Nieuwbouw woning voorzien van wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 09:25
Laat ik de situatie eerst even schetsen:
We hebben een nieuwbouw woning waarbij zoals gebruikelijk de wifi het vanaf beneden boven niet gedekt krijgt.
Ik heb internet via Ziggo, met een connectbox als modem. Deze staat in bridge mode en is gekoppeld aan mijn Netgear WNDR3700 die al weer denk ik ruim 10 jaar mee gaat.
In het huis hebben we in iedere kamer minimaal 1utp kabel aansluiting en daarvan zijn er nu 3 actief in gebruik. Maar ik heb er nog 1 nodig voor een acces point boven en later nog meer voor wat mijn zoon nodig gaat hebben.
De utp zitten in een patch panel
Wat ik wil:
Een goede wifi verbinding op begane grond en 1e verdieping die ik eventueel kan uitbreiden naar goede wifi op zolder. Een mogelijkheid om eventueel wat 'ouder controle' uit te voeren. Maar ik ga niet mijn hele netwerk tot in de puntjes geraken. Zo veel mogelijk plug and play met hier en daar wat in te stellen. Het moet alleen niet te duur worden. Ik zit zelf aan 150 a 200 euro in totaal te denken. En het moet de komende jaren toereikend zijn.

Er is natuurlijk veel te lezen maar hoe meer ik lees hoe minder ik weet wat ik moet doen.
Omdat ik een bedraad punt kan maken boven heb ik denk ik niks aan een 'duurder' mesh systeem waarin ook zeker.een switch extra bij nodig heb.
Optie 1: Ziggo connectbox met Ziggo wifi booster.
+ Goedkoop
+ Simpel
- Veel gelezen over problemen met gamen
- Weinig goede berichten (wel volgens mij nieuwe acces point)
Optie 2 router (welke?) + access point bv tp-link router met 1 eap225
+ al gauw betere router en acces point combi
- ‘Duurder’
Optie 3 switch + 2 access points (als dit überhaupt mogelijk is)
+ Geen losse router
+ Makkelijk wifi beneden en boven linken
- Ouder controle niet aanwezig?
Optie 4?
Ik heb naar ubiquiti gekeken maar ik denk dat dat voor wat ik wil net te uitgebreid wordt en een stuk duurder.
Wat lijkt jullie de beste optie? Of mis ik nog iets?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 21:14
Die Ziggo wifi booster werkt in princiepe gewoon goed en je hebt altijd wel 2 netwerkaansluiting voor diverse bekabeld apparatuur er meteen bij.
Werkt zelfde als andere merken netwerk over stroom, enkel zijn ze wel iets storings gevoeliger als er zwaardere apparatuur op de zelfde groep zit.

Beste is denk toch te gaan kijken voor 2 of 3 ubiquite setje en eventueel een Poe switch om zo een degelijk wifi aan te leggen.
Niet op besparen je gaat er later anders op vloeken, voordeel is dat je apparatuur door kan linken op de nieuwere ubiquite.

Wat je kan doen is de router die je nu hebt verplaatsen naar je zoon zijn kamer dan heeft ie en vaste aansluitingen en wifi (en kan jij ouder controle houden) beneden en op zolder een ubiquite hangen voor hele wifi dekking en dan kijken naar een managed Poe switch.

[ Voor 19% gewijzigd door franssnarf op 27-12-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:38
Powerline voorziening werkt ook goed, geen gezeur en gekloot met draden trekken door de muren. Zorgen voor een minimaal 1 Gbps adapters en je hebt het hele huis door stabiel WiFi. Iemand aanvullingen hier op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@SuperCrisz de draden zitten al in de muur dus dat is geen probleem

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

SuperCrisz schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:28:
Powerline voorziening werkt ook goed, geen gezeur en gekloot met draden trekken door de muren. Zorgen voor een minimaal 1 Gbps adapters en je hebt het hele huis door stabiel WiFi. Iemand aanvullingen hier op?
Ja, dat powerline troep is en de TS een zeer verstandige keuze gemaakt heeft mbt het aanleggen van UTP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 08:07

