Na spelen van game locked computer niet meer automatisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
Mijn vraag

Nieuwe pc gebouwd, alles werkt goed... alleen heb ik een vreemd verschijnsel waar ik de vinger niet achter
kan krijgen. Heb de pc zo ingesteld dat na 10 minuten inactiviteit de monitor uit gaat en de pc automatisch locked... maar wanneer ik bijvoorbeeld GTA5 heb gespeeld werkt het automatisch locken niet meer. Monitor gaat wel op standby, het systeem wordt dus niet wat dat betreft wakker gehouden. Na een reboot werkt alles dan weer zoals het hoort totdat ik weer GTA heb gespeeld...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro x64 v1909, AMD Radeon Adrenaline 2020 software (op dit moment 19.12.3), GTA5.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 133,05€ 133,05
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC II Ultra€ 429,-€ 429,-
1Interne harde schijvenWD Purple (2019) 5400rpm, 64MB cache, 4TB€ 102,90€ 102,90
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 114,90€ 114,90
1MonitorenDell UltraSharp UP2716D Zwart€ 495,-€ 495,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 90,95€ 90,95
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 108,58€ 108,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.784,28

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard alle instellingen nagelopen; energie-instellingen staan goed en automatische vergrendeling is juist geconfigureerd. Powercfg - request staat ook alles zoals het hoort, er is dus niet iets wat wat dat betreft wat het vergrendelen verhinderd. Zelfs policies nagekeken en ook daar staat alles zoals het hoort. Uiteraard ook grafische drivers maar eens opnieuw geinstalleerd, diverse versies van de Radeon software getest.

Met googlen kom ik niet veel verder dan de genoemde mogelijkheden die ik heb nagelopen.

Mijn sterke vermoeden is dat het ergens in de grafische kant zit, GTA icm met de AMD driver is de hoofdverdachte bij mij... dacht eerst dat het de AMD overlay was, maar na het afsluiten van de Radeon software gebeurd het nog steeds.

Iemand bekend met dit verschijnsel? Tips en trucs van harte welkom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Bumpje... niemand bekend met dit verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb je het commando 'powercfg -requests' al geprobeerd? Dit kan laten zien wat jouw computer wakker houdt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Nyarlathotep schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:08:
Heb je het commando 'powercfg -requests' al geprobeerd? Dit kan laten zien wat jouw computer wakker houdt.
Zie topicstart... ;)

Ik heb mij al helemaal gek gegoogled en overal kom ik op dezelfde oplossingen, en powercfg is zo ongeveer de meest genoemde als je het nalopen van de juiste instellingen niet meetelt. Juist configureren mag het probleem niet zijn en dergelijke troubleshooting ook niet... dat is dagelijks werk voor mij.

Dit is een stuk vreemder omdat de `staat` van de machine nergens verklapt wat het is, maar het gebeurd wel en ik vermoed dat het een stukje hardware is met als hoofdverdachte de gpu/driver... dit ook omdat het echt alleen gebeurd na het spelen van een game. En de pc gaat eigenlijk ook in rust stand want het scherm schakelt bijvoorbeeld wel naar standby, de hdd`s schakelen uit etc... alle standaard dingen die een Windows machine doet bij inactiviteit... alleen het vergrendelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je al onderzoek hebt gedaan (als IT-er) weet je waarschijnlijk dat drivers kunnen verzoeken niet in slaapstand te gaan: "The device or driver has made a request to prevent the system from automatically entering sleep." (Bron: powercfg -energy -> /Windows/System32/energy-report.html)

Dat kun je zien als je tijdens het spel powercfg -energy draait. Powercfg maakt een html rapport in /Windows/System32/energy-report.html. Hernoem dat bestand en draai powercfg dan nog een keer tijdens het einde van het spel. Als het verzoek niet ongedaan is gemaakt is het een bug in de betreffende driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
mrmrmr schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:32:
Als je al onderzoek hebt gedaan (als IT-er) weet je waarschijnlijk dat drivers kunnen verzoeken niet in slaapstand te gaan: "The device or driver has made a request to prevent the system from automatically entering sleep." (Bron: powercfg -energy -> /Windows/System32/energy-report.html)

Dat kun je zien als je tijdens het spel powercfg -energy draait. Powercfg maakt een html rapport in /Windows/System32/energy-report.html. Hernoem dat bestand en draai powercfg dan nog een keer tijdens het einde van het spel. Als het verzoek niet ongedaan is gemaakt is het een bug in de betreffende driver.
Als onderzoeker moet je ook goed lezen, daar begint goed onderzoek bij ;) Troubleshooting dmv powercfg is een stap die ik allang heb doorlopen, incl rapportage... daar is niets bijzonders uit voort gekomen, geen fouten of waarschuwingen die voorkomen dat het systeem locked of in slaapstand gaat.

Ik ga zo even een mogelijkheid testen die ik gevonden heb... GTA V maakt gebruikt van media engine van Windows 10, dit zou blijkbaar de oorzaak kunnen zijn als bij het afsluiten van GTA dit proces niet volledig wordt afgesloten. Blijkbaar een bug in de game die is veroorzaakt in een poging een andere bug met GTA V op te lossen, die bug hield in dat sommige gamers tijdens het spelen van het spel ervaarden dat de PC ineens ging locken. Het zou dan een multimedia instelling in het energiebeheer moeten zijn die wordt gewijzigd bij het gebruik van GTA.

