Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra ram geheugen de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobertDijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo. Ik heb een Probook 450 G5 en naast een beetje gamen en browsen wordt deze voornamelijk gebruikt voor administratie. Geen spannende dingen.

Het enige spel wat ik op de laptop nog speel is LoL en die loopt op zich prima, al vind ik persoonlijk de laadtijden soms wat lang duren en merk ik dat ik niet te veel vensters tegelijk kan openen, want dit heeft invloed op de prestaties. Minimaal maar toch merkbaar.

Enfin mijn vraag is dus: Heeft het zin om het huidige standaard ram geheugen te upgraden van 4gb naar 16gb danwel 32gb?

Ik heb een basiskennis over hardware en weet wat ik moet aanschaffen, maar tussen al de merken en de merkbare invloed op prestaties weet ik niet of het voor mij persoonlijk zin heeft om te doen. En graag zou ik wat advies willen daarover.

Waar ik vooral op uit ben is dat dat de laptop gewoon soepel blijft werken (terwijl ik te veel vensters open heb staan, terwijl ik LoL speel of w/e) en laadtijden bij LoL omlaag gaan. Heb ik ook baat bij 32 over 16, omdat ik volgens mij niet zo veel zware eisen stel en dus de 32 overkill zou zijn in mijn geval.

Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren, dus een aanrader als iemand die heeft zou ook fijn zijn!

Alvast bedankt. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest!

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

voor normaal gebruik voldoet 8GB, ga je gamen of zwaarder werk 16GB.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Laadtijden hebben waarschijnlijk meer te maken met je harde schijf, zit er (al) een SSD in je laptop?

• RobertDijk
Oe. Dat durf ik zo niet te zeggen. Laptop is doorgegeven vanuit de zaak. Heb er wel een extra SSD ingestopt als 2e schijf.

Ben nu in taakbeheer aan t kijken en naast de schijf staat:

SK hynix pc401 HFS256GD9TNG-62A0A, dus dat is wel een SSD en de tweede die erin zit is een EVO 860 500gb van Samsung.

Dus op het harde schijf vlak zit ik denk ik wel prima?

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RobertDijk schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:10:
Het enige spel wat ik op de laptop nog speel is LoL en die loopt op zich prima, al vind ik persoonlijk de laadtijden soms wat lang duren en merk ik dat ik niet te veel vensters tegelijk kan openen, want dit heeft invloed op de prestaties. Minimaal maar toch merkbaar.

Enfin mijn vraag is dus: Heeft het zin om het huidige standaard ram geheugen te upgraden van 4gb naar 16gb danwel 32gb?

Waar ik vooral op uit ben is dat dat de laptop gewoon soepel blijft werken (terwijl ik te veel vensters open heb staan, terwijl ik LoL speel of w/e) en laadtijden bij LoL omlaag gaan. Heb ik ook baat bij 32 over 16, omdat ik volgens mij niet zo veel zware eisen stel en dus de 32 overkill zou zijn in mijn geval.
De laadtijden is niet zoveel aan te doen aangezien je al een SSD hebt.

Ik zou op het moment dat je vertraging merkt even Taakbeheer openen en kijken of je tegen de limiet van je CPU of RAM zit. Als je CPU niet op z’n Max zit maar al je geheugen wel gebruikt wordt heeft het zeker zin om te upgraden, al zou ik niet naar 16 of 32 gaan maar gewoon 8 (liefst 2x4).

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
jodeltje schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:29:
[...]

De laadtijden is niet zoveel aan te doen aangezien je al een SSD hebt.

Ik zou op het moment dat je vertraging merkt even Taakbeheer openen en kijken of je tegen de limiet van je CPU of RAM zit. Als je CPU niet op z’n Max zit maar al je geheugen wel gebruikt wordt heeft het zeker zin om te upgraden, al zou ik niet naar 16 of 32 gaan maar gewoon 8 (liefst 2x4).
Inderdaad 8 GB, dus 1x4 er bij.
Ga je gelijk naar dual channel, dus dan wordt de laptop grafisch nog iets sneller.

Meer is overbodig bij dit gebruik.

• RobertDijk
Top hartstikke bedankt! Zonder jullie advies was ik waarschijnlijk hersenloos zeker voor de 16gb upgrade gegaan.

Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar is er een voor mijn gebruik een merkbaar verschil tussen de verschillende merken geheugen? Kingston, HyperX, Crucial enz...

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
RobertDijk schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:17:
Top hartstikke bedankt! Zonder jullie advies was ik waarschijnlijk hersenloos zeker voor de 16gb upgrade gegaan.

Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar is er een voor mijn gebruik een merkbaar verschil tussen de verschillende merken geheugen? Kingston, HyperX, Crucial enz...
Merk maakt in principe weinig uit. De kans dat alles netjes werkt is wel het grootst als je 2 dezelfde modules hebt. Met bijvoorbeeld HWinfo kan je zien welke module je nu hebt: downloads: HWiNFO32/64 6.20 Als die goed te krijgen is tegen een redelijke prijs kun je die bestellen en bijprikken (ervan uitgaande dat je nu 1x4GB hebt en niet 2x2GB).

Als die niet goed te krijgen is gaat deze waarschijnlijk ook wel werken: pricewatch: Crucial CT4G4SFS824A

[ Voor 5% gewijzigd door LukasW op 29-12-2019 16:12 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RobertDijk schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:17:

Zelfde module erbij als er nu in zit, of 2x4-2x8 nieuw.

@RobertDijk Ben je er wel zeker van dat er nu 4GB RAM in zit ?
Net ff nagevraagd, maar de meeste 450 G5 zijn met 1x8GB geleverd

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 29-12-2019 16:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RobertDijk
@Hackus Damn je hebt gelijk er zit 8gb. Had tijdens het posten de probook opgezocht en zag de versie met 4gb bovenaan staan en ben er daarna vanuit gegaan dat mijn laptop dat ook had en heb er verder niet meer over nagedacht.

Er zit 1x8 in van Kingston gevonden via HWinfo. Afgaande op de antwoorden die zijn gegeven en mijn gebruik is het voordeel wat ik zou verkrijgen van nog 1x8 erbij te doen te verwaarlozen dus?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RobertDijk schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:01:
@Hackus Damn je hebt gelijk er zit 8gb. Had tijdens het posten de probook opgezocht en zag de versie met 4gb bovenaan staan en ben er daarna vanuit gegaan dat mijn laptop dat ook had en heb er verder niet meer over nagedacht.

Er zit 1x8 in van Kingston gevonden via HWinfo. Afgaande op de antwoorden die zijn gegeven en mijn gebruik is het voordeel wat ik zou verkrijgen van nog 1x8 erbij te doen te verwaarlozen dus?
Sowieso draait je RAM dan in DualChannel ipv single nu. je lijkt te weinig te hebben aan S 8GB, dus prik je er 8GB bij. 32GB is idd overdreven

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
RobertDijk schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:01:

Je zult echt eerst de beperkende factor moeten identificeren (taak manager kan een eerste indicatie geven). Vervolgens zijn er meerdere acties mogelijk.

CPU beperkende factor (zou je niet direct verwachten bij laadtijden): niets aan te doen

Disk beperkende factor:
• indien toepassing op trage disk staat kan deze nog naar de snelle verplaatst worden. De M2 is waarschijnlijk sneller dan de 2.5" SSD.
• flinke kans dat de disk(s) niet de snelste (generatie) zijn. Vervangen door een moderner exemplaar kan dan lonen.

RAM beperkende factor: 8GB bijprikken
Pagina: 1