GB2

Qua budget weet ik niet, maar ga niet lopen rotzooien met mesh zooi en stel al je AP's in op 20 MHz wide!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ambusched schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:08:
Laat ik de situatie eerst even schetsen:
We hebben een nieuwbouw woning waarbij zoals gebruikelijk de wifi het vanaf beneden boven niet gedekt krijgt.
Ik heb internet via Ziggo, met een connectbox als modem. Deze staat in bridge mode en is gekoppeld aan mijn Netgear WNDR3700 die al weer denk ik ruim 10 jaar mee gaat.
In het huis hebben we in iedere kamer minimaal 1utp kabel aansluiting en daarvan zijn er nu 3 actief in gebruik. Maar ik heb er nog 1 nodig voor een acces point boven en later nog meer voor wat mijn zoon nodig gaat hebben.
De utp zitten in een patch panel
Wat ik wil:
Een goede wifi verbinding op begane grond en 1e verdieping die ik eventueel kan uitbreiden naar goede wifi op zolder. Een mogelijkheid om eventueel wat 'ouder controle' uit te voeren. Maar ik ga niet mijn hele netwerk tot in de puntjes geraken. Zo veel mogelijk plug and play met hier en daar wat in te stellen. Het moet alleen niet te duur worden. Ik zit zelf aan 150 a 200 euro in totaal te denken. En het moet de komende jaren toereikend zijn.

Er is natuurlijk veel te lezen maar hoe meer ik lees hoe minder ik weet wat ik moet doen.
Omdat ik een bedraad punt kan maken boven heb ik denk ik niks aan een 'duurder' mesh systeem waarin ook zeker.een switch extra bij nodig heb.
Optie 1: Ziggo connectbox met Ziggo wifi booster.
+ Goedkoop
+ Simpel
- Veel gelezen over problemen met gamen
- Weinig goede berichten (wel volgens mij nieuwe acces point)
Optie 2 router (welke?) + access point bv tp-link router met 1 eap225
+ al gauw betere router en acces point combi
- ‘Duurder’
Optie 3 switch + 2 access points (als dit überhaupt mogelijk is)
+ Geen losse router
+ Makkelijk wifi beneden en boven linken
- Ouder controle niet aanwezig?
Optie 4?
Ik heb naar ubiquiti gekeken maar ik denk dat dat voor wat ik wil net te uitgebreid wordt en een stuk duurder.
Wat lijkt jullie de beste optie? Of mis ik nog iets?
Beetje rare keuze aan opties.

1) Bedoel je de WifiBooster via een Internetkabel (=bedrade AP), of de WifiBooster via een Stopcontact (=PLC AP geval)? Moge duidelijk zijn dat daar nogal verschil tussen zit. Als je UTP in huis hebt, is PLC-meuk absoluut geen zinnige keuze.

En heb je zelfde onderscheid gemaakt in wat je "veel gelezen" hebt?

2) Waarom die EAP niet icm Connectbox? Ik zie trouwens niet zo snel in waarom dit 'beter' zou zijn, die EAP heeft alvast zelfde WiFi-specs als de WifiBooster, en mist de DFS-kanalen, dus eigenlijk stukje minder.

3) Switch + 2x AP kan, maar alleen als je modemrouter van Ziggo blijft gebruiken, want je zult bij Ziggo-verbinding sowieso een Ziggo kabelmodem nodig hebben, en je hebt altijd een router nodig tussen thuisnetwerk en internet. Zat keuze aan AP's trouwens, incl de al genoemde WifiBooster en EAP.

4) Waarom Ubiquiti duurder? Dit valt gewoon in categorie 3, 2x een UAP AC Lite voldoet hoogstwaarschijnlijk en kost iets van EUR 160.

Mbt 'oudercontrole' - dat klinkt als een simpele, maar zodra je met meer dan een AP gaat werken gaat er een wespennest open. Enige manier om het sluitend te doen is om alle netwerken (bedraad en draadloos) samen te managen, en dat kost ofwel veel geld als je ontzorgd wilt worden danwel veel moeite/kennis als het goedkoper moet.

