Toon posts:

8 MB op Slave-schijf is niet te partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus 2 schijven:
1 met een primary partitie van 33%, en 67% voor de extended dos partitie met 2 logische stations 50/50 (30Gig totaal),
en 1 met een 100% extended dos partitie met ook 2 logische stations 50/50 (20Gig totaal).
Beide schijven zijn dus voor 100% gebruikt, maar als ik dan bij optie 5 in FDisk kijk, dan zie ik op de slave (alleen extended dos) 8 MB staan die unpartitioned is.
Waarom kan ik deze ruimte niet gebruiken?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

Sick Nick

Drop the top!

Die zal buiten de grenzen of op de grens van een cilinder liggen. Dan kan je er niks mee. Helaas maar waar.

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

je hebt gekozen voor een extended partitie en daarbij verlies je altijd een klein beetje info. Het is gewoon niet anders :-(
Zie volgend URL voor meer info over partitioning etc.
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/1791/hd-partn.htm

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 12:21 schreef Sick_Nick het volgende:
Die zal buiten de grenzen of op de grens van een cilinder liggen. Dan kan je er niks mee. Helaas maar waar.
Wat bedoel je met buiten of op de grens van een cylinder. Als ik op mijn schijven buiten een cylinder ga zitten zit ik op een andere cylinder. Als ik op de grenzen van een cylinder aan het lezen en lees ik dus offtrack. Ik zou niet weten waarom ik dat zou willen...

Verwijderd

als je alleen een 100% extended dos partitie aanmaakt houd je altijd een 8Mb stukje over.

dit moet dan een minimale primary partitie worden van 8Mb.

Verwijderd

Topicstarter
OK, dat is duidelijk. :)
Maar heb ik het zo goed ingedeeld, dus die 2e schijf alleen extended?

Verwijderd

je kunt ook alleen een primaire partitie aanmaken (waarbij dus ook die 8Mb word gebruikt), alleen komt dan die schijf meteen achter C:

zoals je het nu hebt komt deze altijd achteraan te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar als ik alleen een primaire partitie aanmaak, dan kan ik er maar 1 schijf van maken, en dat is niet de bedoeling want ik wil er 2. :7
En dan klopt ook de logische volgorde niet meer, want dan word mijn slave de D:\ schijf.
Ik heb toch helemaal geen primaire partitie nodig op de slave?
Nog iets: als je 1 schijf hebt moet je altijd een primaire partitie hebben, maar ziet FDisk dan als ik op de slave een extended wil maken dat er op de master al een primary aanwezig is?

Verwijderd

je kunt meerdere partities aan maken in extendend.
en deze schijf word gewoon zichtbaar in windows en dos , en ze staan dan bijde achteraan.

alleen de c: moet primary zijn om te booten.

Verwijderd

Topicstarter
Dus zo klopt het?
En die 8 mb is gewoon jammer, en ook niet op te lossen?

Verwijderd

fdisk kijkt alleen naar de schijf die je wilt indelen en als die geen primary heeft laat deze een stukje vrij om er alsnog een te kunnen maken.
hier is niets aan te veranderen.
maar die 8Mb maakt toch niet uit dat je die niet hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik meen me te herinneren dat toen ik nog maar 1 schijf had, ik geen extended partitie kon maken zonder eerst een primary te maken.

Verwijderd

ik doe het met partition magic , en die doet er helemaal niet moeilijk over.

met fdisk heb ik op het gebied van alleen extended partities maken geen ervaring.

daar moet men volgens mij zelfs als eerste een primary aanmaken.

maarja , hoe fdisk ook werkt , als je je zin maar krijgt.

Verwijderd

:'(

.......zucht....

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Wildfire

Joy to the world!

Die 8 meg heb ik ook op m'n tweede HD. Met Partition Magic kon ik er absoluut niets mee, ik heb 'm uiteindelijk maar op Hidden gezet. Acht meg kan ik wel missen... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1