Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:01
Even een aantal vragen voor de mensen hier die er veel meer van weten, de pomp van mijn cv-ketel uit 2007 maakt best veel lawaai en nadat ik er voor de zoveelste keer wakken ben van geworden ben ik er klaar mee dus nieuwe ketel of warmtepomp?

Wat info:
Vrijstaand huisje uit 1933.
Kunststof kozijnen met HR++ glas.
Geen isolatie.
Gasverbruik afgelopen jaar 1500m³.
SWW: Atlantic explorer V4.

Woonkamer heeft een houten vloer met 40-50cm kruipruimte.
Keuken heeft een betonvloer zonder isolatie.
Slaapkamer 6M² (computerkamer) heeft voor de helft een houten vloer en de andere helft is beton van de kelder.
Boven 2 slaapkamers maar daar stoken we toch bijna nooit dus niet interessant.

huis

Met de koevlaas formule kom ik uit op een 7.2kW warmtepomp ongeveer maar:

Er komt dakisolatie (Pir 120mm Rd:5,45)
Vloer in de woonkamer, entree en hal gaat er uit en daar komt schuimbeton met vloerverwarming in.
Keuken, computerkamer en badkamer blijft met radiatoren.

Maximale huistemperatuur is nooit boven de 20 graden en als het een keer -10 is dan vind ik het niet erg om een extra trui aan te doen.

Vandaag als test even de aanvoer temperatuur van de CV op 45 graden gezet en nog steeds comfortabel in huis.

Heb ik nog steeds de 7kW nodig of zou ik het met een 5kW ook kunnen doen?
Open verdeler of met pomp?
Hoe werkt de warmtepomp, aan/uit op maximale temperatuur of gaat hij de temperatuur verlagen als de ruimte waar de thermostaat hangt op temperatuur is?
Want als de temp naar 30 graden gaat dan geven de radiatoren niet veel warmte meer af.

Alle reacties

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:28
Zorg dat je de vloerverwarming op een apart circuit hebt. Dan kun je voor de woonkamer een vaste temperatuur instellen en de overige ruimtes regelen met een thermostaatknop.
(Het is erg fijn als je de badkamer wat warmer kunt krijgen zonder dat je ook de huiskamer moet warm stoken)

Om nauwkeuriger te bepalen hoe zwaar je warmtepomp moet zijn zul je eerst een EPC berekening moeten hebben, of in ieder geval berekend hebben hoeveel warmteverlies er is na de isolatie verbeteringen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dronium op 27-12-2019 15:49 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 20:23
Je zou ook alle isolerende maatregelen kunnen nemen, dan je gasverbruik meten en daar de warmtepomp op dimensioneren. Met al die kosten die je gaat maken valt die cv pomp in het niet. Dan neem je over 2 jaar een beter onderbouwde beslissing en verdien je dat geld terug met een mogelijk lichtere warmtepomp.

• Idanue
Dronium schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:48:
Zorg dat je de vloerverwarming op een apart circuit hebt. Dan kun je voor de woonkamer een vaste temperatuur instellen en de overige ruimtes regelen met een thermostaatknop.
Daar ga ik me nog even in verdiepen, bedankt voor de tip.
blissard schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:05:
Je zou ook alle isolerende maatregelen kunnen nemen, dan je gasverbruik meten en daar de warmtepomp op dimensioneren. Met al die kosten die je gaat maken valt die cv pomp in het niet. Dan neem je over 2 jaar een beter onderbouwde beslissing en verdien je dat geld terug met een mogelijk lichtere warmtepomp.
Ik weet niet of er nog meer isolatie komt als dak, vloer en HR++ mijn huis heeft namelijk een dikke betonnen rand die van buiten naar binnen loopt dus geen idee of het zin heeft om de spouw vol te laten spuiten maar daar komt in januari nog iemand voor kijken van een isolatiebedrijf.
Plaatje voor de duidelijkheid, witte rand is beton:
huis2

Het was ook de bedoeling om nog even te wachten en het gasverbruik te meten als alles klaar is maar nieuwe CV voor €1000 of een 5kW lucht/water warmtepomp voor €800 brengt me wel aan het twijfelen.
Ik heb geen idee hoe lang de ISDE subsidie nog loopt maar het was wel de bedoeling om daar gebruik van te maken. :9

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je woont erg open, neem niet te lichte versie, wind is erger dan kou voor je huis. Heb je ook al iets van zonnepanelen? Zonder is de warmtepomp minder interessant? Atlantic heb je al dus dat is goed, ik zou toch serieus kijken of je een mooi plekje hebt voor een buitenunit waar je geen last van het geluid hebt en neem hem iedergeval niet te klein.

