X570 Moederbord gezocht

Pagina: 1
Acties:

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-01 21:50
Beste,

Dankjewel dat je op mijn forumpost hebt geklikt. Ik ben opzoek naar een nieuw X570 chipset moederbord voor mijn nieuwe Ryzen 7 3800X CPU. Door het bos zie ik echter niet meer de bomen.

De eisen die ik heb voor een nieuw moederbord zijn:
- Minimaal 2x M.2 aansluiting. Het liefst heb ik deze in PCI 4.0 in verband met upgrade mogelijkheden
- Het moederbord moet 2 grapische kaart aan kunnen. Op het moment gaan er 2x een GTX1060 in omdat ik deze nog heb maar mogelijk worden hier later in de toekomst ook upgrades in gebracht.
- Ik zat zelf te denken aan minimaal 6 (8 geprefereerd) sata aansluitngen. Op het moment heb ik een moederbord met 6 sata en een expesion van 2 en helaas heb ik hier nog te kort aan.
- USB C en USB 3.2 op het moederbord en mogelijkheid om deze op de kast te hebben. Ik wil later mogelijk VR gaan gebruiken en las dat USB 3.2 hier een vereiste voor is.

Ik ben zelf opzoek geweest in de tweakers pricewatch maar tot heden kom ik hier helaas niet uit. Zelf heb ik deze op het moment in vergelijking zit:
https://tweakers.net/pric...;1400058;1422554;1420816/

Mijn budget is rond de 300 voor het moederbord. Iets meer of minder is geen probleem.

Zouden jullie mij hierbij willen helpen?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Jerjer

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 23:42

Zenix

BOE!

pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE zou ik nemen. Geen reden om een duurder moederbord te nemen, zover ik kan zien zit daar alles op.

Als je trouwens maximale performance wilt, dan zou ik de beiden GTX1060 verkopen. Een B450 Tomahawk MAX moederbord kopen, zodat je voor een paar honderd euro een goede GPU kan kopen. Twee keer een GTX1060 heb je niet zoveel aan, aangezien de ondersteuning voor SLI ook minder aanwezig is de laatste jaren. Een NVME SSD met PCI-E 3.0 of 4.0 merk je het verschil niet tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 27-12-2019 20:52 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Zenix schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:52:

Als je trouwens maximale performance wilt, dan zou ik de beiden GTX1060 verkopen. Een B450 Tomahawk MAX moederbord kopen, zodat je voor een paar honderd euro een goede GPU kan kopen. Twee keer een GTX1060 heb je niet zoveel aan, aangezien de ondersteuning voor SLI ook minder aanwezig is de laatste jaren.
Zonder te weten wat TS met het systeem doet maak je een wat vreemde opmerking. Voor computetaken zijn prima 2 videokaarten maximaal te benutten en dan hoeven ze niet eens, of juist niet eigenlijk, in SLI te staan.

Moederbord is een prima advies overigens :Y

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 23:42

Zenix

BOE!

Uszka schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:57:
[...]

Zonder te weten wat TS met het systeem doet maak je een wat vreemde opmerking. Voor computetaken zijn prima 2 videokaarten maximaal te benutten en dan hoeven ze niet eens, of juist niet eigenlijk, in SLI te staan.

Moederbord is een prima advies overigens :Y
Ik zie geen reden waarom je 2xGTX1060 zou gebruiken, tenzij je meer dan 4 schermen gaat gebruiken. Dus zo'n vreemde opmerking is het niet. Misschien weet TS helemaal niet dat de ondersteuning voor SLI op een laag pitje staat bij NVIDIA. Dan kan ik hem daar beter voor waarschuwen en wat aannames maken.

• jerjer
Beste Zenix en Uszka,

Dankjewel voor jullie reactie!

Ik was niet echt op de hoogte dat de SLI functie eigenlijk niet meer ondersteunt wordt ondersteunt.

Wat betreft het moederbord heb ik hier ook naar gekeken. Deze heeft echter geen USB C op t moederbord en heeft maar 1 PCI 4.0 op t moederbord voor zowel M2 als in PCI.

Op t moment zul je niet veel verschil merken maar ik wil graag future proof zijn

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Sterker: GTX 1060 ondersteunt in het geheel geen SLI.

Maar wat is het doel van je systeem, gamen?

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 08:35

RMX

pricewatch: Asus ROG Strix X570-E Gaming

Heb 2 weken terug voor dezelfde keuze gestaan en deze was de beste optie!
En past binnen budget.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jerjer pricewatch: ASRock X570 Taichi
https://www.asrock.com/mb/AMD/X570%20Taichi/#Specification

maar ben wel benieuwd voor welk gebruik je dit nodig bent

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12

br00ky

Moderator Harde Waren

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
jerjer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:58:
Beste Zenix en Uszka,

Dankjewel voor jullie reactie!