Zal straks wanneer in de gelegenheid testen en terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Maar heb je dit issue nou echt alleen met GTA V?
Of ook met andere games of applicaties... In je OP staat 'bijvoorbeeld' GTA V dus dit doet vermoeden dat er meer programma's zijn...

Dan is het misschien simpel: Kijken in de task manager ná het sluiten van GTA V of er één of ander proces blijft draaien.
Misschien de launcher, of die verschrikkelijke Social Club software (is die nog nodig?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MicGlou schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:56:
Als onderzoeker moet je ook goed lezen, daar begint goed onderzoek bij ;) Troubleshooting dmv powercfg is een stap die ik allang heb doorlopen, incl rapportage...
Je had het over Powercfg -requests, niet over Powercfg -energy.
daar is niets bijzonders uit voort gekomen, geen fouten of waarschuwingen die voorkomen dat het systeem locked of in slaapstand gaat.
Powercfg is erg breed en ik zie geen output waardoor niemand kan meekijken.

Ik raad aan de "energy" parameter proberen op de manier die ik aangaf als je dat nog niet gedaan hebt. De energy parameter meet over een langere periode (60 seconden) en dat geeft nuttige informatie. Het moment van opname doet ertoe. "requests" geeft alleen een momentopname.

Als je helemaal geen fouten of waarschuwingen krijgt, dan is er iets mis. Het is normaal om fouten en waarschuwingen te zien in het rapport.

Vul de topic start anders even aan met wat je al gedaan hebt en wat de output is.

De output van powercfg -a kan ook handig zijn. Je kunt daarmee zien of de instellingen zijn aangepast.

Werkt powercfg -h nadat je de game hebt afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Nyarlathotep schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:41:
Maar heb je dit issue nou echt alleen met GTA V?
Of ook met andere games of applicaties... In je OP staat 'bijvoorbeeld' GTA V dus dit doet vermoeden dat er meer programma's zijn...

Dan is het misschien simpel: Kijken in de task manager ná het sluiten van GTA V of er één of ander proces blijft draaien.
Misschien de launcher, of die verschrikkelijke Social Club software (is die nog nodig?).
Ik heb de game vers geinstalleerd, ik heb geen social club software op het systeem staan, alles gaat nu via de Rockstar Launcher. Overigens gebeurd dit inderdaad alleen bij GTA V, zover ik heb kunnen testen... het staat niet handig in de topicstart. Enige andere game die ik momenteel geinstalleerd heb is Borderlands 3, daarbij gebeurd het niet.

Uiteraard heb ik gechecked of er ergens nog wat blijft draaien on processen, dat is niet het geval... iig niets wat ik direct aan het spel of de launcher zou kunnen koppelen.

Maarrr, het lijkt erop dat het is opgelost... zoals ik mijn vorige post al heb vermeld blijkt GTA V van de media engines van Windows 10 gebruik te maken. En omdat ik altijd een zo'n schoon mogelijke Windows installatie wil bij opnieuw indraaien, filter ik met NTLite een heleboel troep uit de ISO, waaronder deze media engine aangezien ik verder ook alle ingebouwde media applicaties van Windows verwijder. Niet beseffende dat blijkbaar bepaalde games ook dependencies hebben op de media engines... deze moest ik bij installatie van GTA V dan alsnog installeren.

Om een bug te verhelpen gebruikt GTA V blijkbaar iets aan de energieinstellingen om het vergrendelen te voorkomen tijdens het spelen, mijn vermoeden is dat deze media engines puur worden gebruikt om deze al vrij oude bug te verhelpen. De instelling is te vinden onder; geavanceerde energieinstellingen -> multimedia-instellingen -> wanneer media wordt gedeeld... als ik daar instel dat 'afwezigheidsmodus kan worden ingeschakeld' dan is het probleem weg. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ah, NTLite... Ik wist niet dat dat nog bestond.
Dat was leuk op oude computers waar het weghalen van Windows onderdelen wel echt een snelheidsboost gaf. Maar je maakt erg snel dingen stuk.
Mijn tip: Stop er mee... Je wint er helemaal niets meer mee op moderne systemen heb ik zelf gemerkt. Je maakt dus sneller dingen stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Nyarlathotep schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:29:
Ah, NTLite... Ik wist niet dat dat nog bestond.
Dat was leuk op oude computers waar het weghalen van Windows onderdelen wel echt een snelheidsboost gaf. Maar je maakt erg snel dingen stuk.
Mijn tip: Stop er mee... Je wint er helemaal niets meer mee op moderne systemen heb ik zelf gemerkt. Je maakt dus sneller dingen stuk :)
Sneller stuk? Ik gebruik het puur om ongewenste onderdelen uit te schakelen voor installatie zoals al die voor geïnstalleerde games en apps die niet meer dan bloatware zijn zodat het een vrij schone installatie is, valt niet veel aan stuk te maken. Dat is niet meer dan de tal van tools doen om het achteraf te verwijderen... En mijn ervaring is dat juist dergelijke tools dingen stuk maken.

Maar het ontgaat mij wel enigszins wat het te maken zou hebben met een vreemde dependency die GTA V gebruikt om een bug te verhelpen in de game... Het is eigenlijk een rare workaround dan een werkelijke oplossing omdat het blijkbaar nodig is om een dergelijke vreemde instelling te doen in energiebeheer.

Het is opgelost, dat is het belangrijkste.
Pagina: 1