Even een aantal vragen voor de mensen hier die er veel meer van weten, de pomp van mijn cv-ketel uit 2007 maakt best veel lawaai en nadat ik er voor de zoveelste keer wakken ben van geworden ben ik er klaar mee dus nieuwe ketel of warmtepomp?
Wat info:
Vrijstaand huisje uit 1933.
Kunststof kozijnen met HR++ glas.
Geen isolatie.
Gasverbruik afgelopen jaar 1500m³.
SWW: Atlantic explorer V4.
Woonkamer heeft een houten vloer met 40-50cm kruipruimte.
Keuken heeft een betonvloer zonder isolatie.
Slaapkamer 6M² (computerkamer) heeft voor de helft een houten vloer en de andere helft is beton van de kelder.
Boven 2 slaapkamers maar daar stoken we toch bijna nooit dus niet interessant.

Met de koevlaas formule kom ik uit op een 7.2kW warmtepomp ongeveer maar:
Er komt dakisolatie (Pir 120mm Rd:5,45)
Vloer in de woonkamer, entree en hal gaat er uit en daar komt schuimbeton met vloerverwarming in.
Keuken, computerkamer en badkamer blijft met radiatoren.
Maximale huistemperatuur is nooit boven de 20 graden en als het een keer -10 is dan vind ik het niet erg om een extra trui aan te doen.
Vandaag als test even de aanvoer temperatuur van de CV op 45 graden gezet en nog steeds comfortabel in huis.
Heb ik nog steeds de 7kW nodig of zou ik het met een 5kW ook kunnen doen?
Open verdeler of met pomp?
Hoe werkt de warmtepomp, aan/uit op maximale temperatuur of gaat hij de temperatuur verlagen als de ruimte waar de thermostaat hangt op temperatuur is?
Want als de temp naar 30 graden gaat dan geven de radiatoren niet veel warmte meer af.
Wat info:
Vrijstaand huisje uit 1933.
Kunststof kozijnen met HR++ glas.
Geen isolatie.
Gasverbruik afgelopen jaar 1500m³.
SWW: Atlantic explorer V4.
Woonkamer heeft een houten vloer met 40-50cm kruipruimte.
Keuken heeft een betonvloer zonder isolatie.
Slaapkamer 6M² (computerkamer) heeft voor de helft een houten vloer en de andere helft is beton van de kelder.
Boven 2 slaapkamers maar daar stoken we toch bijna nooit dus niet interessant.
Met de koevlaas formule kom ik uit op een 7.2kW warmtepomp ongeveer maar:
Er komt dakisolatie (Pir 120mm Rd:5,45)
Vloer in de woonkamer, entree en hal gaat er uit en daar komt schuimbeton met vloerverwarming in.
Keuken, computerkamer en badkamer blijft met radiatoren.
Maximale huistemperatuur is nooit boven de 20 graden en als het een keer -10 is dan vind ik het niet erg om een extra trui aan te doen.
Vandaag als test even de aanvoer temperatuur van de CV op 45 graden gezet en nog steeds comfortabel in huis.
Heb ik nog steeds de 7kW nodig of zou ik het met een 5kW ook kunnen doen?
Open verdeler of met pomp?
Hoe werkt de warmtepomp, aan/uit op maximale temperatuur of gaat hij de temperatuur verlagen als de ruimte waar de thermostaat hangt op temperatuur is?
Want als de temp naar 30 graden gaat dan geven de radiatoren niet veel warmte meer af.