Riool WC boven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordzij_1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-03-2022
Goedemiddag Tweakers,

Ik zou wel even een advies van een loodgieter kunnen gebruiken;
We zijn een huis grondig aan het verbouwen, en willen ook een wc en douche op de bovenverdieping.
Tevens willen we een doorgang van 1.5m op de benedenverdieping, hiervoor heb ik een HEB160 profiel van werk mee kunnen nemen.

Nu was mijn originele idee om de afvoer onder 45 graden door de muur te leiden, en op de standpijp 110mm aan te sluiten.
Nu blijkt het echter niet mogelijk om de afvoer op juiste hoogte (0 tot 20cm) boven de verdiepingvloer te laten eindigen en 45 graden te hanteren.

Vraag 1:
Ik heb 3D het probleem, en mogelijke oplossing getekend. Maar is dit vragen om verstoppingen of is dit plausibel ?

Vraag 2:
En nee, ik vergeet de beluchter/ontluchter niet; maar is een pijpje 50mm voldoende hiervoor ?
(dat werkt makkelijker weg in een tussenmuurtje boven)

Alvast bedankt !

[ Voor 5% gewijzigd door Noordzij_1 op 27-12-2019 17:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordzij_1
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/B27KXhJ/Pijp-110-1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pWk5Wjp/Pijp-110-2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KLXbX4p/Pijp-110-3.png

Ahem, ik moest nog even wennen aan plaatjes toevoegen op tweakers...

[ Voor 82% gewijzigd door Noordzij_1 op 27-12-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-07 09:59

SeatRider

Hips don't lie

Noordzij_1 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:11:
Vraag 2:
En nee, ik vergeet de beluchter/ontluchter niet; maar is een pijpje 50mm voldoende hiervoor ?
Niet als ik een keer langs zou komen.

Maar met een Sanibroyeur moet dat volgens mij wel lukken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:46

g0tanks

Moderator CSA
SeatRider schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:14:
[...]
Maar met een Sanibroyeur moet dat volgens mij wel lukken.
Voor de mensen die net als ik niet wisten wat dat is:
Sanibroyeur zorgde voor een revolutie in sanitairland door de eerste wc-vermaler - of met een duur woord fecaliënvermaler - op de markt te brengen. Door de vermaler worden na het doorspoelen ontlasting, toiletpapier en afvalwater compact vermaald waardoor deze door een smallere afvoerbuis kunnen worden afgevoerd. Dit maakt het mogelijk om overal in huis een toilet te plaatsen, zonder dat daar sloopwerk of ingrijpende verbouwingen bij aan te pas komen. Een traditionele aansluiting op het riool is niet nodig, door de smalle diameter afvoerbuis kun je nu ook in de kelder of slaapkamer je behoefte doen. Het sterke pompsysteem zorgt voor een soepele doorspoeling.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 10:14

lasharor

7 december 2004

Een sanibroyeur is bedoelt om soil door een smallere diameter afvoerbuis af te voeren. Nogal overkill om dit te gebruiker om een beluchter te vervangen. Daarvoor hebben ze AAV's uitgevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als je van boven naar beneden gaat voor de riolering van het toilet moet je ineens 90° naar beneden, en onderaan 2x45°

Edit: je wilt een vergruizer gebruiken? Dan lijkt het mij geen probleem. Maar arme jij als dat ding ooit stuk of toch verstopt zit :P

[ Voor 36% gewijzigd door Jellabie op 27-12-2019 17:39 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

@Noordzij_1

Ik zie er niet echt een probleem in.
Kijk of je zo veel mogelijk opstaande randjes in de buis kan voorkomen, of in de richting van het water kan krijgen.
Zodat er weinig risico is dat er shit en papier blijft hangen.

Beter dit dan 1x 90 graden...

En ik had in een soortgelijke situatie een 50mm ontluchting (krappe koof in de trap). En daarna weer op de dak ontluchting aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Neem gewoon even het handboek 'binnenriolering' van bijv. Dyka door. Zoals je het getekend hebt klopt er geen hout van.
Van horizontaal de verticale standleiding in nooit en te nimmer met 2*45° maar met (stroom)T-stuk.

Normen schrijven voor dat je de ontspanleiding in dezelfde diameter uitvoert of bij laagbouw maximaal 1 maat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Wavin heeft ook Handboek Binnenriolering, met Google kun je dat zó downloaden, geen moeilijke 'Norm' tekst, maar compleet met tekeningen.

[ Voor 26% gewijzigd door frisianstar op 27-12-2019 19:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordzij_1
lasharor schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:28:
Een sanibroyeur is bedoelt om soil door een smallere diameter afvoerbuis af te voeren. Nogal overkill om dit te gebruiker om een beluchter te vervangen. Daarvoor hebben ze AAV's uitgevonden.
Wat zijn AAV's ? Ik krijg allerlei verenigingen als ik dat google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
https://www.ew-installatietechniek.nl/install-tv
Scroll helemaal naar beneden, de laatste video gaat over binnen riolering

Edit: helaas, video is verwijderd :( , was heel leerzaam, misschien is er op Youtube nog een kopie te vinden

[ Voor 31% gewijzigd door frisianstar op 28-12-2019 10:56 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:45
Je zou maar servicemonteur zijn bij Sanibroyeur 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordzij_1
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R9XWhyd/Pijp-110-4.png

Dit is denk ik meer volgens de richtlijnen en minder verstoppinggevoelig. Maar praktisch kom ik dan in mn Ytong blokken muurtje uit boven (deze muur is als enige geen spouwmuur en vandaar is er PIR geplaatst en Ytong tegenaan "gemetseld/gelijmd")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

kabeltjekabel schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:29:
Neem gewoon even het handboek 'binnenriolering' van bijv. Dyka door. Zoals je het getekend hebt klopt er geen hout van.
Van horizontaal de verticale standleiding in nooit en te nimmer met 2*45° maar met (stroom)T-stuk.

