3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Uiteindelijk waren we zo zat van die vloer dat we dus voor vloertegels gekozen hebben.
NB: nu ik er over nadenk, hebben we die vloer er toch wel uit gehaald voordat we tegels gingen leggen. Dat ging wel makkelijk, met een nijptang een puntje beetpakken en dan trok je het zo los. Het waren overigens vierkante 'tegels' van Marmoleum, wat wij hadden. Zaten gelijmd op een geëgaliseerde vloer.
Het is fijn om te verwerken, stevige plank die je goed kan zagen (zonder bramen) met een decoupeerzaag voor de kozijnen en andere hoekjes/rondingen die je tegenkomt. Het klikken zelf moet je wel echt handig in worden en het is dan ook zo naadloos als je mag verwachten van dit soort systemen. Oneffenheden in de vloer eronder van een millimeter of 2 zijn op te vangen maar meer ook niet.
Lino/marmoleum verlijmd is nóg naadlozer uiteraard maar dan heb je alsnog een lasnaad over de volledige lengte aangezien de rollen een maximum breedte hebben. En de vloer moet 100% egaal zijn.
Either way is het beide zo gevoelig als de pest. Zodra er iets valt zit er een put in. Of je je daar aan stoort/gaat storen is persoonlijk en hangt natuurlijk ook samen met de motorische kwaliteiten van jezelf en je gezin (die zijn bij ons wel eens matig)
Er zijn weinig ervaringen met linoleum te vinden maar dit is de eerste keer dat ik het hoor. Dat is wel jammer. We willen graag een milieubewust iets wat goed geschikt is voor vloerverwarming, dan valt dit toch wel tegen om te horenmr.Millenarian schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:45:
Het is geen rechtstreeks antwoord op je vraag, maar wel iets dat ik je wil meegeven. Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een marmoleum vloer laten leggen, in een woning waar ik toen net naartoe verhuisde. Binnen 2 jaar heb ik echter vloertegels laten leggen omdat ik gek werd van de glimmende vlekken op de vloer. De vloer zelf was mat (muisgrijs met een beige rand), ik had 2 honden en liep vaak op sokken. Als ik gedweild had (wat ik ivm de honden vaak deed) dan zag de vloer er na korte tijd niet meer uit. Je eigen afdrukken van sokken én de pootafdrukken van de honden werden namelijk glanzend, op de verder matte vloer. Ik heb ongeveer alle schoonmaakmiddelen geprobeerd die er zijn (uiteraard ook die van Forbo zelf). De vloerenzaak adviseerde uiteindelijk om de vloer dan maar in de polymeer te zetten, waardoor die ontzettend zou gaan glanzen. Dat zag ik echt niet zitten, nog afgezien van het feit dat je die polymeer regelmatig moet herhalen en op een gegeven moment ook weer moet strippen. Maar vooral zo'n hoogglans vloer vond ik gewoon lelijk.
Uiteindelijk waren we zo zat van die vloer dat we dus voor vloertegels gekozen hebben.
NB: nu ik er over nadenk, hebben we die vloer er toch wel uit gehaald voordat we tegels gingen leggen. Dat ging wel makkelijk, met een nijptang een puntje beetpakken en dan trok je het zo los. Het waren overigens vierkante 'tegels' van Marmoleum, wat wij hadden. Zaten gelijmd op een geëgaliseerde vloer.
HahaACRNM schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:46:
Ik ben toevallig as we speak marmoleum click in de keuken aan het leggen! (30x60 tegels)
Het is fijn om te verwerken, stevige plank die je goed kan zagen (zonder bramen) met een decoupeerzaag voor de kozijnen en andere hoekjes/rondingen die je tegenkomt. Het klikken zelf moet je wel echt handig in worden en het is dan ook zo naadloos als je mag verwachten van dit soort systemen. Oneffenheden in de vloer eronder van een millimeter of 2 zijn op te vangen maar meer ook niet.
Lino/marmoleum verlijmd is nóg naadlozer uiteraard maar dan heb je alsnog een lasnaad over de volledige lengte aangezien de rollen een maximum breedte hebben. En de vloer moet 100% egaal zijn.
Either way is het beide zo gevoelig als de pest. Zodra er iets valt zit er een put in. Of je je daar aan stoort/gaat storen is persoonlijk en hangt natuurlijk ook samen met de motorische kwaliteiten van jezelf en je gezin (die zijn bij ons wel eens matig)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Blijft natuurlijk gewoon plastic wat je op je vloer legt. Neem aan dat dat dus ook dutsen geeft als er iets op valt ja. Maar de rest van ons huis heeft 80 jaar oud eiken parket. Dus een duts meer of minder valt hier toch niet op haha
Lassen wordt bijna niet meer gedaan is mij verteld door de vloerenboer omdat ze het onzichtbaarder tegen elkaar aan kunnen leggen dan met een las.ACRNM schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:46:
Ik ben toevallig as we speak marmoleum click in de keuken aan het leggen! (30x60 tegels)
Wij hadden tegels van Marmoleum laten leggen. Die worden gelijmd en dan krijg je ook geen las.perspectivebass schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:05:
[...]
