Onkyo receiver gaat automatisch aan sinds nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zoals de titel al zegt: sinds ik een nieuwe tv heb, gaat mijn Onkyo receiver af en toe aan en daarna niet meer zelf uit. Ik vermoed dat de HDMI control hiervoor de boosdoener is, want dat is nu in gebruik en nodig omdat ik de ARC channel gebruik omdat de Onkyo receiver dan weer geen 4K (passthrough) ondersteunt. Kent iemand dit euvel of hoe ik het kan voorkomen?

Mijn setup is als volgt:
  • Sony KD-55XF9005 4K HDR tv
  • Onkyo TX-NR609 receiver
  • Apple TV 4K
  • Xbox One S
De Apple TV en Xbox staan op de TV aangesloten, waarvan de Apple TV op de enig overgebleven aansluiting die 4K HDR 50/60p aankan (HDMI 2). HDMI 3 is de ARC naar de receiver en HDMI 4 staat de Xbox One S op aangesloten. Alles werkt naar behoren, behalve dat op HDMI 1 en 4 geen 4K én HDR mogelijk is en ik dus i.t.t. HDMI 2 niet in 1080p HDR kan gamen, maar daarvoor wil ik t.z.t. wel een nieuwe receiver kopen.

Tot die tijd (TV en Apple TV 4K zijn net aangeschaft) neem ik genoegen met de huidige setup, want het geluid werkt prima zo.

Alleen... mijn Onkyo receiver heb ik t.o.v. mijn vorige setup enigszins moeten aanpassen, d.w.z. ik heb HDMI Control aan moet zetten om vervolgens HDMI ARC aan te kunnen zetten. Bijgevolg is dat HDMI passthrough ook altijd aanstaat, complete kolder want er staat niks op de receiver juist omdat ik ARC gebruik, maar dat terzijde.

Ik heb het vermoeden dat de Sony af en toe zijn smart tv gedeelte activeert en daarmee HDMI triggert en mijn receiver aanspringt. Er is niks op de tv te zien, de LED gaat ook niet aan, dus het is een gevoel, geen idee of het klopt. De Apple TV geeft namelijk heel duidelijk een LED weer als deze aan gaat of hij een remote command binnenkrijgt.

Nu dacht ik er al aan om de TV volledig van het netwerk te halen, want gek genoeg zijn de Chromecast en Android TV zelf helemaal niet uit te schakelen (ik gebruik niet voor niks een Apple TV), maar dan loop ik tegen het probleem aan dat de Harmony Hub via Wi-Fi met de tv verbindt om deze te bedienen. En nee, ook die activeert de receiver niet, want die bediende altijd al de receiver en het is dus pas sinds de nieuwe tv dat dit gebeurt.

Ik zit dus in een catch-22. Schakel ik Wi-Fi uit op de tv (wat eigenlijk sowieso mijn wens is i.v.m. Android TV en Chromecast daarmee niet meer naar buiten toe open te laten staan) dan kan ik mijn TV niet meer bedienen met mijn universele afstandsbediening. Maar doe ik dat niet, dan is er blijkbaar ergens iets wat mijn receiver aan doet gaan.

Zoals gezegd wil ik t.z.t. een nieuwe receiver aanschaffen en de apparaten daar weer op aansluiten, zodat ik van elk apparaat 4K HDR 50/60p kan krijgen, maar dat gaat ook weer € 400+ kosten, dus dat wordt iets voor over een half jaar. Ik hoop daarom een oplossing voor dit vervelende probleem te vinden, met name vanwege het stroomverbruik wat hij dan onnodig trekt, maar ook omdat het gewoon niet hoort te gebeuren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 15:48
Je kunt altijd pin 13 doorknippen in een goedkope hdmi kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
zzattack schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:24:
Je kunt altijd pin 13 doorknippen in een goedkope hdmi kabel.
Zit pin 13 niet in een dure HDMI kabel dan?

@MooDyBLueS als je tijd hebt kan je de aangesloten apparaten ook 1 voor 1 afkoppelen om zeker te weten wat het probleem nu veroorzaakt en vanuit daar verder troubleshooten. HDMI CEC kan je meestal op de TV uitschakelen.

Edit: hmm, beter lezen je hebt de CEC kennelijk nodig als je ARC gebruikt. Wellicht een stand-by killer op de tv zetten? Dan staat hij echt uit en kunnen er geen smart zaken meer opgestart worden.

[ Voor 51% gewijzigd door j-phone op 27-12-2019 23:38 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 15:48
Nee, maar dat zou zonde zijn.

