Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Al een tijdje heb ik geen huursubsidie meer. Nu kwam ik toevallig tegen dat in 2020 dit gaat veranderen, de inkomensgrens komt te vervallen *O*

https://www.aedes.nl/arti...nd-toewijzen-in-2020.html

Weet iemand ook hoe dit precies zit? Want ben nu wel erg nieuwsgierig geworden hoeveel ik in 2020 opeens totaal onverwacht aan huursubsidie ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:41
Ja ik snap hem ook niet helemaal... bij hogere huren dan 737.14 krijgt men dus geen toeslag meer? Is dat hoe het werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
ik heb het al gevonden, bij toeslagen.nl kan je de bedragen invullen. Boven een bepaalde kale huur krijg je inderdaad niets. Maar in mijn geval, ik had geen huurtoeslag in 2019. op toeslagen.nl uitgerekend wat ik voor 2020 krijg en verrassing! 37 euro per maand huurtoeslag :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:32
Nu nog die vermogensgrens.
Bij € 30.846 of minder krijg je huurtoeslag, bij € 30.847 of meer helemaal niets.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is niet echt dat hij volledig vervalt, maar dat het laatste 'stukje' nu eerlijke wordt afgebouwd ipv een harde grens. De bedragen die daar genoemd worden zijn nog steeds de 'harde' punten waar je verder niets meer krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/edfc8a5ffd206329bdcd0ca3f469954c.png
De schuine lijn is dus het deel wat nu wel nog stukje krijgt, zit je boven die ~38k bij 2 man, krijg je nog steeds niets. Dit is zeker interessant voor de mensen net buiten de boot, maar nog ruim binnen het 'eindpunt' (32-38k gebied, of 23-28k alleen).

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 28-12-2019 02:46 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

Zorgt dit er dan eindelijk voor dat iemand met een jaarsalaris van 23k er maandelijks wél op vooruit gaat wanneer hij 100 euro per maand meer gaat verdienen? :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Huurtoeslag gaat in die regio iets omhoog, maar de zorgtoeslag wordt minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Theo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 09:48:
Zorgt dit er dan eindelijk voor dat iemand met een jaarsalaris van 23k er maandelijks wél op vooruit gaat wanneer hij 100 euro per maand meer gaat verdienen? :)
dat was de bedoeling van deze wijziging, om dit te repareren. Ik denk post het maar even want volgens mij wordt er niet al teveel aandacht aan besteed en huurtoeslag krijg je alleen als je het aanvraagt.

Op een gelukkig 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:06
Het maakt niet uit hoeveel je verdiend blijkbaar, zolang je woning meer kost dan 734 per maand vervalt het recht terwijl veel mensen juist gedwongen particulier gaan huren vanwege de krapte op de woningmarkt en daardoor met hun 29k op jaarbasis alsnog lastig rond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10

SomerenV

It's something!

mugenmarco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:18:
Het maakt niet uit hoeveel je verdiend blijkbaar, zolang je woning meer kost dan 734 per maand vervalt het recht terwijl veel mensen juist gedwongen particulier gaan huren vanwege de krapte op de woningmarkt en daardoor met hun 29k op jaarbasis alsnog lastig rond komen.
Sociale huur is bijna niet aan te komen tegenwoordig, al zijn er veel particulieren die nét onder de maximum grens gaan zitten zodat het aantrekkelijk wordt voor een grote groep mensen. Resultaat is dat ook daar bijna niks meer in te vinden is.

Wel goed dat ze de huurtoeslag een beetje aanpakken en de harde grens laten vervallen zodat het wat meer afbouwt qua wat je kunt krijgen. Enorm veel mensen die door die grens nergens recht op hadden en vrolijk de volle mep mochten betalen terwijl een grote groep die net wat minder verdiende wel flink wat toeslag kon krijgen. Dan is die nieuwe regeling toch een stuk beter. Alleen jammer dat de woningmarkt (koop en huur) volledig de weg kwijt is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
De harde aftoppingsgrens bij een bepaald inkomen, waar één euro meer verdienen betekent dat je tot wel 150 euro huurtoeslag verliest, komt te vervallen. De afbouw is nu lineair naar nul, afhankelijk van de hoogte van het inkomen en samenstelling van het huishouden.