Ik was niet echt op de hoogte dat de SLI functie eigenlijk niet meer ondersteunt wordt ondersteunt.

Wat betreft het moederbord heb ik hier ook naar gekeken. Deze heeft echter geen USB C op t moederbord en heeft maar 1 PCI 4.0 op t moederbord voor zowel M2 als in PCI.

Op t moment zul je niet veel verschil merken maar ik wil graag future proof zijn
Wel een beetje opletten hè!
AMD X570 AORUS Motherboard with 12+2 Phases Digital VRM with DrMOS, Advanced Thermal Design with Enlarge Heatsink, Dual PCIe 4.0 M.2 with Single Thermal Guard, Intel® GbE LAN with cFosSpeed, Front USB Type-C, RGB Fusion 2.0
Moederbord heeft:
- 2x een m2-slot,
Intern:
- 1x een usb 3.2 gen 2 usb-c header (kun je dus op je kast aansluiten als die het heeft of met een bracket voor in je kast of achterin je kast naar buiten laten gaan)
2 x USB 3.2 Gen 1 headers
2 x USB 2.0/1.1 headers
Extern
4 x USB 3.2 Gen 1 ports
2 x USB 3.2 Gen 2 Type-A ports (red)

Als je een usb 3.2-c aansluiting nodig hebt, kan dat overigens prima met een adaptertje van usb a naar usb c. Kost je € 10.

Bovendien zegt usb 3.2 bijzonder weinig, zonder de specifieke variant te noemen, want de standaard 3.2 is gewoon de al 10 jaar aanwezige 3.0: Wikipedia: USB 3.0

En als je doelt op de nieuwe grafische variant, dan moet je die op je gpu (NVidia 20x0-serie) zoeken en niet op je moederbord.

Het aangeraden Asusbord €70 meer is voor TS overdreven duur, heeft ook 2 m2-sloten en allerlei dure opties als 2,5 Gbit netwerk. Maar niets dat voor TS niet met een kabeltje van € 10 kan worden verholpen (als hij de interne header niet gaat gebruiken).

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:09
Als USB-C een vereiste is dan juist geen Taichi. De header bevind zich precies in lijn met het PCIE slot. Heb je een beetje grafische kaart dan loopt die erover heen en kan de header kabel er niet in.

Asrock heeft toegegeven dat ze hier een fuckup mee gemaakt bebben. Er gaat een rev 2.0 van de Taichi uitkomen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@White Feather Front optie is er wel maar back op het moederbord niet bij X570 Aorus Elite.
Dat heeft Aorus Pro wel pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO
Alleen gaan bij deze bordjes de support naar PCIEX8 lees opmerkingen https://tweakers.net/pricewatch/compare/1400060/ Waar bij Taichi pas een 'beperking' is bij 3slots in gebruik. dus twee werken 'vol'

Maar wacht nog op antwoord van TS vanwege het gebruik

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• White Feather
Hackus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:39:
@White Feather Front optie is er wel maar back op het moederbord niet bij X570 Aorus Elite.
Dat heeft Aorus Pro wel pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO
Alleen gaan bij deze bordjes de support naar PCIEX8 lees opmerkingen https://tweakers.net/pricewatch/compare/1400060/ Waar bij Taichi pas een 'beperking' is bij 3slots in gebruik. dus twee werken 'vol'

Maar wacht nog op antwoord van TS vanwege het gebruik
Heb je het nu over de usb-aansluitingen of over de pci-e-slots?

Ik snap namelijk echt niet waar je nu op doelt. Een beperking met 3 slots vol?

• jerjer
Beste allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik waardeer dit enorm!!

Op de vraag waar ik mijn computer voor gebruik is dat heel verschillend. Mijn PC wordt gebruikt voor alledaags gebruik, gaming, 3d ontwerpen, video en foto bewerking maar ook voor programma's waar een 2e gpu wordt aangeraden. Deze cores van de GPU worden dan gebruikt voor het kraken van bestanden of iets in die richting. Dit is heel uitgebreid maar het wordt dus voor alle doeleinden gebruikt.

Om antwoord te geven op de andere vragen. USB C front en back is wel een vereiste. Of er ooit een 3e GPU in gaat is niet zeker maar zou dan graag wel de USB C header willen gebruiken aan de front. Op dit moment heb ik geen kast met USB C maar dit gaat in de toekomst wel komen.

Zoals ik het begrijp gaat het vooral tussen 3 moederborden:
1. Asus ROG Strix X570-E Gaming: pricewatch: Asus ROG Strix X570-E Gaming
2. ASRock X570 Taichi: pricewatch: ASRock X570 Taichi
3. Gigabyte X570 Aorus Pro: pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO

Klopt dit?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

White Feather schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:45:
[...]

