486 Emulator

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 14:35

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Weet iemand of er een 486 emulator is voor windows. Zodat je al je oude dos spellen op een pentium snel bak kan spelen oid.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
ja windows ME word je bak net zo traag als een 486 >:)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 08:48

Theeboon

theebonen bestaan!

Uhm, als je Windows 98 SE of lager hebt dan kun je naar DOS booten.

Als je game dan nog niet werkt, dan kun je een programma als MoSlo gebruiken om je CPU trager te laten werken.

Heb je Windows Me, dan zou je MoSlo kunnen proberen in een DOS box maar of dat werkt weet ik niet.

Ik raad je iig aan een DOS partitie er bij op te gooien (vooral als je Win2K hebt).

"I sit in my room and imagine the future."

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 07-02 20:55
Op donderdag 02 augustus 2001 12:21 schreef Theeboon het volgende:
Uhm, als je Windows 98 SE of lager hebt dan kun je naar DOS booten.

Als je game dan nog niet werkt, dan kun je een programma als MoSlo gebruiken om je CPU trager te laten werken.

Heb je Windows Me, dan zou je MoSlo kunnen proberen in een DOS box maar of dat werkt weet ik niet.

Ik raad je iig aan een DOS partitie er bij op te gooien (vooral als je Win2K hebt).
fat16/fat32 partitie dus

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

vmware ?

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Op donderdag 02 augustus 2001 12:53 schreef Bamibal het volgende:

[..]

fat16/fat32 partitie dus
Euh.... FAT16 ja, MS-DOS ondersteunt geen FAT32 :)

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 19:56

smallboy

N/A

Bij de meeste dos spellen onder windows zeuren die spellen over conventioneel geheugen. Probeer anders een echte 486 op de kop te tikken >:)

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01 16:54

buum

Wie? Ik?

Ik heb nog wel een 486 met 4mb staan, kun je zo komen ophalen...

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

die wil ik ook nog wel ;)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

486 emulator??? Op een Pentium CPU?

Dat zijn beiden CPU's met een x86 chipset, dus heb je geen emulator voor nodig.

Je kunt een dualboot maken met je huidige OS, en DOS. Of een DOS box in Windows aanmaken met zijn eigen Expanded/Extended memory toewijzing en device drivers.

Een 486 hoeft dus niet ge-emuleerd te worden, omdat je huidige CPU dezelfde taal spreekt. Waarschijnlijk is een vertraag proggie wel makkelijk, met de huidige snelheden :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 14:35

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Wat ik eigenlijk bedoel: is er een emulator die een 486 emuleert met bijbehorende hardware.. zoals sloten, mb, memory enz.. zodat lemmings 2 bijv. gewoon goed werkt.

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 14:14

Koelkasten

har har koelkast op je knar

gewoon fotoshop openen defrag starten alle office dingen openen mhoa winamp laten draaien en nog meer onzin en dan spel starten >:)

did the trick once for me :)

Sommige mensen....

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Op donderdag 02 augustus 2001 22:26 schreef evaarties het volgende:
Wat ik eigenlijk bedoel: is er een emulator die een 486 emuleert met bijbehorende hardware.. zoals sloten, mb, memory enz.. zodat lemmings 2 bijv. gewoon goed werkt.
Lemmings 2 werkt volgens mij gewoon op een pentium, het gebruikt volgens mij een timer dus je hebt ook geen moslo nodig oid

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 12:18 schreef Bamibal het volgende:
ja windows ME word je bak net zo traag als een 486 >:)
Wat voor een trieste pc heb jij wel niet???
Je hebt zeker Windows ME op een 486 draaien of niet? Dan is ie uiteraard traag ja, maar ik denk dat jij wel een hele zielige pc hebt als jouw pc in ME net zo traag is als een 486...

