Waar rekening mee houden smart-home features bij renovatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik kon zo snel geen topic hierover vinden, maar verwijs me gerust door als die topics er wel zijn.

Situatie
Ik heb een woonhuis gekocht (drie verdiepingen, 50m² per verdieping, vrij standaard indeling) en dit heb ik nu helemaal gestript zodat ik de muren, kamerindeling e.d. kan veranderen. Dit betekent dat het de uitgelezen kans is om kabels en apparatuur voor eens en altijd goed weg te werken (loze leidingen e.d.) voordat ik de vloerverwarming/vloer plaats en voordat alle muren/plafonds gestuct worden.

Waar ik nu rekening mee hou:
  • Plafond-/wandverlichting
  • Wand-/vloercontactdozen voor stroom
  • Wandcontactdozen voor fiber (OM3) en UTP (CAT6) op strategische plaatsen in verschillende kamers
  • Speakerkabels (zodat ik m'n hi-fi speakers evt. op andere plekken kan zetten)
  • Aansluitleidingen voor access points, hubs, UTP, fiber etc. naar mijn serverruimte (ja ja, ik heb straks een dedicated mini-datacentrumpje :)).
Vraag
Het lijkt me goed om ook alvast wat rekening te houden met smart-home, waar ik minder ervaring mee heb. Heeft iemand hier ideeën over? En zo ja: waar kan ik nu dan al rekening mee houden qua frezen/wegwerken? Ik ben er niet zo in thuis maar wil wel de optie openhouden om er meer mee te doen op een later moment.

En tot slot een opmerking: deuren, ramen, sloten en andere fysieke afscherming zal ik nooit vermengen met wat voor digitale 'smart' technologie dan ook, dus allerlei digitale sloten kunnen genegeerd worden ;-).

Thanks alvast en stel gerust wat vragen als je meer wil weten!

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als je toch alles open en bloot hebt zou ik voor kickass wifi dekking op elke verdieping centraal een wifi AP in/aan het plafond monteren, dan wel iets onopvallends zoals die ubiquity pukkels ofzo :)

Een heleboel 'smarthome' oplossingen zijn overigens zo ontworpen dat ze bestaande dingen vervangen, denk aan lampen, gordijnrails, smartTV (inkoppertje :') ) dus doe daar je voordeel mee. Daarnaast is het vaak draadloos, maar zijn er ook bedrade opties voor wat meer permanente setups.
Afhankelijk van wat je er mee wil doen kun je bijvoorbeeld rekening houden met kabelgoten voor bedrade bewegingsmelders of iets dergelijks.

Het ligt er dus meer aan wat je precies wil bereiken met je smarthome spul. Als je voor alleen lampen en slimme speakers gaat heb je eigenlijk geen extra voorbereiding nodig, als je echter elke ruimte volledig wil automatiseren met sensoren en switches kun je beter eerst een plan per kamer maken wat er allemaal in moet komen.

Ondanks je opmerking over ramen en deuren wil ik er wel bij vermelden dat deur/raamstand sensors in een echt smart smarthome een duidelijke plaats hebben. Zo kun je bijvoorbeeld je control center een melding naar je telefoon laten sturen als je van huis gaat maar vergeten bent een raam te sluiten ofzo, of de verwarming standaard uitschakelen als er gedetecteerd wordt dat het raam open staat.

[ Voor 74% gewijzigd door Wintervacht op 27-12-2019 15:09 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 22:58
Denk na waar je dingen hebt, die je wilt gaan automatiseren:
Zorg voor (extra) diepe wandcontactdozen, zodat je daar plek heb voor (inbouw-)modules.

Voor automatische gordijnen is het bijvoorbeeld heel gemakkelijk als je een stopcontact in de buurt van je gordijnrails hebt.

Oftewel kijk eerst eens waar je aan zit te denken qua smart-home dingen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:08
.

[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:10 ]

• Chocola
Ha @Wintervacht . Thanks voor je reactie.

Kick-ass wi-fi lijkt me wel wat ja. Ik heb nu geen wi-fi vanwege alle beveiligingsrisico's, maar in m'n nieuwe woning zal ik volledig gescheiden netwerken hebben dus dan is wi-fi weer een optie. Bedoel je met wegwerken dan vooral de UTP-kabel (met PoE uiteraard)? Of meer dan dat (bijv. mooier wegwerken van de access point.

En sensoren om te detecteren of ramen/deuren open zijn of niet vind ik prima ja, zolang er maar geen digitaal bestuurd mechanisme is wat die deuren of ramen met een motortje kan open- en dichtdoen. Gordijnen vind ik ook een goede suggestie @Groentjuh, daar had ik nog niet aan gedacht! Dat is natuurlijk ideaal als de zon op je woning staat en je bent niet thuis, maar wil wel dat de zon enigszins wordt tegengehouden. En ook temperatuursensoren passen daar goed bij (i.c.m. de vloerverwarming). Ligt het voor allerlei sensoren nog voor de hand om die ergens in de frezen (bijv. een standaard 80 mm WCD) of zijn dit veelal apparaten die je ergens opplakt?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar ik rekening mee zou houden:
Stroompunten in de buurt van ramen voor zonwering en gordijnen.
WiFi dekking in het gehele huis.
Zeer ruime loze leidingen zodat je overal nieuwe kabels kan trekken.