Sluitende, niet te ingewikkelde opties:
- TP-Link Deco mesh-set (bedraad) gebruiken icm modemrouter in bridge-modus. Dit is erg "simpel", je kunt echt niets meer dan SSID en wachtwoord instellen qua WiFi en de WiFi-settings waar het automatisch mee komt zijn beroerd. Maar parental control zit erop en het is relatief betaalbaar: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco E4 (2-pack)
- UniFi set van 2x AP en een USG router, makkelijk, doet wat je wilt, maar duurder dan je wilt:
1x pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

De UniFi zet is zonder meer beter qua prestaties en opties, maar kost pijnlijk meer. Beide geven je overigens 1/3 lagere prestaties dan de default Ziggo Connectbox en WifiBooster, om dezelfde prestaties via TP-Link Deco te krijgen moet je deze nemen, meer dan 2x zo duur als de E4: pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus V1 (2-pack) en bij UniFi de 2x UAP AC Lite hiermee vervangen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) (ruim anderhalf keer zo duur als de AC Lite).

Als je kinderen niets bedraad doen kun je trouwens de USG weglaten bij de UniFi oplossing waardoor het voor EUR 155 lukt.

Persoonlijk (en dat zeg ik als vader van drie kinderen met meer internetgebruik dan ik wenselijk zou achten) zou ik trouwens voor >75% inzetten op niet-technische middelen - ouderwetse afspraken enzo - om de boel te reguleren en voor de resterende <25% niet via het netwerk maar op de client devices van de kinderen instellen. Bedenk dat tegenwoordig veel schoolwerk (ook van kleuters!) online dient te gebeuren, dus je wilt in de regel niet per device maar per applicatie kunnen regelen. Dat kan in theorie via het netwerk, maar dan moet je een stuk dieper duiken dan je hier aangeeft te willen :o

Als je de requirement van op netwerkniveau parental control uitoefenen opgeeft kun je voor EUR 59 een WifiBooster kopen en klaar zijn met prestaties op het niveau waar je > EUR 150 voor uit moet geven met een van die volledige systemen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Heeft u iemand in uw omgeving met elektrotechnische kennis?
Tijdens een bouw worden er namelijk wel eens reserve leidingen gelegd, loos.
Als dit zo is, zou ik zeggen vraag of iemand u helpt dit te bekijken en dan is t vrij snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@dion_b bedankt voor de tips
Het gaat inderdaad om de bedrade acces point van Ziggo.
Dus als ik je goed begrijp kan ik het beste (voor mijn huidige budget) gewoon de connectbox gebruiken als router en voor wifi beneden en dan de connectbox access point voor boven en dan toch goede prestaties halen ook met gamen (bedraad)? Ik kan geen specs vinden van de wifi van beide apparaten. Hebben ze mu-mi-mo? Is het een goede snelheid voor streamen op telefoon/tablet?

@Lcanrinus ik heb al naar iedere kamer een bedraad utp met een mooie afwerking in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35
dion_b schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:36:
[...]

Beetje rare keuze aan opties.

1) Bedoel je de WifiBooster via een Internetkabel (=bedrade AP), of de WifiBooster via een Stopcontact (=PLC AP geval)? Moge duidelijk zijn dat daar nogal verschil tussen zit. Als je UTP in huis hebt, is PLC-meuk absoluut geen zinnige keuze.

En heb je zelfde onderscheid gemaakt in wat je "veel gelezen" hebt?

2) Waarom die EAP niet icm Connectbox? Ik zie trouwens niet zo snel in waarom dit 'beter' zou zijn, die EAP heeft alvast zelfde WiFi-specs als de WifiBooster, en mist de DFS-kanalen, dus eigenlijk stukje minder.

3) Switch + 2x AP kan, maar alleen als je modemrouter van Ziggo blijft gebruiken, want je zult bij Ziggo-verbinding sowieso een Ziggo kabelmodem nodig hebben, en je hebt altijd een router nodig tussen thuisnetwerk en internet. Zat keuze aan AP's trouwens, incl de al genoemde WifiBooster en EAP.

4) Waarom Ubiquiti duurder? Dit valt gewoon in categorie 3, 2x een UAP AC Lite voldoet hoogstwaarschijnlijk en kost iets van EUR 160.