5kW mono van panasonic is super, wil je groter maar kleiner dan 9kW kijk dan naar iets anders, er tussen heeft pana niet iets goeds.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:12:
5kW mono van panasonic is super, wil je groter maar kleiner dan 9kW kijk dan naar iets anders, er tussen heeft pana niet iets goeds.
Heb ik net een 7KW mono gekocht :( nooit op DED gelezen dat deze niet goed is, leuk hoor.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees niets over ventilatie?
Voordat je in een plastic zak gaat wonen, moet je even nadenken hoe je gezond kan ademen.
(Beetje grof weggezet)

De manier hoe je ventileert bepaald ook hoeveel je moet verwarmen.
Je verwarmd met een warmtepomp eigenlijk enkel je warmteverlies.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:34:
[...]

Heb ik net een 7KW mono gekocht :( nooit op DED gelezen dat deze niet goed is, leuk hoor.
Heb je pana gekocht? Ik dacht een ander merk. Is niets mis mee maar is wat ongunstiger in COP en maar ietsje zwaarder dan de 5 bij sub zero buiten temp.

Pas nog voorbijgekomen in het wp topic, ging over curlymo.

Begint hier ongeveer
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Highligts
Noord27 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 28-12-2019 11:54 ]

• Idanue
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:12:
Je woont erg open, neem niet te lichte versie, wind is erger dan kou voor je huis. Heb je ook al iets van zonnepanelen? Zonder is de warmtepomp minder interessant? Atlantic heb je al dus dat is goed, ik zou toch serieus kijken of je een mooi plekje hebt voor een buitenunit waar je geen last van het geluid hebt en neem hem iedergeval niet te klein.

Het waait hier altijd idd en panelen heb ik, 4800WP op zuid zonder schaduw. :)
Hij kan aan de schuur hangen, zowel voor als achter.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:39:
Ik lees niets over ventilatie?
Voordat je in een plastic zak gaat wonen, moet je even nadenken hoe je gezond kan ademen.
(Beetje grof weggezet)

De manier hoe je ventileert bepaald ook hoeveel je moet verwarmen.
Je verwarmd met een warmtepomp eigenlijk enkel je warmteverlies.
We hebben roosters boven de ramen, afhankelijk van de wind zetten we die in de ochtend voor of achter open.
Wel heb ik na zitten denken over een ventilatie-unit met of zonder WTW maar daar ga ik mee verder als ik klaar ben met het dak isoleren. :)

Zou de Panasonic 5kW goed genoeg zijn voor 35M² vloerverwarming en 2 radiatoren?
Dan zou ik voor de bovenverdieping nog een L/L bij kunnen nemen om in de zomer te koelen en als het echt koud is boven wat extra verwarmen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

Heb je ook nagedacht over geluid? Ik zou de buitenunit niet aan de schuurmuur hangen maar op de grond zetten. Minder kans op resonantie.

A'dam PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

@Idanue
4800Wp is een goed begin maar waarschijnlijk niet genoeg voor je huisverbruik en de wp samen, of je moet erg weinig gebruiken met je huis zelf.
Een wp is best een grote unit, hangen is niet zo'n goed idee maar je kan hem vast ook ergens op de grond bij de schuur kwijt?

35m2 is niet heel groot nee, je zou zeggen dat het moet kunnen mits redelijk geïsoleerd.

• Idanue
ericplan schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:53:
Heb je ook nagedacht over geluid? Ik zou de buitenunit niet aan de schuurmuur hangen maar op de grond zetten. Minder kans op resonantie.
Dat zou kunnen maar dan komt hij wel op ongeveer 20 meter vanaf het huis te staan als ik hem uit het zicht wil.
Zou dat niet te ver zijn ivm warmteverlies?
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:55:
@Idanue
4800Wp is een goed begin maar waarschijnlijk niet genoeg voor je huisverbruik en de wp samen, of je moet erg weinig gebruiken met je huis zelf.
Een wp is best een grote unit, hangen is niet zo'n goed idee maar je kan hem vast ook ergens op de grond bij de schuur kwijt?

