Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
Ik heb een Eastron Modbus gekocht:
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_53

Samen met een RS485 naar LAN converter (merk DieWu):
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_53

In de handleiding staat dat ik in de web browser 192.168.2.1 als IP moet intoetsen en dan in de configuratie van de DieWu zou moeten komen. Ik heb dit geprobeerd door mijn pc rechtstreeks met het apparaat te verbinden, maar dit werkt niet.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Hoe kan ik inloggen in het apparaat?

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 14:34
Welk IP-adres heeft de modbus gekregen? En sluit je hem gelijk aan op pc?

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:36
Heb je de Lan converter ook op je router/modem geprobeerd aan te sluiten? Dan lukt het ook niet in te loggen op basis van de eerder genoemde IP?

ehhhh..HOI

• Chris499
@grote_oever
@krizzziz
Dank voor jullie snelle reacties.

Volgens de handleiding zou het IP adres 192.168.2.1 moeten zijn.
Ik heb eerst aangesloten op een Switch. Toen dat niet werkte heb ik de LAN kabel rechtstreeks op een PC aangesloten. Ook dan vind hij geen web pagina in de browser.

Zou ik de LAN kabel in de router van Ziggo moeten stoppen?

Zie onderstaand een foto van de aansluiting:
https://www.mupload.nl/img/21j8tdp5.jpg

Het bovenste lampje van waar TX/RX bij staat brand ook niet. Geen idee wat dit inhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 27-12-2019 09:27 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is het IP address van je computer? Zit die in de .2 range?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Exigence

dnkroz

Wanneer 192.168.2.xxx ook de IP range van je router is dan zou je hem daar in kunnen prikken en dan via je browser verbinding maken met dit IP-adres.

Heb je een andere IP-range? Bijvoorbeeld 192.168.0.xxx. Dan hang je hem met een netwerkkabel direct aan je PC/laptop. Ik neem even aan dat je PC/laptop via DHCP een IP-adres krijgt toegewezen? Dat werkt niet wanneer je direct met een ander apparaat, zoals deze gateway, communiceert, immers je hang direct aan dat apparaat en er hangt geen router in je netwerk op dat moment.

In dat geval moet je je netwerkkaart handmatig instellen op een IP-adres wat in dezelfde range zit, bijvoorbeeld 192.168.2.10.

Wanneer je dan in je browser naar 192.168.2.1 gaat zou het moeten werken.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
Chris499 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:26:

Het bovenste lampje van waar TX/RX bij staat brand ook niet. Geen idee wat dit inhoud.
TX/RX zijn namen uit de seriële communicatie, transmit en receive. Deze LED zal flikkeren als er modbus commucatie loopt tussen je meter en je converter. Ik vermoed dat ze pas zullen flikkeren wanneer je alles goed comfigureert via 192.168.2.1, dus voorlopig nog geen zorgen om maken :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Chris499
Exigence schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:29:
Wanneer 192.168.2.xxx ook de IP range van je router is dan zou je hem daar in kunnen prikken en dan via je browser verbinding maken met dit IP-adres.

Heb je een andere IP-range? Bijvoorbeeld 192.168.0.xxx. Dan hang je hem met een netwerkkabel direct aan je PC/laptop. Ik neem even aan dat je PC/laptop via DHCP een IP-adres krijgt toegewezen? Dat werkt niet wanneer je direct met een ander apparaat, zoals deze gateway, communiceert, immers je hang direct aan dat apparaat en er hangt geen router in je netwerk op dat moment.

In dat geval moet je je netwerkkaart handmatig instellen op een IP-adres wat in dezelfde range zit, bijvoorbeeld 192.168.2.10.

Wanneer je dan in je browser naar 192.168.2.1 gaat zou het moeten werken.
Dus makkelijkste lijkt me om de LAN kabel in de Switch te doen en het IP adres van de Switch te wijzigen naar 192.168.2.xxx. Dan zou ik verbinding moeten kunnen maken met 192.168.2.1.