Heb je het nu over de usb-aansluitingen of over de pci-e-slots?

Ik snap namelijk echt niet waar je nu op doelt. Een beperking met 3 slots vol?
aorus elite x570 heeft geen usb-c op het bord zelf, wel de optie om een kast ermee aan te sluiten.

Veel X570 bordjes hebben beperking in snelheid als je oa twee PCIe NVMe SSD's gaat gebruiken, en ook 2 GPU's.

@jerjer zet deze in vergelijking en lees de opmerkingen daar. je kunt dan de keuze maken wat voor jou gewenste gebruik voldoet

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 28-12-2019 12:55 ]

• White Feather
Hackus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:53:
[...]

aorus elite x570 heeft geen usb-c op het bord zelf, wel de optie om een kast ermee aan te sluiten.

Veel X570 bordjes hebben beperking in snelheid als je oa twee PCIe NVMe SSD's gaat gebruiken, en ook 2 GPU's.

@jerjer zet deze in vergelijking en lees de opmerkingen daar. je kunt dan de keuze maken wat voor jou gewenste gebruik voldoet
De X570 chipset heeft 24 lanes, waarvan 4 voor de chipset. Dat zijn dus 16 voor een gpu, of 2x8 bij 2 GPU’s. Dan zijn er nog 4 over voor een m2-slot of een pci-16-slot dat op 4x draait. Het andere m2-slot is aan de chipset verbonden.

Er zijn nauwelijks borden met 2x 16 lanes voor de chipset, want daar heb je geen bal en en gaat door een dure chip. Dus bijna ieder bord het geval, ook bij de Taichi.

Dat is echt geen ongebruikelijke situatie. Het is zelfs de meest voorkomende en ook bij die Aurus Pro het geval. Die kan prima 2x gpu en 2x m2 zonder beperkingen.

Alleen de Taichi kan 2x gpu en 2x m2 en dan kun je er voor kiezen of nog 1 gpu of nog 1 m2.

Aangezien er heel wat goedkopere borden zijn dan een Taichi, lijkt me bij gebruik van 2x gpu en 2x Nvme de meerprijs wat overdreven.

• RMX

RMX

jerjer schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:53:

Klopt dit?
Welke is het geworden?
Nummer is wat mij betreft de beste optie!
Heb gronding research gedaan en deze is het best toekomst bestendig _/-\o_

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:47
jerjer schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:53:
Beste allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik waardeer dit enorm!!

Op de vraag waar ik mijn computer voor gebruik is dat heel verschillend. Mijn PC wordt gebruikt voor alledaags gebruik, gaming, 3d ontwerpen, video en foto bewerking maar ook voor programma's waar een 2e gpu wordt aangeraden. Deze cores van de GPU worden dan gebruikt voor het kraken van bestanden of iets in die richting. Dit is heel uitgebreid maar het wordt dus voor alle doeleinden gebruikt.

Om antwoord te geven op de andere vragen. USB C front en back is wel een vereiste. Of er ooit een 3e GPU in gaat is niet zeker maar zou dan graag wel de USB C header willen gebruiken aan de front. Op dit moment heb ik geen kast met USB C maar dit gaat in de toekomst wel komen.

Klopt dit?
Als je beetje geld wilt besparen haal je de Aorus X570 elite, heb ik zelf ook en prima moederbord.

• jerjer
RMX schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Welke is het geworden?
Nummer is wat mij betreft de beste optie!
Heb gronding research gedaan en deze is het best toekomst bestendig _/-\o_
Ik weet niet welk nummer je bedoeld dus daar kan ik geen antwoord voor geven maar het ziet er naar uit dat ik voor de Asus ga of jullie moeten mij nog kunnen overtuigen :P :P :P :P

Iedergeval iedereen, harstikke bedankt voor jullie hulp O+

@Santee Ik ga de Aorus X570 Elite laten varen ivm de missende USB C op de IO op het moederbord, dan geef ik liever iets meer uit waardoor ik wel alle functies heb dan weer met kabeltjes en dergelijke vogelen.

[ Voor 17% gewijzigd door jerjer op 07-01-2020 15:21 . Reden: Aanvulling ]

• RMX

RMX

Ik bedoelde ook die Asus.
Goede keus!

• jerjer
RMX schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:25:
Ik bedoelde ook die Asus.
Goede keus!
Thanks!! Die ziet er kwa specs gewoon heel goed uit en ook met de meeste uitbreidingsopties eventueel voor later.

• jerjer
Beste allemaal,

Dankjullie wel voor al jullie hulp. Ik heb het besluit genomen om voor de Asus ROG Strix X570 E Gaming te gaan. Ik waardeer jullie hulp

Groet!
Jerjer
Pagina: 1