Mbt 'oudercontrole' - dat klinkt als een simpele, maar zodra je met meer dan een AP gaat werken gaat er een wespennest open. Enige manier om het sluitend te doen is om alle netwerken (bedraad en draadloos) samen te managen, en dat kost ofwel veel geld als je ontzorgd wilt worden danwel veel moeite/kennis als het goedkoper moet.

Sluitende, niet te ingewikkelde opties:
- TP-Link Deco mesh-set (bedraad) gebruiken icm modemrouter in bridge-modus. Dit is erg "simpel", je kunt echt niets meer dan SSID en wachtwoord instellen qua WiFi en de WiFi-settings waar het automatisch mee komt zijn beroerd. Maar parental control zit erop en het is relatief betaalbaar: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco E4 (2-pack)
- UniFi set van 2x AP en een USG router, makkelijk, doet wat je wilt, maar duurder dan je wilt:
1x pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

De UniFi zet is zonder meer beter qua prestaties en opties, maar kost pijnlijk meer. Beide geven je overigens 1/3 lagere prestaties dan de default Ziggo Connectbox en WifiBooster, om dezelfde prestaties via TP-Link Deco te krijgen moet je deze nemen, meer dan 2x zo duur als de E4: pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus V1 (2-pack) en bij UniFi de 2x UAP AC Lite hiermee vervangen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) (ruim anderhalf keer zo duur als de AC Lite).

Als je kinderen niets bedraad doen kun je trouwens de USG weglaten bij de UniFi oplossing waardoor het voor EUR 155 lukt.

Persoonlijk (en dat zeg ik als vader van drie kinderen met meer internetgebruik dan ik wenselijk zou achten) zou ik trouwens voor >75% inzetten op niet-technische middelen - ouderwetse afspraken enzo - om de boel te reguleren en voor de resterende <25% niet via het netwerk maar op de client devices van de kinderen instellen. Bedenk dat tegenwoordig veel schoolwerk (ook van kleuters!) online dient te gebeuren, dus je wilt in de regel niet per device maar per applicatie kunnen regelen. Dat kan in theorie via het netwerk, maar dan moet je een stuk dieper duiken dan je hier aangeeft te willen :o

Als je de requirement van op netwerkniveau parental control uitoefenen opgeeft kun je voor EUR 59 een WifiBooster kopen en klaar zijn met prestaties op het niveau waar je > EUR 150 voor uit moet geven met een van die volledige systemen...
Aanvullend:

Zodra je mesh setjes als accespoints instelt (achter een modem ivm dubbele NAT) dan verliezen ze bijna allemaal hun specifieke functies zoals parent control, antivirus en meer van dat soort meuk. De genoemde Deco van TP-Link verliest alle features zodra ze omgezet worden. Wat de TS kan doen is Ziggo klantenservice bellen en vragen om de connectbox in bridgemodus te zetten zodat je de router functie wel kunt gebruiken en de daarbij overige functies. Het is dus een oplossing maar je moet er nog wel iets voor doen.

De WiFi booster setjes van Ziggo zijn niet verkeerd maar zoals alle repeaters kleven er grote nadelen aan. Bij iedere hop (repeater) halveert de snelheid van de verbinding. In gezinnen waar de kids veel streamen (life experience) raak alles wat met repeaters is verbonden snel aan de maximale (gehalveerde) bandbreedte.

Persoonlijk zou Ubiquiti Unifi mijn voorkeur genieten alleen gezien de wens en kennisniveau van de TS zou ik er niet aan beginnen. Het is (semi) professioneel spul tenslotte.

Mijn advies zou zijn om een Deco M9 setje bedraad aan te sluiten icm in bridge modus zetten van de connectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:57:
Wat de TS kan doen is Ziggo klantenservice bellen en vragen om de connectbox in bridgemodus te zetten
De Connectbox van TS werkt nu al als netwerkbrug. Zie OP.
De WiFi booster setjes van Ziggo zijn niet verkeerd maar zoals alle repeaters kleven er grote nadelen aan.
De naam WiFi booster wordt voor verschillende dingen gebruikt, maar voor zover ik zie zijn het geen repeaters. Misschien hebben ze die wel gebruikt in het verleden?

