik zou willen. Stel je hebt een aanvoerdruk van 1 of 1,5 bar en je wilt een lekkere harde straal met een middelgrote of grote douchekop (en de rest in huis), kan dan zo'n verhoger mogelijk alleen het gewoonlijk aanwezige water met extra druk geven, zonder het aantal liters water te vermeerderen? Of misschien met maximaal 1 liter, omdat de easybox mini 1 liter opslag kan hebbben. Dan kan het dus zijn dat je een smallere kraanstraal krijgt, maar dan met extra druk.
Je kon geloof ik ook iets doen met watervaten om water in op te slaan en vanuit daar verder te verhogen in je huis. Maar bij een drukverhoger wordt aangeraden deze bij de watermeter te plaatsen, en deze zit waarschijnlijk in veel gevallen in de meterkast (weinig ruimte). Hoe je zoiets dan werkend zou moeten krijgen, is maar de vraag.

Uiteraard heeft de wateraanvoer voor een deel ook met de warmwatervoorziening te maken, maar dat terzijde. Ik doel in dit topic op de koudwateraanvoer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:06
Wat heb je zelf al gevonden? De eerste hit op Google (dab easybox mini) geeft mij namelijk al antwoord op aardig wat van je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga1983
Informatie over drukverhogers heb ik een tijd geleden opgezocht, maar ben recentelijk twijfels gaan krijgen, mogelijk door een commentaar/opmerking/video op youtube in combinatie met eigen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De drukverlaging die je krijgt doordat je een hoogteverschil moet overwinnen of doordat je een sterke stroom door een versmalling moet persen wordt gecompenseerd door de drukverhoger.
De drukverhoger heeft voldoende aanvoer (als je hem correct aansluit) dus er komt veel meer water uit je douchekop.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:47

fdees

Trust me I'm an Engineer

Wat je wil doen is een extra pomp toevoegen om de druk van je watersysteem te verhogen. Je gaat niet magisch extra water krijgen door die pomp alleen zal de toevoer vanaf de centrale voorziening eenvoudiger doorlopen in de woning. Het water moet ergens vandaan komen, je zou kunnen hebben dat het waternet meer kwijt kan bij je omdat de weerstand voor jouw woning lager wordt die de leverancier moet overwinnen, maar gok dat dit vrij marginaal is. Het voordeel hem bij de meter te plaatsen is dat in je complete woning de druk verhoogt en niet alleen naar de CV of keukenkraan. de meest efficiente manier zou zijn dat je de leiding vervangt voor een grotere diameter dit zorgt voor een lagere drukval, maar is in een huurhuis niet echt mogelijk.

Watervaten toevoegen heeft weinig zin of je moet deze op circa tien meter boven de verbruiker kunnen plaatsen en dan moet je nog genoeg opvoerdruk hebben om dit te kunnen bereiken. 1 meter staat dan ook gelijk aan 0,1 bar.

Het draait uiteindelijk allemaal om energie. Hydraulische energie = druk x flow. Dus omdat jij meer energie toevoegd zal waarschijnlijk de druk stijgen en mogelijk ook de flow afhankelijk van wat zoals ik al heb aangegeven het net kan leveren. Maar hoe er rekening mee dat zo een apparaat een energie slurper is, want het zal een centrifugaalpomp zijn en die kunnen niet aanzuigen en moeten dus een toevoer hebben om te werken en anders gaan deze kapot door cavitatie.

Dus ik vraag me echt af of je druk zo laag gaat zijn dat het oncomfortabel wordt. Een ander probleem zou verstopte leidingen of appendages kunnen zijn zoals kranen en filters die daarin zitten. Dat de druk te laag is.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dus je wilt met een forse straal halfkoud douchen? Of huur je een huis met CW5 ketel / boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga1983
Ik heb diverse huurwoningen gespreid over Nederland gezien en er was niet 1 woning die een beetje fatsoenlijke druk kon geven. Zowel douches als kranen, en een paar keer de doucheslang alleen. Met een beetje fatsoenlijk bedoel ik een stevige kraanstraal en uit de douche op z'n minst een stevige harde straal op een stand met weinig gaatjes (stuk of acht) in de douchekop.Alleen aan de schoolstraat in Leeuwarden was het koude water redelijk of tussen redelijk en goed in (voor mijn interpretatie). Maar dat gold dan niet voor het warme water.

Ik begrijp de reactie van kabeltjekabel wel. Maar met bv een cw4 ketel zou je minimaal met minder gaatjes in de douchekop een stevige straal moeten kunnen krijgen, en dat minimale was al niet mogelijk bij de huurwoningen die ik gezien heb. Extra reden om voor een drukverhoger te gaan, als er ook meer water was geweest. En inderdaad, voor vol comfort is ook een cw5 of cw6 ketel nodig. Er zijn woningcorporatie(s) die tegen een huurverhoging een nieuwe ketel willen laten plaatsen. Ik wou nog verder uitzoeken of er manieren zijn om het warmwater-comfort te verhogen. Er waren dacht ik mensen die naast de bestaande ketel mogelijk nog iets van een boiler erbij hebben. Ik zag ook dat er gasboilers zijn, maar zou daar nog verder over moeten uitzoeken of ik daar iets mee kan.

fdees heeft het over watervaten op een bepaalde hoogte. Ik noemde de watervaten, omdat ik deze op youtube had gezien, met drukverhoger. Ik had de indruk dat deze op de begane grond waren geplaatst (in Engeland geloof ik). Dat ging dan wel om een huis met meerdere verdiepingen/badkamers of dergelijke.
Pagina: 1