Lassen wordt bijna niet meer gedaan is mij verteld door de vloerenboer omdat ze het onzichtbaarder tegen elkaar aan kunnen leggen dan met een las.
Overigens zie ik dat de fabrikant sinds 2006 wel met een nieuwe toplaag werkt. En inmiddels is die nog een keer verbeterd. Wij hadden de vloer in 2004 laten leggen dus misschien is het probleem daarmee wel opgelost.
[ Voor 22% gewijzigd door mr.Millenarian op 29-12-2019 10:09 ]
Destijds gelegd met milieuvriendelijk idee, maar hier toch niet handig. Slaapkamers en overloop prima, maar daar is de slijtage veel minder.
Mooi, maar kwetsbaar dus
Dat gaatje had je kunnen (laten) repareren. Dan was er niets aan de hand geweest.Grieptem schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:26:
Marmoleum of linoleum in de keuken is mij slecht bevallen. Er valt altijd wel eens iets op de grond. En bij mij ook een mes die een gaatje in de vloer prikte. Uiteindelijk is daar een blaas onder ontstaan omdat dweilvocht hierin kruipt. En na de blaas een scheur en nu een gat van enkele cm. Jammer.
Destijds gelegd met milieuvriendelijk idee, maar hier toch niet handig. Slaapkamers en overloop prima, maar daar is de slijtage veel minder.
Mooi, maar kwetsbaar dus
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Van glimmende plekken hebben we geen last.
Echter is de kwaliteit soms niet helemaal okee. De versie die wij hebben vertoont strepen en vlekken van het vulmateriaal wat niet hoort. Forbo is van mening dat het hoort bij een vloer van natuurlijke materialen, maar elk staaltje wat we gezien hebben had deze mankementen niet.
Mocht je voor iets van de cocoa serie gaan zou ik eerst even goed uitzoeken.
/f/image/CwovFReE5b1NdxcooFKLk0pr.webp?f=fotoalbum_large)
Ecodan warmtepomp
Hoe hard voelt marmoleum als je het op egaline laat leggen?
Hoe bedoel je dit? Dat die cacao snippers vlekken geven?Sjoerd-b schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:05:
Wij waren ook enthousiast over Marmoleum. De vloer opzich is prima, makkelijk schoon te houden en niet glad.
Van glimmende plekken hebben we geen last.
Echter is de kwaliteit soms niet helemaal okee. De versie die wij hebben vertoont strepen en vlekken van het vulmateriaal wat niet hoort. Forbo is van mening dat het hoort bij een vloer van natuurlijke materialen, maar elk staaltje wat we gezien hebben had deze mankementen niet.
Mocht je voor iets van de cocoa serie gaan zou ik eerst even goed uitzoeken.
[Afbeelding]
Wij hebben marmoleum op egaline, ik loop altijd op blote voeten of sokken en het is niet hard. Ik vind het minder hard voelen dan laminaat/pvc.gdvm schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:04:
Wij zitten ook te denken aan marmoleum. We vinden plak-PVC zo hard aanvoelen, nog net niet zo hard als plavuizen zeg maar.. en ik ben bang voor statische lading bij PVC, daar had ik in een vorige woning heel erg last van.
[...]
Hoe bedoel je dit? Dat die cacao snippers vlekken geven?
Die opmerking van @Sjoerd-b hebben wij totaal geen last van. Onze is helemaal glad.
Nu 10 jaar later zijn we nog steeds erg blij met de keuze en zouden we hem vandaag zo maar weer gemaakt hebben.
Voordelen:
- mooie kleur, lekker strak
- eenvoudig schoon te houden, gemakkelijk dweilen, vegen en stofzuigen
- voelt fijn aan de voeten, ook op blote voeten
- weinig onderhoud, af en toe een keer dweilen met Forbo Monel en klaar
- blijft lang mooi, na 10 jaar nergens slijtvlakken, ook niet onder onze tafel of onder mijn bureaustoel
- natuurproduct, hou ik wel van
Nadelen:
- meubels op smalle voetjes die langdurig op een plek staan kunnen kleine deukjes veroorzaken
- je moet oppassen met zand, etc onder een stoelpoot, dat kan krassen veroorzaken (sommige kattebak korrels ook, dus ik heb een accustofzuiger hangen om dat snel op te kunnen zuigen).