We weten al dat TS overal kabel heeft liggen, dus draait het hier om de access points (WiFi booster via kabel).

Het is naar ik begrijp jarenlang een rebranded TP-Link Archer C7 geweest:
https://community.ziggo.n...-punt-ervaring-delen-8402
https://www.tp-link.com/n...lect-local#specifications

Nu schijnt het een rebranded Compal AP7465CE access point te zijn:
https://community.ziggo.n...-nieuwe-wifibooster-49747

Hier staan een aantal specificaties:
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Persoonlijk zou Ubiquiti Unifi mijn voorkeur genieten alleen gezien de wens en kennisniveau van de TS zou ik er niet aan beginnen. Het is (semi) professioneel spul tenslotte.
Het aantal instellingen van een Unifi product kan overweldigend zijn. Aan de andere kant, je hoeft er (meestal) ook niet de command-line voor te gebruiken.

De bepalende factor in dit verhaal lijkt te zijn: welk niveau van ouder controle is gewenst en voldoet de apparatuur daaraan. @ambusched: kun je daar nog op ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
Mijn zoon is nu 4. Maar wil als hij meer gebruik gaat maken van het net. (Dus beetje future proof zeg maar) ik weet nog niet wat ik nodig ga hebben. Maar denk sowieso schadelijke sites blokkeren en eventueel mocht het qua internet gebruik de spuit gaten uit lopen zijn verbinding regulieren.

Ik zag dat MM nu de https://www.mediamarkt.nl...gabit-router-1541139.html in de aanbieding waardoor hij redelijk gelijk is met de goedkoopste. Zag dat deze redelijk wat controle geeft en de reviews waren ook redelijk tot goed. Daar wilde ik dan de https://www.mediamarkt.nl...ss-point-wit-1508252.html bij doen zodat ik alles van 1 merk heb. Dan kom ik op net geen 150,- en voldoet denk ik aan mijn behoefte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35
ambusched schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:47:
Mijn zoon is nu 4. Maar wil als hij meer gebruik gaat maken van het net. (Dus beetje future proof zeg maar) ik weet nog niet wat ik nodig ga hebben. Maar denk sowieso schadelijke sites blokkeren en eventueel mocht het qua internet gebruik de spuit gaten uit lopen zijn verbinding regulieren.

Ik zag dat MM nu de https://www.mediamarkt.nl...gabit-router-1541139.html in de aanbieding waardoor hij redelijk gelijk is met de goedkoopste. Zag dat deze redelijk wat controle geeft en de reviews waren ook redelijk tot goed. Daar wilde ik dan de https://www.mediamarkt.nl...ss-point-wit-1508252.html bij doen zodat ik alles van 1 merk heb. Dan kom ik op net geen 150,- en voldoet denk ik aan mijn behoefte?
Vreemde combo in mijn ogen. Dan zou ik eerder kiezen om de EAP 225 te koppelen aan een tp-link switch met POE zoals deze bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link TL-SG108PE.
Dan kun je namelijk je EAP voorzien van stroom over je utp kabel via de switch. Ook kun je dan via 1 controller je gehele netwerk regelen. Alleen Met deze setup kun je net zo goed voor Ubiquiti kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Miki schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:57:
[...]

Aanvullend:

Zodra je mesh setjes als accespoints instelt (achter een modem ivm dubbele NAT) dan verliezen ze bijna allemaal hun specifieke functies zoals parent control, antivirus en meer van dat soort meuk. De genoemde Deco van TP-Link verliest alle features zodra ze omgezet worden. Wat de TS kan doen is Ziggo klantenservice bellen en vragen om de connectbox in bridgemodus te zetten zodat je de router functie wel kunt gebruiken en de daarbij overige functies. Het is dus een oplossing maar je moet er nog wel iets voor doen.
Volgens TS draait hij modem nu al in bridge mode met een eigen router.
De WiFi booster setjes van Ziggo zijn niet verkeerd maar zoals alle repeaters kleven er grote nadelen aan. Bij iedere hop (repeater) halveert de snelheid van de verbinding. In gezinnen waar de kids veel streamen (life experience) raak alles wat met repeaters is verbonden snel aan de maximale (gehalveerde) bandbreedte.
Eh, nee... de WifiBooser waar we het hier over hebben is een bedrade AP, geen repeater. Ziggo verkoopt die prul hoegenaamd niet.