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 14:12 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Euh.... FAT16 ja, MS-DOS ondersteunt geen FAT32 :)
Hangt ervanaf welke DOS versie je over praat. MS-DOS onder Win95 was 5.x en die werkte alleen met FAT16, MS-DOS 6.0 en verder werkte al met FAT32. Voor zover ik weet, iig.

Of Theeboon kan me uitleggen hoe ik DOS spellen speel op een FAT32 drive met een Win98 opstartschijf? Sommigen werken zelfs in WinME DOS-box (fullscreen).

Enfin, ja, ik was ook al op zoek naar een manier om m'n P3-450 langzamer te maken om m'n favoriete DOS spellen weer te spelen. Ze gaan nu veel te snel!! Niet leuk meer.

Jord.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 23:28 schreef Jorden het volgende:
Hangt ervanaf welke DOS versie je over praat. MS-DOS onder Win95 was 5.x
Nee, 7.0.
en die werkte alleen met FAT16,
Vanaf OSR2 ook met FAT32.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

[..]

Hangt ervanaf welke DOS versie je over praat. MS-DOS onder Win95 was 5.x en die werkte alleen met FAT16, MS-DOS 6.0 en verder werkte al met FAT32. Voor zover ik weet, iig.
jij draait nog niet zo lang mee zeker? :)

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Of Theeboon kan me uitleggen hoe ik DOS spellen speel op een FAT32 drive met een Win98 opstartschijf? Sommigen werken zelfs in WinME DOS-box (fullscreen).
Sure dat kan, wat ik ook al zei in m'n eerste posting. Sommigen werken zelfs in de dos-box, maar dat zijn er niet veel... en al helemaal niet voor Win2000/NT users.

Het beste is gewoon een DOS 6.22 install op een aparte (max 2 gig) FAT16 partitie en waar nodig MoSlo.

• lockheart
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

lockheart

Dutch Open LaserQuest champion

Op donderdag 02 augustus 2001 22:38 schreef speedysplaza het volgende:

[..]

Wat voor een trieste pc heb jij wel niet???
Je hebt zeker Windows ME op een 486 draaien of niet? Dan is ie uiteraard traag ja, maar ik denk dat jij wel een hele zielige pc hebt als jouw pc in ME net zo traag is als een 486...
ooit van srcasme gehoord ?,dit was gewoon een grap

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 23:36 schreef rick_h het volgende:

[..]

jij draait nog niet zo lang mee zeker? :)
LOL... jawel hoor... maar m'n data mag af en toe van slag zijn :)

Met dank Onno... alleen... Win95 had nog geen MS-DOS 7.0, zelfs OSR2 (oftewel Win95B)... Misschien 6.0 of 5.50 maar zeker geen 7.0 ... die kwam pas met Win98 mee :)

Win95C heb ik geen idee van, die heb ik nooit gehad.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op vrijdag 03 augustus 2001 00:40 schreef Jorden de volgende onzin:

....Met dank Onno... alleen... Win95 had nog geen MS-DOS 7.0, zelfs OSR2 (oftewel Win95B)... Misschien 6.0 of 5.50 maar zeker geen 7.0 ... die kwam pas met Win98 mee :)
Win95 = DOS 7.0
zojuist gecontroleerd.
DOS 6.22 was laatste officiele versie voor komst WIN9x.

? weet jij wat.

Verwijderd

Voor de Purist

Gebruik BOCHS. de opensource X86 emulator!
Boch emuleert een PC met VGA kaart en
SB16. Het leuke is, je kunt zo'n beetje elk
OS draaien vanaf een image-bestand. Een versie van linux zit bij de distributie.
Win95 is ook geen probleem, en door het gebruik van imagebestanden loop je geen kans
dat er enge dingen gebeuren.

http://sourceforge.net/projects/bochs/

Curly

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Met dank Onno... alleen... Win95 had nog geen MS-DOS 7.0, zelfs OSR2 (oftewel Win95B)... Misschien 6.0 of 5.50 maar zeker geen 7.0 ... die kwam pas met Win98 mee
Windows 95 = MS-DOS 7.0
Windows 98 = MS-DOS 7.1

MS-DOS 5.5 = onzin, bestaat niet

Virussen? Scan ze hier!

