Toon posts:

Tv aansluiten op speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een SAMSUNG UE40NU7120 waar ik mijn Macbook Pro (2012) op aansluit via HDMI. Voor geluid heb ik een speaker set van Creative. Deze set is helaas al best oud dus ik weet niet precies welke het is.
Nu wil ik graag dat ik via mijn laptop tv kan kijken, geluid via die speakers en dat ik de afstandsbediening kan gebruiken om hem harder en zachter te zetten.

De speakers hebben een jack aansluiting en mijn tv een optische. Ik heb geprobeerd om er een "digital to analog audio converter" tussen te doen, maar dit werkt niet. Ik kwam er achter dat er bij een optische aansluiting geen mogelijkheid is om met een afstandsbediening te besturen.

Mijn tv heeft ook een HDMI ARC aansluiting en ik las online dat dat wel een mogelijkheid heeft voor afstandsbediening. Nu heb ik dit kastje gevonden (nog niet gekocht) https://nl.aliexpress.com...sion=&categoryId=14190401 en ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen of dit wel werkt?

Als iemand een andere slimme oplossing heeft hoor ik het ook graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat het helpt als je uitlegt wat je bedoelt met "Nu wil ik graag dat ik via mijn laptop tv kan kijken, geluid via die speakers en dat ik de afstandsbediening kan gebruiken om hem harder en zachter te zetten."

Wat doet die laptop precies in dat verhaal? Welke speakerset heb je? En met welke afstandsbediening wil je het kunnen regelen? HDMI ARC doet niets met afstandsbedieningen, ik denk dat je daar HDMI-CEC mee bedoelt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen tv abbonement. Ik kijk dus alles vanaf mijn laptop die ik heb aangesloten via een HDMI kabel aan mijn tv. Eigenlijk is mijn tv dus een extra beeldscherm die ik aan mijn laptop hang. Omdat het geluid van de tv niet zo mooi is heb ik een speakerset. De speakerset is dus van Creative, en het is 1 sub en 2 boxen. Met de afstandsbediening wil ik dus graag het geluid harder en zachter kunnen zetten zodat ik niet hoef op te staan om het op mijn laptop te doen. En ik bedoel HDMI ARC. Daarvoor heb ik een aansluiting in mijn tv namelijk, en ik las online dus dat als ik die aansluiting gebruik de afstandbediening van mijn tv zou moeten werken.

Ik ben niet zo heel technisch aangelegd dus excuus als iets niet duidelijk is of als ik niet de juiste benaming gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hdmi arc staat voor "audio return channel". Dat is bedoeld voor als je iets kijkt met een app OP je tv (bv netflix), om dan het geluid via dezelfde hmdi kabel terug te sturen, naar in dit geval je laptop, die het dan op de speakers zet. Dit is volgens mij niet wat je wilt. En dit gaat ook niet werken. Een latop ondersteunt geen HDMI audio in op zijn hdmi poort (dat is een output voor audio/video, en niet een input).

Je bedoelt denk ik echt de functionaliteit van HDMI-CEC (Consumer Electronic Control). Daarmee kan je volume van een apparaat met de AB van een ander apparaat bedienen. Maar ook dan moeten de twee apparaten die met hdmi verbonden zijn dat ondersteunen. Ik vrees dat dit niet gaat werken omdat een laptop dat soort dingen niet ondersteunt.

Ik denk dat het het best de speakers gewoon rechtstreeks op je laptop aan kan sluiten en dan een draadloze muis kan gebruiken om volume te regelen (op de latop), of eventueel een PC-afstandsbediening gaat gebruiken om het volume (op de laptop) te regelen. Je beelscherm laat je gewoon "dom beeldscherm" zijn (geen afstandsbediening nodig) en je speakerset laat je gewoon speakers zijn, en je regelt alles met je laptop die centraal staat.

Als je dat niet wilt (wat ik vermoed :P), dan zal je een totaal nieuw geluidsysteem moeten kopen. Je TV heeft geen echte mogelijkheid om volume te regelen van externe speakers, behalve via HDMI-CEC dus. Dus je zal dan een receiver + speakers of een of andere soundbar moeten kopen die dat wel ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Lang verhaal kort: je kan de speakers niet aansluiten op je tv dus je kan het volume niet regelen met de AB van je tv.
Dan blijven er 2 opties over, die hierboven door @JvS zijn aangedragen:
de speakers aansluiten op de laptop en het geluid daarlangs laten lopen,
of, in mijn oren de betere optie maar kost wel weer centen:
een versterker/receiver kopen en betere boxen aan hangen :p dan kun je het volume wel regelen met de afstandabediening, in het geval van HDMI ARC met de tv AB, anders met de AB van de receiver.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide antwoord! Ik ga eerst dan maar eens kijken voor een afstandsbediening voor mijn laptop ;)

p.s. Mijn vriend heeft thuis ook zijn laptop op zijn tv aangesloten en heeft speakers in de jack ingang van de tv. hoe kan het dat dan de afstandsbediening van de tv wel gewoon voor geluid werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat die jack een uitgang voor de hoofdtelefoon is en wel regelbaar is. Maar dat is geen digitaal geluid :)
Als jij een kabeltje met twee 3,5mm jackpluggen tussen je samsung en je creative setje trekt ben je er ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij heeft die tv geen hoofdtelefoonaansluiting. Dus dat gaat dan lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ach verrek je hebt gelijk, dat ding heeft heel geen headphones aansluiting. Dan heb ik niks gezegd.
Waar ik nog wel aan zit te denken: als je een app kunt vinden waarmee je op afstand je macbook kunt bedienen, en dan de speakers rechtstreeks aan je macbook, dan heb je toch je afstandsbediening.
Remote control apps zijn er zie ik al, nu nog een kwestie van de juiste vinden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1