Mijn advies zou zijn om een Deco M9 setje bedraad aan te sluiten icm in bridge modus zetten van de connectbox.
Zo ingewikkeld is UniFi niet - je hoeft niet in 'advanced mode' te rommelen, maar het is vooral in deze situatie en met deze eisen relatief duur. Twee M9's zijn prima hardware, maar nauwelijks goedkoper (EUR 183)
ambusched schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:32:
@dion_b bedankt voor de tips
Het gaat inderdaad om de bedrade acces point van Ziggo.
Dus als ik je goed begrijp kan ik het beste (voor mijn huidige budget) gewoon de connectbox gebruiken als router en voor wifi beneden en dan de connectbox access point voor boven en dan toch goede prestaties halen ook met gamen (bedraad)? Ik kan geen specs vinden van de wifi van beide apparaten. Hebben ze mu-mi-mo? Is het een goede snelheid voor streamen op telefoon/tablet?
De huidige WifiBooster via Internetkabels is zoals hierboven genoemd een Compal AP7465CE. Het heeft in 2.4GHz 2x2 MIMO en in de 5GHz 3x3 MIMO. Geen MU-MIMO, maar daar mis je niets aan: in een thuissituatie levert MU-MIMO zelfs op papier geen zinnig voordeel, in praktijk is er geen enkele situatie die meer dan een paar procent voordeel ermee heeft, en bij sommige chipsets leidt het zelfs tot lagere performance (door iets meer protocol overhead). Het ondersteunt ook DFS, dus je kunt alle 15 kanalen in de 5GHz gebruiken, niet alleen de 4 drukste waar je zonder DFS in mag rommelen.

Wat het doet icm jouw telefoon/tablet hangt af van specs van die dingen. Een beetje moderne mid/high-end telefoon/tablet doet 2x2 MIMO in WiFi-ac, wat link rates tot 866Mbps levert en echte throughput rond 400Mbps in dezelfde ruimte. Maar er worden nog steeds apparaten verkocht met 1x1 SISO 2.4GHz-only. Daar mag je blij zijn met link rate van 72Mbps en netto throughput van 50Mbps als het rustig is in de buurt.

Dat gezegd, bandbreedte is niet zo relevant voor gaming, aangezien spellen doorgaans max 2Mbps gebruiken. Latency is veel belangrijker. Aangezien je je AP via Ethernet gaat aansluiten zal dat in de 5GHz vrijwel altijd goed zijn (in de 2.4GHz ben je afhankelijk van drukte in de lucht). Slechte latency is typisch wat je ziet bij PLC of repeater oplossingen. Kanttekening: ik kan je meldingen van problemen bij gamen niet goed plaatsen, dus kan ik ook niet goed inschatten wat er mis ging en dus welke oplossing een goede zou zijn. Heb je misschien concrete voorbeelden?
ambusched schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:47:
Vuistregel in de techniek is om te kopen wat je nu nodig hebt, niet te gokken op wat je straks nodig gaat hebben. Prijzen dalen continu dus je bent dief van eigen portemonnaie om te 'investeren' in dingen die je nu niet gebruikt en straks goedkoper gaan worden.

Bovendien blijf ik erbij: je wilt dit soort zaken op de client devices regelen. Even voorbeeld van mijn twee jongste (4 en 7) - ze hebben een Android tablet waar we instellen dat ze elk max 45min tijd hebben op Youtube of webbrowser per dag. Internetoegang uitschakelen is niet handig, aangezien ze beide vanuit school apps als Rekentuin en Taalzee hebben om op speelse wijze getallen en woordjes te oefenen, maar we hebben ingesteld dat die apps buiten de beperking om altijd bruikbaar zijn. Dat kun je alleen op de client, niet via het netwerk.
Zelfde merk schiet je alleen iets mee op als je een enkele beheersomgeving hebt. Dat heb je in dit geval niet, al helemaal niet omdat je een router neemt uit de consumentenreeks van TP-Link en een AP uit de (klein)zakelijke reeks.