- je moet viltjes onder meubels etc plakken. Het is niet echt kwetsbaar maar wel zachter dan tegels of laminaat.
Maar al met al zijn wij echt zeer tevreden met de vloer en zouden we de keus echt vandaag zo weer maken met de ervaring die we hebben. We hebben er in de zitkamer een mooi vloerkleed op liggen voor wat extra voetgevoel maar verder helemaal tevreden.
Wat wel echt belangrijk is, is dat je echt de tijd moet nemen om de ondergrond echt goed vlak te maken, als het gelijmd is zie je bij strijklicht elke oneffenheid. Goede voorbereiding is dus belangrijk.
Maar als je het niet zo hebt op PVC, je huis net te nieuw is voor een gietvloer, je iets anders wilt dan plavuizen of parket en iets zoekt dat goed bruikbaar is vloerverwarming en het leuk vind om een beetje keus in kleuren te hebben dan zit je bij Marmoleum goed…
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
In de cacao doppen zaten waarschijnlijk nog resten cacao, deze geven in het eindproduct een soort vlek. Lijkt op gemorste koffie, maar dan krijg je het niet weg gepoetst.gdvm schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:04:
Wij zitten ook te denken aan marmoleum. We vinden plak-PVC zo hard aanvoelen, nog net niet zo hard als plavuizen zeg maar.. en ik ben bang voor statische lading bij PVC, daar had ik in een vorige woning heel erg last van.
[...]
Hoe bedoel je dit? Dat die cacao snippers vlekken geven?
Die van ons is ook gladNo Hands schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:18:
[...]
Wij hebben marmoleum op egaline, ik loop altijd op blote voeten of sokken en het is niet hard. Ik vind het minder hard voelen dan laminaat/pvc.
Die opmerking van @Sjoerd-b hebben wij totaal geen last van. Onze is helemaal glad.
Zijn jullie nog steeds tevreden over de marmoleumvloer? Heb je die uiteindelijk laten verlijmen of zelf gelegd?JT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:25:
Ik moet zeggen dat wij tot nu toe wel tevreden zijn over onze marmoleumvloer. Probleem met een mes in de vloer zul je ook met pvc hebben en we hebben geen problemen met vlekken ofzo.
Ik ben als je die hebt, ook wel benieuwd naar een foto
BlaBlaBla
Tevreden met beide versies qua onderhoudsmogelijkheden: geen vlekken. Niet glanzend.
Wel later toch naden laten lassen. Marmoleum kwam tov aad iets omhoog. Tevreden met resultaat.
Als ik het over moet doen zou ik toch boven ook geplakt 2m breed marmoleum neergelegd. Dit omdat je bij strijklicht de naden toch wel ziet. Verder sommige stukken is blijkbaar de ondergrond niet overal helemaal strak. Dus daarbij wijkt een naad hier en daar iets. Advies om wel goed te egaliseren.
Click is wel iets meer verend. Met regelmaat een kind gevallen, dat is beneden (verlijmd) zo goed als gewoon beton: het geeft echt niet mee. Pvc is niet anders.
Het is wat kwetsbaar. Deukje als er iets valt. Tov laminaat val het bijna niet op. Door en door schade heb ik nooit gehad.
Alternatief was dan keramisch parket voor ons geweest.
We zijn er zeker tevreden over. Ik kan me wel voorstellen dat het niet zomaar een klusje is dat je even zelf doet. Ik zou het er voor een hele woning ofzo niet op willen wagen want als het eenmaal ligt ga je het niet weer helemaal weghalen als het niet lekker oogt. Wij hebben marmoleum met relief voor wat realistischer houtuiterlijk, nerven zijn relief. Daar blijft wel eens vuil tussen zitten. Nu zijn wij gelukkig vrij netjes met een net kind, maar dat kan wel extra werk kosten.Strider schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:23:
[...]
Zijn jullie nog steeds tevreden over de marmoleumvloer? Heb je die uiteindelijk laten verlijmen of zelf gelegd?
Ik ben als je die hebt, ook wel benieuwd naar een foto
Hier ben ik het wel mee eens; het beschadigt iets sneller. Een kras zie je wel, alleen het aardige is dan wel dat het onder invloed van daglicht dezelfde tint krijgt als je toplaag waardoor je het niet echt meer ziet. Dus wat kwetsbaarder maar minder zichtbaar.Tsuranim schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:46:
Het is wat kwetsbaar. Deukje als er iets valt. Tov laminaat val het bijna niet op. Door en door schade heb ik nooit gehad.
Ecodan warmtepomp
Ik ben benieuwd of je de vloer nu los hebt liggen of verlijmd, en is het leggen van de marmoleum click een klus die een handige tweaker zelf kan doen?JT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:25:
Ik moet zeggen dat wij tot nu toe wel tevreden zijn over onze marmoleumvloer. Probleem met een mes in de vloer zul je ook met pvc hebben en we hebben geen problemen met vlekken ofzo.