Vraag is ook wat je precies ziet als smart home. Verlichting is niet zo spannend bijvoorbeeld, dat gaat draadloos. Wil je zaken als verwarming en zonnepanelen dan komt er echt maatwerk bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Chocola
Deleon78 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:11:
Je kan ook kijken of je alle bedrading op een centraal punt kan krijgen, ben je ultiem flexibel.
Het idee is inderdaad dat alle bedrading (op stroom na, hier is de groepenkast het centrale punt voor) in mijn serverruimte uitkomt. Maar hoe maakt dit je ultiem flexibel dan?

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:07

Boullie

Da Bulster

Wat bij mij de meeste moeite heeft gekost is om bij alle schakelaars ook een blauwe kabel te krijgen.
Normaliter is dit bruin en een zwarte schakeldraad maar slimme schakelaars hebben vaak ook zelf een voedingskabel nodig. Zou deze gelijk overal bij trekken mocht ik ooit overnieuw beginnen.

Boullie

• Chocola
Tsurany schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:15:
Waar ik rekening mee zou houden:
Stroompunten in de buurt van ramen voor zonwering en gordijnen.
WiFi dekking in het gehele huis.
Zeer ruime loze leidingen zodat je overal nieuwe kabels kan trekken.

Vraag is ook wat je precies ziet als smart home. Verlichting is niet zo spannend bijvoorbeeld, dat gaat draadloos. Wil je zaken als verwarming en zonnepanelen dan komt er echt maatwerk bij.
Hee Tsurany, lang niet gesproken! Alles goed met de katten?

Goede tip over de stroompunten bij ramen/gordijnen, dit had ik nog niet zo scherp maar biedt veel opties. En nu kan ik alles nog mooi wegfrezen (want alles wordt opnieuw gestuct) dus dit is het perfecte moment.Het worden wel veel loze leidingen op deze manier, maar dat komt wel goed. Ik zat inderdaad te denken aan de wat grotere leidingen, bijv. 19 mm (3/4) i.p.v. 16 mm (5/8). Of zou je een nog grotere diameter adviseren?

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 18:43
Boullie schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:18:
Wat bij mij de meeste moeite heeft gekost is om bij alle schakelaars ook een blauwe kabel te krijgen.
Normaliter is dit bruin en een zwarte schakeldraad maar slimme schakelaars hebben vaak ook zelf een voedingskabel nodig. Zou deze gelijk overal bij trekken mocht ik ooit overnieuw beginnen.
Volgens mij hebben sommige nieuwe brandalarmen die nu ook nodig. En ook handig om te hebben als je later eventueel je lichtschakelaars voor dingen als Friends of Hue schakelaars gaat vervangen omdat de schakelaar zelf geen stroom nodig heeft maar de Hue/Tradfri/etc. lampen wel continue stroom nodig hebben.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Chocola schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:14:
Ha @Wintervacht . Thanks voor je reactie.

Kick-ass wi-fi lijkt me wel wat ja. Ik heb nu geen wi-fi vanwege alle beveiligingsrisico's, maar in m'n nieuwe woning zal ik volledig gescheiden netwerken hebben dus dan is wi-fi weer een optie. Bedoel je met wegwerken dan vooral de UTP-kabel (met PoE uiteraard)? Of meer dan dat (bijv. mooier wegwerken van de access point.

En sensoren om te detecteren of ramen/deuren open zijn of niet vind ik prima ja, zolang er maar geen digitaal bestuurd mechanisme is wat die deuren of ramen met een motortje kan open- en dichtdoen. Gordijnen vind ik ook een goede suggestie @Groentjuh, daar had ik nog niet aan gedacht! Dat is natuurlijk ideaal als de zon op je woning staat en je bent niet thuis, maar wil wel dat de zon enigszins wordt tegengehouden. En ook temperatuursensoren passen daar goed bij (i.c.m. de vloerverwarming). Ligt het voor allerlei sensoren nog voor de hand om die ergens in de frezen (bijv. een standaard 80 mm WCD) of zijn dit veelal apparaten die je ergens opplakt?
Je zou bijvoorbeeld de kabels voor een AP weg kunnen werken op dezelfde manier zoals je dat bij een plafondlamp zou doen en dan de AP daar aan hangen :) Helemaal wegwerken zou ik zelf niet doen i.v.m. onderhoud, vervanging etc.

Raamstandsensors zijn er in talloze vormen en maten; bedraad/draadloos, opplak, inbouw, noem maar op en temperatuursensoren zijn zo klein dat je die voor nood zelfs nog wel met een stukje plakband achter een bloempot kunt plakken :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:08
.

[ Voor 131% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:10 ]

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Er is heel heel heel veel huisdomotica.
Alles heeft er ook een beetje zijn eigen systeem in.
Zo is er KNX Dali of dingen via UTP; Ethernet.
Ik persoonlijk zou u adviseren een lose leiding te maken naar schakelaars in de wanden zodat hier later een Bus kabel of UTP kabel in kan doen zodat als u over stapt er in ieder geval mogelijkheid is het te laten babbelen met elkaar.
Ik neem aan dat u een wat ouder huis hebt? eventueel is t ook te overwegen op plekken een loze leiding, met wanddoos en uiteindelijk blindplaat te doen, niet te veel dan wordt t lelijk maar dit biedt u wel optie uit te breiden natuurlijk!

• Chocola
Bedankt voor de suggesties :).
Pagina: 1