Toon posts:

Usb problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Sinds kort heb ik een compleet zelfgebouwd systeem. Echter heb ik een probleem met het systeem en dat is dat USB poorten regelmatig uitvallen en na een halve seconde weer aangaan.
Bij instellingen heb ik al gekeken of het automatisch uitgeschakeld wordt maar dat staat goed.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen zijn?

Systeem wat ik gebruik is:

AMD Ryzen 3700x
MSI MPG X570 gaming edge
Corsair Vengeance 16gb 3600MHz
Corsair RM750x
MSI RTX 2080
Cooler master ml240p Mirage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sommige moederborden hebben een overbelastingbeveiliging die aan gaat zodra de temperatuur te hoog wordt. De temperatuur wordt hoog doordat er hoge stromen lopen.

Wat koppel je aan de USB poorten? Misschien heeft een van die apparaten een kortsluiting waardoor de belasting te hoog is. Koppel deze apparaten af en test ze ieder apart. Het is ook mogelijk dat er een kortsluiting zit in de connector zelf. Dat kun je testen door de USB plugs een voor een uit het moederbord te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeance404
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 09:20
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, en wilde net een topic starten. Vooral tijdens het gamen, Overwatch ofzo, vliegt mijn muis er regelmatig uit en reconnect dan vervolgens weer. De rest van het potje zit ik tegen een muiscursor aan te kijken in het midden van mijn scherm.
Toetsenbord is nog wel erger, die disconnect en doet dan niks meer totdat ik hem weer opnieuw erin stop.

Het betreft zowel de poorten voorin de kast, als achterin. Muis en toetsenbord hebben altijd prima gewerkt.

Zelf ook al kapot geGoogled, iedereen roept dingen met die energiebesparing optie op die poorten maar dat helpt inderdaad helemaal niks. Alle bios settings gerestored naar factory settings, laatste BIOS update gedraaid.

GPU 60 graden, CPU 50 graden, kast tijdelijk opgezet, geen effect.

Mijn hardware:
Ook een AMD Ryzen 3700x
B450 Tomahawk MAX
Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G
2x G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Corsair RM650 (2019)

Ik wil uiteraard niet je topic stelen, maar misschien zijn er overeenkomsten en slaan we twee vliegen in 1 klap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
AMD heeft twee "soorten" USB aansluitingen, via de controller in de chipset en via de controller in de processor. Op welke van de twee werkt het niet? Heb je het wisselen van de aansluitingen geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3pda3RZjnYLzidAN6tJggXab/full.png
Plaatje van Anandtech.com

Zijn de drivers vervangen? (Test offline zodat Windows de drivers niet terug kan zetten)

Wat zie je in de event logs aan foutmeldingen op het moment dat dit gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is precies wat ik ook ervaar. Als ik naar ons lijstje kijk is het de CPU die overeenkomt, zal daar het probleem in kunnen zitten dan?
Vengeance404 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:54:
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, en wilde net een topic starten. Vooral tijdens het gamen, Overwatch ofzo, vliegt mijn muis er regelmatig uit en reconnect dan vervolgens weer. De rest van het potje zit ik tegen een muiscursor aan te kijken in het midden van mijn scherm.
Toetsenbord is nog wel erger, die disconnect en doet dan niks meer totdat ik hem weer opnieuw erin stop.

Het betreft zowel de poorten voorin de kast, als achterin. Muis en toetsenbord hebben altijd prima gewerkt.

Zelf ook al kapot geGoogled, iedereen roept dingen met die energiebesparing optie op die poorten maar dat helpt inderdaad helemaal niks. Alle bios settings gerestored naar factory settings, laatste BIOS update gedraaid.

GPU 60 graden, CPU 50 graden, kast tijdelijk opgezet, geen effect.

Mijn hardware:
Ook een AMD Ryzen 3700x
B450 Tomahawk MAX
Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G
2x G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Corsair RM650 (2019)

Ik wil uiteraard niet je topic stelen, maar misschien zijn er overeenkomsten en slaan we twee vliegen in 1 klap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je me hier wat meer over vertellen over de twee soorten aansluitingen?

Ik heb op de USB poorten mijn toetsenbord, mijn en headset aangesloten.
Het probleem doet zich voor aan de achterzijde en voorzijde van de pc.
mrmrmr schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:23:
AMD heeft twee "soorten" USB aansluitingen, via de controller in de chipset en via de controller in de processor. Op welke van de twee werkt het niet? Heb je het wisselen van de aansluitingen geprobeerd?

[Afbeelding]
Plaatje van Anandtech.com

Zijn de drivers vervangen? (Test offline zodat Windows de drivers niet terug kan zetten)

Wat zie je in de event logs aan foutmeldingen op het moment dat dit gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8r9l1dv4.jpg

Hier een overzicht, +5V geeft ook aan dat die een voltage levert van 1.008V

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:19:
Kan je me hier wat meer over vertellen over de twee soorten aansluitingen?

Ik heb op de USB poorten mijn toetsenbord, mijn en headset aangesloten.
Het probleem doet zich voor aan de achterzijde en voorzijde van de pc.
Dat is dan in ieder geval consistent. Ik weet niet hoe de moederbordfabrikant de aansluitingen verdeeld.

Heb je de tests uitgevoerd ik suggereerde? Ook het offline vervangen en testen van de drivers.

De +5V lijn uit HWMonitor is te laag, maar het zou ook kunnen dan het geen +5V lijn is. Dat komt vaker voor en is dus niet onverwacht. Het moederbord maakt ook dergelijke spanningen aan.

Heb je een multimeter? Dan kun je zelf de spanning monitoren op de 5V lijn. +5V wordt gebruikt voor USB aansluitingen. 5V staat op een van de kabels op een molex aansluiting.

Multimeters zijn al voor weinig geld te koop.
Pagina: 1