Ik ga dit vanavond eens uit proberen en laat het wel weten. Bedankt voor de tips!

Verwijderd

Chris499 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:02:
[...]

Dus makkelijkste lijkt me om de LAN kabel in de Switch te doen en het IP adres van de Switch te wijzigen naar 192.168.2.xxx. Dan zou ik verbinding moeten kunnen maken met 192.168.2.1.

Ik ga dit vanavond eens uit proberen en laat het wel weten. Bedankt voor de tips!
Nee, gewoon rechtstreeks de kabel naar je PC doen, en dan handmatig je PC het IP adres 192.168.2.2 geven.

Dan kan je wel verbinden met de modbus

• Chris499
Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:10:
[...]

Nee, gewoon rechtstreeks de kabel naar je PC doen, en dan handmatig je PC het IP adres 192.168.2.2 geven.

Dan kan je wel verbinden met de modbus
Ga ik doen.

• Chris499
Nog even een vraag.

Als ik dit ga wijzigen heb ik ook de opties om het volgende in te vullen:
Subnetmasker
Standaardgateway
Voorkeur DNS sevice

Wat moet ik hier invullen?

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 16:42
Chris499 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:23:
Nog even een vraag.

Subnetmasker
Standaardgateway
Voorkeur DNS sevice

Subnetmasker is 255.255.255.0. De rest kun je leeg laten.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 15:48
Chris499 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:23:
Nog even een vraag.

Subnetmasker
Standaardgateway
Voorkeur DNS sevice

subnetmasker geeft aan welke IP adressen wel/niet in hetzelfde subnet vallen. Deze waarde kun je afkijken bij een ander apparaat dat in hetzelfde subnet zit (of je router DHCP server settings) maar is bijna altijd 255.255.255.0 bij consumenten netwerken.
standaard gateway is het adres waar al het verkeer naar toe moet dat niet binnen het subnet ligt (welke dus door je subnetmasker gedefinieerd is). Dit zou het (interne) adres van je router moeten zijn (dit is x.x.x.1 of x.x.x.2)
voorkeur DNS service is het adres waar DNS verzoeken naar verstuurd worden. Dit is bij consumenten doorgaans gelijk aan de gateway, maar je kan ook publieke dns servers pakken (zoals 8.8.8.8 van google of 208.67.222.222 voor opendns).

tl;dr:

zet dit gelijk aan de waardes van je PC (zoals deze via DHCP binnen krijgt).
Zorg bij het zetten van IP adres overigens dat je buiten de DHCP pool zit van de router, maar wel binnen hetzelfde subnet blijft. (vaak tussen de x.x.x.200 t/m x.x.x.253)

• Chris499
@Malantur of iemand anders die er ook verstand van heeft :)

Ik heb nu kunnen communiceren via de pc met de modbus lezer. Echter nog geen knipperent lampje van de TX/RX.

Instellingen KwH meter:
Bautrate: 9600
Adress for modbus: 023
High bit of Mbus secondary adress: 0000
Parity: Even

Instellingen Modbus lezer:
Port Number: 23
Character bit: 8
Parity type: Even

Wat zie ik over het hoofd?

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:35
Met welke software lees je de KWh-meter uit?

De DieWu en de KWh-meter zullen waarschijnlijk niet spontaan met elkaar gaan babbelen. Dus een stuk software zal TCP of UDP boodschappen naar de DieWu moeten sturen. Of is er in de webinterface van de DieWu mogelijkheid om berichten te sturen? Dan graag screenshot. <-- Neen, het is een serial server, dus een andere applicatie zal de Modbus berichten moeten sturen/ontvangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Josk79 op 29-12-2019 13:46 ]

• Chris499
Josk79 schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:43:
Met welke software lees je de KWh-meter uit?