Verder qua apparaten: die router voegt niets toe boven je Connectbox. Het heeft mooie grote getallen, maar dat komt doordat ze marketingtechnisch rekenen met een paar Broadcom-specifieke link-rates die buiten de WiFi-ac spec vallen. Staat mooi op papier, maar komt in praktijk neer op gewoon 3x3 MIMO net zoals wat je al hebt van Ziggo. Komt bij: dit is een Broadcom chipset en dat is nota bene chipset waarbij MU-MIMO prestaties zelfs verlaagt. Dat is geen voordeel voor de 2300 maar een nadeel :o Idem mbt de AP, het is een prima apparaat, maar levert nul meerwaarde tov de Ziggo WifiBooster die je voor EUR 59 hebt.

Wederom, wat jij denkt hier met 'zelfde merk' te winnen vraagt echt een set van Deco (TP-Link) of UniFi (Ubiquiti) apparaten, waar je dus voor zelfde prestaties als die WifiBooster >>EUR 180 kwijt bent (of EUR 77 voor een goedkopere optie die minder presteert).

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 28-12-2019 12:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Kies optie 4.
dion_b schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:36:

De UniFi zet is zonder meer beter qua prestaties en opties, maar kost pijnlijk meer.
Ik heb een Ubiquity in de woonkamer en op mijn (open) zolder. Ook een nieuwbouwhuis. Dan ben je €160 verder, maar heb je ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
Ik denk toch dat ik voorlopig voor en simpele oplossing ga en dan in de toekomst zodra ik weet wat we echt nodig gaan hebben het helemaal goed ga inrichten en ondertussen verder inlezen.
Ik twijfel alleen of ik mijn Netgear WNDR3700 er tussen uit moet halen en connectbox uit bridge mode moet halen?
De Netgear WNDR3700 bedraad werkt naar mijn mening perfect alleen wifi is volgens mij matig. Heb zelfs naast router ongeveer 50mb/s (abbo 250/25) zal de connectbox beter presteren?
Ik ga dan Ziggo wifi booster ap proberen heb je 30 dagen de tijd voor zag ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@SuperCrisz powerline werkte dus niet in onze nieuwbouw hut .kwam niet goed door
nu op elke verdieping een AP bedraad aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat hier beste werkt is in de trappenkast. Een houte trap houdt bijna geen signaal tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou even wachten tot je zoon van 4 echt veel gaat gebruiken voor je je zorgen maakt. Tot die tijd is zowat elke mesh set een vrijwel perfecte oplossing.

Mijn preferentie gaat al 12 jaar naar Ubiquiti maar tegenwoordig zijn mesh kits vrijwel allemaal goed. 200 euro en je bent klaar totdat je zoon youporn ontdekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ambusched schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:28:
Ik denk toch dat ik voorlopig voor en simpele oplossing ga en dan in de toekomst zodra ik weet wat we echt nodig gaan hebben het helemaal goed ga inrichten en ondertussen verder inlezen.
Ik twijfel alleen of ik mijn Netgear WNDR3700 er tussen uit moet halen en connectbox uit bridge mode moet halen?
De Netgear WNDR3700 bedraad werkt naar mijn mening perfect alleen wifi is volgens mij matig. Heb zelfs naast router ongeveer 50mb/s (abbo 250/25) zal de connectbox beter presteren?
De vraag is wat de beperkende factor is, de router of je clients. Die WNDR3700 is een oudje, maar op zich geen slechte, met 2x2 MIMO WiFi-n in zowel 2.4GHz als 5GHz. Correct ingesteld verwacht ik met een 2x2 client in de 5GHz ongeveer 200Mbps in dezelfde ruimte. 50Mbps is zoals ik eerder aangaf eerder wat je zou verwachten bij een 1x1 2.4GHz-only client. Als dat inderdaad is wat je hebt ga je geen verschil merken, want het is de zwakste schakel die de prestaties bepaalt.

