Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Uitbreiden RAMgeheugen naar 16GB nuttig of beperkt door Mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Benji009
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 27-12-2019
Dag allen,

Klein theoretisch vraagje.

Ik kocht aantal jaar geleden volgend systeem aan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600 Boxed€ 250,-€ 250,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150M-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 39,95€ 39,95
1BehuizingenFractal Design Define S€ 74,-€ 74,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 0,-€ 0,-
1VoedingenAntec VPF Series 550W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,95

Nu doet dit systeem het nog steeds redelijk goed bij nieuwe games (AC Odyssey bijvoorbeeld). Echter wil ik Star Citizen spelen, maar recommended RAM is daar 16GB terwijl ik slechts 8GB heb. Ook op internet lees ik dat het spel niet lekker draait op 8GB RAM.

Mijn vraag: is het nuttig 16GB (2x8) RAM bij te steken? Of zal dit "gecapped" worden door het moederbord? Mijn MoBo ondersteunt slechts 2133 Mhz, nieuw geheugen zal allicht tot +- 3000 Mhz gaan. Ik dacht dat die Mhz vooral nut had voor meerdere processen tegelijk te draaien. Dus imo zal RAM bijsteken wel zijn nut hebben, al wil ik dit even bij jullie checken alvorens ik er mijn geld aan geef.

PS: system req voor Star Citizen zijn:
DirectX 11 Graphics Card with 2GB RAM (4GB strongly recommended)
Quad Core CPU
16GB+ RAM
SSD strongly recommended

Alle reacties

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:17

Wildfire

Joy to the world!

Benji009 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:26:

[..]

Mijn vraag: is het nuttig 16GB (2x8) RAM bij te steken? Of zal dit "gecapped" worden door het moederbord?
Heb je überhaupt enige moeite gedaan dit zelf uit te vinden? Ik had het antwoord op deze vraag binnen 20 seconden gevonden, gewoon op de website van de fabrikant van je moederbord:
4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory

Mijn MoBo ondersteunt slechts 2133 Mhz, nieuw geheugen zal allicht tot +- 3000 Mhz gaan. Ik dacht dat die Mhz vooral nut had voor meerdere processen tegelijk te draaien.
Nee, het aantal megahertz is één van de factoren die de snelheid van het geheugen bepaalt, dat heeft verder niets te maken met hoeveel processen je kunt draaien, dat is dan weer meer gerelateerd aan de hoeveelheid geheugen.

Je kunt sneller geheugen bijplaatsen maar dat zal gecapped worden op de snelheid van het traagste geheugen.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Op een B150 bord gaat geheugen nooit sneller lopen dan 2133. Het heeft daarom weinig nut om sneller dan dat te plaatsen en je hebt zelfs kans dat het niet compatibel is met het moederbord. Omdat je nu 2400 MT/s modules hebt kan je het beste modules met dezelfde snelheid en timing gebruiken.

• Benji009
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 27-12-2019
Heb je überhaupt enige moeite gedaan dit zelf uit te vinden? Ik had het antwoord op deze vraag binnen 20 seconden gevonden, gewoon op de website van de fabrikant van je moederbord:
Euhm ja? Dat ik RAM kan bijsteken weet ik. Mijn vraag was ook niet hoeveel GB ik kan bijsteken. Mijn vraag was of het bijsteken van 16GB RAM nut had voor deze specifieke game, omdat ik beperkt zit met 2133 Mhz. En ik weet dus niet of het überhaupt zin heeft 16GB te gaan bijsteken , als ik die game sowieso niet kan draaien met de beperking van die 2133 Mhz.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Waar zie jij een beperking van 2133MHz? De specs hebben het alleen over dat ze 16GB aanraden.

Koop het spel en probeer het met 8GB. Werkt dat goed, mooi. Werkt dat niet goed, dan kan je overwegen om 8GB erbij te prikken.

[Voor 20% gewijzigd door Hahn op 27-12-2019 00:56]

The devil is in the details.

• Lividmatter
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 04-03 11:57
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:46:
Koop het spel en probeer het met 8GB. Werkt dat goed, mooi. Werkt dat niet goed, dan kan je overwegen om 8GB erbij te prikken.
Zou ik zeker doen, als je dat spel graag wilt spelen tenminste.

Als antwoord op uw vraag of het nut heeft meer ram toe te voegen; Natuurlijk verbetert dat de werking van je pc! Niet alleen in games (ook al zal dat verschil in de meeste spellen klein zijn) maar ook bij het gebruik van andere programma's zoals je browser. Opnameprogramma's of edit- /rendersoftware hebben hier meer baat bij. Dat soort software scaled zijn capaciteiten vaak naar de aanwezige hardware.

Tenslotte is het goed om te weten dat ramsnelheid lang niet zo veel effect heeft op prestaties bij intel als dat het bij amd heeft. Dus die 2100~ MHz zal je niet zo erg voelen.

P.S. Misschien is het kopen van een 2e, grotere SSD een betere quality of life upgrade. Dan kan je wat meer kwijt op snelle storage.

( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:21
Er is maar 1 manier om achter te komen of het nuttig is, try the game.

Maar dat terzijde voor gaming anno nu (huidige zwaardere 3d games dus) is 8gb gewoon krap, het zou mij niet verbazen als de game gewoon draait op 8gb maar dat 16gb aanbevolen wordt met een reden (een kennis had op z'n oude PC 8gb ram en speelde onder andere The Division 2, upgrade naar 16gb ram zorgde in zijn geval bijvoorbeeld voor minder frametime issues om 1 of een andere reden)

Maar garanderen dat de performance beter zal zijn kun je niet, voor hetzelfde geld zou jouw CPU een bottleneck kunnen wezen.

Jij hebt een i5 die 4 cores en 4 threads heeft, ik lees dat een Ryzen 1600 of hoger aanbevolen wordt en dat is meteen een 6 core met 12 threads, dus of puur een RAM upgrade genoeg zal helpen kunnen wij niet weten.

Als je het spel toch wilt koop het en probeer het, en als het niet goed werkt kun je altijd verder kijken achteraf.

• Lividmatter
Op steam kan je games ook altijd nog refunden als het niet lekker loopt (playtime<3hr)

( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Lividmatter schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:19:
Op steam kan je games ook altijd nog refunden als het niet lekker loopt (playtime<3hr)
Steam refunds kunnen inderdaad, maar wel bij minder dan 2 uur speeltijd, niet minder dan 3 uur.

The devil is in the details.

• Lividmatter
Hahn schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:10:
[...]

Steam refunds kunnen inderdaad, maar wel bij minder dan 2 uur speeltijd, niet minder dan 3 uur.
Goed dat je het zegt 8)7

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True