Vandaag heb ik mijn oude PC ingezet als server met Ubuntu 18.04.3 LTS. Voorheen zat hier Windows 10 op kon ik deze altijd opstarten via Wake On LAN (wol) zonder problemen. Ik heb ook nog een oudere server met Ubuntu 18.04.3 LTS en deze is identiek geconfigureerd en kan ik wel via wol opstarten.
Vandaag heb ik echter Ubuntu 18.04.3 LTS geinstalleerd op de oude PC echter krijg ik wol niet werkend. In de BIOS kan ik nergens een setting vinden en gezien het feit dat het altijd gewerkt heeft onder Windows lijkt mij dit ook geen issue.
Ik heb via de "ethtool" netjes "wol g" geconfigureerd en deze zelfs als "service" erin gezet (zie ook meerdere tutorials, bijv. http://timtalbot.co.uk/se...-ubuntu-server-18-04-lts/ ).
Echter, ik krijg mijn Ubuntu niet opgestart via dezelfde tools (PHP, raspbian "wakeonlan" CLI command) terwijl die tools mijn Windows PC wel opgestart kregen.
Dit is een uitdraai van "ethtool enp4s0". Hier is ook netjes "Wake-on: g" te zien en na elke reboot is dit ook weer terug. De service lijkt dus ook te werken. Als ik echter "sudo shutdown now" doe dan krijg ik de server daarna niet via wol aan.
"tlp" is niet geinstalleerd op mijn machine, de artikelen die ik via Google kan vinden waar het ook niet werkt bleek TLP de boosdoener te zijn.
Vandaag heb ik echter Ubuntu 18.04.3 LTS geinstalleerd op de oude PC echter krijg ik wol niet werkend. In de BIOS kan ik nergens een setting vinden en gezien het feit dat het altijd gewerkt heeft onder Windows lijkt mij dit ook geen issue.
Ik heb via de "ethtool" netjes "wol g" geconfigureerd en deze zelfs als "service" erin gezet (zie ook meerdere tutorials, bijv. http://timtalbot.co.uk/se...-ubuntu-server-18-04-lts/ ).
Echter, ik krijg mijn Ubuntu niet opgestart via dezelfde tools (PHP, raspbian "wakeonlan" CLI command) terwijl die tools mijn Windows PC wel opgestart kregen.
Dit is een uitdraai van "ethtool enp4s0". Hier is ook netjes "Wake-on: g" te zien en na elke reboot is dit ook weer terug. De service lijkt dus ook te werken. Als ik echter "sudo shutdown now" doe dan krijg ik de server daarna niet via wol aan.
"tlp" is niet geinstalleerd op mijn machine, de artikelen die ik via Google kan vinden waar het ook niet werkt bleek TLP de boosdoener te zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| roy@server:~$ sudo ethtool enp4s0 Settings for enp4s0: Supported ports: [ TP MII ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Supported pause frame use: No Supports auto-negotiation: Yes Supported FEC modes: Not reported Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Receive-only Advertised auto-negotiation: Yes Advertised FEC modes: Not reported Link partner advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Link partner advertised pause frame use: No Link partner advertised auto-negotiation: Yes Link partner advertised FEC modes: Not reported Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Port: MII PHYAD: 0 Transceiver: internal Auto-negotiation: on Supports Wake-on: pumbg Wake-on: g Current message level: 0x00000033 (51) drv probe ifdown ifup Link detected: yes |
[ Voor 4% gewijzigd door WoBBeL op 26-12-2019 20:56 ]