Geef anders eens wat meer info over de clients waar je die 50Mbps op meet. Zit er toevallig een Windows laptop tussen? Draai dan eens op de command prompt netsh wlan show interface en post het resultaat (als text, niet plaatje) hier.

Mocht een client wel WiFi-ac ondersteunen, dan gaat de Connectbox zeker twee keer zo snel zijn als de WNDR3700 icm die client.

Draai het eens om: wat is de toegevoegde waarde van de WNDR3700 in deze situatie? Ik zie er weinig, althans, zolang je geen gevanceerde instellingen gebruikt (maar die geef je juist aan niet te willen).
Ik ga dan Ziggo wifi booster ap proberen heb je 30 dagen de tijd voor zag ik
Misschien een nog goedkoper idee: zet de Connectbox in routermodus en plaats de WNDR3700 die je al hebt boven. Als dat tegenvalt kun je later altijd nog geld uitgeven. Bovendien kun je met die WNDR3700 haarfijn dekking bepalen waardoor je het juiste kunt kopen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
Ik heb het met speedtest van Ziggo op mijn Galaxy s10+ gemeten.
https://ziggobeta.speedte...0c-11ea-a788-e17b2f2321fb
De connectbox ap is 1 euro per maand en heb hem besteld dus die is onderweg.
Ga dan denk ik de connectbox uit bridge mode laten halen en dan alles in de gaten houden en mijn bevindingen hier plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 10:44

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Unifi access points nemen. Ben je gelijk komende jaren van het gezeur af, is stabiel en bied enorm goede dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ambusched schreef op zondag 29 december 2019 @ 08:33:
Ik heb het met speedtest van Ziggo op mijn Galaxy s10+ gemeten.
OK, die heeft iig 5GHz en WiFi-ac support - maar zat je op dat moment verbonden met de 2.4GHz of 5GHz?
https://ziggobeta.speedte...0c-11ea-a788-e17b2f2321fb
De connectbox ap is 1 euro per maand en heb hem besteld dus die is onderweg.
Ga dan denk ik de connectbox uit bridge mode laten halen en dan alles in de gaten houden en mijn bevindingen hier plaatsen
Waarschijnlijk geen slechte keuze, maar het had mij toch echt verstandiger geleken om eerst te achterhalen wat daadwerkelijk je probleem is, evt met de WNDR3700 als AP draaien achter de Connectbox als router om dekking te bepalen en dan pas - indien nodig - over te gaan tot de aanschaf van iets anders. Nu maak je er een redelijk blinde gok van namelijk :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ambusched
Ik heb nu iets van 1.5 week mijn nieuwe setup.
Ik heb 2 weken terug op zondag meteen mijn router van Ziggo uit bridge mode laten halen, wat echt via de chat super snel geregeld was. Ik haalde beneden meteen mijn volle abonnement snelheid via wifi, in plaats van veel lager. Ook de upload via de kabel was zoals het zou moeten zijn. Deze begon met oude router hoog en zakte meteen helemaal in. Op woensdag het acces point van Ziggo geplaatst in de hobby kamer op de 1e verdieping (maandags al ontvangen). Nu de volledige 1e verdieping snelheden over wifi die bij mijn abonnement horen.
De installatie liep redelijk probleemloos. Het was even kijken bij eerste inlog van acces point maar zodra dit lukte kon ik mijn wifi instellingen overbrengen en heb nu een goed gevuld huis.
Ik heb expres de 5 en 2.4 nu anders genoemd en heb bijna altijd verbinding met de 5ghz aansluiting.
Kortom voor mijn huidige situatie is dit een goede oplossing en mijn oude router had uiteindelijk dus ook gewoon kuren, waardoor de nieuwe opzet ook duidelijk beter uit de verf komt.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 18:12
SuperCrisz schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:28:
Powerline voorziening werkt ook goed,
Niet per definitie, dat hangt van een hele berg factoren af. Powerline is leuk, maar het is geen volwaardig alternatief voor kabel. Ik zie het altijd maar als enigszins snelle/stabiele wifi over het stroomnet geschoven.
Pagina: 1