De krantenkop waarin vermeld wordt dat er geen inkomensgrens meer zit aan de huurtoeslag was volstrekt onjuist. Er zit nog steeds een inkomensgrens aan, die schuift nu alleen op naar het punt waarop de huurtoeslag als gevolg van de lineaire afbouw 0 euro wordt.

Deze wijziging neemt inderdaad voor een groot deel de armoedeval weg die voorheen bestond. Vanuit de rijksoverheid zijn er nu geen harde aftoppingsgrenzen meer. Gemeenten kunnen voor bijvoorbeeld de kwijtschelding van gemeentelijke lasten nog wel een harde grens kennen, waarmee ze een armoedeval creëren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kwijtschelding, maar ook alle andere armoede-regelingen kennen vrijwel altijd een harde aftoppingsgrens (meestal 120% van het sociaal minimum) en kijken niet naar de daadwerkelijke omstandigheden. Daardoor kan het idd voorkomen dat de een meer over houdt dan de ander. Gelukkig gaat dat niet om honderden euro's per maand, gemeentelijke heffingen is meestal € 150-€ 450 per jaar, en de rest gaat om nog kleinere bedragen. Lekker om te hebben (en in een enkel geval zelfs grenzend aan noodzakelijk), maar meestal niet echt noodzakelijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 22:36
mugenmarco schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:18:
Met 41 nog steeds :'(

Wel goed dat de afbouw lineair wordt

[ Voor 4% gewijzigd door Anatidae op 28-12-2019 22:39 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
JohanNL schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 01:43:
Nu nog die vermogensgrens.
Bij € 30.846 of minder krijg je huurtoeslag, bij € 30.847 of meer helemaal niets.
Waarom zouden we iemand met 30.000 Euro op de bank financieel bij moeten staan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Michielgb schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:44:
[...]

Waarom zouden we iemand met 30.000 Euro op de bank financieel bij moeten staan? :?
Waarom heeft een bejaarde met 10 miljoen op de rekening AOW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
aljooge schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:47:
[...]

Two wrongs don't make a right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
aljooge schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:47:
[...]

Dit lijkt me een what-aboutism. Om er toch een antwoord op te geven, die AOW heb je ieder jaar dat je in Nederland woonde+werkte premies voor afgedragen met de toezegging dat jij daar dan later ook aanspraak op maakt. Dat is daarmee echt een fundamenteel ander systeem dan huurtoeslag (en voor dit topic weinig relevant, denk ik).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Michielgb schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:48:
[...]

Two wrongs don't make a right?
Zoveel is 30k niet. in een paar jaar is dat opgegeten. Terwijl 10 miljoen bij een AOWer een absurd hoog bedrag is, dat vrijwel in zijn geheel nooit meer wordt geconsumeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door aljooge op 28-12-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:32
Michielgb schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:44:
[...]

Tja, waarom diegene die 25K verdient per jaar met tot 30K eigen vermogen wel maar diegene die 15K verdient per jaar met 40K eigen vermogen niet?
En eens met @aljooge dat 30K helemaal niet zoveel is, da's gewoon een goede buffer die je ook zomaar ( voor een groot gedeelte ) kwijt raakt in bepaalde omstandigheden.
Een goede reden om het maximum vermogen flink te verhogen is zodat mensen die in een gesubsidieerde woning zitten de mogelijkheid hebben om te sparen en wellicht op ten duur een eigen woning kunnen kopen.
Lijkt me een win-win situatie, vooral op dit moment.
De grens zou dus wat mij betreft ook prima naar € 116.613 kunnen van wat hij ook voor de zorgtoeslag is voor volgend jaar.
Heb je zoveel geld, ja dan kun je wel echt zeggen dat het tijd is om eens iets anders te zoeken ;)

Maar zelfs al blijft het bij die 30K, dan is het toch raar dat je bij €1 teveel de gehele huursubsidie verliest? Dat was mijn punt ook meer hierin.
Kun je als dan beter gestaffeld afbouwen zodat je niet bij slechts €1 teveel vermogen er zo ontzettend veel op achteruit kan gaan.
Dat gaat dus al snel om €350 per maand bij iemand met een inkomen op bijstandsniveau.

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1