Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Router aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Slapshot
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 17:24
Ik wil graag binnen afzienbare tijd een nieuwe router aanschaffen. Mijn huidige router, een TP Link-WR1043ND, lijkt het einde nabij te zijn. Ik heb het idee dat het signaal zich eenvoudig weg laat drukken en dat snelheden lang niet optimaal meer zijn. Geen idee of een router kan slijten o.i.d. maar het wordt allemaal wat minder. Af en toe moet ik de router opnieuw opstarten e.d.

In de nieuwe situatie zou ik het liefst mijn Denon AVR X-2500H receiver, de Ziggo Next mediabox, de LG 55C7V tv (4k) en twee PC's bedraad aansluiten. Verder heb ik een laptop, een Apple telefoon en twee iPads die af en toe internet opgaan via Wifi. Ook komen er af en toe mensen op visite. Ik woon in een jaren 70 huis met houten vloeren en een 30 meter diepe tuin achter het huis. Ik zou de router het liefst in de meterkast plaatsen aan de zijkant voor in het huis. In de toekomst ga ik waarschijnlijk alleen de vloer op de begane grond vervangen door een betonnen vloer, dit zal echter geen invloed hebben op het signaal verwacht ik...
...
Ik heb zelf vier routers opgezocht, met in het achterhoofd mijn idee dat TP Link een prima routermerk is. Geen idee of dat zo is, misschien weten jullie dat beter. Ik ben zelf de afgelopen tijd middels internet op zoek gegaan naar de juiste router en advies, ik ben nu eerlijk gezegd even kwijt wat verstandig is. Met de opkomst van Wifi 6 wordt het allemaal niet duidelijker wat mij betreft.

De routers die ik heb opgezocht:
https://tweakers.net/pric...-mimo-gigabit-router.html
Nu € 149,-
1 Ethernetpoort te kort.

https://tweakers.net/pric...-mimo-gigabit-router.html
Nu € 175,-
Een iets grotere totale bandbreedte dan de vorige router. Nog steeds eigenlijk 1 ethernetpoort te kort.

https://tweakers.net/pric...p-link-archer-c5400x.html
Nu € 247,-
Een grote stap in prijs t.o.v. de vorige twee routers, echter genoeg ethernetpoorten.

https://tweakers.net/pric...p-link-archer-ax6000.html
Nu € 249,-
Snelheden zijn net wat hoger dan de vorige 3 routers, deze router is echter klaar voor Wifi 6.

Graag hoor ik van jullie wat jullie er van vinden, zit ik een beetje goed? Natuurlijk zijn er vrij veel parameters waar rekening gehouden mee gehouden kan worden, maar dat wil ik eerlijk gezegd vermijden. Is het nu bijvoorbeeld al verstandig om te investeren in een Wifi 6 router?

• Ravefiend
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13-07 17:59

Ravefiend

Carpe diem!

Al eens overwogen om OpenWRT op die TP Link-WR1043ND van je te installeren? Dan ga ik er wel vanuit dat het de TP Link-WR1043ND v2 of later is, en niet het de v1 die niet bepaald CPU-krachtig is.

https://openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13-07 21:43
1) kijk niet naar grote wifi cijfers... alleen als je een wifi AC Wave2 versie hebt + als die binnen nuttig bereik staat heb je daar wat aan (wifi AC wave2 wil zeggen dat hij bv 4 antenne's heeft op 5ghz en alle antenne kunnen simultaan aparte devices bedienen)

2) kijk niet naar "te weinig poorten" ... een domme 8 poort gigabit switch kost je 4 tientjes, een "slimme" kost je paar tientjes extra

3) neem iets met voldoende rekenkracht voor je abbonement, maar heul vaak kom je zat toe met bv een asus rt-ac86u

4) als je ooit je vloer openhaalt, kijk even of het handig is om een buisje klaar te leggen naar de achterkant vh huis.. (en evt naar tuinhuis ofzo?) dat kost je vermoedelijk 30€ aan pijpjes om het te voorzien en evt nog is zoveel aan kabel..
zeker naar je tv wil je gewoon vaste bekabeling

