Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huurovereenkomst opzeggen vóór ingang

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• yupanda
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 02-01 21:19
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn een huurovereenkomst aangegaan voor het huren van een nieuwbouw appartement.
Helaas, is de opleveringsdatum van het appartement al twee keer uitgesteld. We vroegen ons af wat onze mogelijkheden zijn wat betreft vroegtijdig opzeggen van een huurovereenkomst wanneer deze nog niet is ingegaan. We hadden niet voorzien dat er zoveel vertraging zou zijn en achteraf gezien is het dom dat we niet iets onder voorbehoud in het contract hebben gezet en is er geen opleveringsdatum in het contract vermeld ( ze hebben wel een paar keer aangekondigd dat de oplevering in januari was, maar geen specifieke datum. is dat genoeg om het contract op te zeggen?)
Wat denken jullie? We hebben het contract in oktober getekend en nu wordt de oplevering pas augustus.

In het contract staat dit:
Duur, verlenging en opzegging
3.1 Deze huurovereenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd met een minimale duur van twaalf (12) maanden,
ingaande op de dag na oplevering/sleuteloverdracht welke datum blijkt uit het aan de onderhavige
huurovereenkomst gehechte proces-verbaal van oplevering.

3.2 Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, mits huurder
heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder. Indien de ingangsdatum niet op
een werkdag valt, zal het gehuurde op de eerstvolgende werkdag ter beschikking worden gesteld.
3.3 Tijdens de in artikel 3.1 genoemde periode van twaalf (12) maanden kunnen partijen deze huurovereenkomst
niet tussentijds door opzegging beëindigen.
3.4 Indien de in artikel 3.1 genoemde twaalf (12) maanden verstrijken, loopt de huurovereenkomst, behoudens
opzegging, voor onbepaalde tijd door.
3.5 Beëindiging van de huurovereenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig artikel 18.1 van de
algemene bepalingen.

Niet tijdige beschikbaarheid
23.1 Verhuurder is gehouden om het gehuurde op de ingangsdatum als bedoeld in artikel 3.1 van de huurovereenkomst van de huur aan huurder ter beschikking te stellen.
23.2 Bij het niet beschikbaar zijn van het gehuurde op de beoogde ingangsdatum, doordat het gehuurde niet tijdig gereed is gekomen, doordat de vorige huurder in strijd met gemaakte afspraken het gehuurde niet tijdig heeft ontruimd of doordat verhuurder de door hem te verzorgen vergunningen van overheidswege nog niet heeft verkregen, is huurder tot de datum waarop het gehuurde hem ter beschikking staat geen huurprijs, geen vergoeding in verband met de levering van elektriciteit, gas en water voor het verbruik in het woonruimtegedeelte van het gehuurde op basis van een zich in dat gedeelte bevindende individuele meter en geen vergoeding voor de overige zaken en diensten die geleverd worden in verband met de bewoning van het gehuurde verschuldigd en schuiven ook zijn overige verplichtingen en de overeengekomen termijnen dienovereenkomstig op.
23.3 Verhuurder is niet aansprakelijk voor de uit de vertraging voortvloeiende schade voor huurder, tenzij hem ter zake een toerekenbare tekortkoming kan worden verweten. Onder een toerekenbare tekortkoming wordt mede verstaan de situatie dat verhuurder zich niet inspant om het gehuurde zo spoedig mogelijk alsnog aan huurder ter beschikking te stellen.
23.4 Indien verhuurder het gehuurde niet binnen tien werkdagen na de beoogde ingangsdatum ter beschikking kan stellen, is huurder gerechtigd om de huurovereenkomst buitengerechtelijk te ontbinden door middel van een aangetekende brief.

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 07-07 10:10

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik denk dat je de huur buitengerechtelijk moet ontbinden door middel van een aangetekende brief.
Waarom heb je dat niet gelijk gedaan eigenlijk?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• yupanda
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 02-01 21:19
Ja, we gaan sowieso nog een brief sturen, maar we vroegen ons af of we wettelijk iets van grond hebben om het op te zeggen. Ik ben bang dat de verhuurder hier mee niet gaat instemmen.
maar bedankt voor je reactie!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Staat er geen datum in? Dat zou dus beteken dat ze er nog 10 jaar over kunnen doen?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Grote kans dat ze helemaal niet zo moeilijk gaan doen, die woning is hoogstwaarschijnlijk binnen 2 dagen alweer verhuurd.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:13
Er staat gelukkig dus wel iets in het contract, het enige wat onduidelijk zou kunnen zijn is wat de "beoogde ingangsdatum" is/was. Als je dat op schrift hebt (email telt), of bv. ook een aankondiging dat het uitgesteld wordt, dan lijkt me dat je er dus makkelijk onderuit kunt.

Even bellen (is wel netjes) en dat daarna schriftelijk bevestigen op de gevraagde manier dus.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:37

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik lees het zo dat de minimale huurperiode 12 maanden is, ingaande vanaf de dag dat je de sleutel krijgt. Zolang je dus geen sleutel hebt kan je opzeggen lijkt mij. Vraag is alleen, hoe snel krijg je een andere woning want dat is een groter issue.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Daar zullen ze niet moeilijk over doen, het liefst tekenen ze pas in augustus 2020 weer de nieuwe overeenkomst met een andere huurder, met bijbehorende prijsstijging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zakmetkak
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 12-06 14:51
Is het uiteindelijk gelukt om er onderuit te komen? Ik zit met precies hetzelfde probleem met een uitstel van inmiddels 9 maanden.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True