thomas.vantuijl schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:11:
[...]
Ohw, thanks! Dat TECH2WIN hoe werkt dat. moet ik dat zien als een soort command prompt iets of gewoon hokjes aanvinken? Mechanisch schroef ik heel die auto uit elkaar en zet hem weer in elkaar maar op software en en OBD gebied ben ik niet de handigste. En zit er risico aan als ik instellingen ga veranderen?
TECH2WIN is een emulatie van TECH2 door GM zodat je niet meer heel dat diagnose apperaat (TECH2 genoemd) nodig hebt, echter aan die software te geraken is 1 zaak, om het werkend te krijgen is een 2de en om aan een betaalbare adapter te geraken is een 3de.
Officiëel moet je daar een abbonement voor nemen wat als particulier niet te doen is. Je hebt abbonementen van 3 dagen maar dan ben je nog altijd goedkoper uit 100 euro bij een dealer te leggen.
Mocht je die toer op willen gaan heb ik wel nog een Mongoose Pro GM 2 liggen die stof ligt te happen maar lees je eerst even in en probeer dan al eerst de software op een laptop aan de praat te krijgen. Dit lijkt op een OBD adapter maar je hebt de J2534 nodig voor TECH2WIN & de K-line voor GLOBALTIS (software updates), geen zaken die een "OBD" lezer ondersteund.
Kijk ook naar de Trionictuning forums, daar ga je veel terug vinden als je hier dieper in wilt graven.
Zijn er risico's,
Zolang je zuiver TECH2 spreekt ben je enkel diagnose aan het doen. Het programmeren blijft beperkt tot instellingen wijzigen al kan je wel jezelf in het zak zetten door al je sleutels eruit te programmeren maar niet correct terug te programmeren.
Als je software updates gaat doen via GLOBALTIS, versnellingsbak, radio, acc, dan word het iets gevaarlijker, met name als de flash mislukt of als er nog acties achteraf dienen te gebeuren zoals bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak opnieuw inleren. Maar op zich niet meteen super spannend.
Als je aan de Trionic (motor management systeem) zelf komt via de Trionic suite, dan ligt heel de software van het motormanagement open. Daar kan je niet enkel een klein beetje verkeerde dingen doen, je kan letterlijk de motor opblazen in 5 seconden als je niet weet hoe of wat je aan het doen bent. Meestal komt men hier pas in als men het vermogen wilt opdrijven, occasioneel ook voor diepe diagnose.