• VHware
  • Laatst online: 23:00
Op vrijdag 03 augustus 2001 19:26 schreef PokkeNoise het volgende:

[..]

Win95 = DOS 7.0
zojuist gecontroleerd.
DOS 6.22 was laatste officiele versie voor komst WIN9x.
Nee ;) DOS 6.30 was de laatste :P alleen die is heel kort op de markt geweest

• VHware
  • Laatst online: 23:00
Op vrijdag 03 augustus 2001 19:54 schreef wildhagen het volgende:

[..]

MS-DOS 5.5 = onzin, bestaat niet
DOS 5.5 = Windows NT DOS Emulatie :)
van NT 3.5x en 4.0 (2000 weet ik nie)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op vrijdag 03 augustus 2001 21:41 schreef VHware het volgende:

[..]

DOS 5.5 = Windows NT DOS Emulatie :)
van NT 3.5x en 4.0 (2000 weet ik nie)
Nee hoor, je zegt het zelf al: EMULATIE. En dat is géén DOS. Overigens is ook wat hij weergeeft geen 5.5, maar 5.0...

Virussen? Scan ze hier!

• Bigs
  • Niet online
Novell heeft nog wel een Dos 7 gemaakt. En volgens mij heeft Caldera OpenDOS (het vroegere DR-DOS) ook versienummer 7.

Je mag trouwens ook nog FAT12 gebruiken onder DOS :)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je mag trouwens ook nog FAT12 gebruiken onder DOS
Ook onder Windows 2000 mag dat nog hoor :) FAT12 word gebruikt voor floppy's...
FAT12: The oldest type of FAT uses a 12-bit binary number to hold the cluster number. A volume formatted using FAT12 can hold a maximum of 4,086 clusters, which is 2^12 minus a few values (to allow for reserved values to be used in the FAT). FAT12 is therefore most suitable for very small volumes, and is used on floppy disks and hard disk partitions smaller than about 16 MB (the latter being rare today.)
Bron: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partSizes-c.html

En voor de mensen die niet geloven dat Win95 DOS7.0 heeft:
Windows 95 (MS-DOS 7.0) (1995)
Windows 95B (OSR2, MS-DOS 7.0) (1996)
Windows 95C (OSR2.1/2.5, MS-DOS 7.0) (1997)
Windows 98 (MS-DOS 7.1) (1998)
Windows 98SE (MS-DOS 7.1) (1999)
Windows Me (MS-DOS 8.0) (2000)
Bron: http://www-pc.uni-regensburg.de/systemsw/TECHTOOL/winver.htm

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Onder Windoze 2K en XP heb ik ooit geprobeerd (niet bij mij thuis natuurlijk ;) ) wat pure DOS stuff te doen (zoals programmeren in DJGPP (C compiler)). Nou forget het, dat gaat dus idd niet. De DOS ``emulatie'' van XP en W2K zijn _BRAK_. hoe heet dat bestandje ook al weer *denk denk * .. uhm, NTVM.EXE of zo? ik kan er ff niet opkomen. Anyway, dat crasht dus nogal vaak. Als alternatief voor een andere partitie kun je VMware ($$$$) of BOCHS (free open source!) gebruiken. Je maakt gewoon een 'partitie' op je harde schijf in een bestand en je start op. In dat bochs windowtje kun je je harddisk bijvoorbeeld formatteren en het enige wat er gebeurd is je disk image (b.v. bestand van 300MB op je harddisk) wordt schoongemaakt, etc. Ik weet niet hoe ver support voor alle functies al is, maar DOS dingen kun je hier wel onder draaien...

