Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCArt
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04-2022
Ik zoek een?
2e monitor waarop ik streams of films kijk, of dingen lees terwijl ik op mijn main scherm game

Wat is je budget?
flexibel maar paar honderd euro vind ik wel genoeg voor 2e scherm

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik heb al een beest van een gaming scherm, en sinds vorige week ook een beest van een game pc erbij.

DELL s2417dg 2560x1440 144/165hz Gsync draait op een ryzen 3700x met 2080 super.

M'n vraag:
gezien ik het 2e scherm met name gebruik voor het kijken van films/series of streams, en soms wat websites lees, overweeg ik om hier een groter scherm voor aan te schaffen. Op dit moment is mn 2e scherm dezelfde grootte maar hij is erg oud en heeft geen displayport/hdmi ingang voor mn nieuwe game pc.

- is het dom om een 2e scherm te hebben wat groter is dan het hoofdscherm? wordt het dan niet verleidelijk toch te gaan gamen op het grote scherm? heeft iemand hier ervaring mee?
- is het aan te raden om het 2e scherm ook op QHD te hebben gezien het hoofdscherm dit is?of juist nog hogere resolutie of juist niet relevant?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk vind ik het wel prettig om alles op dezelfde resolutie te hebben draaien. Dan kun je schermen vrij makkelijk doorschuiven zonder dat het goed past op het ene scherm, maar niet op het andere. Maar da's persoonlijk. Voor het aansturen maakt het eigenlijk geen klap uit en kan het allemaal.

Heb hier nu 2x 32" en 1x 55" TV aan m'n PC hangen (allemaal op 3840x2160), maar heb niet het idee dat ik wil gaan gamen op de 55", die gebruik ik voornamelijk om films/series te kijken. Het ligt er vast ook een beetje aan hoe je je setup hebt staan, maar persoonlijk zou ik het zelf zo inrichten dat je hoofdscherm degene is die recht voor je staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
Zit je zo dichtbij dat je voor 23.8" bent gegaan?

Voor films en series kun je ook een ultrawide scherm overwegen, denk dan bv aan een 29" 2560x1080, die zal ongeveer net zo hoog zijn als je huidige scherm.
Bij voorkeur met een VA paneel vanwege de betere zwartwaarden ten op zichte van IPS.
TN zou ik zeker niet doen bij een scherm dat redelijk rechts/links van je staat.

Edit: 2560x1080 VA panelen zijn schaars.

Curved een voorkeur/probleem?
https://tweakers.net/pric...7;555287;1216393;1248045/

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 27-12-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCArt
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04-2022
@mitsumark Ik dacht dat 24 inch groot genoeg zou zijn. Achteraf was ik liever voor een groter scherm gegaan, maar het was een flinke uitgave voor 1440p en 144hz+ en g sync, dus voorlopig zal ik het hier mee moeten doen voor gamen. zit er voor m'n gevoel niet zo bijzonder dicht op, mn bureau is minimaal een meter diep, hij staat in t midden gok ik. Geen idee wat als dicht op gezien wordt.

curved geef ik niet veel om, maar mag best. zie dat je gekozen hebt voor 1080p toch. dus toch niet zo boeiend dat verschil?

@TERW_DAN ik zit inderdaad recht voor mn hoofdscherm, en die ander staat er met een kleine hoek naast. Bevalt het jou goed om dus een groter scherm ernaast te hebben voor films series / internetten?

ben jij bezig op je hoofdscherm en kijk je dan af en toe naar je tv ernaast? zit je er dan niet te dicht op voor je gevoel? 55" is natuurlijk opeens echt een TV namelijk. bij mij is het nog wel de bedoeling dat het een gewoon computer scherm blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
Dezelfde resolutie lijkt me alleen relevant als je ze gaat gebruiken als 1 scherm (simpelweg als verlengde), in jouw geval denk ik dat dit niet het geval is.
Daarnaast zullen er andere grote verschillen zijn: verversingssnelheid, paneel type, etc, persoonlijk zou ik dan gelijk 2 dezelfde schermen pakken.
Dezelfde hoogte zou puur esthetisch zijn.

Om je een idee te geven.
YouTube: 29 inch vs 24 inch | Ultrawide vs 16:9 Monitor size comparison

Edit: again, ik zie dat toch nog wel veel beeldmateriaal 16:9 is in plaats van 21:9, ultrawide is dan voor jou misschien sowieso niet de beste keus (maar die waren toch al schaars). Beetje afhankelijk van welke content je wilt gaan kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 27-12-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AFCArt schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:02:
@TERW_DAN ik zit inderdaad recht voor mn hoofdscherm, en die ander staat er met een kleine hoek naast. Bevalt het jou goed om dus een groter scherm ernaast te hebben voor films series / internetten?
Ik vind het wel fijn om 2 dezelfde schermen te hebben. Ik zet vaak zat een of ander youtubefilmpje of serie op de 2e monitor als ik op de eerste wat aan het doen ben. Ik kan denk ik ook wel uit de voeten met een kleiner scherm, maar 2 dezelfde grootte's en resoluties naast elkaar vind ik wel handig.
ben jij bezig op je hoofdscherm en kijk je dan af en toe naar je tv ernaast? zit je er dan niet te dicht op voor je gevoel? 55" is natuurlijk opeens echt een TV namelijk. bij mij is het nog wel de bedoeling dat het een gewoon computer scherm blijft.
Dat doe ik meestal niet, ook omdat de TV wat hoger hangt, maar op zich is het wel te doen. Maar de TV gebruik ik meestal als ik op de bank zit, en niet als ik echt achter m'n PC zit. Al is het af en toe ook wel leuk om daar op te gamen (maar dan wel met een controller op de bank :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 18:05
Heeft je huidige 2e scherm een dvi poort? Dan heb je ook hdmi naar dvi kabels. Kun je je 2e scherm ook weer mee aansluiten. Spaart je de koop van een 3e monitor.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 06:37
Ik heb een 1920x1200 24" monitor en mijn tweede scherm is een 23.8" met resolutie van 1920x1080. Verschillende resoluties (minimaal) en verschillende schermformaten. Ik moet zeggen dat ik mij hier wel vrij aan irriteer.

Wanneer ik monitoren upgrade zal ikzelf persoonlijk gaan voor 2 **dezelfde** monitoren, zelfde merk, resolutie en grootte. Ik zou hetzelfde dus aanraden (in combinatie met zo'n monitor arm)

My 2 cents :)

PS: Overigens ligt het aan de plaatsing van de monitor welke je zelf zal gebruiken. De 24" zit links, omdat ik daar aan de linkerzijde 2x USB poorten heb. Het liefst had ik deze monitor in het midden. Afhankelijk van mijn zithouding. Het is vrij flexibel bij mij op welke scherm ik films/series kijk, ik game in ieder geval wel altijd op mijn 23.8" monitor omdat die 75hz heeft (specifiek gekocht voor het gamen :P

[ Voor 32% gewijzigd door karimmm op 27-12-2019 19:40 ]

Pagina: 1