35m2 is niet heel groot nee, je zou zeggen dat het moet kunnen mits redelijk geïsoleerd.
Panelen liggen nu op de schuur maar als het huis klaar is gaat die achterste garage er af en gaan we de schuur met zo'n 8 meter verlengen dus dan kan er nog een keer zo veel bij als het nodig is. :)

Dak en vloerisolatie gaat helemaal goed komen het is alleen nog even afwachten of het zin heeft om de spouw te isoleren met die betonnen rand die van buiten naar binnen loopt.

• Idanue
Na er een nachtje over nagedacht te hebben (was toch wakker door het lawaai van de CV) toch maar besloten om eerst een nieuwe ketel te nemen.
Ik zie het niet zitten om een WP te kopen die misschien wel te groot is of toch te klein, dus eerst maar zorgen dat alles geïsoleerd is wat ik kan isoleren en dan maar eens rustig kijken wat het beste is voor mijn woning.

Bedankt iedereen voor de tips en reacties. d:)b

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Idanue
Als de waterpomp in je auto stuk is vervang je ook de hele auto?

Ik had de 5 kW WP genomen en deze eventueel aanvullen met een elektrisch kachel of het element in de warmtepomp zelf. Een woning met veel buitenruimte en LTV lijkt me uitermate geschikt voor een warmtepomp. In deze situatie had ik echt niet meer zoveel geïnvesteerd in gas.

• Idanue
Dre schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:09:
@Idanue
Als de waterpomp in je auto stuk is vervang je ook de hele auto?

Ik had de 5 kW WP genomen en deze eventueel aanvullen met elektrische radiatoren of het element in de warmtepomp zelf. Een woning met veel buitenruimte en LTV lijkt me uitermate geschikt voor een warmtepomp. In deze situatie had ik echt niet meer zoveel geïnvesteerd in gas.
Als ik alleen zou zijn dan had ik het direct gedaan maar ik heb ook nog een vrouw die ook graag warm in huis wil zitten en ik verwacht ook niet heel veel geld over te hebben nadat ik klaar ben met de dakisolatie, schuimbeton met vloerverwarming, dekvloer en pvc vloer.

Er zijn me iets te veel dingen die tegen kunnen gaan vallen en mijn budget is helaas niet zo hoog dat ik dat makkelijk op kan vangen dus toch eerst de boel maar af maken en dan weer eens kijken.

• Rol-Co

Rol-Co

Idanue schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:20:
[...]

Als ik alleen zou zijn dan had ik het direct gedaan maar ik heb ook nog een vrouw die ook graag warm in huis wil zitten en ik verwacht ook niet heel veel geld over te hebben nadat ik klaar ben met de dakisolatie, schuimbeton met vloerverwarming, dekvloer en pvc vloer.

Er zijn me iets te veel dingen die tegen kunnen gaan vallen en mijn budget is helaas niet zo hoog dat ik dat makkelijk op kan vangen dus toch eerst de boel maar af maken en dan weer eens kijken.
Ik neem aan dat die cv het nog wel doet? Dus je kan hem toch laten hangen voor als het echt koud is? De wp kan natuurlijk 80% van de tijd zowieso je huis verwarmen zonder cv. Dit is het uitgelezen moment, je steekt net zoveel geld in een cv als een wp met subsidie, kost je beide 1500,- ongeveer.

Of je moet een goed gebruikt keteltje van mp ophangen, of laten repareren zodat het minder kost.

• Idanue
Rol-Co schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:27:
[...]

Ik neem aan dat die cv het nog wel doet? Dus je kan hem toch laten hangen voor als het echt koud is? De wp kan natuurlijk 80% van de tijd zowieso je huis verwarmen zonder cv. Dit is het uitgelezen moment, je steekt net zoveel geld in een cv als een wp met subsidie, kost je beide 1500,- ongeveer.

Of je moet een goed gebruikt keteltje van mp ophangen, of laten repareren zodat het minder kost.
Hij doet het wel maar het klinkt een beetje alsof iemand een schuurmachine op de slaapkamerdeur zet als dat ding draait dus niet iets waar ik nog een aantal maanden mee kan leven.

Het kan best zijn dat ik komend voorjaar de WP alsnog bestel als alle isolatie op zijn plek zit zodat ik dan even de tijd kan nemen om alles netjes kan installeren met vloerverwarming ipv nu maar snel een WP kopen en aansluiten op alle radiatoren om er achter te komen dat de komende 2 maanden het huis niet op temperatuur komt.