De DieWu en de KWh-meter zullen waarschijnlijk niet spontaan met elkaar gaan babbelen. Dus een stuk software zal TCP of UDP boodschappen naar de DieWu moeten sturen. Of is er in de webinterface van de DieWu mogelijkheid om berichten te sturen? Dan graag screenshot. <-- Neen, het is een serial server, dus een andere applicatie zal de Modbus berichten moeten sturen/ontvangen.
Dank voor de reactie.

Ik wil het apparaat met mijn telefoon uit kunnen lezen. Daarom een app uit de Play Store gedownload, genaamd Poll Modbus. Moet mijn telefoon nu de IP range van 192.168.XXX hebben? Zo ja, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Wat met de rest van de instellingen?

Print screen Instellingen menu van Poll Modbus:
https://www.mupload.nl/img/l9of6kuxg.jpg

• Josk79
Devices moeten natuurlijk in dezelfde range zitten, anders 'zien' ze elkaar niet.

Het beste kun je de Serial server een vast adres geven in dezelfde range als je thuisnetwerk. Let op dat dit buiten de range is die gereserveerd is voor DHCP.

Of in je router DHCP Static lease configureren voor je serial server. En de Serial server DHCP laten gebruiken.

• Chris499
Dankzij de hulp op Tweakers ben ik weer een stap dichterbij.

Het IP adres van de RS485 naar LAN converter is gewijzigd naar één in de range van mijn router.

Daardoor kan ik makkelijk via het netwerk inloggen (zie tevens de instellingen):
https://www.mupload.nl/img/32hmdy5y.png
https://www.mupload.nl/img/p62xm9om8.png

Het TX/RX lampje op de RS485 naar LAN converter knippert heel even als er verbonden staat op de app (Naam app: Poll Modbus). Deze geeft dan het volgende aan:
https://www.mupload.nl/img/c8dgjisuvp.jpg

De instellingen op de app zijn als volgt:
https://www.mupload.nl/img/9qvve6g2f.jpg

De instellingen in de Eastron Modbus zijn:
Adress for modbus: 023
High bit of Mbus secondary adress: 0000
Parity: Odd

Het lukt me dus nog niet om de data uit het apparaat te trekken. Er lijkt wel een (tijdelijke) verbinding tot stand te komen, maar daarna komt er reconnecting te staan. Ook geeft de app zoals je kunt zien 'Transaction failed (1 time)' aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Chris499 op 10-01-2020 21:04 ]

• Josk79
SlaveID in de app moet gelijk zijn aan het adresvan de Eastron,dus 23.

Wat je nu op 23 heb staan is het poortnummer, die zou je op 502 kunnen zetten, maar als TX nu al iets doet is het zoals je nu hebt kun je het ook zo laten staan.

Zet de delimiter maar op silent time van 1.

De UART control instellingen moeten ook gelijk staan aan wat de Eastron verwacht, staat misschien in de documentatie van de Eastron.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:50

Dogooder

dus...

Hou er rekening mee dat er modbus tcp/ip en modbus rtu bestaat.
Modbus rtu via lan converter kan lastig zijn, modbus tcp/ip heeft namelijk een ander formaat (6 bytes extra dacht ik). Grote kans dat je App modbus tcp/ip praat en je lan converter dat letterlijk vertaald.
Heb je de mogelijkheid om iets met python te doen, want ik heb in soortgelijke situatie gezeten en heb daar wel een oplossing voor in python?

• Exigence

Exigence

dnkroz

Je moet je Slave ID in de app nog instellen (23 in jouw geval, het ingestelde Slave ID van je Eastron kWh meter). Daarnaast moet je de juiste registerrange nog instellen.

Verder ken ik de door jouw gebruikte app niet, maar je hebt kans dat je er nog niks bruikbaars uit krijgt. De waardes worden in 2 of 4 opvolgende registers opgeslagen door de Eastron kWh meter, als je die niet op de juiste manier kunt combineren (of als de software dat niet voor je doet) dan heb je nog steeds onleesbare data (voor jezelf dan).