Normen schrijven voor dat je de ontspanleiding in dezelfde diameter uitvoert of bij laagbouw maximaal 1 maat kleiner.
Precies, en je zou kunnen overwegen om de leiding naar het toilet 90mm te maken.
Dan kan de ontspanningsleiding 75 worden.
En een sanibroyeur is leuk als je echt geen aansluiting kan maken op het riool. In de praktijk veel geluid en de aanschaf kosten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordzij_1
Dunnevandale schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:23:
Je zou maar servicemonteur zijn bij Sanibroyeur 😂
Echt een schijtbaan, maar zeker respect voor deze helden ! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Recht onder de pot kan heus wel met een haakse of stromingsbocht, er is dan nog zoveel water bij spoelen dat alles meegaat.
Op de standleiding moet je haaks aan komen of minimaal een stromings t stuk gebruiken.
Boven op de standleiding moet je een ontluchting/ ontspan leiding naar het dak aanbrengen of als dat niet mogelijk is een toegankelijke binnenhuisbeluchter.
Je moet hier ontluchten voor een goede riool werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:45
Zeker wel,heel veel respect! d:)b
Noordzij_1 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:41:
[...]

Echt een schijtbaan, maar zeker respect voor deze helden ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Noordzij_1 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:40:
[Afbeelding]

Dit is denk ik meer volgens de richtlijnen en minder verstoppinggevoelig. Maar praktisch kom ik dan in mn Ytong blokken muurtje uit boven (deze muur is als enige geen spouwmuur en vandaar is er PIR geplaatst en Ytong tegenaan "gemetseld/gelijmd")
Ook dat is nog niet volgens de richtlijnen en je ontspanleiding ontbreekt nog steeds. Er zijn natuurlijk ook meer afvoeren... bijv. was tafel, en die ontbreken ook in je tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:42
Tijd voor een loodgieter...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:28
Ja, en een bouwkundig ingenieursbureau om een constructieberekening (en tekening) van die anderhalve meter doorgang te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Noordzij_1 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:40:
[Afbeelding]

Zo kan die goed, normaal gaat ie gewoon met 90/2x45 graden de betonvloer in en dat gaat ook goed. Wel even zorgen dat je helemaal onderin zorgt dat de leiding goed ondersteund wordt. Als er 10 jaar lang drollen van 4 meter hoogte naar beneden vallen heb je kans dat de riolering een keer los gaat en dat wil je niet hebben.

En de overspanning van dat gat met een HEB160, die moet je minimaal 10 cm opleggen op de muur, op oplegvilt, zodat de muur niet brokkelt tijdens belasting.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2019 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordzij_1
Wilke schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:45:
Ja, en een bouwkundig ingenieursbureau om een constructieberekening (en tekening) van die anderhalve meter doorgang te maken.
Thanks voor de tip, maar even serieus; ik heb ing. voor mn naam staan, en die balk is zwaar overkill. Sterker nog de draaglast diagrammen voor HEB160 beginnen pas bij 2 meter overspanning en dan kan je er 15 ton puntdruk op zetten in 't midden; voor de beeldvormig (ruwe schatting) dat weegt de hele bovenverdieping incl dak ongeveer. Er staat een Ytong muurtje op van een meter hoog en 1,5m houten dakkapel als gelijkmatige belasting.
De keuze voor deze balk is omdat ik hem gratis mee kon nemen, en een minimale doorbuiging wil ivm stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:42
Noordzij_1 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:11:

Vraag 2:
Pak een zo groot mogelijke beluchter, anders heb je een grotere kans dat je het hoort aanzuigen
En mocht je nog ergens een loze ruimte hebben, hang je hem gewoon binnenshuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordzij_1
Ernemmer schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:00:
[...]
En de overspanning van dat gat met een HEB160, die moet je minimaal 10 cm opleggen op de muur, op oplegvilt, zodat de muur niet brokkelt tijdens belasting.
Het zaagstuk is 2,1 meter lang, en heeft dan opleggingen van 30cm, heb je dan nog onderlegvilt nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Noordzij_1 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:00:
[...]

Het zaagstuk is 2,1 meter lang, en heeft dan opleggingen van 30cm, heb je dan nog onderlegvilt nodig ?
Vilt is ervoor nodig om de druk op de oplegging te verdelen en om te zorgen dat ie iets kan bewegen met temperatuurschommelingen, zodat je muur niet gaat scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordzij_1
Oke thanks, ga ik halen !
Pagina: 1