(Die €1000 euro extra is het me wel waard om niet dagelijks met een vrouw in huis te zitten die het koud heeft. :X )

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 20:23
Idanue schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:50:
[...]

(Die €1000 euro extra is het me wel waard om niet dagelijks met een vrouw in huis te zitten die het koud heeft. :X )
Het vervangen van een pomp kost natuurlijk geen € 1000. Als je het zelf kunt, ben je voor minder dan €150 klaar. Als ik het zo hoor, lijkt me dat die pomp het binnenkort begeeft. Vervangen lijkt me nu daarom sowieso een goed idee. Zit je straks niet in de kou.
Even gauw een warmtepomp kopen lijkt me niet verstandig.

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 29-12-2019 19:19 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Idanue schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:50:
[...]

Hij doet het wel maar het klinkt een beetje alsof iemand een schuurmachine op de slaapkamerdeur zet als dat ding draait dus niet iets waar ik nog een aantal maanden mee kan leven.

Het kan best zijn dat ik komend voorjaar de WP alsnog bestel als alle isolatie op zijn plek zit zodat ik dan even de tijd kan nemen om alles netjes kan installeren met vloerverwarming ipv nu maar snel een WP kopen en aansluiten op alle radiatoren om er achter te komen dat de komende 2 maanden het huis niet op temperatuur komt.

Daarom zeg ik ook, even repareren en dan tot april door, kan je op je gemak kijken wat te nemen.

Toevallig een nefit ketel? Dan is het een ventilator, kan ie best oud mee worden al is het irritant.

• Idanue
Rol-Co schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:45:
[...]

Daarom zeg ik ook, even repareren en dan tot april door, kan je op je gemak kijken wat te nemen.

Toevallig een nefit ketel? Dan is het een ventilator, kan ie best oud mee worden al is het irritant.
Het is een Remeha avanta en er komt komende zaterdag een ATAG i28ecz voor in de plaats dus dan eindelijk weer rustig slapen. *O*

Ik denk trouwens wel dat ik de 5kW panasonic bestel binnenkort en dan heb ik tot aan de herfst tijd om uit te zoeken hoe het allemaal moet met plaatsing en leidingen enz. en dan heb ik iig nog een stille CV-ketel achter de hand voor als iets nog niet helemaal lekker werkt. :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je moet binnen een half jaar de subsidie aangevraagd hebben, bij een werkende installatie.
Het goede nieuws is: Gasprijs keldert, energienota gaat omlaag in 2020 :+

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2019 07:31 . Reden: Dat betekent dat binnenkort er een verhoging aan zit te komen ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 30 december 2019 @ 07:28:
Je moet binnen een half jaar de subsidie aangevraagd hebben, bij een werkende installatie.
Allemaal weer op gas dan ! :)

@Idanue
Daar ben je niet voor 1500,- mee klaar, waarom repareer je de remeha niet dan? Dat is toch een degelijk keteltje die goed te repareren is?

• Idanue
Rol-Co schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:08:
[...]
@Idanue
Daar ben je niet voor 1500,- mee klaar, waarom repareer je de remeha niet dan? Dat is toch een degelijk keteltje die goed te repareren is?
Een vriend van me is atag installateur en komt hem gratis plaatsen en de ketel is ook tegen inkoopprijs dus hij blijft iig onder de €1400.
AUijtdehaag schreef op maandag 30 december 2019 @ 07:28:
Factuur is wel te regelen als ik nog niet helemaal klaar ben. ;)

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Idanue schreef op maandag 30 december 2019 @ 07:23:
[...]

Het is een Remeha avanta en er komt komende zaterdag een ATAG i28ecz voor in de plaats dus dan eindelijk weer rustig slapen. *O*
Hele domme vraag misschien, maar waarom zet je 's nachts de verwarming niet gewoon uit?
Word je ook niet wakker van een pomp die draait...

• Idanue
ocaj schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 00:43:
[...]