5) moest je toch terug voor een TP-link willen gaan, zoek zeker eentje met 5ghz DFS support (google maar is wat dat is... dat niet hebben is zonde van je geld)

[Voor 9% gewijzigd door ijske op 26-12-2019 21:32]

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:42
Ik raad eigenlijk altijd de Asus RT-AC routers aan. Bijvoorbeeld
pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart

Een WiFi 6 router wil je nu eigenlijk nog niet, je koopt gewoon een bèta product.

Die extra poorten kun je beter bewerkstelligen met een extra switchje, zoals de :

pricewatch: Netgear Prosafe GS108

[Voor 36% gewijzigd door S0epkip op 26-12-2019 21:22]

2430Wp ZW

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

www.google.nl

• chemist13
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:10
En die Asus routers zijn ook tweedehands goed te krijgen, of een Netgear nighthawk 7000 met open Art firmware zal ook goed voldoen😁

• Slapshot
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 17:24
Dank voor de info mensen!

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:08
Naar mijn mening heeft het niet zoveel zin om hele dure routers aan te schaffen. Een duurdere router zal niet per se beter bereik geven aangezien er wettelijke beperkingen zijn wat betreft zendvermogen. Ook is het aantal ethernetpoorten geen goede reden aangezien je het probleem van een beperkt aantal ethernetpoorten met een switch kunt oplossen.

Jouw probleem: een WR1043ND heeft enkel 2,4GHz, en het is nou eenmaal lastig om hoge snelheden te halen op deze band, er is weinig bandbreedte beschikbaar en veel interferentie van naburige netwerken.

De oplossing: één of meerdere dual-band access point(s) (of een router geconfigureerd als access point) die 5GHz ondersteunt. Met 5GHz is het mogelijk om hoge snelheden te halen. Het nadeel is dat het bereik erg beperkt is, daarom het advies om meerdere access points te installeren. Op dit forum zijn Ubiquiti access points erg populair, persoonlijk heb ik goede ervaringen met een niet al te dure TP-Link Archer C2300.

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Ik heb hier de standaard router van de isp waarvan ik de wifi heb uitgeschakeld. Daarachter heb ik een TP Link T1700G en voor wifi gebruik ik een aantal Ubiquiti AP-AC Lite's.

Achteraf heb ik wel eens gedacht of alles van Ubiquiti niet interessanter was geweest. In jouw geval zou je dan kunnen kijken naar de security gateway, een poe switch en een aantal AP-AC's.

De prijs zal wel wat hoger liggen als wat je hier aanhaalt. Maar de flexibiliteit en features zijn wel volgens mij wel een stukje beter.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

• JopieE
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-07 22:58

JopieE

4004 Wp + WP + WPB

Hier sinds kort een simpele en goedkope Fritzbox (4040)

Bereik en mogelijkheden helemaal goed!

Gasloos

• shiptronic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 31-05 18:04
chemist13 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:21:
En die Asus routers zijn ook tweedehands goed te krijgen, of een Netgear nighthawk 7000 met open Art firmware zal ook goed voldoen😁
Netgear R7000? Met een grote boog omheen lopen, wat een drama ding !!

zoek op problemen met dat ding, en je kan wel de UI vervangen maar niet het "OS" , hier staat ook zon ding, spijt van als haren op mijn hoofd.

• chemist13
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:10
Nou hier staat er ook 1, ik draai hem met ASus Merlin/Vortex firmware geen centje pijn. De Netgear firmware had ik wel wat stabiliteits problemen mee maar met deze snel, stabiel en een goed bereik.

Als de prijzen wat schappelijker zijn wordt deze vervangen door een AX router waarschijnlijk de 88UAX van asus , hier is ook alternatieve firmware voor beschikbaar.

• shiptronic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 31-05 18:04
heb je een link van welke firmware je gebruikt?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True