En ja, Win95, Win98, WinME hebben allemaal een DOS kernel (JA! WINME OOK! Microsoft wil wel graag doen geloven dat dat niet zo is door de DOS-opstartroutines uit ME te halen maar die zijn dus zo weer terug te tweaken).

Maar ik zie hier dus veel over DOS en zo, maar als je echt een '486'-emulator wilt (dat heeft dus _niets_ met DOS te maken) om een 486 te runnen op een ander soort computer dan weet ik het niet. Anyway, BOCHS en VmWare dus voor als DOS genoeg voor je is. Als je een 486 wilt emuleren op een PSX of commodore 64 of zo ;) dan weet ik zo snel niet iets eigenlijk ...

• Lordy79
  • Laatst online: 05:07

Lordy79

Vastberaden

waarom koop (krijg) je niet gewoon een 2e bak?

Ik heb zelf nog een Pentium 200MMXje voor oude dos-games.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

alsof daar alle 486-programma's of oudere software opdraait.
Ik heb nog bepaalde oude spellen die in dos4gw protected mode meeschalen met cpu-snlheid en hoeveelheid geheugen.
Een vertragingsproggie vinden voor gewone programma's was geen probleem, maar protected mode...da's iets heel anders.
Anyway, t spel was dus Raptor: Call Of The Shadows (scrooling space-shooter als het ware)

Aan de topicstarter: niets toe te voegen aan eerder genoemde antwoorden : emulator, zoals vmware, of een aparte partitie.

• Lordy79
  • Laatst online: 05:07

Lordy79

Vastberaden

Op zaterdag 04 augustus 2001 00:37 schreef BBL the 2nd het volgende:
alsof daar alle 486-programma's of oudere software opdraait.
Als een p-200 nog te snel is, pak je je stofzuiger, blik en veger om je antieke 386sx33 af te stoffen...

Als die zelfs te snel is voor bepaalde software waar je nog steeds aan verslaafd bent... tja.. dan denk ik dat 't toch tijd wordt om te stoppen met dat CGA-grand prix spelletje... >:)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Onno
  • Niet online
Op zaterdag 04 augustus 2001 00:10 schreef 4of10 het volgende:
Onder Windoze 2K en XP heb ik ooit geprobeerd (niet bij mij thuis natuurlijk ;) ) wat pure DOS stuff te doen (zoals programmeren in DJGPP (C compiler)). Nou forget het, dat gaat dus idd niet. De DOS ``emulatie'' van XP en W2K zijn _BRAK_.
Ik gebruik *zat* DOS proggies onder W2k, en ze werken allemaal perfect. Ik denk dat dat DJGPP niet werkt niet meteen zegt dat de DOS emulatie van W2k/XP slecht is. Proggies moeten zich wel netjes gedragen, zolang ze dat doen werkt het meeste probleemloos. (Borland C werkt btw ook gewoon perfect.. verschil moet er zijn he :P)

Verwijderd

Op zaterdag 04 augustus 2001 00:56 schreef Onno het volgende:

[..]

Ik gebruik *zat* DOS proggies onder W2k, en ze werken allemaal perfect. Ik denk dat dat DJGPP niet werkt niet meteen zegt dat de DOS emulatie van W2k/XP slecht is. Proggies moeten zich wel netjes gedragen, zolang ze dat doen werkt het meeste probleemloos. (Borland C werkt btw ook gewoon perfect.. verschil moet er zijn he :P)
Het is gewoon een bug in de DOS emulatie. Maar niet elk DOS programma levert idd fouten op, sommige draaien goed, maar het ligt aan NTVM.EXE (of zoiets dus, ik kan niet precies op de naam komen ;) )

Verwijderd

enkele dingen die wel onder dos werken en niet in win2000 zijn:
geluid -> VDMsound gebruiken
vesa (niet alle modes werken)

voor de rest geen problemen lijkt me zo, behalve cpu snelheid
Pagina: 1