Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Mijn vraag
...
Ik heb sinds 2 maanden de Motorola Moto G7 in bezit, als vervanging van mijn defecte Moto G6 Plus.

Het valt me op dat de front-camera erg weinig scherptediepte heeft. Alles verder dan ongeveer armlengte wordt rap onscherp. Dus:

- Als ik een selfie maak voor bijv. een gebouw dan is alleen mijn gezicht scherp, het gebouw erachter is vrij wazig :/
- Als ik een selfie/foto maak aan tafel terwijl mijn vriendin aan de andere kant v/d tafel zit, is alleen mijn gezicht maximaal scherp. Het eten en haar gezicht is in oplopende mate onscherp }:|

Is dit normaal voor dit toestel? :?

Het lijkt niet aanpasbaar aan de hand v/d situatie, als ik met de front-camera bijv. de andere kant v/d kamer fotografeer (3 á 4 meter) is het al niet scherp. Terwijl zelfs een oude Moto G5 die ik nog heb liggen dit scherper in beeld krijg met z'n front-cam :/

De Moto G6 Plus die ik destijds had heeft dit probleem ook totaal niet. Daar waren bij selfies zowel gezichten als achtergronden scherp. Toen de back-camera stuk was had ik zelfs een stationsgebouw heel redelijk kunnen fotograferen met de front-camera :o

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Motorola Moto G7 Plus met stock ROM en standaard camera-app.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Instellingen nagekeken => staat niet op portretstand o.i.d.
- HDR staat uit, "mooi gezicht" optie ook uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je dit ook met filmen? En heb je dat ook in mindere lichtomstandigheden?
Je kunt kijken of je met software het (virtuele) diafragma kunt verkleinen.
Je kunt ook eens een andere camera-app proberen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Net even getest. Met filmen hetzelfde, net zo weinig scherptediepte. Ook een andere camera-app (CameraMX) geprobeerd, hetzelfde resultaat :/ En bij avondlicht precies dezelfde scherptediepte :/

Het diafragma is nergens instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar bedoel je met scherptediepte inderdaad de scherpte (in de diepte) vanaf het punt waarop je focust? Of is alles verder dan je armlengte altijd onscherp?

Dus: Is een huis/boom aan de andere kant van de weg wel scherp?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Met scherptediepte bedoel ik dat er maar een beperkte diepte/afstand is waarop het echt scherp is. En dat is dus armlengte. Alles wat verder is dan armlengte wordt in toenemende mate onscherp (=hoe verder weg, hoe waziger).

Een huis/boom aan de overkant v/d straat is altijd onscherp als ik zo uit het raam een foto neem.

Het lijkt erop dat de front-camera een vaste focus heeft en die focus dus ligt op ongeveer armlengte. Maar waar bij alle eerdere smartphones die ik heb gehad (o.a. dus Moto G5 en G6 Plus) alles verder weg ook scherp is, is het bij deze G7 Plus dus niet zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb wat reviews met foto's uit de front-camera bekeken en ik vrees dat deze klacht een "feature" is :'( Een "feature" die hoort bij de portretmode-met-blurry-achtergrond gekte van tegenwoordig :'( Waar ze op de back-camera een 2e sensor en software gebruiken om dat te bereiken is dat bij de front-camera in de lens ingebakken of zo :'(

Op GSMArena hebben ze bij de reviews ook duidelijke foto's van de front-camera en bij de Moto G7 Plus is die blurry achtergrond precies hetzelfde als met mijn toestel:
https://www.gsmarena.com/...review-1887p5.php#image49

Ze hebben ook de G6 Plus gereviewd, die maakt gewoon selfies met scherpe achtergrond:
https://www.gsmarena.com/...review-1762p5.php#image43
Dat is precies mijn ervaring toen ik de G6 Plus nog had.

Van de nieuwere Moto G8 Plus hebben ze een selfie gemaakt op dezelfde plek als met de G6 Plus:
https://www.gsmarena.com/...review-2046p5.php#image34
Ook blurry achtergrond :/

Een nieuwer model kopen gaat me dus ook niet helpen. Ik vrees dat deze G7 Plus mijn laatste nieuwe Motorola-toestel is als dit de trend is met de front-camera's :'(

Het is dat ik de back-camera met optische beeldstabilisatie van dit toestel waardeer, anders zou ik 'm liever vandaag nog verkopen en een 2e hands G6 Plus aanschaffen...

Bestaan er eigenlijk nog moderne toestellen in deze klasse die deze "feature" op de front-camera NIET hebben? :? Ben ik werkelijk de enige op de wereld die niet van selfies houdt waarbij de achtergrond wazig is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Deze klacht schijnt ook bij andere merken voor te komen. O.a. Oneplus en Samsung als ik Google op de term "front camera blurry background".

De verdedigers ervan zeggen dat het niet anders kan door het grote diafragma en vaste focus.

Dat is echter niet waar. Deze G7 Plus heeft een diafragma van f2.0. Maar de oudere G6 Plus bijv. heeft dat ook (die elders ook al eens als voorbeeld werd genoemd die wel scherp was). Hoe kan het dan dat de G6 Plus wèl gezicht+achtergrond scherp kan krijgen en de nieuwere modellen juist niet? :?

---------

Iets in me zegt dat ze die vaste focus te dichtbij hebben ingesteld? :?

Van dashcams en webcams die ook een vaste focus hebben kan ik me herinneren dat ze wel eens af-fabriek te dichtbij gefocust waren waardoor de verte onscherp was. En dat je ze open kon maken en handmatig d.m.v. een ringetje bij de lens kon bijstellen.

Zou dit met de front camera ook kunnen? Dat er misschien een compromis gevonden kan worden waarbij het gezicht scherp genoeg is en de achtergrond acceptabel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb het toestel inmiddels open gehad om de front-camera proberen bij te stellen. Er zit wel iets op wat lijkt op een draaibare ring, maar is helaas niet draaibaar. Het lijkt erop dat hij erg goed is vastgezet nadat 'ie tijdens de productie was afgesteld :/

Nou ja, ik heb inmiddels een 2e hands Moto G6 Plus gekocht waar ik wel tevreden ben over de front camera :D

Jammer dat de trend van wazige-achtergrond-selfies zo wordt opgedrongen op de nieuwe modellen :/ Nieuwer is ook in dit geval weer niet beter...

Ik ga maar eens heel zuinig zijn op deze G6 Plus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 31-01-2020 19:23 ]

Pagina: 1