Krasvast is marmoleum zeker niet. Bij click marmoleum moet je ook niet regelmatig te nat dweilen, dan ga je na verloop van tijd de naden tussen de platen steeds beter zien.cassiekai schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:43:
Ik ben ook bezig met de eventuele aanschaf van een linoneum/marmoleum voor de gehele beneden verdieping, twee trappen en de overloop op de eerste verdieping. We gaan in principe voor het merk Forbo uit de VT wonen collectie. Nu hebben wij ook twee jonge Franse buldoggen die regelmatig flink door de woonkamer scheuren. Ik vraag me af hoe krasvast marmoleum is? Onze hondjes hebben soms nog een plas ongelukje. Ik heb begrepen dat je daar vlekken van kunt krijgen. Ik vraag mij af of dit pas na langer blijven liggen gebeurt of al na een korte tijd?
Zeker onder de eettafel hadden (vorig huis) wij veel krassen van de stoelpoten in het marmoleum.
Van klussen krijg je grijze haren
Wij hadden in het vorige huis ook marmoleum, als debat daar snachts op kotste veegde ik het morgens zo weg. Niks geen natte plek.cassiekai schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:43:
Ik ben ook bezig met de eventuele aanschaf van een linoneum/marmoleum voor de gehele beneden verdieping, twee trappen en de overloop op de eerste verdieping. We gaan in principe voor het merk Forbo uit de VT wonen collectie. Nu hebben wij ook twee jonge Franse buldoggen die regelmatig flink door de woonkamer scheuren. Ik vraag me af hoe krasvast marmoleum is? Onze hondjes hebben soms nog een plas ongelukje. Ik heb begrepen dat je daar vlekken van kunt krijgen. Ik vraag mij af of dit pas na langer blijven liggen gebeurt of al na een korte tijd?
Krasvast is het niet maar het krast ook niet heel erg. Als op een gegeven moment alles gekrast is zie je het ook niet meer.
Wij hebben gelijmde stroken. Geen click. Volgens mij is click meer een soort laminaat? Dat moet denk ik prima zelf te doen. Lijmen denk ik ook wel, maar je moet weten waar je mee bezig bent. Egaliseren, pas op dat het bij de randen tegen de muur niet iets hoger wordt. Pas beginnen als het vochtgehalte in je vloer laag genoeg is. Gebruik genoeg lijm zodat het niet los komt. Niet te strak op elkaar leggen want dan komen randen omhoog (heeft de prutslegger hier gedaan). Volgens mij moet je een verdieping (of in ieder geval aaneengesloten delen) in een keer leggen en ik meende ook dat je rekening moet houden met krimp/uitzetten.brammh schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:34:
[...]
Ik ben benieuwd of je de vloer nu los hebt liggen of verlijmd, en is het leggen van de marmoleum click een klus die een handige tweaker zelf kan doen?
Dankzij m'n dochter hadden we 2 ondiepe maar brede krassen in de vloer. Na enige tijd werd de kleur hetzelfde als voorheen, waarschijnlijk onder invloed van daglicht. Probleem vanzelf opgelostThomas19903 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:52:
Wij hebben marmoleum in de woonkeuken (cacao versie) en ontzettend tevreden mee. Krasje in de vloer? De olie van een walnoot erop doen en je ziet de kras nauwelijks meer.. fantastisch product!
Ecodan warmtepomp
Ik heb op de eerste verdieping laminaat liggen icm laminaat. Zit een speciale folie onder ivm de vloerverwarming. Ik vraag mij af of PVC laminaat op een vloerverwarming toegepast kan worden. Iemand hier ervaring mee?
Wij hebben hier wel eens een hond te gast van een kilo of 13. Soms ook meerdere dagen. Ik heb nog nooit een kras gezien. Neemt niet weg dat plavuizen ook een mooie optie is.cassiekai schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:45:
Ik ben inmiddels al afgehaakt voor de benedenverdieping. Ik wil mbt mogelijk krassen door de honden geen risico nemen. Ik heb ook begrepen dat als je een meubelstuk lang op een plek hebt staan en deze verplaatst er de mogelijkheid bestaat op kleurverschil. Ik ga voor plavuizen. Ik ben hierdoor wel veel meer geld kwijt, maar heb dan wel een zorgeloze vloer.
Ik heb op de eerste verdieping laminaat liggen icm laminaat. Zit een speciale folie onder ivm de vloerverwarming. Ik vraag mij af of PVC laminaat op een vloerverwarming toegepast kan worden. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 26-01-2024 08:44 ]
Ecodan warmtepomp