Hele domme vraag misschien, maar waarom zet je 's nachts de verwarming niet gewoon uit?
Word je ook niet wakker van een pomp die draait...
Omdat ik heel erg open woon en er altijd wind is koelt mijn niet geïsoleerde huis heel erg snel af.
Dak bestaat uit pannen - dakbeschot (plaken met naden er tussen) - balken - gipsplaat.
Geen spouwisolatie.
Koude houten vloer

Als ik de verwarming om 22:00 van 20 naar 16 graden zet dan slaat hij tussen 01:00 en 02:00 al weer aan dus als ik hem helemaal uit zet gaat het wel heel koud worden in huis.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Dit alles gelezen hebbende heb ik wat bedenkingen bij het project. Stap 1 zou altijd een deugdelijke warmteverliesberekening moeten zijn van de situatie na de isolatiemaatregelen. Dat is nodig voor het dimensioneren van het afgiftesysteem. Je wil namelijk vooraf weten welke vloerverwarming leidingafstand en welke toevoer-/retourtemperatuur gehanteerd moeten worden om te voldoen aan de verwarmingsbehoefte. Dat zegt namelijk wat over hoe zuinig de warmtepomp straks gaat draaien. Zit je boven de 35 graden toevoer bij -8 graden buiten dan zal de COP lager zijn. Als je uitgaat van een SCOP van 3 dan weet je vooraf dat de installatie niet zo zuinig zal zijn. Echter, in een goed gedimensioneerd afgiftesysteem moet je met een hedendaagse luchtwaterwarmtepomp een SCOP van 4-4,5 moeten kunnen halen.

Een combinatie van vloerverwarming en radiatoren zou ik niet toepassen. De radiatoren gaan nauwelijks warmte afgeven tenzij je er ventilatoren opzet zoals de Jaga DBE en ventilo's convectoren. Gelukkig ga je het dak ook isoleren (probeer tenminste een Rc waarde van 6 in je dak te halen!) waardoor de radiatoren boven niet echt nodig meer zijn. Dan heb je alleen de badkamer nog als probleem maar die grenst niet aan buitenmuren dus die wordt wel warm door de omliggende ruimten.

Dan de schuimbetonoplossing. Op de schuimbeton moet nog een dekvloer aangelegd worden voor de vloerverwarming. Dat lees ik nergens. Effectief hou je dan maar 45 cm schuimbeton over en daarmee ga je niet een Rc waarde van 3,5 halen die toch wel geadviseerd wordt en een minimumeis is voor nieuwbouw. Ik had er een laag EPS bij ingecalculeerd en zou streven naar een Rc waarde van 4 bij vloerverwarming. Let wel, hoe hoger de toevoertemperatuur hoe groter het temperatuurverschil met de onderliggende grond hoe groter het warmteverlies richting bodem.

De spouwmuurisolatie moet je sowieso doen, al is het alleen maar om de koudebruggen van de muren die er dwars op staan te verminderen. Eventueel aangevuld met binnenisolatie. De warmteverliesberekening geeft uitsluitsel in hoeverre extra binnenisolatie leidt tot minder warmteverlies en daarmee lagere toevoertemperaturen voor de vloerverwarming. Afgezien van de vermindering van het warmteverlies is het gewoon een economische keuze.

Ventilatie is benoemd en moet je zeker voorzien. Je praat over koeling boven en dat is suboptimaal. Met een goed geïsoleerd dak komt zo goed als alle warmte binnen via de ramen in de dakkapellen. Door zonwering te regelen zou je geen koeling nodig moeten hebben.

Uiteindelijk gaat het er om of jouw huis in de toekomst fatsoenlijk verwarmd kan worden door een warmtepomp, ongeacht of je de komende jaren verder stookt met een CV ketel. Dat betekent dat je met alles wat je nu doet die warmtepomp in het achterhoofd houdt en dimensioneert op die lage toevoertemperatuur van de vloerverwarming. Dus korte vloerverwarmingskringen om de delta T laag te houden, balansventilatie en primair natuurlijk de geïsoleerde schil op orde krijgen.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Idanue schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 06:48:
[...]

Omdat ik heel erg open woon en er altijd wind is koelt mijn niet geïsoleerde huis heel erg snel af.
Dak bestaat uit pannen - dakbeschot (plaken met naden er tussen) - balken - gipsplaat.
Geen spouwisolatie.
Koude houten vloer

Als ik de verwarming om 22:00 van 20 naar 16 graden zet dan slaat hij tussen 01:00 en 02:00 al weer aan dus als ik hem helemaal uit zet gaat het wel heel koud worden in huis.
Aha, dan snap ik het. Zoals anderen ook al zeggen. Isoleren lijkt me meer prioriteit te hebben dan een warmtepomp....