[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 10-01-2020 21:56 ]

• Chris499
Dank voor de snelle reacties!

@Josk79
Ik heb de Slave ID omgezet naar 23 en nu blijft de connectie stabiel. Als ik de Pot op 502 zet, dan krijg ik geen verbinding. De TX/RX van de LAN converter licht nu om de paar seconden op. De delimiter heb ik nu omgezet naar 1. De UART instellingen staan zoals je aangeeft mogelijk nog niet helemaal goed. Waar ik over twijfel is het High bit of Mbus secondary adress. Die staat in de Eastron op 0000, maar ik weet niet welke instelling dit in de UART control is. Ook weet ik niet waar stop bit voor staat.

@Dogooder
De App, LAN converter en kWh meter lijken met elkaar te praten, maar ik krijg er inderdaad geen data uit. Ik heb ook maar een willekeurige app uit de PlayStore gedownload. Wat is Python precies? Hoe kan ik er aan komen en hoe kan ik er mee werken?

@Exigence
De Slave ID is nu juist ingesteld en lijkt te werken. Echter krijg ik zoals je al aangeeft geen data uit de app. Welke app raadt jij aan? En hoe deze te gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 10-01-2020 22:38 ]

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:50

Dogooder

dus...

Python is een programmeer/ scripting taal, daarmee kan je je eigen programma maken.
Maar dat lijkt mij op dit moment misschien nog en stap te ver.

wellicht heb je hier wat aan:
http://www.eastroneurope....918/SDM230%20PROTOCOL.pdf

• Chris499
Dogooder schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:30:
Python is een programmeer/ scripting taal, daarmee kan je je eigen programma maken.
Maar dat lijkt mij op dit moment misschien nog en stap te ver.

wellicht heb je hier wat aan:
Zijn er geen programma's (apps) die al voorgeschreven zijn?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Chris499
Ik zou eerst eens beginnen bij het begin....
Dus weg met die app en koop een raspberry pi of odroid.

Tevens een usb modbus adapter.
Daar kan je dan een python script op draaien of node-red (en daar zijn ook legio voorbeelden van, voor modbus uit te lezen, gebruik het zelf ook)

Dan heb je iets werkends, want er zijn voorbeelden genoeg.
De modbus lijst van de SDM230 en SDM120 is nagenoeg dezelfde.
http://domoticx.com/modbus-kwh-meter-eastron-sdm120/

Heb je dat werkend, dan kun je eens verder kijken om het om te zetten naar modbus tcp/ip.
En uiteindelijk kun je het ook gebruiken in Home-assistant, domoticz, influxdb en grafana, openhab, whatever.

Kost iets meer tijd, maar iets wat niet werkt kost ook tijd. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2020 09:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Exigence

Exigence

dnkroz

Chris499 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:35:
@Exigence
De Slave ID is nu juist ingesteld en lijkt te werken. Echter krijg ik zoals je al aangeeft geen data uit de app. Welke app raadt jij aan? En hoe deze te gebruiken?
Juiste registers ingesteld om uit te lezen?

Wat krijg je te zien?

Sommige software heeft de mogelijkheid om automatisch 2 of 4 opeenvolgende registers om te zetten naar een 32 of 64 bit float. En dat is wat je moet hebt om de juiste waardes uit te lezen.

Probeer anders eerst eens met een programma op je PC. Zelf werk ik altijd met RMMS: http://en.radzio.dxp.pl/modbus-master-simulator/

[ Voor 12% gewijzigd door Exigence op 11-01-2020 11:24 ]

• Josk79
@AUijtdehaag het is niet nodig andere hardware aan te schaffen. Die serial server blijkt te werken, nu alleen nog een kwestie van de geschikte instellingen en/of software. Die Poll app zal de floating points niet uitlezen, ben ik bang...
Pagina: 1