CEC is geen vereiste voor ARC geloof ik. Mijn interpretatie was dat TS z'n TV ook geen ARC doet als CEC uitgeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
@zzattack Volgens mij is CEC ook geen vereiste voor ARC. Misschien wordt dat automatisch aangezet op zijn tv en moet je dat dan handmatig uitzetten.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
CEC is geen vereiste voor ARC, dat kan prima zonder elkaar. Helaas zijn de fabrikanten erg slordig met de implementatie van dit soort features waardoor er soms fouten in sluipen. Ik heb een LG TV en een Yamaha receiver, precies hetzelfde probleem. ARC laat zich niet inschakelen zonder CEC en dan bemoeit de TV zich met het aan- en uitzetten van mijn receiver, wat mijn Harmony al naar wens afhandelt.

Ik heb het opgelost door ARC dan maar niet te gebruiken, ik heb een optisch kabeltje om geluid van de TV terug naar de versterker te krijgen. Daar kunnen gelukkig geen brak geimplementeerde stuurcommando's overheen. Je kunt hopen dat het met een update van de TV wordt opgelost, maar ik vrees het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:28
@MooDyBLueS MOET de Harmony je TV bedienen via Wifi? Kan je die niet ergens forceren of omvormen dat hij op IR werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@PhilipsFan
Kunnen Tv's van tegenwoordig meer dan 2 audiokanalen uitsturen over s/p-dif?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
PD2JK schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:04:
@PhilipsFan
Kunnen Tv's van tegenwoordig meer dan 2 audiokanalen uitsturen over s/p-dif?
Volgens mij is het maximum 5.1 dolby digital of dts. Geen HD-formaten, maar die worden toch niet gebruikt door TV-zenders. Dus voor mij maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zzattack schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:41:
CEC is geen vereiste voor ARC geloof ik. Mijn interpretatie was dat TS z'n TV ook geen ARC doet als CEC uitgeschakeld is.
Dat klopt, de Sony schakelt deze samen aan en de receiver dito. Althans... bij de Onkyo is het zo dat ik eerst HDMI CEC aan moet zetten voordat ik ARC aan kan zetten, zet ik CEC daarna uit, dan gaat ook ARC weer uit. Tegelijkertijd zet hij dus ook HDMI passthrough aan, wat werkelijk achterlijk is want dat is het 1:1 doorsturen van het HDMI-signaal via één van de toegewezen HDMI-ingangen naar de output (TV) HDMI.
PhilipsFan schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:58:
CEC is geen vereiste voor ARC, dat kan prima zonder elkaar. Helaas zijn de fabrikanten erg slordig met de implementatie van dit soort features waardoor er soms fouten in sluipen. Ik heb een LG TV en een Yamaha receiver, precies hetzelfde probleem. ARC laat zich niet inschakelen zonder CEC en dan bemoeit de TV zich met het aan- en uitzetten van mijn receiver, wat mijn Harmony al naar wens afhandelt.

Ik heb het opgelost door ARC dan maar niet te gebruiken, ik heb een optisch kabeltje om geluid van de TV terug naar de versterker te krijgen. Daar kunnen gelukkig geen brak geimplementeerde stuurcommando's overheen. Je kunt hopen dat het met een update van de TV wordt opgelost, maar ik vrees het ergste...
Dat is een goede optie, waar ik nog niet eens aan gedacht had! Ik heb een 3.0 opstelling (was ooit 5.0) van 2 volwaardige stereospeakers (bi-amped) en een wat eenvoudigere centerspeaker. Dus qua setup wil hij normaal wel een Dolby een DTS geluid naar de receiver sturen, maar doordat de receiver geen Atmos of DTS:X ondersteunt blijft het nu sowieso al bij de standaard Dolby Digital 9 van de 10 keer. Dat kan natuurlijk net zo goed over een optisch kabeltje. Die heb ik nog wel liggen.
HyperBart schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:03:
@MooDyBLueS MOET de Harmony je TV bedienen via Wifi? Kan je die niet ergens forceren of omvormen dat hij op IR werkt?
Daar leek het wel op. Al moet ik zeggen dat de Harmony gelijk aangaf op Wi-Fi naar apparaten te willen scannen nadat ik het merk en type van de tv had opgegeven, waarschijnlijk omdat hij in z'n database merkt dat het een Wi-Fi enabled apparaat is.

Inmiddels heb ik de Wi-Fi uitgeschakeld en daarna geprobeerd de tv opnieuw toe te voegen, nadat Harmony hem niet op het netwerk kon vinden, gaf het de optie "skip ip scan" en kon ik hem als iR apparaat toevoegen. Ik ga dat nu maar eens afwachten of dat het CEC probleem van de aanspringende receiver oplost.
Pagina: 1