Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstn20
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn momenteel aan het kijken voor een camera.
Deze willen wij gebruiken vooral op vakantie, landschappen, dieren, portretfoto´s.
De reden waarom we kijken naar een systeemcamera / bridge camera is omdat deze erg praktisch zijn.
Mijn vriendin wilt in de toekomst wellicht professionelere foto´s gaan maken, voornamelijk portretfoto´s.
We hebben zelf 2 modellen op het oog die beide met een goede score uit de test van tweakers kwamen.
De Sony alpha A6000
Panasonic lumix dc fz82

Los van het prijsverschil, is dit qua kwaliteit een groot verschil?
Mijn vriendin wilt fotografie cursussen gaan volgen, in hoeverre kan de Panasonic hierin mee?

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Bij voorbaat dank,

Steven

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Chiron

Moderator Discord
Bridgecamera is eigenlijk een beetje een achterhaald concept, de nadelen van de kleine sensor van een compactcamera gecombineerd met de nadelen van een spiegelreflex, n.l. een lompe grote body.

Als je er vooral mee wil reizen kijk dan ook eens naar de Sony RX100.

Als portretten je doel is, en je aan de slag wil met verschillende lenzen, dan eerder de Sony A6xxx met een 50mm, of kijk eens naar Fujifilm (XT-20, 30).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Zo'n bridgecamera biedt wel een veelzijdig pakket voor een extreem lage prijs. Uiteindelijk zal je altijd naar een systeemcamera gaan, maar zo'n bridgecamera is een goed toestel om mee te beginnen. Als je op een gegeven moment tegen de grenzen van die camera aanloopt, heb je een veel beter idee van wat je van de volgende camera verwacht.

Je zou je zelfs kunnen afvragen of je al aan een aparte camera toe bent. Daar geef je (@tstn20) namelijk helemaal geen reden voor, ik zie niks in de lijn van "we vinden dat de smartphone op vlak xxx niet meer voldoet". Smartphones zijn tegenwoordig zo goed dat fotografiekennis waarschijnlijk een betere investering is dan een camera. Als je wat meer van fotografie weet, kan je met een smartphone ook veel mooiere resultaten boeken. En ook hier weer: als je dan met die extra kennis tegen de grenzen van de smartphone aanloopt, kan je veel gerichter op zoek naar een systeemcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:34
Bridgecameras zijn alleen voor specifieke toepassingen handig. Fotografeer je voornamelijk met goed licht buiten en wil je wel details die veraf zijn fotograferen dan zijn ze handig. Zeker als je beperkt budget hebt of geen zware telelens wil meeslepen.

Voor het gebruik wat ik in ts zie lijkt de vergelijking met de Sony rx100 of dergelijke high end compacts logischer.

Bij systeem camera's wijs ik altijd even op dat je verder moet kijken dan alleen de huidige body en lens die je koopt en dan vooral naar hoe duur en goed andere lenzen zijn. Dus bijvoorbeeld een telelens en enkele prime lenzen. Ook de beschikbaarheid en polariteit tweedehands is een punt om mee te nemen. Zo zijn bijvoorbeeld tweedehands canon spiegelreflex lenzen spotgoedkoop omdat er zo veel van zijn.

Voortbordurend daarop wil ik je op het MFT systeem wijzen waarbij Olympus en Panasonic waar de beschikbaarheid van goede betaalbare lenzen heel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De bridgecamera die jij noemt (de Panasonic fz82) is echt niet goed.
Maar Panasonic heeft ook een bridge camera met een grotere sensor: de Panasonic FZ1000 II
Die kan ik zeker wel aanraden!

Er zijn ook kleinere bridge camera's (wel met minder zoombereik).
Ik zou de Canon G5X II aanraden. Een goede compromis wat betreft zoombereik en lichtsterkte van de lens.