Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb sinds een paar weken een telescoop. De OTA voldoet op dit moment prima, maar ik heb een beetje moeite met de montering die eronder zit. Ten eerste is deze nogal licht, waardoor bij scherpstellen alles meebeweegt wat het scherpstellen bemoeilijkt. Ten tweede kan de telescoop niet draaien over de horizontale as zonder elektriciteit (laat staan een beetje snel). Ik wil graag handmatig kunnen rondzwaaien met het ding naar de plek waar ik wil kijken.

Aangezien ik deze hobby pas kort geleden heb opgepakt wil ik niet meteen veel geld uitgeven, ook omdat ik nog helemaal niet weet hoe alles werkt en wat wel- en niet kan, wat ik wel- en niet wil etc.
Ik heb bedacht om voor ca 300 euro een montering te kopen zodat ik daar voor nu mijn OTA op kan zetten, maar dat ik in de toekomst ook kan uitbreiden naar een andere telescoop of volgmotoren kan toevoegen.
Ik ben daarbij op de volgende modellen gekomen:

SW EQ5
Omegon EQ-500
Meade LX70

Alledrie hebben een draagvermogen van 9-10 kilo, mijn huidige buis kan daar met 3,3kg dus prima op plus accessoires en camera etc, en in de toekomst zou ik daar ook nog wel een grotere buis of een kleine lenzentelescoop op kunnen zetten. De eerste vraag hierbij: is er een wezenlijk verschil tussen deze 3, of is het 'slechts' het merk en gewicht?

Mijn huidige buis zit met een zwaluwstaart vast op de montering. Ik zie bij de Meade dat deze een aansluiting heeft voor een zwaluwstaart, bij de anderen staat dit niet. Betekent dit dat het niet mogelijk is, of moet ik er dan nog los een aansluiting bij kopen? Ik heb ook gekeken naar buisringen, maar die zag ik voor 130mm niet voor een schappelijk bedrag (30-40 euro).

De slotvraag is dan of mijn redeneringen een beetje kloppen, of ik iets over het hoofd zie, en in het algemeen wat jullie advies hierin is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Telescoop zoals bovenstaand.
Olympus systeemcamera

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan bijzonder weinig vinden op internet. Zo wordt de inhoud van de verpakkingen niet vermeld en levert een "vs"-googleactie geen bruikbare resultaten op. Ik heb dus al wel het een en ander gezocht, maar nog geen duidelijke antwoorden gevonden. Ik heb al wel een vraag gesteld bij Astroshop, maar het antwoord laat nog op zich wachten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8