• Idanue
stekkel schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:11:
Dit alles gelezen hebbende heb ik wat bedenkingen bij het project. Stap 1 zou altijd een deugdelijke warmteverliesberekening moeten zijn van de situatie na de isolatiemaatregelen. Dat is nodig voor het dimensioneren van het afgiftesysteem. Je wil namelijk vooraf weten welke vloerverwarming leidingafstand en welke toevoer-/retourtemperatuur gehanteerd moeten worden om te voldoen aan de verwarmingsbehoefte. Dat zegt namelijk wat over hoe zuinig de warmtepomp straks gaat draaien. Zit je boven de 35 graden toevoer bij -8 graden buiten dan zal de COP lager zijn. Als je uitgaat van een SCOP van 3 dan weet je vooraf dat de installatie niet zo zuinig zal zijn. Echter, in een goed gedimensioneerd afgiftesysteem moet je met een hedendaagse luchtwaterwarmtepomp een SCOP van 4-4,5 moeten kunnen halen.
Dat is ook de reden dat ik eerst maar even verder stook met een CV-ketel en als alle isolatie op zijn plek zit maar weer eens kijken voor een warmtepomp.
Een combinatie van vloerverwarming en radiatoren zou ik niet toepassen. De radiatoren gaan nauwelijks warmte afgeven tenzij je er ventilatoren opzet zoals de Jaga DBE en ventilo's convectoren. Gelukkig ga je het dak ook isoleren (probeer tenminste een Rc waarde van 6 in je dak te halen!) waardoor de radiatoren boven niet echt nodig meer zijn. Dan heb je alleen de badkamer nog als probleem maar die grenst niet aan buitenmuren dus die wordt wel warm door de omliggende ruimten.
Dak ben ik mee bezig, 12cm PIR met een Rc van 5.5.
Net geen 6 maar het komt in de buurt. :)
Dan de schuimbetonoplossing. Op de schuimbeton moet nog een dekvloer aangelegd worden voor de vloerverwarming. Dat lees ik nergens. Effectief hou je dan maar 45 cm schuimbeton over en daarmee ga je niet een Rc waarde van 3,5 halen die toch wel geadviseerd wordt en een minimumeis is voor nieuwbouw. Ik had er een laag EPS bij ingecalculeerd en zou streven naar een Rc waarde van 4 bij vloerverwarming. Let wel, hoe hoger de toevoertemperatuur hoe groter het temperatuurverschil met de onderliggende grond hoe groter het warmteverlies richting bodem.
Schuimbeton heeft een Rc van 0.9 per 10cm en er zal zo'n 45cm in komen met daar op noppenplaat met 2cm isolatie afgewerkt met een anhydrietvloer.
De spouwmuurisolatie moet je sowieso doen, al is het alleen maar om de koudebruggen van de muren die er dwars op staan te verminderen. Eventueel aangevuld met binnenisolatie. De warmteverliesberekening geeft uitsluitsel in hoeverre extra binnenisolatie leidt tot minder warmteverlies en daarmee lagere toevoertemperaturen voor de vloerverwarming. Afgezien van de vermindering van het warmteverlies is het gewoon een economische keuze.

Ventilatie is benoemd en moet je zeker voorzien. Je praat over koeling boven en dat is suboptimaal. Met een goed geïsoleerd dak komt zo goed als alle warmte binnen via de ramen in de dakkapellen. Door zonwering te regelen zou je geen koeling nodig moeten hebben.

Uiteindelijk gaat het er om of jouw huis in de toekomst fatsoenlijk verwarmd kan worden door een warmtepomp, ongeacht of je de komende jaren verder stookt met een CV ketel. Dat betekent dat je met alles wat je nu doet die warmtepomp in het achterhoofd houdt en dimensioneert op die lage toevoertemperatuur van de vloerverwarming. Dus korte vloerverwarmingskringen om de delta T laag te houden, balansventilatie en primair natuurlijk de geïsoleerde schil op orde krijgen.
Ik ga idd overal even de tijd voor nemen en eerst zorgen dat de isolatie op orde komt. d:)b

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Goed om te lezen dat je deugdelijke isolatiewaarden nastreeft. De waarden voor het dak en vloer zijn prima. Voor schuimbeton had ik vernomen dat de lambdawaarde maar 0,16 was, kennelijk is dat tegenwoordig beter. Wat het dak betreft, de alugecacheerde pir platen goed rondom afpurren en goed luchtdicht aftapen met alutape en dan gaat dat helemaal goedkomen.
Pagina: 1